Ξεκινώντας η νέα σχολική χρονιά, οι μαθητές και οι μαθήτριες του σχολείου μας έχουν ήδη συμπληρώσει ένα ερωτηματολόγιο διερεύνησης του σχολικού κλίματος σχετικά με τις συγκρούσεις, το οποίο το έχουμε συζητήσει και έχουμε προχωρήσει φτιάχνοντας εννοιολογικούς χάρτες. Παρακάτω παραθέτουμε τα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου:
`ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ
ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ
(ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ)
(το ερωτηματολόγιο συμπληρώθηκε από τους μαθητές Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεων του σχολείου μας)
- Πιστεύεις ότι είναι φυσιολογικό να έρχεσαι σε αντιπαράθεση με κάποιον;
Θεωρούν ότι είναι φυσιολογικό 102 μαθητές/τριες γιατί υπάρχουν διαφορετικές απόψεις, προτιμήσεις, γούστα και επίσης διαφορές μεταξύ των ανθρώπων, καθώς δεν είναι ίδιοι όλοι οι άνθρωποι και επίσης, επειδή δεν μπορούν να υποχωρούν πάντα, επειδή οι άνθρωποι θυμώνουν, δεν ταιριάζουν μεταξύ τους, δεν επικοινωνούν ενώ μιλούν για το ίδιο πράγμα, οι άνθρωποι έχουν σταματήσει να είναι ευγενικοί και πάντα θα υπάρχουν διαφωνίες, είναι οι απαντήσεις τους.
Οι 11 μαθητές/τριες σημειώνουν ότι δεν είναι φυσιολογικό γιατί μπορεί να βρεθεί λύση πριν να αρχίσουν να χτυπιούνται, πριν από οποιαδήποτε σύγκρουση και ότι δε χρειάζεται να μαλώνουν για το «τίποτα».
- Πιστεύεις ότι σε κάθε σύγκρουση υπάρχουν τουλάχιστον δύο απόψεις;
Οι 109 μαθητές/τριες απάντησαν ότι υπάρχουν τουλάχιστον δύο διαφορετικές απόψεις σε μια σύγκρουση και οι 4 θεωρούν ότι μπορεί να υπάρχει έλλειψη επικοινωνίας ενώ μιλούν για το ίδιο πράγμα και έχουν την ίδια άποψη.
- Πιστεύεις ότι είναι δυνατόν να τερματιστούν όλες οι συγκρούσεις;
46 μαθητές/τριες πιστεύουν ότι είναι δυνατόν να τερματιστούν όλες οι συγκρούσεις και να επιλυθεί ένα πρόβλημα, καθώς μπορούν να τα ξαναβρούν, να γίνουν φίλοι και να ζητήσουν συγνώμη και οι67 δε θεωρούν ότι μπορούν να τερματιστούν γιατί ανακύπτουν συνεχώς νέα προβλήματα και νέες καταστάσεις.
- Θεωρείς ότι όλοι οι άνθρωποι μοιράζονται τις ίδιες βασικές ανάγκες (τροφή, στέγη, νερό, ασφάλεια, αγάπη, φιλία κ.λπ.);
Οι 111 μαθητές/τριες πιστεύουν ότι όλοι οι άνθρωποι μοιράζονται τις ίδιες βασικές ανάγκες και επιπλέον επισημαίνουν ότι χωρίς αγάπη η ζωή είναι ασήμαντη, ενώ θέλουν να νιώθουν ασφαλείς και να είναι ευτυχισμένοι. Μόλις 2 δε μοιράζονται την ίδια άποψη.
- Θεωρείς ότι μια σύγκρουση μπορεί να επιλυθεί με μη βίαιο τρόπο;
96 μαθητές/τριες συμφωνούν ότι μια σύγκρουση μπορεί να επιλυθεί με μη βίαιο τρόπο, εφόσον υπάρχει ενσυναίσθηση, ενώ οι 17 κάνουν λόγο για κοινωνική κατασκευή της έννοιας της βίας και ότι πολλές φορές χρησιμοποιείται βία προς υπεράσπιση του εαυτού.
- Θεωρείς ότι μέσα από κάθε σύγκρουση προκύπτει ένας νικητής και ένας ηττημένος;
Οι 29 μαθητές/τριες πιστεύουν ότι μπορεί να προκύψουν νικητές και ηττημένοι μέσα από κάθε σύγκρουση, ανάλογα με την παρουσία και την ενθάρρυνση παρατηρητών ή αν κάποιος έχει δίκαιο ή άδικο, ενώ οι 84 δεν πιστεύουν ότι μπορεί να προκύψουν νικητές και ηττημένοι.
- Θεωρείς ότι οι ενήλικες εμπλέκονται σε συγκρούσεις;
Οι 109 πιστεύουν ότι οι ενήλικες εμπλέκονται σε συγκρούσεις και μόνο οι 4 δε συμμερίζονται αυτήν την άποψη.
- Μπορεί μια σύγκρουση να μας δώσει θετικά αποτελέσματα;
100 μαθητές/τριες υποστηρίζουν ότι μια σύγκρουση μπορεί να δώσει θετικά αποτελέσματα, όπως να γνωριστούν καλύτερα τα εμπλεκόμενα μέρη, να συμφιλιωθούν, να συμφωνήσουν και να μάθουν από λάθη, να δώσουν νέα λύση και να καταλάβουν τι είναι σωστό με καθαρό μυαλό. Οι 13 από την άλλη δεν πιστεύουν ότι μπορεί να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα γιατί μπορεί από μια άσχημη σύγκρουση να χαθεί η φιλία.
- Θεωρείς ότι αιτία μιας σύγκρουσης μπορεί να είναι τα προσωπικά συμφέροντα του καθενός;
110 μαθητές/τριες υποστηρίζουν ότι αιτία μιας σύγκρουσης μπορεί να είναι τα προσωπικά συμφέροντα του καθενός, ενώ οι 3 όχι.
- Για να διαχειριστούμε μια σύγκρουση αποτελεσματικά και εποικοδομητικά είναι απαραίτητο να εκπαιδευτούμε σε συγκεκριμένες δεξιότητες;
Οι 105 μαθητές/τριες συμφωνούν ότι είναι απαραίτητο να εκπαιδευτούν σε συγκεκριμένες δεξιότητες για να διαχειριστούν μια σύγκρουση αποτελεσματικά και εποικοδομητικά, ενώ οι 8 πιστεύουν ότι μπορούν οι γονείς μαζί με το σχολείο να τους/τις εκπαιδεύσουν.