Το video – λεξικό: Ακούω και μαθαίνω τα πρώτα μου ελληνικά
Το Ακούω και μαθαίνω τα πρώτα μου ελληνικά είναι ένα πολύγλωσσο, πολυμεσικό λεξικό, που χρησιμεύει ως υποστηρικτικό υλικό για την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας. Υλοποιήθηκε χάρη στην ενεργητική εμπλοκή της ομάδας του Ολοήμερου των μαθητών και μαθητριών της Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης κατά το σχολικό έτος 2017-2018.
Τα παιδιά μέσα από τον διάλογο και την συζήτηση πρότειναν θεματικές όπως: εκφράσεις της καθημερινή ζωής, αριθμοί, σχολείο, μετακίνηση, πρόσωπο, σώμα, διασκέδαση, αγορά, οικογένεια, χρώματα και ρούχα. Έπειτα, επέλεξαν ως πιο βασικές αυτές που σχετίζονται με το σχολείο (τι κάνω στην τάξη, τι υπάρχει στην αίθουσα, -ως περιβάλλων χώρος και αντικείμενα- τα χρώματα), το σώμα και το πρόσωπο. Τα ουσιαστικά: κασετίνα, μολύβι, βιβλίο, χαρτί, τετράδιο, χάρακας, κόλλα, ξύστρα, ψαλίδι, γόμα, στυλό, μαρκαδόρος, φάκελος, τσάντα καθώς και οι εκφράσεις γράφω στον πίνακα, σβήνω τον πίνακα με το σφουγγάρι, διαβάζω το βιβλίο, γράφω στο τετράδιο, ανοίγω το βιβλίο, κλείνω το βιβλίο, ξύνω το μολύβι, σβήνω με τη γόμα, ζωγραφίζω με ξυλομπογιά, ζωγραφίζω με μαρκαδόρο αποτελούν το βασικό λεξιλόγιο, όπως ομόφωνα αποφάσισαν τα παιδιά. Για τα χρώματα, επέλεξαν το μαύρο, άσπρο, κόκκινο, κίτρινο, μπλε, γαλάζιο, μοβ, καφέ, πράσινο, γκρι, πορτοκαλί, ροζ. Τέλος, για το πρόσωπο και το σώμα συμφώνησαν στα ουσιαστικά: κεφάλι, μαλλιά, λαιμός, ώμος, χέρι, δάχτυλο, νύχι, κοιλιά, πόδι, γόνατο, μέτωπο, στόμα, χείλη, μάτι, φρύδι, βλεφαρίδα, μύτη, μάγουλο, αυτί. Έτσι δομήθηκε το στοιχειώδες λεξιλόγιο, που σύμφωνα με την άποψη των παιδιών πρέπει να γνωρίζουν οι συμμαθητές και οι συμμαθήτριές τους κατά την πρώτη τους επαφή με την ελληνική γλώσσα.
Στη συνέχεια οι μαθητές κατέγραψαν το βασικό λεξιλόγιο της κάθε θεματικής στον επεξεργαστή κειμένου word, το εκτύπωσαν για να το μεταφράσουν στην μητρική τους γλώσσα με τη συνδρομή των γονέων τους.
Όταν ολοκληρώθηκε η μετάφραση, συγκεντρώθηκαν οι υπεύθυνες δηλώσεις της συγκατάθεσης των γονέων και κηδεμόνων για τη βιντεοσκόπηση του λεξικού μας Ακούω και μαθαίνω τα πρώτα μου ελληνικά. Η διευθύντρια του σχολείου και ο εκπαιδευτικός της Ε΄τάξης πρόφεραν τις λέξεις, ενώ αυτές απεικονίζονταν, στα ελληνικά, η καθηγήτρια των αγγλικών στα αγγλικά, δύο μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης αντίστοιχα στα αλβανικά, μία μαθήτρια της Ε΄ τάξης στα κινέζικα, δύο μαθητές από την Ε΄ και ΣΤ΄ τάξη στα μπενγκάλι- μπάνγκλα , μία μαθήτρια από την Δ΄ τάξη στα αραβικά και μία μαθήτρια της ΣΤ΄ τάξης, από τη Δομή Φιλοξενίας του Ελαιώνα, στα φαρσί. Για την υλοποίηση του εγχειρήματος, πολύτιμη υπήρξε η συνδρομή του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (Κι αν ήσουν εσύ; -Δράση Μαζί) μέσω της συνεργάτιδάς του, κ. Μαίρης Καλδή, η οποία ηχογράφησε, βιντεοσκόπησε και τέλος επεξεργάστηκε το παραγόμενο υλικό.
Συμμετείχαν οι μαθητές και οι μαθήτριες:
ALAMYAR RAZA ( μαθήτρια Στ΄τάξης- φαρσί)
ABDELHADI BAKR MARYAM ( μαθήτρια Δ΄τάξης- αραβικά)
BHUIYAN TAHRIM( μαθητής Ε΄τάξης- μπάνγκλα)
LILA ORESTI ( μαθητής Ε΄τάξης- αλβανικά)
LIU WEN QI (μαθήτρια Ε΄τάξης- κινέζικα)
ISLAM IRFANA (μαθήτρια Στ ΄τάξης- μπάνγκλα)
ΡΟΥΣΤΕΜ ΕΛΕΝΑ (μαθήτρια Στ ΄τάξης- αλβανικά)
Συμμετείχαν οι εκπαιδευτικοί:
Γιάννης Κοντογιάνης, εκπαιδευτικός της Ε΄τάξης
Βιργινία Κορασίδου, καθηγήτρια Αγγλικών
Ντόρα Τσιαγκάνη, διευθύντρια
Παιδαγωγική επιμέλεια: Ντόρα Τσιαγκάνη
Ευχαριστούμε τη Σ.Ε.Π. της δομής του Ελαιώνα Βάσω Κρίθαρη, την Αθανασία Ασλανίδου, δασκάλα στο 49ο Δ.Σ. Αθηνών, την κ. MAILINDA KRIEMADHI, τους μαθητές και τις μαθήτριες του 49ου Δ.Σ.ΑΘΗΝΩΝ:
OSMENAJ GREJSI (Ε’ τάξη), LEKA ERMIRA (Ε’ τάξη) , ΝΤΑΝΟ ΜΑΡΙΑ –ΗΛΙΑΝΑ, (Ε’ τάξη) ΝΤΑΝΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΟΣ – ΗΛΙΑΣ (Στ ’ τάξη), KHAN MOHAMMAD ABID (Στ’ τάξη) του σχολικού έτους 2017-2018.
Πρώτο βίντεο: Ακούω και Μαθαίνω τα πρώτα μου ελληνικά: Στην τάξη…
https://safeyoutube.net/w/iMmI
Δεύτερο βίντεο
Ακούω και Μαθαίνω τα πρώτα μου ελληνικά: Το πρόσωπο- Το σώμα
https://safeyoutube.net/w/KX4I
Τρίτο βίντεο
Και μετά;
Προσεχώς… ετοιμάζεται…