Μουσική: 27 Μαρτίου 2020

Αγαπητά μου τριτο-τεταρτάκια!

Συχνά με ρωτάτε, εμείς απ’ το βιβλίο δεν θα κάνουμε; Η αλήθεια είναι ότι προτιμώ να κάνουμε πράξη πολλά από αυτά που έχει μέσα το βιβλίο στην πράξη. Ήρθε λοιπόν η ώρα να ανοίξουμε το βιβλίο.

Πάμε στο κεφάλαιο 1. Θα το βρείτε εδώ

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSDIM-C104/727/4804,21707/

Τα βιβλία αυτά είναι διαδραστικά, που σημαίνει ότι υπάρχουν πολλά εικονίδια να πατήσετε. Άλλα οδηγούν σε ηχητικά αποσπάσματα, άλλα σε βίντεο, άλλα σε παιχνίδια. Πατήστε τα όλα! Διαβάστε καταρχήν και κυρίως απολαύστε το κείμενο.

Το μάθημα ονομάζεται οι περιπέτειες του ήχου.

Μας μιλάει για τους φυσικούς και τεχνητούς ήχους. Ελπίζω να θυμάστε την διαφορά (;)

Μιλάει για τα ηχητικά κύματα, για το πώς δηλαδή μεταφέρεται ο ήχος από την ηχογόνα πηγή μέχρι τα αυτιά μας. Μιλάει επίσης και για το πώς ήχοι που δεν παράγονται από μουσικά όργανα, μπορούν να γίνουν μέρος μιας μουσικής σύνθεσης.

Εκτός από αυτά που γράφει και σας προτείνει το βιβλίο να κάνετε, έχω και εγώ δύο προτάσεις για ηχητικά παιχνίδια μαζί με τα αδέρφια σας ή τους γονείς σας.

Ακούω κάτι που αρχίζει από…

Είναι παραλλαγή του βλέπω κάτι που αρχίζει από…και οι υπόλοιποι καλούμαστε να μαντέψουμε τι. Ησυχία λοιπόν, ακροαστείτε τους ήχους που σας περιβάλλουν. Άλλο το ακούω, άλλο το ακροώμαι. Η διαφορά τους είναι πολύ λεπτή, αλλά πολύ σημαντική. Το ακούω αφορά όλους τους ήχους που ακούμε, που μπορεί και κάποιους να μην τους δίνουμε πραγματικά σημασία. Στο σχολείο μας για παράδειγμα ακούμε από τις τάξεις μας την φασαρία από τον δρόμο, όμως αν δεν στρέψουμε πραγματικά την προσοχή μας σε αυτή, οι ήχοι του δρόμου μπαίνουν στο προσκήνιο και ακούμε (παρακολουθούμε) μόνο  αυτόν που εκείνη την στιγμή μιλάει στην τάξη, τον δάσκαλο μας ή κάποιον συμμαθητή μας. Το ακροώμαι απαιτεί την αμέριστη προσοχή μας στην διαδικασία μιας ακρόασης. Όπως και στα αγγλικά άλλο το hear και άλλο το listen. I am listening to music (ακούω μουσική, άρα ακροώμαι). Do you hear the birds outside? ( Ακούς τα πουλιά έξω;).

 

Και μετά από αυτή την μεγάλη παρένθεση ας ξαναγυρίσουμε στο παιχνίδι. Κάνουμε ησυχία και παρατηρούμε τους ήχους που μας περιβάλλουν. Διαλέγουμε έναν από αυτούς που ακούμε και λέμε στον συμπαίκτη μας: “Ακούω κάτι που αρχίζει από Μ…” Ο συμπαίκτης μας προσπαθεί να βρει τι ήταν αυτός ο ήχος που ξεκινούσε από Μ. Όταν βρει τι ήταν, αλλάζουν ρόλους.

 

Καταγραφή ήχων και αναπαραγωγή

Για το δεύτερο παιχνίδι χρειάζεστε ένα χρονόμετρο, ένα χαρτί Α4,  ένας χάρακας, μολύβι και τα αυτιά σας!!!

 

Εκτέλεση:

Βάλτε το χαρτί σας οριζόντια και με τον χάρακα τραβήξτε μια ίσια γραμμή πέρα ως πέρα (κατά πλάτος δηλαδή). Χωρίσετε την γραμμή σας σε 12 ίσα τμήματα. Η γραμμή αυτή αντιστοιχεί σε 1 λεπτό και το κάθε τμήμα σε 5 δευτερόλεπτα. Πάρτε το μολύβι σας, ξεκινήστε το χρονόμετρο σας και σημειώσετε κάθε ήχο που ακούτε στο χαρτί σας και σε πιο δευτερόλεπτο το ακούσατε. Όταν τελειώσει το ένα λεπτό, σταματάτε την καταγραφή. Αν παίζετε μαζί με κάποιον άλλον, συγκρίνετε τις απαντήσεις σας. Σίγουρα πολλοί ήχοι θα είναι κοινοί. Είναι όμως όλες οι απαντήσεις ίδιες;;; Πιθανόν να υπάρχουν ήχοι που κάποιος άκουσε, ενώ ο άλλος δεν έδωσε σημασία.

Και τώρα αρχίζει το δημιουργικό κομμάτι. Σκεφτείτε και μαζέψετε διάφορες ηχογόνες πηγές που θα βρείτε στο σπίτι σας. Η κουζίνα συνήθως είναι ένα μέρος που έχει πολλά ηχογόνα αντικείμενα. Ξύλινες κουτάλες, κατσαρόλες, το κουτί του νες καφέ, αλουμινόχαρτο κ.ο.κ. Τί άλλους ήχους μπορείτε να βρείτε στο σπίτι σας; Το σώμα του καλοριφέρ, η βρύση που στάζει, η κασετίνα σας κ.τ.λ. Αφού φτιάξετε την ηχοθήκη σας (κατά το βιβλιοθήκη σας, μόνο που αντί για βιβλίο, έχει ήχους), βάλτε την φαντασία σας και ανασυνθέσετε την αλληλουχία των ήχων που καταγράψατε πριν με τους ήχους που συλλέξατε στην ηχοθήκη σας. Μπορείτε να ηχογραφήσετε το αποτέλεσμα χρησιμοποιώντας ένα πρόγραμμα εγγραφής ήχου π.χ. στο κινητό του γονιού σας, και αφού έχετε πάρει την άδειά τους, ότι μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε.

Ελπίζω να περάσετε ένα όμορφο και δημιουργικό πρωινό ή απόγευμα. Περιμένω να ακούσω τις εντυπώσεις σας ή ακόμα και τις δημιουργίες σας.

Καλή συνέχεια

Ελένη μουσικός!