

RESCUR: ΕΝΑ ΕΜΠΟΔΙΟ, ΜΙΑ ΕΥΚΑΙΡΙΑ! ΕΝΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΨΥΧΙΚΗΣ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Ένα Δια Βίου Μάθησης Πρόγραμμα Comenius Project. Η παρούσα έκδοση είναι ένα προϊόν του project ‘RESCUR – Developing a Resilience Curriculum for Primary Schools in Europe’ www.rescur.eu , funded by the EU Commision Lifelong Learning Programme No. 526813-LLP-1-MT-COMENIUS-CMP
Συγγραφείς Carmel Cefai – Μάλτα – Συντονιστής Renata Miljević-Riđički, Dejana Bouillet, Tea Pavin Ivanec, Mirjana Milanovic – Κροατία Anastassios Matsopoulos, Mariza Gavogiannaki – Ελλάδα Maria Assunta Zanetti, Valeria Cavioni – Ιταλία Paul Bartolo, Katya Galea – Mάλτα Celeste Simões,Paula Lebre, Anabela Caetano Santos – Πορτογαλία Birgitta Kimber, Charli Eriksson – Σουηδία © Νοέμβριος 2015 Eπιμελητές της Ελληνικής Έκδοσης: Αναστάσιος Ματσόπουλος, Ph.D. Μαρίζα Γκαβογιαννάκη, Μ.Sc. © Νοέμβριος 2015 Μονάδα Σχολικής Ψυχολογίας, Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Κρήτης.
Φέτος το νηπιαγωγείο μας έχει τη μεγάλη χαρά να συμμετέχει στην εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Προληπτικού Προγράμματος Ψυχικής Ανθεκτικότητας «RESCUR: Ένα Εμπόδιο, Μια Ευκαιρία». Το πρόγραμμα αυτό είναι ένα νέο πρόγραμμα που δημιουργήθηκε υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αποτελεί μια συλλογική δουλειά έξι πανεπιστημίων, συμπεριλαμβανομένου και του Πανεπιστημίου Κρήτης, με συγγραφείς (και επιμελητές της ελληνικής έκδοσης), τον κύριο Αναστάσιο Ματσόπουλο, Αναπληρωτή Καθηγητή Σχολικής Ψυχολογίας στο Τμήμα Προσχολικής Αγωγής και την κυρία Γκαβογιαννάκη Μαρίζα, Σχολική Ψυχολόγο, Συνεργάτη της Μονάδας Σχολικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης.
Το πρόγραμμα αυτό θα εφαρμοστεί σε 110 τάξεις σε όλη την Ελλάδα για την τρέχουσα σχολική χρονιά! Μετά από αξιολόγηση πολλών αιτήσεων το νηπιαγωγείο μας επιλέχθηκε να συμμετέχει σε αυτό το πρόγραμμα και είμαστε πολύ χαρούμενοι γι αυτό! Όλοι οι εκπαιδευτικοί που συμμετέχουμε στο πρόγραμμα θα παρακολουθήσουμε εκπαίδευση 20 ωρών από το Πανεπιστήμιο Κρήτης, και συγκεκριμένα από τον Αναπληρωτή Καθηγητή Σχολικής Ψυχολογίας κύριο Αναστάσιο Ματσόπουλο και τη Σχολική Ψυχολόγο, Συνεργάτη της Μονάδας Σχολικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης κυρία Γκαβογιαννάκη Μαρίζα, προκειμένου το πρόγραμμα να εφαρμοστεί στο νηπιαγωγείο μας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Το πρόγραμμα αυτό είναι ένα πρόγραμμα προαγωγής της Ψυχικής Ανθεκτικότητας παιδιών προσχολικής και σχολικής ηλικίας (διαφορετικές δραστηριότητες για το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό) που στοχεύει να προάγει και να εξελίξει τις κοινωνικές, συναισθηματικές και διαπροσωπικές ικανότητες των παιδιών. Τα παιδιά διδάσκονται πολλαπλές δεξιότητες, ώστε να αξιοποιήσουν τους πόρους από το περιβάλλον, αλλά και τα προσωπικά τους προτερήματα για να ανταπεξέλθουν σε πιθανά εμπόδια/δυσκολίες και να συνεχίσουν με αισιοδοξία και θετική προσέγγιση να αναπτύσσονται σε διάφορους τομείς.
Οι θεματικές ενότητες του προγράμματος είναι:
1.Καλλιεργώντας δεξιότητες επικοινωνίας
2.Καλλιεργώντας και διατηρώντας υγιείς σχέσεις
3.Καλλιεργώντας μια νοοτροπία εξέλιξης
4.Αναπτύσσοντας αποφασιστικότητα και αυτοαποτελεσματικότητα
5.Αξιοποιώντας και αναπτύσσοντας τα προτερήματα.
6.«Μεταμορφώνοντας τις προκλήσεις σε ευκαιρίες»
Το πρόγραμμα αποτελείται από μια σειρά δραστηριοτήτων και θα υλοποιείται εβδομαδιαίως στην τάξη μας. Οι δραστηριότητες ξεκινούν συνήθως με μια ιστορία, που για τα παιδιά μικρής ηλικίας θα γίνεται με βασικούς ήρωες ένα σκίουρο, τον Ηρακλή και μια σκαντζοχοιρίνα την Αριστέα , συμπεριλαμβανομένου ιστορίες από την πραγματική ζωή. Στη συνέχεια θα υπάρχει μια βιωματική άσκηση, παιχνίδι ρόλων παιχνίδι ή κατασκευή με στόχο την εμπέδωση της δεξιότητας που διδάχθηκε στα πλαίσια της δραστηριότητας. Τη δραστηριότητα του σχολείου ακολουθεί συνήθως μια δραστηριότητα για το σπίτι, η οποία έχει στόχο να βοηθήσει το παιδί να εξασκήσει περαιτέρω κάποιες δεξιότητες και ταυτόχρονα να ενδυναμώσει την επικοινωνία και αλληλεπίδραση του παιδιού με τους γονείς, που έχει καθοριστική σημασία για την εξέλιξη και καλλιέργεια της ψυχικής ανθεκτικότητας του παιδιού.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Η εφαρμογή του προγράμματος RESCUR στην τάξη μας είχε θετική και πολυδιάστατη επίδραση τόσο στα παιδιά όσο και στους γονείς και στην εκπαιδευτική κοινότητα συνολικά.
- Στα παιδιά:
Τα παιδιά ανέπτυξαν σημαντικές κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες, όπως η ενσυναίσθηση, η συνεργασία, η επίλυση συγκρούσεων, η έκφραση συναισθημάτων και η ενίσχυση της αυτοεκτίμησης.
Έδειξαν αυξημένο ενδιαφέρον για τις ιστορίες των ηρώων, συμμετείχαν με ενθουσιασμό στις βιωματικές δραστηριότητες και κατάφεραν να μεταφέρουν δεξιότητες που διδάχθηκαν μέσα στην τάξη στην καθημερινότητά τους. - Στους γονείς:
Η δράση βοήθησε τους γονείς να αντιληφθούν τον καθοριστικό τους ρόλο στην ενδυνάμωση της ψυχικής ανθεκτικότητας των παιδιών. Μέσα από τη διαδικτυακή ομιλία και τις δραστηριότητες στο σπίτι, ενισχύθηκε η επικοινωνία γονέα-παιδιού και καλλιεργήθηκε ένα κλίμα εμπιστοσύνης, ενσυναίσθησης και στήριξης στο οικογενειακό περιβάλλον. - Στην εκπαιδευτική πρακτική:
Η συμμετοχή στο πρόγραμμα ενίσχυσε τον παιδαγωγικό ρόλο του εκπαιδευτικού, εισάγοντας οργανωμένες πρακτικές που βασίζονται σε σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα. Η εποπτεία και η συνεργασία με άλλους εκπαιδευτικούς συνέβαλαν στη βελτίωση της διδασκαλίας και την ενίσχυση της κοινότητας πρακτικής. - Γενικότερα:
Το πρόγραμμα συνέβαλε στη δημιουργία ενός θετικού, υποστηρικτικού και ασφαλούς μαθησιακού περιβάλλοντος, όπου κάθε παιδί μπορεί να εκφραστεί ελεύθερα, να νιώσει αποδοχή και να αναπτύξει προσωπικές δεξιότητες που θα το συνοδεύουν σε όλη του τη ζωή. Η επίδραση της δράσης είναι ήδη ορατή και αναμένεται να έχει μακροπρόθεσμο όφελος, τόσο για την ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών όσο και για την ενδυνάμωση των σχέσεων σχολείου-οικογένειας.
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ
Η δράση μας στηρίχθηκε σε σημαντικές συνεργασίες σε παιδαγωγικό και οικογενειακό επίπεδο:
- Ακαδημαϊκή Συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κρήτης:
Η συμμετοχή μας στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα «RESCUR: Ένα Εμπόδιο, Μια Ευκαιρία» έγινε ύστερα από επίσημη επιλογή μας από την επιστημονική ομάδα του Πανεπιστημίου Κρήτης. Η συνεργασία περιλάμβανε 20ωρη επιμόρφωση από τον Αν. Καθηγητή Σχολικής Ψυχολογίας Αναστάσιο Ματσόπουλο και τη σχολική ψυχολόγο Μαρίζα Γκαβογιαννάκη, με σκοπό την ορθή και παιδαγωγικά τεκμηριωμένη εφαρμογή του προγράμματος στην τάξη. Παράλληλα, υπάρχει επιστημονική εποπτεία και υποστήριξη από την ομάδα του Πανεπιστημίου, η οποία μας καθοδηγεί καθ’ όλη τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος, ενισχύοντας την αποτελεσματικότητα της δράσης στην τάξη μας. - Συνεργασία με τις Οικογένειες των Μαθητών:
Οι γονείς συμμετείχαν ενεργά τόσο μέσω της αρχικής ενημέρωσης όσο και μέσα από εβδομαδιαίες δραστηριότητες που συνεχίζονται στο σπίτι. Η ενίσχυση της επικοινωνίας παιδιού–γονέα αποτέλεσε κεντρικό στόχο του προγράμματος. Επιπλέον, οι γονείς συμμετείχαν σε διαδικτυακή ομιλία από τον κ. Αναστάσιο Ματσόπουλο με θέμα «Ο Καθοριστικός Ρόλος των Γονέων στην Ενδυνάμωση της Ψυχικής Ανθεκτικότητας των Παιδιών», γεγονός που συνέβαλε στην ευαισθητοποίηση και ενεργοποίησή τους ως σημαντικοί συνδιαμορφωτές του κλίματος στήριξης των παιδιών. - Συνεργασία με τη σχολική κοινότητα:
Το πρόγραμμα υλοποιείται παράλληλα με άλλους εκπαιδευτικούς που έχουν επίσης επιμορφωθεί, γεγονός που ενδυναμώνει την κοινή παιδαγωγική προσέγγιση και προωθεί τη δημιουργία ενός θετικού σχολικού κλίματος. Έχουμε δημιουργήσει ομάδα επικοινωνίας στο Viber, μέσω της οποίας ανταλλάσσουμε ιδέες, εμπειρίες και παρέχουμε αμοιβαία υποστήριξη. Η ψηφιακή αυτή κοινότητα πρακτικής λειτουργεί ως πολύτιμο εργαλείο ενίσχυσης της συνεργασίας και της συνεκτικότητας των δράσεων μας.
- ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Θεματική Ενότητα 1
Καλλιεργώντας και Διατηρώντας Υγιείς Σχέσεις
Διαδικτυακή συνάντηση κι ενημέρωση του καθηγητή του Πανεπιστημίου Κρήτης και κλινικού ψυχολόγου κ. Α.Ματσόπουλου στους γονείς για το πρόγραμμα RESCUR
Δραστηριότητα: ” Τα 4 συναισθήματα”

Αναγνωρίζουμε τα συναισθήματα σε εικόνες και ορίζουμε ένα σύμβολο που αντιπροσωπεύει το κάθε συναίσθημα
Διηγούμαστε την περιπέτεια της Αριστέας και του Ηρακλή
https://blogs.sch.gr/3nipvront/files/2024/10/RESCUR-2024-5-ΓΡΑΜΜΑ-ΣΤΟΥΣ-ΓΟΝΕΙΣ.doc










