Εσωτερικός κανονισμός 3ου Νηπιαγωγείου Γλώσσας Σκοπέλου
2021-2022
Εισαγωγή
Το νηπιαγωγείο είναι ο χώρος όπου τα νήπια, περνούν πολλές ώρες καθημερινά. Μαθαίνουν, παίζουν, χαίρονται, δημιουργούν, συνεργάζονται. Πολλές φορές, όμως, αντιμετωπίζουν και δυσκολίες, τόσο οι μαθητές που αφορούν στην προσαρμογή τους στο συγκεκριμένο περιβάλλον και στη συνύπαρξή τους με συνομηλίκους, όσο και το διδακτικό προσωπικό που αφορούν στις σχέσεις μεταξύ τους, με τους γονείς αλλά ακόμα και στην προσπάθεια παροχής ποιοτικού εκπαιδευτικού έργου.
Η σχολική ζωή καλό είναι να ρυθμίζεται από κάποιους κανόνες, οι οποίοι βοηθούν την εκπαιδευτική διαδικασία και το σχολείο να λειτουργεί αποτελεσματικότερα ως μια ασφαλής κοινότητα μάθησης.
Με τον όρο «σχολικός κανονισμός» εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου. Οι συνθήκες αυτές πρέπει να αποβλέπουν στη διαμόρφωση ενός παιδαγωγικού και διδακτικού κλίματος το οποίο θα εξασφαλίζει τη συνεργασία των μελών της σχολικής κοινότητας, χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις, με αμοιβαίο σεβασμό, με ανοχή και αναγνώριση. Στο πλαίσιο αυτό ο όρος «σχολική πειθαρχία» αποκτά δημοκρατικό περιεχόμενο και αναδεικνύεται σε βασικό ποιοτικό στοιχείο του σύγχρονου δημοκρατικού σχολείου.
Η σχολική κοινότητα είναι μία οργανωμένη ομάδα που έχει όλα τα χαρακτηριστικά της κοινωνίας. Το σχολείο προετοιμάζει τους νέους να ενταχθούν ομαλά στην κοινωνία. Η εσωτερική οργάνωση της σχολικής ζωής οφείλει να εκπαιδεύει και να διαπαιδαγωγεί, σύμφωνα με τα πρότυπα και τις ανάγκες της δημοκρατικής κοινωνίας.
Για το σκοπό αυτό συντάσσεται ο Κανονισμός Εσωτερικής λειτουργίας του Νηπιαγωγείου μας, ο οποίος είναι πλήρως εναρμονισμένος με την ισχύουσα νομοθεσία για τη λειτουργία του σχολείου.
Γενικές αρχές / στοιχεία
Ο σκοπός του Νηπιαγωγείου, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, είναι να βοηθήσει τα παιδιά να αναπτυχθούν σωματικά, συναισθηματικά, νοητικά και κοινωνικά μέσα στο πλαίσιο των ευρύτερων στόχων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Το Νηπιαγωγείο, ως φορέας κοινωνικοποίησης του παιδιού (μετά την οικογένεια), θα πρέπει να εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις, ώστε τα παιδιά να αναπτύσσονται και να κοινωνικοποιούνται ομαλά και πολύπλευρα. Σύμφωνα με το άρθρο 3, του Ν.1566/1985, https://www.minedu.gov.gr/publications/docs2018/EPAL_N_1566_1985.pdf το Νηπιαγωγείο βοηθά τα νήπια «να καλλιεργούν τις αισθήσεις τους, να οργανώνουν τις πράξεις τους, κινητικές και νοητικές, να εμπλουτίζουν και να οργανώνουν τις εμπειρίες τους, από το φυσικό και το κοινωνικό περιβάλλον, να αναπτύσσουν πρωτοβουλίες, ελεύθερα και αβίαστα, να αναπτύσσουν την ικανότητα κατανόησης και έκφρασης, με σύμβολα γενικά και ιδιαίτερα, στους τομείς της Γλώσσας, των Μαθηματικών και της Αισθητικής».
Επιπλέον, το σύγχρονο νηπιαγωγείο επιδιώκει τον σεβασμό της προσωπικότητας του νηπίου, την ικανοποίηση των φυσικών και ψυχικών του αναγκών και τον σεβασμό στις ατομικές του διαφορές. Και όλα αυτά μέσα σε μια ατμόσφαιρα στην οποία βασιλεύει η χαρά, το παιχνίδι, η δημιουργία και η πειθαρχημένη ελευθερία.
Το 3ο Νηπιαγωγείο Γλώσσας αποτελείται από ένα πρωινό τμήμα , και ένα απογευματινό προαιρετικό ολοήμερο τμήμα. Υπηρετούν σ’ αυτό για το τρέχον σχ. έτος 2021-22, δύο εκπαιδευτικοί γενικής παιδείας.
1.Σχολικό έτος
Έναρξη / λήξη μαθημάτων
Το σχολικό έτος των νηπιαγωγείων αρχίζει την 1η Σεπτεμβρίου και λήγει στις 31 Αυγούστου του επόμενου έτους. Το διδακτικό έτος αρχίζει την 1η Σεπτεμβρίου και λήγει στις 21 Ιουνίου του επόμενου έτους. Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες αρχίζουν στις 14 Σεπτεμβρίου και λήγουν στις 15 Ιουνίου του επόμενου έτους, ημέρα κατά την οποία χορηγούνται τα αναμνηστικά στα νήπια.
Οι ημέρες που το Νηπιαγωγείο δε θα λειτουργεί, καθώς και οι τυχόν, διαφοροποιήσεις στο καθημερινό ωράριο λειτουργίας του, θα σας γνωστοποιούνται έγκαιρα από τη Διεύθυνση, με σχετικό ενημερωτικό σημείωμα.
Ωράριο λειτουργίας / Προσέλευση – Αποχώρηση
Το Νηπιαγωγείο μας λειτουργεί ως δημόσιο νηπιαγωγείο τις πέντε εργάσιμες ημέρες της εβδομάδας και ακολουθεί το Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου που συντάσσεται με βάση την με αριθ. πρωτ. 130272/Δ1/05-08-2016 (ΦΕΚ 2670/2016, τ. Β΄) Υ.Α, https://www.minedu.gov.gr/publications/docs2018/EPAL_FEK_2670%CE%92_26-08-2016.pdf όπως τροποποιήθηκε με το κεφ. Β, του άρθρ. 11 του Π.Δ 79/2017 (ΦΕΚ 109 Α), https://www.e-nomothesia.gr/kat-ekpaideuse/protobathmia-ekpaideuse/proedriko-diatagma-79-2017-fek-109a-1-8-2017.html όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 23, ν.4559/2018 (ΦΕΚ 142 Α), https://www.e-nomothesia.gr/kat-ekpaideuse/tritobathmia-ekpaideuse/nomos-4559-2018-phek-142a-3-8-2018.html.
Ο Ενιαίος Τύπος Ολοήμερου Νηπιαγωγείου περιλαμβάνει:
α) το Βασικό Υποχρεωτικό Πρόγραμμα, που απευθύνεται σε όλους τους μαθητές/τριες (νήπια και προνήπια), αφορά και τα δύο τμήματα και διαρκεί από τις 8:30 μέχρι τις 13:00
β) το Προαιρετικό Ολοήμερο Πρόγραμμα που διαρκεί από τις 13:00 μέχρι τις 16:00. Στο πλαίσιο του προαιρετικού ολοήμερου προγράμματος υπάρχει δυνατότητα λειτουργίας τμήματος πρόωρης υποδοχής από 7:45 μέχρι 8:30.
Η άφιξη των μαθητών το πρωί γίνεται ως εξής:
α) Για τους μαθητές του Βασικού Υποχρεωτικού Προγράμματος
8.15 έως τις 8.30
β) Για τους μαθητές του Προαιρετικού Ολοήμερου Προγράμματος
8.15 έως τις 8.30
Η έγκαιρη προσέλευση βοηθά στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.
Σε περίπτωση που για σοβαρό λόγο θα υπάρξει καθυστέρηση στην ώρα προσέλευσης ενός μαθητή, οφείλουν οι γονείς του να ενημερώσουν εγκαίρως τη διεύθυνση, για να μη διαταράσσεται το πρόγραμμα δραστηριοτήτων του νηπιαγωγείου. Όπως και στην περίπτωση που, για έκτακτο λόγο, χρειαστεί να επισκεφθείτε το Νηπιαγωγείο τις ώρες λειτουργίας του.
Οι ενήλικες που συνοδεύουν τους μαθητές κατά την άφιξή τους,δεν εισέρχονται μέσα στον χώρο του Νηπιαγωγείου λόγω των ειδικών συνθηκών, αλλά παραδίδουν τα παιδιά στη Νηπιαγωγό στην κεντρική πόρτα του νηπιαγωγείου.
Τόσο η αυλόπορτα, όσο και η εξώπορτα του κτιρίου του Νηπιαγωγείου, κλειδώνονται στις 8:30 π.μ. και παραμένουν κλειστές καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου, για να διαφυλάσσεται η ασφάλεια των μαθητών. Ανοίγουν μόνο κατά τις ώρες αποχώρησης των νηπίων δηλαδή στη 13.00μ.μ., ώρα αποχώρησης των πρωινών τμημάτων και στις 4.00 μ.μ. ώρα αποχώρησης των ολοήμερων τμημάτων.
Η αποχώρηση από το νηπιαγωγείο γίνεται ως εξής:
α) Για τους μαθητές του Βασικού Υποχρεωτικού Προγράμματος
13.00
β) Για τους μαθητές του Προαιρετικού Ολοήμερου Προγράμματος
16.00
Τα παιδιά παραδίδονται μόνο στους αναγραφόμενους ενήλικες στην υπεύθυνη δήλωση προσέλευσης/αποχώρησης που συμπλήρωσαν οι γονείς τους κατά την εγγραφή τους.
Η ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών μετά το ωράριο λειτουργίας ανήκει αποκλειστικά στον γονέα ή κηδεμόνα. Οι γονείς/κηδεμόνες είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν το ωράριο των παιδιών τους.
Οι μαθητές σε καμία περίπτωση δε φεύγουν πριν από τη λήξη των μαθημάτων. Αν παρουσιαστεί ανάγκη αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), γίνεται πάντοτε με τη συνοδεία γονέα ή κηδεμόνα, αφού υπογραφεί σχετική υπεύθυνη δήλωση.
Φοίτηση
Στο Νηπιαγωγείο φοιτούν δυο ηλικίες νηπίων.
Η πρώτη ηλικία (νήπια) περιλαμβάνει τα νήπια, τα οποία τις 31 Δεκεμβρίου του έτους έγγραφης συμπληρώνουν ηλικία πέντε (5) ετών.
Η δεύτερη ηλικία (προνήπια) περιλαμβάνει τα νήπια, τα οποία στις 31 Δεκεμβρίου του έτους έγγραφης συμπληρώνουν ηλικία τεσσάρων (4) ετών.
Με το άρθρο 73, παραγρ.1α , του Ν 3518/21-12-2006, https://www.e-nomothesia.gr/kat-ergasia-koinonike-asphalise/n-3518-2006.html η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο είναι διετής και εγγράφονται σ’ αυτό νήπια που συμπληρώνουν την 31η Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής ηλικία τεσσάρων (4) ετών.
Η φοίτηση στο νηπιαγωγείο είναι υποχρεωτική.
Κάθε εγγραφή νηπίου που δεν έχει τη νόμιμη ηλικία θεωρείται άκυρη.
Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών θα πρέπει να προσκομίζουν έγκαιρα τα διάφορα έγγραφα (π.χ. Α.Δ.Υ.Μ., Βιβλιάρια Εμβολίων, Υπεύθυνες Δηλώσεις, κ.ά.) που τους ζητούνται από το σχολείο.
Για να εγγραφούν πλέον τα παιδιά στην Α’ Δημοτικού χρειάζεται βεβαίωση φοίτησης, που δίνεται από το νηπιαγωγείο μας στο τέλος της σχολικής χρονιάς, επομένως η ανελλιπής φοίτηση του παιδιού αποτελεί βασική προϋπόθεση τόσο για την ομαλή προσαρμογή του στο σχολικό περιβάλλον, όσο και για την απρόσκοπτη παρακολούθηση του προγράμματος δραστηριοτήτων του νηπιαγωγείου.
Νήπια, τα οποία για σοβαρούς οικογενειακούς λόγους καθώς και για λόγους υγείας που πιστοποιούνται με βεβαίωση ιατροπαιδαγωγικής υπηρεσίας ή κρατικού θεραπευτηρίου δεν μπορούν να παρακολουθήσουν την Α’ τάξη του δημοτικού, παραμένουν για μια ακόμη χρονιά στο νηπιαγωγείο, ύστερα από δήλωση του γονέα. Επανάληψη φοίτησης στο νηπιαγωγείο για ένα έτος γίνεται ακόμη όταν διαπιστώνεται από ιατροπαιδαγωγική υπηρεσία ή την συντονίστρια προσχολικής αγωγής ότι το νήπιο παρουσιάζει σοβαρές δυσκολίες για να παρακολουθήσει τα μαθήματα της Α’ τάξης του δημοτικού και εφόσον οι γονείς το επιθυμούν.
Οι απουσίες ενημερώνονται ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα του myschool , για αυτό το λόγο θα πρέπει να γνωρίζουμε την αιτιολόγησή της. Αν το παιδί είναι άρρωστο, υποχρεωτικά θα πρέπει να φέρετε ιατρική βεβαίωση στην οποία θα αναφέρεται επακριβώς το είδος της ασθένειας που είχε και θα τονίζεται σαφώς από το θεράποντα ιατρό η δυνατότητά του να επανέλθει στο νηπιαγωγείο, χωρίς να υπάρχει κίνδυνος μετάδοσης της ασθένειάς του στα άλλα παιδιά. Αν δεν ήταν άρρωστο υποχρεωτικά βεβαίωση των γονέων στην οποία θα αναφέρεται ο λόγος της απουσίας του. Αν το παιδί σας υποβάλλεται σε κάποια συγκεκριμένη φαρμακευτική αγωγή ή αν έχει ευαισθησία σε φάρμακα, σε κάποιες τροφές ή σε κάτι άλλο, παρακαλούμε να ενημερώσετε για το θέμα αυτό τη νηπιαγωγό. Θα σας δίδονται και συγκεκριμένα έντυπα για το φάκελο του παιδιού σας , τα οποία θα κληθείτε να συμπληρώσετε. Απαγορεύεται η χορήγηση φαρμάκων από τους νηπιαγωγούς, όπως ορίζει σχετική νομοθεσία. Παρέχονται όμως οι πρώτες βοήθειες και ενημερώνονται τηλεφωνικά οι γονείς του παιδιού ή το ΕΚΑΒ (σε περίπτωση εξαιρετικού περιστατικού).
- Συμπεριφορά μαθητών/τριών – Παιδαγωγικός έλεγχος
Το Σχολείο αποτελεί τον φυσικό χώρο αγωγής και μάθησης, γιατί ο μαθητής αποκτά ικανότητες και δεξιότητες για την επίτευξη των στόχων της αγωγής του. Το Νηπιαγωγείο είναι η βαθμίδα εκπαίδευσης που θα του δοθεί η ευκαιρία να μάθει βιωματικά, να κοινωνικοποιηθεί, να γελάσει και να μάθει παίζοντας γιατί το παιχνίδι γίνεται μέσο μάθησης και κυρίως να μάθει πως να μαθαίνει. Να κάνει λάθη χωρίς να φοβάται και να μαθαίνει απ’ αυτά. Άλλωστε τα λάθη στο νηπιαγωγείο όχι απλά επιτρέπονται, αλλά χρησιμεύουν ως μέσο μάθησης.
Στο νηπιαγωγείο τα παιδιά έχουν συγκεκριμένη ώρα για φαγητό και ξεκούραση, αλλά και συγκεκριμένες ώρες κατά τις οποίες δουλεύονται ομαδικά και ατομικά σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Τα παιδιά θα προσπαθήσουν να αποκτήσουν τον έλεγχο της δικής τους συμπεριφοράς με τη βοήθεια και την καθοδήγηση των νηπιαγωγών.
Για να επιτευχθεί η εύρυθμη λειτουργία της σχολικής κοινότητας οι μαθητές έχουν καθήκον να τηρούν συγκεκριμένους κανόνες συμπεριφοράς. Συγκεκριμένα, οφείλουν να συμπεριφέρονται με σεβασμό και ευγένεια προς το εκπαιδευτικό προσωπικό αλλά και τους συμμαθητές τους.
Να υπάρχει θετικό κλίμα με ευχάριστη διάθεση καθώς και να αποφεύγονται οι βίαιες ενέργειες ή παρεκκλίνουσες πράξεις.
Οι μαθητές οφείλουν να σέβονται τον σχολικό χώρο. Ο σεβασμός προς το φυσικό περιβάλλον, τα περιουσιακά στοιχεία του Σχολείου και την περιουσία των άλλων είναι από τις βασικότερες υποχρεώσεις των νηπίων.
Να υπάρχει σεβασμός των προσωπικών αντικειμένων των συμμαθητών τους. Σε καμιά περίπτωση δεν επιτρέπονται είδη αξίας και παντός είδους αντικείμενα που η χρήση τους μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την σωματική ακεραιότητα των μαθητών.
Η προσοχή και η αυστηρή τήρηση των οδηγιών τού Σχολείου επιβάλλεται και για λόγους ασφαλείας των μαθητών μας.
Οι μαθητές που δεν σέβονται τις αρχές και τους κανόνες συμπεριφοράς θα θεωρούνται ότι διαπράττουν σχολικό παράπτωμα και θα λαμβάνονται παιδαγωγικά μετρά και θα γίνονται διακριτικές προσωπικές επισημάνσεις. Οι γονείς είναι οι πρώτοι που θα ενημερώνονται απ’ το Σχολείο. Η στενή συνεργασία Σχολείου – Γονέα είναι πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη.
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, τα ζητήματα παραβατικής συμπεριφοράς στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας του/της εκπαιδευτικού της τάξης , την Προϊστάμενη της Σχολικής Μονάδας, τον Σύλλογο Διδασκόντων/Διδασκουσών , τον/την Σύμβουλο Σχολικής Ζωής και τον Συντονιστή/Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση τους. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού, καθώς και οριζόμενα στον Αστικό και Ποινικό Κώδικα.
3.Πρόληψη φαινομένων βίας και σχολικού εκφοβισμού
H ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος αποτελεί σημαντικό παράγοντα της διαδικασίας πρόληψης ή/και αντιμετώπισης φαινομένων βίας, παρενόχλησης, εξαναγκασμού και σχολικού εκφοβισμού. Χαρακτηριστικά του θετικού και υγιούς σχολικού κλίματος είναι ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η προώθηση της συνεργασίας με Φορείς, η συνεργασία του Σχολείου με την οικογένεια, κ.ά. (άρθρο 39 νόμος Ν.4692/2020- ΦΕΚ 111/Α/12-6-2020), https://www.e-nomothesia.gr/kat-ekpaideuse/nomos-4692-2020-phek-111a-12-6-2020.html
ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ/ΤΡΙΕΣ
Η άμεση ανταπόδοση βίαιης σωματικής πράξης (χτύπημα, σπρώξιμο, κλωτσιά…) από συμμαθητή/τρια, δεν ενδείκνυται ούτε προτείνεται από κανέναν διεθνώς στην παιδαγωγική πρακτική, γιατί όχι μόνο δεν επιλύει με αποτελεσματικό τρόπο δυσλειτουργίες στις διαπροσωπικές σχέσεις, αλλά παρατείνει τις συγκρούσεις και γεννά επιπρόσθετο κίνδυνο σοβαρού τραυματισμού (σωματικού & ψυχικού), ιδιαίτερα για τα παιδιά που δεν είναι εξοικειωμένα στη διαχείριση συγκρούσεων και σωματικής εμπλοκής.
Η ανταπόδοση διαιωνίζει και πολλαπλασιάζει την παρουσία της εξωσχολικής βίας σε κάθε της μορφή, επιδεινώνει το κλίμα της σχολικής ζωής, γίνεται αρνητικό παράδειγμα για το σύνολο των μαθητών/τριών και τα οφέλη, που ίσως θεωρούν κάποιοι ότι αποφέρει στα ‘θύματα’, είναι συνήθως προσωρινά.
Παράλληλα, είναι αναφαίρετο το δικαίωμα προάσπισης και προστασίας του Εαυτού. Συνεπώς, συμβουλεύουμε τα παιδιά να αποφεύγουν με κάθε τρόπο τόσο να προκαλούν καυγάδες όσο και κάθε φυσική κίνηση που στρέφεται εναντίον τους χωρίς, κατά το δυνατόν, χρησιμοποίηση επιθετικής συμπεριφοράς.
Επίσης εξαιτίας της συνεχούς «απρόσεκτης» παιδικής κινητικότητας συμβαίνουν πολλά ακούσια αγγίγματα, ωθήσεις ή χτυπήματα που προκαλούν μέχρι και συρράξεις πολλών παιδιών. Πρέπει να δοθεί στο σπίτι και στο σχολείο μεγάλη βαρύτητα στην άμεση έκφραση «θερμής» συγγνώμης στις πιθανές ακούσιες σωματικές επαφές.
Η άμεση ενασχόληση των εκπαιδευτικών με τα επεισόδια σύγκρουσης είναι αυτονόητη. Σ’ αυτή τη διαχείριση των συγκρούσεων προτεραιότητα έχει το αίσθημα δικαίου του παιδιού που υπέστη βία και η απαλοιφή της ψυχικής έντασης γενικότερα μεταξύ των εμπλεκομένων.
Αυτό που σίγουρα φέρνει κοντύτερα τα παιδιά και απομακρύνει την επιθετική διάθεση, είναι οι δραστηριότητες βελτίωσης των διαπροσωπικών σχέσεων, ανάπτυξης της ενσυναίσθησης και αποδοχής της διαφορετικότητας, όπως επίσης και τα παιχνίδια χωρίς νικητές.
ΒΗΜΑΤΑ ΔΡΑΣΗΣ
Προώθηση προγραμμάτων πρόληψης ενάντια στη σχολική βία και τον εκφοβισμό με αξιοποίηση ταυτόχρονα, του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών, της Ευέλικτης Ζώνης, των κάθε είδους διαθετικών δραστηριοτήτων και των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας.
Οργάνωση συναντήσεων, εκδηλώσεων και επιμορφώσεων με στόχο την ενημέρωση, την ευαισθητοποίησης, την κατάρτιση των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων σχετικά με θέματα σχολικής βίας και εκφοβισμού.
Η 6η Μαρτίου που έχει καθιερωθεί ως Πανελλήνια Σχολική Ημέρα κατά της Βίας στο σχολείο, αποτελεί μια αφορμή για εκπαιδευτικούς, μαθητές/τριες και γονείς της σχολικής μας μονάδας να ανταλλάξουν σκέψεις , πληροφορίες και ιδέες και να ενεργοποιηθούν δράσεις ευαισθητοποίησης για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας και σχέσεις (εγκύκλιος ,20-2-2020 Αρ. Πρωτ. : Φ1/25274/ΓΔ4), https://www.esos.gr/sites/default/files/articles-legacy/panellinia_sholika_imera_kata_tis_vias_.pdf
Αξιοποίηση συνεργασιών με τις αρμόδιες διευθύνσεις του Υ.ΠΑΙ.Θ και με φορείς οι οποίοι έχουν συνάψει μαζί τους συνεργασία .
Σε περίπτωση που παρατηρηθούν φαινόμενα βίας, παρενόχλησης ή σχολικού εκφοβισμού οι εκπαιδευτικοί προβαίνουν σε σχολική διαμεσολάβηση και οδηγούν τους εμπλεκόμενος σε επίλυση του προβλήματος.
Σε περίπτωση επαναλαμβανόμενων φαινομένων από τους ίδιους μαθητές, ο Σύλλογος Διδασκόντων στον οποίο συμμετέχει και η Ψυχολόγος επικοινωνεί με το οικογενειακό περιβάλλον των μαθητών, ώστε να συνεργαστούν κατά την αντιμετώπιση του φαινομένου.
- Σχολικές Εκδηλώσεις- Δραστηριότητες
Το σχολείο συμμετέχει σε εκδηλώσεις- δραστηριότητες και καινοτόμα σχολικά προγράμματα, που είναι καθορισμένα και προβλεπόμενα με όσα περιλαμβάνει το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) για το νηπιαγωγείο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Το πρόγραμμα εκδηλώσεων- δραστηριοτήτων και καινοτόμων σχολικών προγραμμάτων, προεκτείνεται και συμπληρώνεται με εκπαιδευτικές επισκέψεις σε Μουσεία, θέατρα, πολυχώρους, με θρησκευτικές και επετειακές εκδηλώσεις, στις οποίες η συμμετοχή των μαθητών- τριών είναι προαιρετική και με αντίστοιχες εκδηλώσεις- δραστηριότητες στον χώρο του σχολείου. Κατά την πραγματοποίηση των εκδηλώσεων- δραστηριοτήτων τηρείται το ημερήσιο σχολικό διδακτικό ωράριο. Σε περίπτωση εκδηλώσεων- δραστηριοτήτων που πραγματοποιούνται εκτός του σχολείου και απαιτούν μετακίνηση των μαθητών από το σχολείο υπάρχει πάντα έγκαιρη ενημέρωση προς τους γονείς και γραπτή έγκρισή τους. Οι μαθητές που δεν παίρνουν μέρος στις εξόδους από το σχολείο, παραμένουν στην οικία τους μετά από έγκαιρη ενημέρωση των γονέων τους.
Οι εκδηλώσεις- δραστηριότητες και η συμμετοχή σε καινοτόμα σχολικά προγράμματα οργανώνονται σύμφωνα με τις απαιτήσεις της εποχής μας, με στόχο την παροχή ποιοτικής και άρτιας εκπαίδευσης. Οι εκδηλώσεις- δραστηριότητες και η συμμετοχή σε καινοτόμα σχολικά προγράμματα έχουν διεπιστημονικό/ διαθεματικό και βιωματικό χαρακτήρα, ενθαρρύνουν τη διερεύνηση και απορρέουν από τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα των παιδιών υπό την επίβλεψη του/ ης Σχολικού/ ής Συντονιστή/ -στρια ή των Υπευθύνων Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων. Αποσκοπούν στη σύνδεση της σχολικής και κοινωνικής ζωής, στον εμπλουτισμό του περιεχομένου των προγραμμάτων σπουδών, στην ανάπτυξη γνωστικών δεξιοτήτων, στην απόκτηση δεξιοτήτων πρακτικής ζωής, στην αισθητική καλλιέργεια, στην έκφραση της δημιουργικότητας, στη συνεργατικότητα, στην ανάπτυξη της αυτονομίας και της υπευθυνότητας και στην ευαισθητοποίηση των μαθητών/ τριών σε κοινωνικά θέματα.
Ονομαστικές εορτές – γενέθλια
Κατά τις ονομαστικές γιορτές και τις ημέρες των γενεθλίων των νηπίων, μπορούν τα ίδια να κεράσουν ατομικά γλυκά στα παιδιά.
Χρήση εικόνων και βίντεο από σχολικές δραστηριότητες
Δεν επιτρέπεται στους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών να αναρτήσουν φωτογραφίες ή βίντεο στο διαδίκτυο από διάφορες εκδηλώσεις του σχολείου. Εικόνες από σχολικές δραστηριότητες των παιδιών που θα αναρτηθούν από τους εκπαιδευτικούς σε εγκεκριμένους εκπαιδευτικούς ιστότοπους και στον ιστότοπο του σχολείου, θα έχουν υποστεί επεξεργασία και θα γίνονται μόνο μετά την ενυπόγραφη έγκριση των γονέων για την προστασία των προσωπικών δεδομένων των νηπίων.
Τα νηπιαγωγεία δε λειτουργούν:
1. Τα Σάββατα και τις Κυριακές
2. Την 28η Οκτωβρίου (Εθνική εορτή)
3. Τη 17η Νοεμβρίου, ημέρα κατά την οποία γίνονται εκδηλώσεις για την επέτειο του Πολυτεχνείου, σε όλα τα νηπιαγωγεία, μέσα στο πρωινό ωράριο εργασίας, στις οποίες παίρνει μέρος όλο το διδακτικό προσωπικό. Όταν η 17η Νοεμβρίου είναι Σάββατο ή Κυριακή, οι εκδηλώσεις γίνονται την προηγούμενη Παρασκευή.
4. Από 24 Δεκεμβρίου μέχρι και 7 Ιανουαρίου (διακοπές Χριστουγέννων).
5. Την 30η Ιανουαρίου, εορτή των Τριών Ιεραρχών. Την ημέρα αυτή το διδακτικό προσωπικό παίρνει μέρος στον εκκλησιασμό και στις σχετικές εκδηλώσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας της περιοχής.
6. Την Καθαρή Δευτέρα
7. Την 25η Μαρτίου (Εθνική εορτή)
8. Από τη Μ. Δευτέρα μέχρι και την Παρασκευή της Διακαινησίμου (διακοπές Πάσχα),
9. Την 1η Μαΐου
10. Την εορτή του Αγίου Πνεύματος
11. Από 22 Ιουνίου μέχρι και 31 Αυγούστου (θερινές διακοπές)
12. Τα Νηπιαγωγεία παραμένουν, επίσης, κλειστά, όταν οι Νηπιαγωγοί παρακολουθούν υποχρεωτικά σεμινάρια της Σχολικής Συμβούλου και κατά τις εκλογές (Δημοτικές, Βουλευτικές, Συνδικαλιστικές).
Στις Εθνικές γιορτές, αλλά και στις θρησκευτικές, μετά τη λήξη της γιορτής αποχωρούν τα παιδιά και δε λειτουργεί το Ολοήμερο.
5.Συνεργασία Σχολείου-Οικογένειας-Συλλόγου και Γονέων και Κηδεμόνων
Το σχολείο αποδίδει μεγάλη σημασία στην επικοινωνία και την εποικοδομητική συνεργασία με την οικογένεια των μαθητών, διότι η προσπάθεια του σχολείου, ιδίως σε θέματα αγωγής και συμπεριφοράς, δεν μπορεί να ευδοκιμήσει χωρίς τη συμπαράσταση και τη βοήθεια των γονέων και της οικογένειας.
Η συνεργασία μεταξύ γονέων/κηδεμόνων και εκπαιδευτικών στηρίζεται στον αμοιβαίο σεβασμό και τη σοβαρότητα που θα πρέπει να επιδεικνύεται εκατέρωθεν απέναντι στο χώρο του σχολείου και το λειτούργημα που επιτελείται σε αυτόν.
Οι γονείς/κηδεμόνες μπορούν και οφείλουν να ενημερώνονται για την πρόοδο και τη συμπεριφορά του παιδιού τους σε τακτά χρονικά διαστήματα εκτός διδακτικού ωραρίου αλλά εντός εργασιακού ωραρίου εκπαιδευτικού.
Επιπλέον, θα πρέπει να ενημερώνονται για τυχόν ανακοινώσεις που αναρτώνται στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου ή στην σχετική ιστοσελίδα ή επικοινωνούνται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου όπως επίσης και ανακοινώσεις που μεταφέρονται από τους μαθητές.
Σε περίπτωση διεζευγμένων γονέων θα πρέπει το σχολείο να ενημερώνεται άμεσα σχετικά με το ποιος από τους δύο γονείς έχει την επιμέλεια του παιδιού.
Επίσης, θα πρέπει να γνωστοποιούν εμπιστευτικά στον/στην εκπαιδευτικό της τάξης είτε στον/στην Προϊστάμενο/νη της σχολικής μονάδας οποιαδήποτε ιδιαιτερότητα ή αλλαγή στη ζωή του παιδιού (απώλεια, διαζύγιο γέννηση νέου παιδιού, ασθένεια στο οικογενειακό περιβάλλον κτλ) προκειμένου ο/η εκπαιδευτικός να επιληφθεί των ιδιαίτερων συνθηκών και να τις λάβει υπόψη στο παιδαγωγικό του/της έργο.
Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών παρακαλούνται να προσκομίζουν στο σχολείο τυχόν διαγνώσεις από ιατροπαιδαγωγικούς φορείς, ΚΕΣΥ, Δημόσια νοσοκομεία και ιδιωτικά κέντρα προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να ενημερώνονται και να προσαρμόζουν το παιδαγωγικό τους έργο ανάλογα με τις ανάγκες των μαθητών τους.
Σε περίπτωση απουσίας του μαθητή για μεγάλο χρονικό διάστημα και για οποιοδήποτε λόγο θα πρέπει το σχολείο να ενημερώνεται έγκαιρα και να προσκομίζονται από την οικογένεια τα κατάλληλα δικαιολογητικά. Για αυτό και για οποιοδήποτε άλλο λόγο οι γονείς/κηδεμόνες προσκομίζουν τα τηλέφωνα της οικογένειας ή ενημερώνουν για οποιαδήποτε σχετική αλλαγή. Σε περίπτωση που κάποιο παιδί νιώσει αδιαθεσία ο/η εκπαιδευτικός ή ο/η προϊστάμενος/η ενημερώνει άμεσα τους γονείς/κηδεμόνες προκειμένου να προσέλθουν και να το παραλάβουν. Θα πρέπει ακόμα να προσκομίζουν οποιοδήποτε επίσημο έγγραφο τους ζητηθεί από το σχολείο (π.χ π.χ. Α.Δ.Υ.Μ., Βιβλιάρια Εμβολίων, Υπεύθυνες Δηλώσεις, κ.ά.)
Συν τοις άλλοις, οι γονείς/κηδεμόνες οφείλουν κατά το δυνατόν να συμμετέχουν στις συνεδριάσεις των συλλογικών οργάνων και να συνδράμουν στην εύρυθμη λειτουργία τους. Στην περίπτωση που υπάρχει κάποιος προβληματισμός, επισήμανση ή παράπονο εκ μέρους των γονέων είτε για το σχολείο, είτε για εκπαιδευτικό ή μαθητή θα πρέπει να συζητείται με τον/την εκπαιδευτικό της τάξης ή / και τον/την προιστάμενο/η του σχολείου, προκειμένου να επιλυθεί στη βάση του διαλόγου. Σε κάθε περίπτωση κανένας ενήλικας δεν έχει δικαίωμα να νουθετεί, να επιπλήττει ή να τιμωρεί ΚΑΝΕΝΑ ΠΑΙΔΙ στον χώρο του σχολείου.
Σε περίπτωση που υπάρχει κάτι που δυσαρεστεί, προβληματίζει ή ενοχλεί τους γονείς σε σχολικό επίπεδο, θα πρέπει να το συζητούν με την υπεύθυνη νηπιαγωγό και την Προϊσταμένη.
Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών
Οι φυσικές καταστροφές παρουσιάζουν αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια με ποικίλες συνέπειες στο ανθρωπογενές περιβάλλον. Οι σχολικές μονάδες, ως λειτουργικοί χώροι φιλοξενίας και δραστηριοποίησης ευάλωτης ομάδας του πληθυσμού, απαιτούν αυξημένο βαθμό ετοιμότητας έναντι των κινδύνων αυτών. Η απρόβλεπτη ή περιστασιακή κρίση είναι αυτή που συνδέεται ευθέως με την ανάγκη εκπόνησης ενός σχεδίου διαχείρισής της. Τα κρίσιμα συμβάντα χρήζουν έγκαιρων και έγκυρων ενεργειών ανταπόκρισης. Η έγγραφη και οργανωμένη αποτύπωση αυτών, σε επίπεδο σχολικής μονάδας, συνιστά το πρωτόκολλο – σχέδιο διαχείρισης κρίσεων. Τα οφέλη ενός τέτοιου σχεδίου έγκεινται στη διασφάλιση της σωματικής ακεραιότητας και της ψυχικής υγείας του ανθρώπινου δυναμικού του σχολείου:
Οι φάσεις του σχεδίου υλοποίησης της διαχείρισης κρίσεων είναι οι εξής:
1. Προσδιορισμός της κρίσης – γεγονότος (π.χ. πλημμύρα, πυρκαγιά).
2. Επίπεδο αντιμετώπισης.
3. Ειδοποίηση – ενημέρωση όσων εμπλέκονται στην αντιμετώπιση της κρίσης. 4. Επιλογή τρόπου και πλαισίου ενημέρωσης των εμπλεκόμενων υπηρεσιών και φορέων, των γονέων και κηδεμόνων.
5. Αξιολόγηση διαχείρισης της κρίσης. Στην κατεύθυνση αυτή, πρέπει σε κάθε σχολική μονάδα να δημιουργηθεί μια Ομάδα Διαμόρφωσης Σχεδίου Αντιμετώπισης Κρίσεων, που συνήθως είναι ο Σύλλογος Διδασκόντων με επικεφαλής τον/την Προϊστάμενο/Προϊσταμένη και αρχικώς να αναπτυχθεί ένα γενικό σχέδιο προετοιμασίας του σχολείου για την αντιμετώπιση κρίσεων.
Για την προστασία από σεισμούς και φυσικά φαινόμενα επικαιροποιείται τακτικά το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου στην αρχή της σχολικής χρονιάς και υλοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους. Ο Προϊστάμενος/η Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου, στην αρχή του σχολικού έτους και σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου.
Επίσης, ενημερώνουν τους μαθητές/μαθήτριες για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών. Διευκρινίζεται ότι σε περίπτωση κρίσης οι μαθητές/μαθήτριες παραδίδονται μόνο στους γονείς/κηδεμόνες τους ή στα πρόσωπα που οι γονείς/κηδεμόνες έχουν ορίσει γραπτώς για την παραλαβή των μαθητών/τριών από τη σχολική μονάδα.
Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων οι εκπαιδευτικοί, μαθητές/μαθήτριες, γονείς/κηδεμόνες, Προϊστάμενοι/Προϊστάμενες οφείλουν να συμμορφώνονται και να ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λ.π. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της. Έχει καθοριστεί ο χώρος συγκέντρωσης σε περίπτωση ανάγκης (ο αύλειος χώρος).
Ειδικό σχέδιο αποχώρησης λόγω έκτακτων συνθηκών
Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, για την ασφάλεια των παιδιών έχει καταρτιστεί σχέδιο διαφυγής και πραγματοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας.
6.Ποιότητα σχολικού χώρου
Είναι αντιληπτή η αλληλεξάρτηση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου με την ποιότητα των σχολικών υποδομών.
Η ποιότητα της εκπαίδευσης εξαρτάται και από την υλικοτεχνική υποδομή και τον εξοπλισμό (επίπλωση, υλικά, όργανα, εποπτικά μέσα, μηχανήματα κ.λπ.) τα οποία θα πρέπει να επαρκούν και να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες διδακτικές και μαθησιακές διαδικασίες.
Το παιδαγωγικό και οικοδομικό υλικό επαρκούν και για τα δυο τμήματα και είναι κατάλληλα επιλεγμένα για την εκπαίδευση και την ηλικία των μαθητών μας. Το αναλώσιμο υλικό (χαρτιά –μαρκαδόροι-χαρτόνια κλπ) διατίθεται από το νηπιαγωγείο. Όλα τα υλικά παρέχονται στους μαθητές μας είτε μέσω δωρεών, είτε μέσω του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων ,είτε μέσω της Σχολικής Επιτροπής.
Ο διευθυντής της σχολικής μονάδας μεριμνά για την καθαριότητα (εποπτεία του έργου του προσωπικού καθαριότητας) και την καλή κατάσταση των εγκαταστάσεων του σχολικού περιβάλλοντος (Θέρμανση ,υδραυλική-ηλεκτρολογική συντήρηση, γενικότερο έλεγχο στις ξύλινες και μεταλλικές κατασκευές ) παρέχοντας σε μαθητές και εκπαιδευτικούς ένα ασφαλές περιβάλλον (πυρασφάλεια κτιρίου –εξάλειψη εστιών πρόκλησης ατυχημάτων, επάρκεια χώρου) κατάλληλο για την μαθησιακή διαδικασία. Είναι αρμόδιος προκειμένου να εξασφαλίζεται η έγκριση των αρμόδιων αρχών και υπηρεσιών για κάθε εργασία κτιριακής φύσεως και έχει λόγο στην οποιαδήποτε διαμόρφωση του φυσικού χώρου του σχολείου ή για οποιοδήποτε έργο εκτελείται στο πλαίσιο αυτό. Συνάμα, είναι υπεύθυνος για την παραγγελία των διδακτικών και εξοπλιστικών μέσων και την καταλληλότητά τους. Αξιολογεί και ελέγχει την διαμόρφωση του αύλειου χώρου , έτσι ώστε να έχει παιδαγωγική καταλληλότητα .
Οι εκπαιδευτικοί της σχολικής μονάδας καλλιεργούν την αίσθηση ευθύνης και σεβασμού στους μαθητές σε ό,τι αφορά την κινητή-ακίνητη περιουσία του νηπιαγωγείου , την καθαριότητα των χώρων και αποτελούν παράδειγμα μίμησης με την συμπεριφορά τους .
Οι μαθητές/τριες που προκαλούν φθορές στην περιουσία του νηπιαγωγείου ,ελέγχονται για την συμπεριφορά τους και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον κηδεμόνα.