Σχέδιο δράσης Ενεργού Πολίτη με τίτλο: «Εγώ και οι άλλοι»
Πρότυπο Ανάπτυξης Δράσης για την Ενίσχυση της Ενεργειακής Πολιτειότητας
Τίτλος δράσης: «Εγώ και οι άλλοι»
Επίπεδο
Νηπιαγωγείο
Θεματικό πεδίο
Τα παιδιά μιλούν για τα δικαιώματά τους.
- Ποιοτική εκπαίδευση, 5. Ισότητα των φύλων, 10. Λιγότερες ανισότητες, 16. Ειρήνη-δικαιοσύνη και ποιοτική ζωή, 17. Συνεργασία για τους στόχους.
Σύντομη περιγραφή δράσης
Η δράση στοχεύει να ευαισθητοποιήσει τα παιδιά σχετικά με την κατανόηση της διαφορετικότητας των άλλων, του σεβασμού στα συναισθήματα και τις ανάγκες του συνόλου, στη δημιουργία κοινών κανόνων, εστιάζοντας σε θέματα που συνδέονται με τη συνεργασία, την αλληλεγγύη, τον αλληλοσεβασμό και την έννοια του ενεργού πολίτη. Μέσα από βιωματικές και δημιουργικές δραστηριότητες, συζητήσεις και παιχνίδια, ενισχύεται η κριτική σκέψη των παιδιών, η ενσυναίσθηση και το ομαδικό πνεύμα.
Μάθημα/Τομέας στο εργαστήριο δεξιοτήτων που εντάσσεται
Η δράση εντάσσεται στο Β΄ θεματικό πεδίο: Παιδί, εαυτός και κοινωνία, του αναλυτικού προγράμματος της προσχολικής εκπαίδευσης, δίνονται έμφαση στην κατανόηση του εαυτού και στη σημασία θετικής αλληλεπίδρασης με τους άλλους, στην αντιμετώπιση της διαφορετικότητας ως πλεονέκτημα για την προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη και στην απόκτηση αξιών όπως η ελευθερία, η υπευθυνότητα, ο σεβασμός και η αλληλεγγύη. Επίσης σχετίζεται με το Εργαστήριο Δεξιοτήτων στη θεματική ενότητα: Ενδιαφέρομαι και ενεργώ-κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη-νηπίων παιδεία το πρώτο βήμα στη δημοκρατία.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
- Ισότητα των φύλλων
- Κατανόηση ατομικής και συλλογικής ταυτότητας
- Ανάπτυξη συνεργασίας, ενσυναίσθησης και συλλογικότητας
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα
Πεδίο Υλοποίησης
Το σχέδιο δράσης πραγματοποιείται στη σχολική αίθουσα με συζητήσεις, συνεργατικές μεθόδους, ομαδικές δημιουργίες και βιωματικές δραστηριότητες, αλλά και στον ψηφιακό χώρο του διαδικτύου, όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες με την βοήθεια της εκπαιδευτικού παρακολουθούν πληροφορίες σχετικές με τα ανθρώπινα δικαιώματα, την ισότητα, την τήρηση κανόνων και τη φιλία.
Φάσεις Υλοποίησης Δράσης
Διερεύνηση (2 διδακτικές ώρες)
Με αφορμή την ημέρα δράσης για το ολοκαύτωμα, διαβάσαμε το παραμύθι «Τα κίτρινα καπέλα». Πρόκειται για μια ιστορία που μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο νηπιαγωγείο για να διδάξει έννοιες όπως η φιλία, η συνεργασία, η ομαδικότητα και η αποδοχή της διαφορετικότητας. Ακολούθησε συζήτηση με τη μορφή ερωτήσεων ανοικτού τύπου, ώστε τα παιδιά να μπορέσουν να κατανοήσουν τα συναισθήματα των άλλων και να αποκτήσουν ενσυναίσθηση. Για παράδειγμα:
- Υπήρχαν στιγμές που κάποιος ένιωσε μόνος ή λυπημένος; Τι μπορούμε να κάνουμε όταν κάποιος νιώθει έτσι;
- Έχεις νιώσει ποτέ σαν κάποιον από τους χαρακτήρες της ιστορίας;
- Τι θα ήθελες να κάνουν οι φίλοι σου για να σε βοηθήσουν;
- Ήταν όλα τα καπέλα ίδια;
- Πώς θα ήταν ο κόσμος αν ήμασταν όλοι ίδιοι;
- Είναι ωραίο να είμαστε διαφορετικοί; Για ποιο λόγο;
Προετοιμασία/Σχεδιασμός (2 διδακτικές ώρες)
Στη φάση της προετοιμασίας και του σχεδιασμού, οι μαθητές και οι μαθήτριες εργάζονται σε ομάδες συζητώντας μεταξύ τους τι τους έκανε εντύπωση από την ιστορία που άκουσαν. Με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού χωρίζονται σε τρεις ομάδες και επιλέγουν τα υλικά που θα χρησιμοποιήσουν για να φτιάξουν μια ομαδική αφίσα. Σε αυτή προσπαθούν να αποτυπώσουν τα διάφορα συναισθήματα που βίωσαν και τις δυσκολίες των ηρώων της ιστορίας.
Υλοποίηση(5 διδακτικές ώρες)
Κατά την υλοποίηση του σχεδίου δράσης, οι μαθητές και οι μαθήτριες συμμετέχουν σε ομαδικές δραστηριότητες. Ο ρόλος της εκπαιδευτικού είναι βοηθητικός, υποστηρικτικός και καθοδηγητικός. Κατασκευάζουν ομαδικό παζλ των παιδιών της τάξης, φτιάχνουν τα λουλούδια των δικαιωμάτων, αποτυπώνουν σε χαρτί του μέτρου τον εαυτό τους κατανοώντας ότι ο καθένας είναι μοναδικός αλλά όλοι έχουν ίσα δικαιώματα και φτιάχνουν ατομικές ταυτότητες. Εν συνεχεία συζητούν για το δικαίωμά τους στη φιλία και τη συνεργασία. Για το σκοπό αυτό με την παρότρυνση της εκπαιδευτικού συζητούν και αποφασίζουν να κατασκευάσουν την πίτα της φιλίας. Ανταλλάσσουν απόψεις για τι υλικά θα μπορούσε αυτή να περιλαμβάνει και μοιράζουν ρόλους και αρμοδιότητες για την κατασκευή της. Παρακολουθούν στο διαδίκτυο το βίντεο «τα μπαλόνια της φιλίας» και το κάθε παιδί ζωγραφίζει το δικό του μπαλόνι γράφοντας πάνω σε αυτό λέξεις όπως φιλία, αγάπη, χαρά, συνεργασία. Στα πλαίσια συνεργασίας με το συστεγαζόμενο νηπιαγωγείο και με αφορμή τη γιορτή των Απόκριων απολαμβάνουμε τη χαρά του Γλεντζοφλέβαρου και πλέκουμε το γαϊτανάκι μας. Στη συνέχεια φτιάχνουμε μαρτάκια και τα χαρίζουμε στους φίλους μας.
Επικοινωνία-Διάχυση(1 διδακτική ώρα)
Στη φάση της επικοινωνίας και διάχυσης δημιουργείται ψηφιακό βίντεο στην εφαρμογή canvas, όπου περιλαμβάνει όλες τις δραστηριότητες της δράσης και παρουσιάζεται στο τέλος της σχολικής γιορτής στους γονείς/κηδεμόνες.
Στο παρόν ιστολόγιο του σχολείου αναρτιούνται οι φωτογραφίες του βίντεο, με καλυμμένα τα πρόσωπα των μαθητών, καθώς και η μουσική που τις συνοδεύει, για ενημέρωση του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου.
Αναστοχασμός (1 διδακτική ώρα)
Στο τελευταίο στάδιο της δράσης, οι μαθητές και οι μαθήτριες συζητούν για τις εμπειρίες και τα συναισθήματα που αποκόμισαν μέσα από την όλη διαδικασία. Εκφράζουν τις απόψεις τους ελεύθερα για τη χρησιμότητα της δράσης και καταγράψουν σκέψεις και προτάσεις σε ένα ελεύθερο φύλλο αξιολόγησης.
4ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων: Τον Κ.Ο.Κ αγαπώ Με ασφάλεια κυκλοφορώ
Απρίλιος-Μάιος: Θεματικός κύκλος: Ζω καλύτερα- Ευ ζην Θέμα: Υγεία: Ασφάλεια στο δρόμο Τίτλος: Τον Κ.Ο.Κ αγαπώ Με ασφάλεια κυκλοφορώ. Δεξιότητες μάθησης, ζωής.
1ο Εργαστήριο
Συζητάμε με τα παιδιά για τον τρόπο που έρχονται στο σχολείο. ποιο μεταφορικό μέσο χρησιμοποιούν; Που κάθονται και τι φοράνε για την προστασία τους; Γίνονται ερωτήσεις ανοιχτού τύπου για να προβληματιστούν και να αποκτήσουν κριτική σκέψη. Στη συνέχεια τους δίνεται ελεύθερο φύλλο εργασίας, στο οποίο καλούνται να ζωγραφίσουν όσα συζητήσαμε.
2ο Εργαστήριο
Διαβάζουμε το παραμύθι «Καλώς τον κύριο ΚΟΚ» ( https://pappanna.wordpress.com/wp-content/uploads/2013/04/kok.pdf) και συζητούμε για τα σήματα κυκλοφορίας που απεικονίζονται σε αυτό. Παίζουμε παιχνίδι ερωτήσεων και στη συνέχεια δίνεται στα παιδιά σχετικό φύλλο εργασίας.
Μαθαίνουμε για τα φανάρια που αφορούν τους πεζούς, τον Σταμάτη και τον Γρηγόρη. Παρατηρούμε τα χρώματά τους και τα ζωγραφίζουμε κι εμείς. Ακούμε από το διαδίκτυο το σχετικό τραγούδι και προσπαθούμε να το πούμε όλοι μαζί:
https://www.youtube.com/watch?v=wkbjA0M9T4Y
3ο Εργαστήριο
Γνωριμία με μια από τις σημαντικότερες πινακίδες του ΚΟΚ και σύνθεση του ονόματός της. Χρωματίζουμε την πινακίδα, κόβουμε και κολλάμε τα γράμματά της.
4ο Εργαστήριο
«Περνάμε απέναντι»
Συζητάμε για τους βασικούς κανόνες ΣΤΑΜΑΤΩ-ΑΚΟΥΩ-ΒΛΕΠΩ-ΠΡΟΧΩΡΩ που πρέπει να ακολουθούμε για να περάσουμε έναν δρόμο. Εξηγούμε στα παιδιά τι είναι η διάβαση πεζών και παίζουμε παιχνίδι ρόλων. Γινόμαστε πεζοί και αναπαριστώντας τον χρυσό κανόνα περνάμε με ασφάλεια.
Σε ατομικό φύλλο εργασίας κόβουμε και κολλάμε τους κανόνες με τη σωστή σειρά. Ζητάμε από τα παιδιά να τούς επαναλάβουν λεκτικά.
Ζωγραφίζουμε το φανάρι για τους πεζούς και μαθαίνουμε για τα δυο σημαντικά ανθρωπάκια, τον Σταμάτη και τον Γρηγόρη.
Μαθαίνουμε το παιδικό τραγούδι: «Ο Γρηγόρης και ο Σταμάτης»:
https://www.youtube.com/watch?v=wkbjA0M9T4Y
5ο Εργαστήριο
Παρακολουθούμε ένα εκπαιδευτικό βίντεο για τα σήματα: https://www.youtube.com/watch?v=A8BsOIJZNMg
Κάθε παιδί ζωγραφίζει από μια πινακίδα στον διαδραστικό πίνακα και τα υπόλοιπα μαντεύουν τη σημασία της.
Στη συνέχεια σε ατομικό φύλλο εργασίας κατηγοριοποιούν τις πινακίδες ανάλογα με το σχήμα τους.
6ο Εργαστήριο
Διαβάζουμε το παραμύθι « ο φίλος μου ο ποδηλατάκιας».
https://www.youtube.com/watch?v=5jWGlumX_JQ
Με αφορμή το παραμύθι θέτονται ερωτήματα για τον προβληματισμό των παιδιών όπως:
- Τι πρέπει να κάνουμε όταν οδηγούμε ποδήλατο;
- Πρέπει να «διαβάζουμε» τα σήματα όπως κάνουν οι οδηγοί αυτοκινήτων; Για ποιο λόγο πιστεύετε;
- Ποιόν εξοπλισμό πρέπει να έχουμε όταν κυκλοφορούμε με το ποδήλατο;
- Που μπορούμε να κυκλοφορούμε με το ποδήλατο;
Ζωγραφίζουμε το ποδήλατο
Με αντικείμενα που βρήκαμε στο σχολείο κατασκευάζουμε το δικό μας ποδήλατο.
7ο Εργαστήριο
Με χαρτοκοπτική τα παιδιά κατασκευάζουν μακέτα οδικής κυκλοφορίας. Κόβουν δρόμους, κυκλικούς κόμβους, φωτεινούς σηματοδότες, πινακίδες και διάφορα κτίρια. Με παιχνίδια αυτοκινητάκια και με ανθρωπάκια παίζουν στη μακέτα, ακολουθώντας τους κανόνες του κυρίου ΚΟΚ.
Αξιολόγηση: «Τότε νόμιζα – Τώρα ξέρω»
Ευχές
Οι μαθητές/ήτριες & το διδακτικό προσωπικό του 3ου Νηπιαγωγείου Παραμυθιάς σας εύχονται “Χρόνια Πολλά & Καλό Πάσχα”
3ο Εργαστήριο δεξιοτήτων: Σεισμός–και τώρα τι κάνω;
Φεβρουάριος-Μάρτιος: Θεματικός κύκλος: Φροντίζω το περιβάλλον Θέμα: Κλιματική αλλαγή-Φυσικές καταστροφές, Πολιτική προστασία Τίτλος: Σεισμός-τώρα τι κάνω; Δεξιότητες μάθησης, ζωής, νου.
1ο Εργαστήριο: Πρώτη επαφή με το θέμα – Φυσικοί κίνδυνοι Διάρκεια 2 διδακτικές ώρες
Μαθαίνουμε ποιοι είναι οι φυσικοί κίνδυνοι παρακολουθώντας σχετικό βίντεο. Δημιουργούμε εννοιολογικό χάρτη
https://www.youtube.com/watch?v=UPC_VVjNIRk
2ο Εργαστήριο: Τι είναι ο σεισμός; Διάρκεια 2 διδακτικές ώρες
Παρατηρούμε το εσωτερικό της γης και συζητούμε με τα παιδιά για δικές τους εμπειρίες σχετικά με το φαινόμενο του σεισμού.
https://www.youtube.com/watch?v=QJIyFkw0Kx4
Φωτόδεντρο – Προβολή αντικειμένου
Παίρνουμε δύο “πλάκες” από κουτιά και τα παιδιά τις κουνάνε προκαλώντας σεισμό, προσομοιάζοντας έτσι τις κινήσεις των πλακών της γης. Μπορούμε επίσης να προσθέσουμε αντικείμενα πάνω στα κουτιά ώστε να γίνει η αναπαράσταση του σεισμού πιο κατανοητή. Στη συνέχεια δημιουργούμε το εσωτερικό της γης με πλαστελίνη για να κατανοήσουμε καλύτερα τα μέρη της.
3ο Εργαστήριο: Ποιος ήταν ο εγκέλαδος; Μύθοι γύρω από τον σεισμό Διάρκεια 2 διδακτικές ώρες
Ποιος ήταν ο εγκέλαδος; Δείχνουμε στα παιδιά ένα εκπαιδευτικό βίντεο για τον ελληνικό μύθο του εγκέλαδου, τον οποίο στη συνέχεια τον ζωγραφίζουν όπως τον φαντάζονται.
Πώς μετρούν οι σεισμολόγοι το μέγεθος των σεισμών; Με κουτί παπουτσιών, ένα χάρτινο ποτήρι και ένα μαρκαδόρο κατασκευάζουμε ένα σεισμογράφο.
4ο Εργαστήριο: Τι προετοιμασίες πρέπει να κάνω πριν το σεισμό; Διάρκεια 2 διδακτικές ώρες
Δημιουργούμε το δικό μας βαλιτσάκι για το σεισμό κολλώντας σε αυτό τα απαραίτητα αντικείμενα που μας είναι απαραίτητα την ώρα του σεισμού.
Τη δεύτερη ώρα Θα δείξουμε ένα φυλλάδιο που θα έχουμε δημιουργήσει όπου τα παιδιά θα γνωρίσουν τους τρεις σημαντικούς αριθμούς που θα πρέπει να μάθουν σε περίπτωση σεισμού: της αστυνομίας, του ΕΚΑΒ και της πυροσβεστικής.
5ο Εργαστήριο: Τι κάνω κατά τη διάρκεια του σεισμού; Διάρκεια 2 διδακτικές ώρες
Θα ξεκινήσουμε με μία παρουσίαση από το Φωτόδεντρο με θέμα “Οι κίνδυνοι σε περίπτωση σεισμού” https://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/10929
Κατά τη διάρκεια του σεισμού στον σχολικό χώρο είναι βασικό οι μαθητές να μάθουν τον κανόνα: ΣΚΥΒΩ – ΚΑΛΥΠΤΟΜΑΙ – ΚΡΑΤΙΕΜΑΙ. Για αυτό γίνεται μία άσκηση σεισμού της τάξης, η οποία επαναλαμβάνεται συχνά κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
6ο εργαστήριο : Τι πρέπει να κάνω μετά τον σεισμό; (2 διδακτικές ώρες)
Θα παρακολουθήσουμε μία ακόμα παρουσίαση από το Φωτόδεντρο με θέμα “Μέτρα προστασίας στο δρόμο” http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/10925
και στη συνέχεια θα γίνει βιωματική προσομοίωση συγκέντρωσης της τάξης στον αύλειο χώρο του σχολείου. Τα παιδιά μαθαίνουν πώς πρέπει να βγαίνουν προσεκτικά από τα τραπέζια, τη διαδρομή που θα ακολουθήσουν προκειμένου να βγουν με ασφάλεια εκτός του σχολικού κτιρίου, τι πρέπει να αποφεύγουν κατά τη διαδρομή αυτή, καθώς επίσης και το ακριβές σημείο συγκέντρωσης.
7ο εργαστήριο : Αξιολόγηση – πόσο έτοιμος/η είμαι αν γίνει σεισμός ;
Στη φάση αυτή θα τραγουδήσουμε και θα χορέψουμε το τραγούδι των Ημισκούμπρια “Σεισμός, φιλαράκο μη σε πιάνει πανικός”.
https://www.youtube.com/watch?v=zIS0GItfJS4
Για την αξιολόγηση θα γίνει συζήτηση με τα παιδιά, τα οποία μέσω ερωτήσεων προβληματισμού θα προσπαθήσουν να θυμηθούν όλα όσα έμαθαν στο συγκεκριμένο και θα δοθεί και σχετικό φύλλο εργασίας.
Αξιολόγηση: “Τότε νόμιζα – Τώρα ξέρω”
2ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων: Νηπίων Παιδεία: το πρώτο βήμα στη δημοκρατία / Σχέδιο δράσης: «Εγώ και οι άλλοι»
Δεκέμβριος-Ιανουάριος
Θεματικός κύκλος: Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – Κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη Θέμα: Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα Τίτλος: Νηπίων Παιδεία: το πρώτο βήμα στη δημοκρατία, Δεξιότητες μάθησης, ζωής, διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης.
1ο Εργαστήριο
Παιχνίδι ενεργοποίησης: Τα παιδιά κάθονται σε κύκλο και κρατούν μια μπάλα. Μόλις σταματήσει η μουσική, το παιδί που έχει την μπάλα απαντά σε ερωτήσεις όπως το αγαπημένο μου χρώμα, το αγαπημένο μου φαγητό, παιχνίδι, ο καλύτερος μου φίλος…
Τα παιδιά φτιάχνουν ένα λουλούδι και γράφουν το όνομά τους στο κέντρο. Στα πέταλα του λουλουδιού ζωγραφίζουν το αγαπημένο τους παιχνίδι, χρώμα, φαγητό, ζώο, τον καλύτερό τους φίλο και δημιουργούμε έναν όμορφο κήπο με λουλούδια.
2ο Εργαστήριο: Όλοι μπορούμε να θυμώσουμε
Ανάγνωση παραμυθιού (κοινωνική ιστορία) <<Με πειράζουν>>. Ο Χάρης, ο ήρωας του παραμυθιού προσπαθεί να διαχειριστεί το θυμό του όταν άλλα παιδιά της γειτονιάς τον ενοχλούν και τον κοροϊδεύουν. Ο χάρης ζητά από τα παιδιά να προτείνουν λύσεις.
Σε φύλλο χαρτιού τα παιδιά ζωγραφίζουν σε δυο στήλες. Στην 1η ζωγραφίζουν κάτι που τους προκαλεί θυμό και στη 2η έναν τρόπο που τα βοηθά να ηρεμήσουν.
Γνωρίζω τα συναισθήματα και τα φτιάχνω με πλαστελίνη
Γίνεται παρουσίαση κοινωνικής ιστορίας για τη διαχείριση των συναισθημάτων. Τι κάνω για να νιώσω καλά;
Δημιουργία πίνακα διπλής εισόδου. Τα παιδιά επιλέγουν τρόπους επίλυσης διάφορων καθημερινών καταστάσεων
3ο Εργαστήριο: “Εσύ και εγώ μαζί”
Διαβάζουμε το παραμύθι «Σοφία, η αγελαδίτσα τραγουδίστρια», το επεξεργαζόμαστε, χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες και δίνουν τη δική τους συνέχεια στο παραμύθι.
Στη συνέχεια δημιουργούμε πύργο με τα τουβλάκια του που υπάρχουν στο σχολείο, στα οποία έχουμε κολλήσεις τα αρχικά του ονόματός τους και ζητάμε από κάθε παιδί να αφαιρέσει ένα τουβλάκι χωρίς να ρίξει τα υπόλοιπα. Πηγή έμπνευσης: https://litsagaziotou.blogspot.com/2023/12/blog-post_30.html?m=1.
Τα παιδιά κατάλαβαν ότι ο καθένας από μας είναι ξεχωριστός και μοναδικός και πως όλοι μαζί αποτελούμε μια ομάδα όπως τα κομμάτια ενός παζλ που όταν ενώνονται ζωντανεύουν μια ωραία εικόνα. Φτιάξουμε την ομάδας μας και κάθε παιδί χρωματίζει το δικό του κομμάτι και γράφει το όνομά του. Το σύνθημά μας είναι «Όλοι μαζί, όλοι μαζί, είμαστε πάντα πιο δυνατοί».
Φτιάχνουμε τη δική μας αφίσα με τίτλο « Οι άλλοι είναι φίλοι μας», με χάρτινα κομμάτια σε σχήμα παζλ.
Παρακολούθηση παραμυθιού με τίτλο: «Η εχθρόπιτα» και σχετική συζήτηση. Τα παιδιά κάνουν τις δικές τους προτάσεις για το πως πρέπει να επιλύουν τις διαφορές τους και η εκπαιδευτικός τις καταγράφει.
Στη συνέχεια χωρίσουμε τα παιδιά σε 2 ομάδες και τους ζητάμε να συζητήσουν και να αποφασίσουν για τα υλικά που θα χρειαστούν για να φτιάξουν την “πίτα της φιλίας”
Εργαστήριο 6ο
“Η ταυτότητά μου”
Τα παιδιά παρακολουθούν την αφήγηση του παραμυθιού με τίτλο:«Έλμερ, ο παρδαλός ελέφαντας» και συζητούν σχετικά. Χωρίζονται σε ζευγάρια και ζωγραφίζουν από ένα κομμάτι του παζλ ελέφαντα ο καθένας.
“Όλοι είμαστε διαφορετικοί”
Παρατηρούμε φωτογραφίες ανθρώπων διαφορετικής ηλικίας, φύλου, ενδυμασίας, εθνικότητας, εξωτερικής εμφάνισης και τις ομαδοποιούμε αναλόγως. Βρίσκουμε ομοιότητες και διαφορές…
“Ταυτότητες”
Με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού αναζητούν πληροφορίες στο διαδίκτυο για τα στοιχεία που αναγράφονται στις ταυτότητες και έπειτα φτιάχνουν τις δικές τους ταυτότητες.
Εργαστήριο 7ο
“Όλοι διαφορετικοί – όλοι ίσοι”
“Ένα διαφορετικό ζώο που ψάχνει για φίλους, αλλά κανένα άλλο ζώο δεν το κάνει παρέα γιατί είναι απλά παράξενο. Έχει μύτη ποντικιού, χαίτη λιονταριού και σώμα καγκουρό. Εσείς πώς το φαντάζεστε; Μπορείτε να το ζωγραφίσετε;” Πηγή: https://litsagaziotou.blogspot.com/2023/12/blog-post_30.html?m=1
Αξιολόγηση: «Τότε νόμιζα – Τώρα ξέρω»
1ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων: “Τρέχει, τρέχει το νερό”
Οκτώβριος-Νοέμβριος: Θεματικός κύκλος: Δημιουργώ και καινοτομώ, Θέμα: STEAM, Τίτλος: Ο κύκλος του νερού: «Τρέχει τρέχει το νερό», Δεξιότητες μάθησης, ζωής, νου, τεχνολογίας και επιστήμης.
1ο Εργαστήριο
Το 1ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων του 4ου θεματικού κύκλου έχει τίτλο «Γνωριμία με τον κύκλο του νερού». Αποτελείται από 2 δραστηριότητες με συνολική διάρκεια 2 διδακτικών ωρών.
Στόχος του εργαστηρίου είναι:
- να κατανοήσουν οι μαθητές την αξία των συμμαθητών και συμμαθητριών τους ως συνεργατών [καλλιέργεια κριτικής σκέψης
- να μετασχηματίσουν τα προσωπικά τους βιώματα μέσα από βιωματικές ασκήσεις [καλλιέργεια δημιουργικότητας]
- να συνεργαστούν [καλλιέργεια συνεργασίας]
- να μάθουν πώς να αξιοποιούν τα κατάλληλα μέσα, ώστε να επικοινωνούν την οπτική τους και τη γνώμη τους στην ομάδα [καλλιέργεια δεξιοτήτων επικοινωνίας]
- να έχουν μία πρώτη προσέγγιση του θέματος με τη βοήθεια σχετικών βιβλίων, βίντεο και συνοδευτικού εποπτικού υλικού σχετικού με τον κύκλο του νερού.
1η δραστηριότητα: ανάγνωση παραμυθιού «Το σύννεφο που έβαλε τα κλάματα» Γίνεται αναδιήγηση και δραματοποίηση της ιστορίας από τα παιδιά.
2η δραστηριότητα: παρακολούθηση σχετικού βίντεο (https://www.youtube.com/watch?v=nIkRu9LL4sk) και στη συνέχεια ζωγραφική ελεύθερου σχεδίου.
2ο Εργαστήριο
Το 2ο εργαστήριο έχει τίτλο «Το ταξίδι του κυρίου Σταγονούλη». Αποτελείται από 2 δραστηριότητες συνολικής διάρκειας 2 διδακτικών ωρών. Στόχος του εργαστηρίου είναι να μάθουν τα παιδιά για τον κύκλο του νερού και να αξιοποιούν κατάλληλα τα διάφορα εποπτικά μέσα.
1η δραστηριότητα: Τα παιδιά γνωρίζουν τον μικρό Σταγονούλη και μαθαίνουν για τη ζωή του μέσα από ένα βίντεο (https://www.youtube.com/watch?v=Q2WStHr5c0U).
2η δραστηριότητα: Διαδραστικό παιχνίδι. Τα παιδιά αναδιηγούνται την ιστορία που άκουσαν και τοποθετούν τις εικόνες στη σωστή σειρά (σειροθέτηση εικόνων). https://learningapps.org/view15158393
3ο Εργαστήριο
Το 3ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων του 1ου θεματικού κύκλου έχει τίτλο «Πειράματα με το νερό». Αποτελείται από 3 δραστηριότητες με συνολική διάρκεια 3 διδακτικών ωρών.
Στόχος του εργαστηρίου είναι
Να πειραματιστούν οι μαθητές με διάφορά υλικά, κατανοώντας την έννοια της διαλυτότητας, της εξάτμισης και της συμπύκνωσης
Ενδεικτικές δραστηριότητες:
1η δραστηριότητα: (1η διδακτική ώρα) – Προσεγγίζοντας τις έννοιες διαλυτότητα-εξάτμιση-συμπύκνωση. Ζεσταίνουμε μπλε νερό σε ένα μπρίκι, όπως ο ήλιος ζεσταίνει τις σταγόνες. Μόλις το νερό βράσει παρατηρούμε τους υδρατμούς και τοποθετούμε από πάνω ένα βαμβάκι(σύννεφο). Μετά από λίγη ώρα συμπεραίνουμε πως το σύννεφο άρχισε να γεμίζει σταγόνες (συμπύκνωση) και είναι έτοιμη να αρχίσει η βροχή.
2η δραστηριότητα: Παρακολούθηση βίντεο και διαδραστικών παιχνιδιών αναφορικά με τις έννοιες της εξάτμισης, της συμπύκνωσης και της υγροποίησης(βροχόπτωση).
https://content.e-me.edu.gr/wp-admin/admin-ajax.php?action=h5p_embed&id=640704
https://learningapps.org/view23969644
3η δραστηριότητα: (3η διδακτική ώρα] – φτιάχνουμε σύννεφα και τα φυσάμε για να φτάσουν γρήγορα κοντά στο βουνό, για να αρχίσουν να ρίχνουν τη βροχή!
4ο Εργαστήριο
4ο Εργαστήριο: «Η βροχή». Το συγκεκριμένο εργαστήριο αποτελείται από 3 δραστηριότητες διάρκειας 3 ωρών.
Στην 1η δραστηριότητα διαβάζουμε στα παιδιά το παραμύθι του Ευγένιου Τριβιζά με τίτλο «η πινεζοβροχή». Εναλλακτικά μπορούμε να το ακούσουμε στο youtube
https://www.youtube.com/watch?v=dVzZbqk8EpY&list=PL0XvmWf8DmAq-XcVXiC1mRVzJ0kQnJnJm&index=15. Ακολουθεί συζήτηση με καταιγισμό ιδεών από τα παιδιά, τα οποία στη συνέχεια τις απεικονίζουν με ελεύθερο σχέδιο ζωγραφικής.
Στη 2η δραστηριότητα χρησιμοποιείται η ρουτίνα σκέψης «Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρρωτιέμαι» καθώς τα παιδιά παρατηρούν στον διαδραστικό πίνακα πίνακες ζωγραφικής με θέμα τη βροχή, ανταλλάσσουν απόψεις και ιδέες και σέβονται την άποψη των υπολοίπων. Σκοπός της συγκεκριμένης δραστηριότητας είναι η ανάδυση, η δραστηριοποίηση αλλά και η επέκταση της σκέψης των παιδιών.
5ο Εργαστήριο
5ο εργαστήριο συνολικής διάρκειας 2 διδακτικών ωρών.
Στην 1η δραστηριότητα δείχνουμε στα παιδιά εικόνες με σύννεφα από το διαδίκτυο και τα αφήνουμε να τις παρατηρήσουν. Ακολουθούν ερωτήσεις όπως τι βλέπετε; τι χρώμα έχουν; γιατί άλλα είναι άσπρα και άλλα γκρι: με τι μοιάζουν; Στη συνέχεια λέμε στα παιδιά πως και τα σύννεφα έχουν διάφορα ονόματα όπως Σωρείτες, Στρώματα, Θύσανοι.
Στη 2η δραστηριότητα έχουμε εκτυπώσει εικόνες και τα παιδιά καλούνται να ομαδοποιήσουν τα σύννεφα ανάλογα με την ονομασία τους. Η δραστηριότητα συνεχίζεται στον προαύλιο χώρο καθώς παροτρύνουμε τα παιδιά να βρουν σύννεφα στον ουρανό και να πουν το όνομά τους. Στη συνέχεια φτιάχνουμε με βαμβάκι τα δικά μας σύννεφα δίνοντάς τους ό,τι σχήμα θέλει το κάθε παιδί.
6ο Εργαστήριο
Πείραμα ουράνιο τόξο
Παιχνίδι με καρτέλες: Βρίσκω το άλλο μισό (χιονονιφάδες)
7ο Εργαστήριο
Διδακτική αξιοποίηση του bee bot simulator, για τη διαμόρφωση διαδρομών σχετικών με τον κύκλο του νερού.
Θεατρικό παιχνίδι ο κύκλος του νερού
Αξιολόγηση: «Τότε νόμιζα – Τώρα ξέρω»
Εκδηλώσεις για την επέτειο της Εθνικής Εορτής της 25ης Μαρτίου1821-Ενημέρωση
Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες
σας ενημερώνουμε ότι την Δευτέρα 24 Μαρτίου 2025 θα πραγματοποιηθούν εκδηλώσεις για την επέτειο της Εθνικής Εορτής της 25ης Μαρτίου 1821 με παρουσία μόνο διδακτικού προσωπικού και μαθητών.
Οι μαθητές θα προσέλθουν χωρίς τσάντες στις 08:15-08:30 π.μ. και θα αποχωρήσουν στις 09:30 π.μ.
Η Προϊσταμένη
Τσιλιάκου Παππά Καίτη