Ξέρεις τ’ απάτητο βουνό που την κορφή του χιόνι
χειμώνα καλοκαίρι ζώνει;
Εκεί στη ρίζα του βουνού στέκει ένα σπίτι,
κάτι που μοιάζει του Ήλιου το παλάτι…….
Εκεί ο Γενάρης κάθεται, στο Χιόνι τρέχει ο νους του
και στο Βοριά, στους ακριβούς του………
Κ.Παλαμάς
Άφθονο εποπτικό, φωτογραφικό υλικό και παραμύθια μας έδωσαν την αφορμή να μιλήσουμε για τα χαρακτηριστικά της εποχής , τις αλλαγές στον καιρό, στη φύση , τα χειμωνιάτικα ρούχα και τα σπορ που σχετίζονται με τη συγκεκριμένη εποχή. Αναφερθήκαμε στα μέτρα που παίρνουν οι άνθρωποι αλλά και τα ζώα για να προφυλαχτούν και να αντιμετωπίσουν το κρύο και την παγωνιά και μέσα από τη συζήτηση προσδιορίσαμε τις γνώσεις , τις εμπειρίες αλλά και τις απορίες των παιδιών.
Παγωμένες γλωσσικές δραστηριότητες
- Συνθέσαμε τη λέξη “ΧΕΙΜΩΝΑΣ”
- Και το σχετικό ατομικό φύλλο εργασίας
- Αναγνωρίσαμε τη λέξη “ΧΕΙΜΩΝΑΣ” ανάμεσα σε πολλές άλλες
Τα παιδιά κινούνται στο χώρο γύρω από τη λέξη “ΧΕΙΜΩΝΑΣ” με μουσική υπόκρουση και συγκεκριμένα έχουμε επιλέξει το ¨Χειμώνα” του VIvaldi .
Στο σταμάτημα της μουσικής προσπαθούν να βρουν τις καρτελίτσες εκείνες στις οποίες αναγράφεται η λέξη “ΧΕΙΜΩΝΑΣ” .
Κάποιες φορές μέσα από την αντιστοίχιση και την ταύτιση αντιλαμβάνονται ότι η καρτελίτσα που πήραν δεν αναγράφει τη λέξη που αναζητούν
- Το αντίστοιχο φύλλο εργασίας
- Οι σύνθετες λέξεις του …Χιονιού
Ενώσαμε τη λέξη “χιόνι” και πολλές άλλες λεξούλες και φτιάξαμε καινούριες
ΧΙΟΝΙ+ΠΟΛΕΜΟΣ = ΧΙΟΝΟΠΟΛΕΜΟΣ
ΧΙΟΝΙ+ΜΠΑΛΑ = ΧΙΟΝΟΜΠΑΛΑ
ΧΙΟΝΙ+ΝΙΦΑΔΑ = ΧΙΟΝΟΝΙΦΑΔΑ
ΧΙΟΝΙ + ΠΕΔΙΛΑ +ΧΙΟΝΟΠΕΔΙΛΑ
ΧΙΟΝΙ+ΘΥΕΛΑ + ΧΙΟΝΟΘΥΕΛΑ
Παραμύθι μύθι μύθι ……
Διαβάσαμε το παραμύθι “Ο Τουρτούρης”. Ένα όμορφο παραμύθι με ήρωα έναν χιονάνθρωπο, τον Τουρτούρη, ο οποίος ψάχνει να βρει τρόπους για να ζεσταθεί γιατί κρυώνει πολύ και στο τέλος μας αφήνει το μήνυμα ότι δεν υπάρχει μεγαλύτερη ζεστασιά από τη ζεστασιά της αληθινής φιλίας. Μας δίνει όμως και την αφορμή να πειραματιστούμε και να καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι η ζέστη λιώνει το χιόνι και γίνεται νερό ενώ το κρύο παγώνει το νερό και γίνεται πάλι χιόνι.
- Ακούσαμε πολλές φορές το τραγούδι του χειμώνα εδώ:
https://www.youtube.com/watch?v=7LPzfshI4BE
Μας άρεσε πάρα πολύ και επειδή στο τραγούδι ακούγονται τα γραμματάκια που φωνάζουν (Α, Ε, Ι , Ο ,ΟΥ) κάναμε πολλά παιχνίδια με αυτά:
- Σηκώνουμε την καρτελίτσα με το γραμματάκι που κάθε φορά ακούμε στο τραγούδι
- Το παιδί με το κεφαλαίο γραμματάκι αναζητάει το φίλο που κρατάει το αντίστοιχο πεζό για να γίνουν ζευγαράκι
- Φτιάχνουμε ζευγαράκια με τις καρτελίτσες ΚΕΦΑΛΑΙΑ-ΠΕΖΑ
Ας εξασκήσουμε την παρατηρητικότητά μας
- Βρίσκουμε τις διαφορές στις εικόνες (φύλλο εργασίας από το διαδίκτυο)
- Συμπληρώνουμε ότι λείπει από το χιονάνθρωπο
Ο αριθμός 5 λίγο ……παγωμένος
- Πέντε χιονανθρωπάκια αναζητούν παρέα
- Κάθε χιονανρωπάκι θα πρέπει να έχει συντροφιά μια παγωμένη χιονονιφάδα. Πόσες θα χρειαστούμε;
- Ας δώσουμε από ένα σκουφάκι σε κάθε χιονανθρωπάκι. Πόσα σκουφάκια θα χρειαστούμε;
- Ζωγραφίζουμε τόσα κασκόλ όσοι και οι χιονάνθρωποι
- Ο αριθμός 5 με πλαστελίνη
- Βρίσκουμε τις ομάδες με 5 αντικείμενα
- Σχηματίζουμε κύκλο με 5 φίλους
Παίζουμε και διασκεδάζουμε
Ποιος θα συναρμολογήσει πιο γρήγορα και σωστά το χιονάνθρωπο;
Παγωμένες εικαστικές δημιουργίες
- Και λίγο πατινάζ στον πάγο




















































































