Σύμφωνα με το Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα (ΔΕΠΠΣ 2021)
Τα Μαθηματικά στο Νηπιαγωγείο δεν αποτελούν μια ξεχωριστή «διδακτική ώρα», αλλά μια διαθεματική, καθημερινή και βιωματική εμπειρία για τα παιδιά. Μέσα από το παιχνίδι, την εξερεύνηση, τη δημιουργική δραστηριότητα και την καθημερινή ρουτίνα, τα παιδιά έρχονται σε επαφή με βασικές μαθηματικές έννοιες, χτίζοντας σταδιακά τη μαθηματική τους σκέψη.
🎯 Σκοπός της Μαθηματικής Εκπαίδευσης στο Νηπιαγωγείο
Να αναπτυχθεί η μαθηματική σκέψη, η παρατηρητικότητα, η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, και η κατανόηση των μαθηματικών εννοιών μέσα από εμπειρίες που έχουν νόημα για το παιδί και εντάσσονται στο δικό του βιωματικό κόσμο.
🧠 Πώς δουλεύουμε τα Μαθηματικά στο Νηπιαγωγείο
🔸 Αριθμοί και Ποσότητες
– Αρίθμηση, αντιστοιχίσεις, μετρήσεις
– Εκτίμηση ποσοτήτων, σειροθέτηση
– Αναγνώριση αριθμών μέσα από καθημερινές περιστάσεις
🔸 Μοτίβα και Σειρές
– Δημιουργία, συμπλήρωση και αναγνώριση μοτίβων
– Οπτική και λεκτική περιγραφή μοτίβων με χρώματα, σχήματα, ήχους, κινήσεις
🔸 Γεωμετρικά Σχήματα και Χώρος
– Αναγνώριση, ονομασία και περιγραφή σχημάτων
– Κατανόηση χωρικών εννοιών (πάνω–κάτω, μέσα–έξω, κοντά–μακριά)
– Κατασκευές και σχεδιασμός με σχήματα και υλικά
🔸 Μετρήσεις και Μέγεθος
– Σύγκριση αντικειμένων ως προς μήκος, βάρος, χωρητικότητα
– Μετρήσεις με μη συμβατικά μέσα (π.χ. με το πόδι, καλαμάκια, κύβους)
🔸 Οργάνωση Δεδομένων
– Ταξινόμηση κατά χαρακτηριστικά
– Δημιουργία και ανάγνωση απλών πινάκων ή γραφημάτων (π.χ. τι φρούτο προτιμούν περισσότερο)
✏️ Πώς προσεγγίζουμε τις μαθηματικές έννοιες
📍 Μέσα από ρουτίνες:
Μετράμε πόσα παιδιά είναι παρόντα, πόσοι λείπουν, τι μέρα έχουμε, σε ποιον μήνα βρισκόμαστε.
📍 Μέσα από παιχνίδι:
Ομαδικά ή ατομικά παιχνίδια ταξινόμησης, αντιστοίχισης, κατασκευών, ρίψης ζαριού κ.ά.
📍 Μέσα από καθημερινές περιστάσεις:
Στο τραπέζι της ζωγραφικής, της γωνιάς του παντοπωλείου, της κουζίνας — κάθε ευκαιρία είναι μαθηματική!
📍 Μέσα από έργα (projects):
Καταγραφή δεδομένων, μέτρηση και παρουσίαση αποτελεσμάτων (π.χ. με τι μετακινούμαστε στο σχολείο).
📍 Μέσα από ερωτήσεις και πειραματισμό:
«Τι θα συμβεί αν…;», «Πόσα νομίζεις ότι χωράνε εδώ;», «Μπορούμε να τα βάλουμε σε σειρά;»
🧩 Η μαθηματική σκέψη καλλιεργείται όταν…
✅ Τα παιδιά αλληλεπιδρούν με υλικά και ερεθίσματα
✅ Κάνουν υποθέσεις, συγκρίνουν, ερμηνεύουν
✅ Εκφράζουν μαθηματικές έννοιες με λόγο, σχέδιο και πράξη
✅ Νιώθουν ελεύθερα να πειραματιστούν και να κάνουν λάθη
✅ Οι έννοιες παρουσιάζονται σε πραγματικό, λειτουργικό πλαίσιο
🎯 Στόχος μας δεν είναι να “μάθουν αριθμούς”, αλλά να μάθουν να σκέφτονται, να παρατηρούν, να εκφράζονται και να λύνουν προβλήματα με δημιουργικό και παιγνιώδη τρόπο.
📌 Τα Μαθηματικά στο Νηπιαγωγείο δεν είναι μάθημα. Είναι μια βιωματική γέφυρα ανάμεσα στη σκέψη και στον κόσμο του παιδιού.