1η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ:Γράψε το όνομά σου με κεφαλαία ή με μικρά γράμματα (το όνομα αρχίζει πάντα με κεφαλαίο)
χρησιμοποιώντας τον κειμενογράφο που θα βρεις στον παρακάτω σύνδεσμο
https://elpeida.github.io/editor/
Σύνδεση με πρόγραμμα σπουδών
Α Θεματικό Πεδίο: Παιδί και Επικοινωνία.
Θεματική Ενότητα 1: Γλώσσα.
Υποενότητα (ες): Α.1.1 Προφορική Επικοινωνία, Α.1.2 Γραπτή Επικοινωνία, Α. 1.3. Πολυγλωσσική Επικοινωνία
Προσδοκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Σκοπός μας είναι τα παιδιά
- να αναγνωρίζουν σε ένα γραπτό κείμενο τους σημειωτικούς τρόπους που συνεργούν για τη δημιουργία νοήματος,
- να αναγνωρίζουν λέξεις και φράσεις στη μητρική και σε άλλες γλώσσες που αφορούν βασικές λειτουργικές και εκπαιδευτικές ανάγκες.
Ικανότητες που αναμένεται να αναπτυχθούν: Βασικές λειτουργίες δημιουργίας και μορφοποίησης κειμένου.
2η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ:Φτιάξε το παζλ και ανακάλυψε την εικόνα
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=35323e9b1c1a
3η δραστηριότητα:Ο Κύκλος του νερού
https://elpeida.github.io/kiklos-nerou/
Γενικά στοιχεία
Τίτλος: Ο κύκλος του νερού.
Περιγραφή: Στο λογισμικό οπτικοποίησης τα παιδιά μπορούν να παρατηρήσουν τα διακριτά στάδια του κύκλου του νερού (εξάτμιση και διαπνοή συμπύκνωση, κατακρήμνιση (βροχόπτωση) καθώς και των εναλλασσόμενων του μορφών του (υδρατμός, βροχή, χαλάζι, πάγος χιόνι) σε έναν κλειστό κύκλο που δεν τελειώνει ποτέ, ως μια εισαγωγική προσπάθεια κατανόησης των φυσικών φαινομένων αλλά και της διατήρησης της ύλης.
Σύνδεση με πρόγραμμα σπουδών
Γ Θεματικό Πεδίο: Φυσικές Επιστήμες (ύλη και φαινόμενα)
Ικανότητες που αναμένεται να αναπτυχθούν: Να κατανοήσουν τα φυσικά φαινόμενα και τις μεταβολές της ύλης μέσα από δυναμικά εικονικά υλικά που αυξάνουν την εμπλοκή και αλληλεπίδραση των παιδιών έχοντας τη δυνατότητα να δημιουργήσουν νοήματα, να διακρίνουν σχέσεις και να προσεγγίσουν συστημικά τα φαινόμενα που μας περιβάλλουν.
4η δραστηριότητα:Το μαγικό κουτί των συναισθημάτων
https://elpeida.github.io/emotions/
Σύνδεση με πρόγραμμα σπουδών
Θεματικό Πεδίο: “Θεματικό Πεδίο Β.: Παιδί, Εαυτός και Κοινωνία. Β1: Προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη, Β1.2 Συναισθηματική Επίγνωση και
Ικανότητες που αναμένεται να αναπτυχθούν:
- Να αντιπαραβάλλουν συναισθήματα παρατηρώντας αλλαγές στο πρόσωπο και στο σώμα
- Να χρησιμοποιούν λεκτικούς τρόπους έκφρασης συναισθημάτων
- Να χρησιμοποιούν κατάλληλο λεξιλόγιο για να περιγράψουν τα συναισθήματα και να εξηγήσουν μια συναισθηματική κατάσταση.
5η δραστηριότητα:Πώς νοιώθεις όταν…..
https://elpeida.github.io/situations/
Γνωρίζω τον εαυτό μου και τους άλλους! Καταστάσεις
Σύνδεση με πρόγραμμα σπουδών
Θεματικό Πεδίο: “Θεματικό Πεδίο Β.: Παιδί, Εαυτός και Κοινωνία. Β1: Προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη, Β1.2 Συναισθηματική Επίγνωση και
Ικανότητες που αναμένεται να αναπτυχθούν:
- Να διακρίνουν καταστάσεις που μπορεί να τους δημιουργούν θετικά και αρνητικά συναισθήματα
- Να αναγνωρίζουν κοινωνικές συμβάσεις που διέπουν την έκφραση συναισθημάτων
- Να αναγνωρίζουν ότι η δική τους συναισθηματική κατάσταση μπορεί να διαφέρει από εκείνης των άλλων
6η Δραστηριότητα: Παιχνίδι παρατηρητικότητας – Βρες τα αντικείμενα.
https://elpeida.github.io/room/
Περιγραφή: Παραλλαγή των κλασικών παιχνιδιών παρατήρησης. Σκοπός του παιχνιδιού είναι το παιδί να βρει τα αναγραφόμενα αντικείμενα, ή να τοποθετήσει τα αναγραφόμενα αντικέιμενα στον χώρο.
Σύνδεση με πρόγραμμα σπουδών
Θεματικό Πεδίο: “Παιδί και θετικές επιστήμες: Μαθηματικά (Έννοιες χώρου ως σύστημα αναφοράς ή σχέσεις στο χώρο).
Ικανότητες που αναμένεται να αναπτυχθούν: Να είναι ικανά να διακρίνουν στο χώρο τη θέση ενός αντικειμένου αναφορικά με άλλα αντικείμενα, αλλά και με τον εαυτό τους και τις σχέσεις που χαρακτηρίζουν τις τοποθετήσεις αυτές, (λογισμικο παιχνίδι παρατηρητικότητας).
7η Δραστηριότητα:Λογικό παζλ – Ζώα στην αυλή.
https://elpeida.github.io/food-chain/
Περιγραφή: Παιχνίδι για την ανάπτυξη της λογικής σκέψης. Στόχος είναι ο/η μαθητής/τρια να τοποθετήσει τα ζώα σε μία ασφαλή αυλή, έτσι ώστε κανένα ζώο να μην κινδυνεύει από το διπλανό του. Η εφαρμογή ενημερώνει τον/την μαθητή/τρια για τις σωστές και λαθος επιλογές του/της.
Σύνδεση με πρόγραμμα σπουδών
Α Θεματικό Πεδίο: ΤΠΕ: Ανακάλυψη, προγραμματισμός & Ψηφιακό παιχνίδι, Φυσικές Επιστήμες: Ζωντανοί οργανισμοί
8η Δραστηριότητα: Παζλ – Tangram.
https://elpeida.github.io/tangram/
Περιγραφή: Δημιουργία απλών προκαθορισμένων σχεδίων, με τη χρήση των 7 σχημάτων Tangram (τρίγωνα, τετράγωνο και παραλληλόγραμμο).
Σύνδεση με πρόγραμμα σπουδών
Γ Θεματικό Πεδίο: Μαθηματικά (Γεωμετρία & Μετρήσεις)
Ικανότητες που αναμένεται να αναπτυχθούν: Να αναγνωρίζουν βασικά επίπεδα γεωμετρικά σχήματα με βάση τα γενικά χαρακτηριστικά τους (σε διαφορετικές θέσεις, μεγέθη και προσανατολισμούς). Να περιγράφουν και να συγκρίνουν επίπεδα γεωμετρικά σχήματα χρησιμοποιώντας στοιχεία ή ιδιότητες (αριθμός πλευρών, γωνίες κτλ. Να πραγματοποιούν κατασκευές απλών συνθέσεων από εικόνες, σχέδια ή άλλες αναπαραστάσεις στο tangram.
9η Δραστηριότητα:Ανακατεύοντας τα χρώματα.
https://elpeida.github.io/palette/
Περιγραφή: Άρθρωμα με δραστηριότητες για την μείξη των βασικών χρωμάτων (κόκκινο, κίτρινο, μπλε), την δημιουργία αποχρώσεων και τόνων. Οι δραστηριότητες δίνουν τη δυνατότητα στους μαθητές να κάνουν υποθέσεις και να εκτελέσουν μια σειρά από πειράματα με τις μείξεις των βασικών χρωμάτων και την αλλαγή στον τόνο με την προσθήκη άσπρου ή μαύρου προκειμένου να διαπιστώσουν αν επιβεβαιώνονται ή απορρίπτονται οι αρχικές αυτές υποθέσεις.
Σύνδεση με πρόγραμμα σπουδών
Δ Θεματικό Πεδίο: “Δ’ Θεματικό Πεδίο: Παιδί, Σώμα, Δημιουργία και Έκφραση, Θεματική Ενότητα 2 : Τέχνες – Υποενότητα: Δ.2.1 Εικαστικές τέχνες
Ικανότητες που αναμένεται να αναπτυχθούν: Διάκριση βασικών χρωμάτων και αποχρώσεων.
10η Δραστηριότητα:Μικροί Ζωγράφοι.
https://elpeida.github.io/paint/#local:eba025a76e088
Περιγραφή: Άρθρωμα για την εξοικείωση των παιδιών με την σχεδίαση και την ζωγραφική καθώς και με βασικές γραφιστικές ικανότητες. Στόχος είναι η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων αναφορικά με την χρήση βασικών εργαλείων και τεχνικών για την δημιουργία ενός εικαστικού έργου.
Σύνδεση με πρόγραμμα σπουδών
Δ Θεματικό Πεδίο: Παιδί, Σώμα, Δημιουργία και Έκφραση, Θεματική Ενότητα 2: Τέχνες – Υποενότητα: Δ.2.1 Εικαστικές τέχνες Προσδοκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Ικανότητες που αναμένεται να αναπτυχθούν: Παραγωγή εικαστικής δημιουργίας.
11η Δραστηριότητα:Σχεδιασμός χώρου-χάρτη
https://elpeida.github.io/sxediasmos-xorou-xarti/
Περιγραφή: Άρθρωμα που αφορά τη δημιουργία εικονιστικών και συμβολικών κατόψεων οικείων εσωτερικών και εξωτερικών χώρων των παιδιών (παιδικό δωμάτιο, σχολική αίθουσα, αυλή σχολείου). Η εφαρμογή παρέχει μια οργανωμένη συλλογή εικόνων (πανοραμικής οπτικής), όπως αντικείμενα εσωτερικού χώρου (πχ έπιπλα), β) εξωτερικού χώρου, και κουμπιά για το σχεδιασμό μιας διαδρομής ή για επισήμανση θέσης. Το παιδί θα μπορεί επίσης να επιλέξει το σχήμα (ορθογώνιο, τετράγωνο) και το είδος του χώρου, το δάπεδο του χώρου που θα χρησιμοποιήσει στη δημιουργία του χάρτη του καθώς και να τον αποθηκεύσει και να τον εκτυπώσει.
Σύνδεση με πρόγραμμα σπουδών
Θεματικό Πεδίο: Θεματικό πεδίο: Α. Παιδί και Επικοινωνία
Θεματική ενότητα:Α1. Γλώσσα (Προφορική & Γραπτή Επικοινωνία)
Θεματική ενότητα:Α2.2 ΤΠΕ (Επεξεργασία της Πληροφορίας και Ψηφιακή Δημιουργία)
Θεματικό Πεδίο : B. «Παιδί, εαυτός και κοινωνία»
Θεματική ενότητα:Β.2. Κοινωνικές Επιστήμες (Σχέση με το φυσικό και δομημένο περιβάλλον)
Θεματικό πεδίο: Γ. «Παιδί και Θετικές Επιστήμες»
Θεματική ενότητα: Γ.1 Μαθηματικά ( Γεωμετρία και Μετρήσεις)
Θεματική ενότητα:Γ.3. Τεχνολογία Κατασκευών (Τεχνολογία των Κατασκευών ως Εργαλείο στην Καθημερινή Ζωή)
Θεματικό Πεδίο: Δ. «Παιδί, σώμα, δημιουργία & έκφραση»
Θεματική ενότητα: Δ.1 Κινητική Αγωγή ( Αθλητική-Πολιτιστική Παράδοση και Δημιουργική Κίνηση)
Θεματική ενότητα: Δ.2. Τέχνες (Εικαστικές Τέχνες)
Ικανότητες που αναμένεται να αναπτυχθούν: Οι αναπαραστάσεις του χώρου είναι διεισδυτικές και σημαντικές στην ανθρώπινη σκέψη, δράση και επικοινωνία. Οι χάρτες και τα σχεδιαγράμματα ως εξωτερικές χωρικές αναπαραστάσεις, αποτελούν εργαλεία και μέσα επικοινωνίας καθώς και εργαλεία που συμβάλλουν, όχι μόνο στη χωρική κατανόηση αλλά επιπλέον υποστηρίζουν ανώτερα επίπεδα σκέψης και λειτουργίες επίλυσης προβλήματος. Τα παιδιά με τη συμβολή του ψηφιακού περιβάλλοντος που περιλαμβάνει εργαλεία αναπαράστασης και χαρτογράφησης μπορούν να αποκτήσουν διαισθήσεις αναφορικά με τις έννοιες αυτές σε επίπεδο συμβολισμού και αναπαράστασης αντικειμένων του χώρου, να καλλιεργήσουν έννοιες όπως: θέση/κατεύθυνση, προσανατολισμός, προοπτική αναπτύσσοντας παράλληλα νοήματα χωρικής γνώσης.
12η Δραστηριότητα:Λογικό παζλ – Η κοκκινοσκουφίτσα.
https://elpeida.github.io/kokkinoskoufitsa/
Περιγραφή: Το λογισμικό “Κοκκινοσκουφίτσα” υλοποιεί μια σειρά από λογικά παζλ. Το ζητούμενο του παιχνιδιού είναι το παιδί να βοηθήσει την Κοκκινοσκουφίτσα να φτάσει στο σπίτι της γιαγιάς της, σχεδιάζοντας διαδρομές ή συντομότερες διαδρομές για να προσπεράσει το λύκο και αποφεύγοντας τα εμπόδια. Αποτελείται από τέσσερις πίστες διαβαθμισμένης δυσκολίας. Η κύρια διεπαφή χρήστη, αποτελείται από ένα τετραγωνισμένο ταμπλό, τη βοήθεια, το κουμπί επιβεβαίωσης/ελέγχου και το εργαλείο καθαρισμού. Το ταμπλό περιέχει, την κοκκινοσκουφίτσα, το σπίτι της γιαγιάς, δέντρα που σημειώνουν τις θέσεις στις οποίες το παιδί δεν μπορεί να τοποθετήσει κομμάτι και τον λύκο. Η θέση των στοιχείων πάνω στο ταμπλό και τα διαθέσιμα κομμάτια (τόσο σε αριθμό όσο και σε είδος) διαφέρουν σε κάθε πίστα.
Σύνδεση με πρόγραμμα σπουδών
Θεματικό Πεδίο: “Θεματικό πεδίο: Α. Παιδί και Επικοινωνία, Θεματική ενότητα:Α2.2 ΤΠΕ (Ανακάλυψη, Προγραμματισμός και Ψηφιακό Παιχνίδι), Θεματικό πεδίο: Γ. «Παιδί και Θετικές Επιστήμες», Θεματική ενότητα: Γ1 Μαθηματικά (Γεωμετρία και Μετρήσεις).
Ικανότητες που αναμένεται να αναπτυχθούν: Τα παιδιά καλλιεργούν μαθηματικές έννοιες χώρου και χωρικές έννοιες όπως οι διαδρομές και οι κατευθύνσεις. Πιο συγκεκριμένα, τα παιδιά θα είναι σε θέση να κατανοήσουν γενικές χωρικές έννοιες όπως στροφή αριστερά, δεξιά, πάνω, κάτω αλλά και να ακολουθήσουν μία συγκεκριμένη διαδρομή ανάλογα με τις οδηγίες για την επίτευξη κάποιου στόχου. Τα παιδιά θα είναι ικανάνα εντοπίζουν και να περιγράφουν θέσεις, διευθύνσεις και διαδρομές στο χώρο ως προς διαφορετικά συστήματα αναφοράς με τη χρήση απλών χωρικών εννοιών, καθώς επίσης και για την ανάγνωση απλών χαρτών και την περιγραφή διαδρομών σε τετραγωνισμένα περιβάλλοντα.
13η Δραστηριότητα:Παιχνίδι μνήμης – Κάρτες.
https://elpeida.github.io/memory-game/
Περιγραφή: Παιχνίδι για την ανάπτυξη της μνήμης και της παρατηρητικότητας. Αποτελεί μία ψηφιακή μεταφορά και παραλλαγή του κλασικού παιχνιδιού “Memory” και η παραλλαγή που προτείνεται αφορά στη βάση της την διάταξη των καρτών σε δύο ξεχωριστές αράδες. Με αυτό τον τρόπο το παιδί πέρα από την οπτική μνήμη αναπτύσσει και δεξιότητες σύγκρισης και αντιστοίχισης.
Σύνδεση με πρόγραμμα σπουδών
Θεματικό Πεδίο: Παιδί & Θετικές επιστήμες, Αριθμοί/Πράξεις /Άλγεβρα/Γεωμετρικά σχήματα.
14η Δραστηριότητα:Συνδυασμοί και διατάξεις – Ο παγωτατζής.
https://elpeida.github.io/pagotatzis/
Περιγραφή: Άρθρωμα για την κατανόηση των εννοιών της διάταξης και των συνδυασμών. Ο χρήστης έχει το ρόλο του παγωτατζή, ο οποίος προσπαθεί να δημιουργήσει τον τιμοκατάλογο των παγωτών του. Για να το πετύχει αυτό πρέπει να συνδυάσει όλες τις δυνατές γεύσεις που έχει στη διάθεσή του αφού πρώτα τις τιμολογήσει. Ο μαθητής ανάλογα με το επίπεδο δυσκολίας που επιλέξει μπορεί να έχει στη διάθεσή του από δύο έως και τέσσερις γεύσεις. Κάθε παγωτό μπορεί να έχει το πολύ δύο γεύσεις, ενώ κάθε γεύση έχει κόστος από ένα έως και τέσσερα ευρώ. O τιμοκατάλογος δεν μπορεί να περιλαμβάνει δύο παγωτά με τον ίδιο συνδυασμό γεύσεων. Σε περίπτωση που ο χρήστης επιχειρήσει κάτι τέτοιο τότε η εφαρμογή τον προειδοποιεί με κατάλληλο μήνυμα. Τέλος, η εφαρμογή ενημερώνει το χρήστη για την επιτυχή ολοκλήρωση του τιμοκαταλόγου.
Σύνδεση με πρόγραμμα σπουδών
Θεματικό Πεδίο: Παιδί & Θετικές επιστήμες: Στοχαστικά Μαθηματικά, Αριθμοί/Πράξεις/Άλγεβρα.
Ικανότητες που αναμένεται να αναπτυχθούν: Να είναι τα παιδιά ικανά να δημιουργούν διατάξεις δεδομένων αντικειμένων με τη χρήση μικρόκοσμων (λογισμικο παγωτατζης) για να αναπαραστήσουν συνδυασμούς (γεύσεων παγωτών και παγωτών τιμών) προκειμένου να επιλύσουν το πρόβλημα.
15η Δραστηριότητα:Ψηφιακή βιβλιοθήκη πολυτροπικών λογοτεχνικών κειμένων.
https://elpeida.github.io/psifiaki-vivliothiki/
Περιγραφή: Το λογισμικό αποτελεί μια ψηφιακή βιβλιοθήκη πολυτροπικών λογοτεχνικών κειμένων. Η βιβλιοθήκη θα περιέχει λογοτεχνικούς τίτλους για παιδιά από διάφορα είδη πχ σιωπηλό βιβλίο, ιστορία με διακλαδώσεις. Τα πολυτροπικά λογοτεχνικά κείμενα θα περιέχουν εικόνες, ήχο και άλλα πολυμεσικά στοιχεία και θα υποστηρίζουν αυτόματη μετατροπή του κειμένου σε ομιλία. Η βιβλιοθήκη θα περιέχει βιβλία σε τυποποιημένους μορφότυπους ώστε να μπορεί να εμπλουτίζεται.
Σύνδεση με πρόγραμμα σπουδών
Α Θεματικό Πεδίο: “Θεματικό πεδίο: Α. Παιδί και Επικοινωνία, Θεματική ενότητα:Α1. Γλώσσα (Προφορική & Γραπτή Επικοινωνία.
Ικανότητες που αναμένεται να αναπτυχθούν: Καλλιεργούνται στρατηγικές ανάγνωσης, με τις οποίες επιτυγχάνεται η κατανόηση νοήματος. Επιδιώκεται η απόκτηση γνώσεων, στάσεων και δεξιοτήτων οι οποίες αναφέρονται, εκτός από το γλωσσικό σύστημα και τη γλωσσική επικοινωνία, στην προσωπική και κοινωνική ζωή των παιδιών. Οι διαδικασίες αυτές προωθούν τον γραμματισμό, καθώς τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να εμπλακούν σε ένα πλαίσιο ενεργητικής μάθησης, να συμμετέχουν και να αλληλεπιδράσουν με τον γραπτό λόγο που αποτελεί βασικό στοιχείο στην μαθησιακή ενότητα της Γλώσσας του Προγράμματος Σπουδών του Νηπιαγωγείου (2021).
16η δραστηριότητα:Αποδημητικά Πουλιά
https://www.thinglink.com/scene/1982183639017849509
17η δραστηριότητα:Μια μέλισσα με λύση