Η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κώδικα αποτελεί μια πανευρωπαϊκή πρωτοβουλία που έχει ως στόχο να αναδείξει τη σημασία του προγραμματισμού και της ψηφιακής δημιουργικότητας στην εκπαίδευση. Μέσα από τη συμμετοχή σε ποικίλες δραστηριότητες, τα παιδιά ενθαρρύνονται να αναπτύξουν δεξιότητες λογικής σκέψης, επίλυσης προβλημάτων και συνεργασίας, καλλιεργώντας παράλληλα τη δημιουργικότητα και τον ψηφιακό τους γραμματισμό.
Στο Nηπιαγωγείο μας, στο πλαίσιο του εορτασμού της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κώδικα Οκτώβριος 2025, οργανώθηκαν δραστηριότητες προσαρμοσμένες στην ηλικία των νηπίων, με σκοπό τη γνωριμία τους με βασικές αρχές προγραμματισμού μέσα από βιωματικά και παιγνιώδη μαθησιακά περιβάλλοντα.
Ακολουθεί αναλυτική παρουσίαση των δράσεων που υλοποιήθηκαν στο σχολείο μας.
1)Δραστηριότητα Code Week : Προγραμματίζω τον φίλο μου!
Στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κώδικα (Code Week), τα νήπια συμμετείχαν σε μια ευχάριστη και δημιουργική δραστηριότητα προγραμματισμού χωρίς υπολογιστή.
Τα παιδιά εργάστηκαν σε ζευγάρια πάνω σε μια πίστα από αφρώδη τετράγωνα. Ο ένας μαθητής ανέλαβε τον ρόλο του “προγραμματιστή”, ενώ ο άλλος τον ρόλο του “ρομπότ”. Ο «προγραμματιστής» έδινε προφορικά εντολές κίνησης (όπως «προχώρα ένα τετράγωνο», «στρίψε δεξιά», «στρίψε αριστερά»), και το «ρομπότ» τις εκτελούσε βήμα-βήμα, ακολουθώντας τη σωστή διαδρομή μέχρι τον στόχο.
Μέσα από τη δραστηριότητα αυτή, τα νήπια είχαν την ευκαιρία να αναπτύξουν τη λογική τους σκέψη, να εξασκήσουν τη συνεργασία και την επικοινωνία, και να κατανοήσουν τη σημασία της σαφήνειας και της ακρίβειας στις εντολές – βασικές αρχές του προγραμματισμού.
Η συμμετοχή όλων ήταν ενθουσιώδης και απέδειξε πως ο προγραμματισμός μπορεί να γίνει ένα διασκεδαστικό παιχνίδι δημιουργικότητας και μάθησης!
2)Δραστηριότητα Code Week : Μαθαίνω να πλένω τα χέρια μου σωστά,
διώχνω τα μικρόβια μακριά!
Περιγραφή δραστηριότητας:
Η δραστηριότητα συνδυάζει τη ρομποτική με την εκπαίδευση για την υγιεινή και την
καθημερινή φροντίδα. Τα νήπια μαθαίνουν τη σωστή διαδικασία πλυσίματος των χεριών
μέσα από ένα διαδραστικό παιχνίδι προγραμματισμού με τη ρομποτική μέλισσα Bee-
Bot.
Σε μια επιδαπέδια πίστα αποτελούμενη από καρτέλες (εικόνες ή λέξεις) που δείχνουν τα
βήματα πλυσίματος των χεριών, οι μαθητές προγραμματίζουν τη Bee-Bot να
ακολουθήσει τη σωστή σειρά:
1. Ανοίγω τη βρύση
2. Βάζω σαπούνι
3. Τρίβω τα χέρια μου
4. Ξεπλένω καλά
5. Κλείνω τη βρύση
6. Στεγνώνω τα χέρια
Κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας, τα παιδιά πειραματίζονται με προγραμματιστικές
εντολές κατεύθυνσης (εμπρός, πίσω, αριστερά, δεξιά) και εξασκούνται στη λογική
ακολουθία, την επίλυση προβλημάτων και τη συνεργατική μάθηση.
Σκοπός του παιχνιδιού / μαθησιακοί στόχοι:
Να μάθουν οι μαθητές τη σωστή σειρά πλυσίματος των χεριών με παιγνιώδη τρόπο.
Να αναπτύξουν δεξιότητες αλγοριθμικής σκέψης και βασικού προγραμματισμού.
Να ενισχύσουν την παρατηρητικότητα, τη συνεργασία και την κριτική σκέψη.
Να συνδέσουν τη ρομποτική με πρακτικές δεξιότητες ζωής.
3)Δραστηριότητα Code Week:Μαθαίνω για τον Κύκλο του Κρασιού!
Περιγραφή Δραστηριότητας
Η δραστηριότητα έχει ως στόχο τα νήπια να γνωρίσουν και να κατανοήσουν τον κύκλο του κρασιού, από το αμπέλι μέχρι το ποτήρι, μέσα από ένα διαδραστικό παιχνίδι προγραμματισμού με ρομπότ Bee-Bot.
Με τη βοήθεια εικονογραφημένων καρτελών, οι μαθητές τοποθετούν στην επιδαπέδια πίστα ρομποτικής τα στάδια της διαδικασίας:
καλλιέργεια του αμπελιού – τρύγος – σύνθλιψη σταφυλιών – ζύμωση – ωρίμανση – εμφιάλωση – κατανάλωση.
Στη συνέχεια, καλούνται να προγραμματίσουν το Bee-Bot ώστε να ακολουθήσει σωστά τη διαδρομή που αντιστοιχεί στη φυσική πορεία της παραγωγής του κρασιού.
Μέσα από τη δραστηριότητα τα νήπια:
- γνωρίζουν μια σημαντική αγροτική και πολιτιστική διαδικασία,
- εξασκούν βασικές έννοιες αλγοριθμικής και προγραμματισμού,
- καλλιεργούν τη συνεργασία και τη δημιουργική σκέψη,
- συνδέουν τη τεχνολογία με τον πολιτισμό και τη γεωργία.
Σκοπός του Παιχνιδιού
Να οδηγήσουν τα νήπια το ρομπότ Bee-Bot μέσα από τη σωστή σειρά σταδίων του κύκλου του κρασιού, προγραμματίζοντάς το με απλές εντολές. Ο τελικός στόχος είναι να κατανοήσουν τη διαδρομή από το αμπέλι έως το τελικό προϊόν, αναγνωρίζοντας τη συμβολή του ανθρώπου και της τεχνολογίας στη διαδικασία παραγωγής.
Συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά για τη συμμετοχή τους στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κώδικα 2025.



