📌 Συλλογικός Προγραμματισμός και Αξιολόγηση του Έργου της Σχολικής Μονάδας: Για ένα Σχολείο με Όραμα και Συμμετοχή
Ο σύγχρονος εκπαιδευτικός σχεδιασμός δεν μπορεί παρά να βασίζεται σε συλλογικές διαδικασίες, στοχαστική πρακτική και διάθεση για συνεχή βελτίωση. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ο Συλλογικός Προγραμματισμός και η Αξιολόγηση του έργου της σχολικής μονάδας (εσωτερική και εξωτερική) αποτελούν βασικούς άξονες για την ενίσχυση της ποιότητας της εκπαίδευσης.
🔎 Γιατί είναι αναγκαίοι;
Η αναγκαιότητα αυτών των διαδικασιών προκύπτει από:
-
την ανάγκη παιδαγωγικής συνοχής και κοινού οράματος στον σχολικό προγραμματισμό,
-
τη δυνατότητα εντοπισμού δυνατών σημείων αλλά και πεδίων βελτίωσης του σχολείου,
-
την ενεργό συμμετοχή όλης της σχολικής κοινότητας στη λήψη αποφάσεων,
-
την ενίσχυση της λογοδοσίας και της διαφάνειας στη δημόσια εκπαίδευση,
-
την καλλιέργεια κουλτούρας συνεργασίας, αυτοαξιολόγησης και επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών.
🎯 Ποιοι είναι οι στόχοι;
Ο Συλλογικός Προγραμματισμός και η Αξιολόγηση στοχεύουν:
-
στην καλύτερη οργάνωση του εκπαιδευτικού έργου με βάση τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών/τριών,
-
στη συστηματική παρακολούθηση και αποτίμηση των δράσεων της σχολικής μονάδας,
-
στην προώθηση καινοτομιών και καλών πρακτικών,
-
στη δημιουργία ενός σχολείου ανοιχτού στην κοινωνία και προσανατολισμένου στη δια βίου μάθηση.
📘 Ποιο είναι το νομοθετικό πλαίσιο;
Οι διαδικασίες αυτές καθορίζονται από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο:
-
Ν. 4823/2021 – Ορίζει το πλαίσιο για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των σχολικών μονάδων.
-
Υ.Α. 108906/ΓΔ4/2021 – Καθορίζει τους τομείς και τους δείκτες αποτίμησης του έργου.
-
Εγκύκλιοι του Ι.Ε.Π. και του Υ.ΠΑΙ.Θ. – Παρέχουν οδηγίες για τον σχεδιασμό, την υλοποίηση και την αποτίμηση των δράσεων.
-
Πλατφόρμα Αξιολόγησης του Ι.Ε.Π. – Μέσω αυτής καταγράφονται ο Συλλογικός Προγραμματισμός και η Αποτίμηση.
🤝 Μια υπόθεση κοινής ευθύνης
Η εσωτερική αξιολόγηση αποτελεί έναν τρόπο ενδοσκόπησης και αυτοβελτίωσης της σχολικής μονάδας, ενώ η εξωτερική αξιολόγηση λειτουργεί συμπληρωματικά και υποστηρικτικά. Και στις δύο περιπτώσεις, κεντρικός στόχος είναι η ποιότητα της εκπαίδευσης προς όφελος των μαθητών/τριών.
Η ομάδα εκπαιδευτικών του σχολείου μας εργάζεται συστηματικά με στόχο τη δημιουργία ενός σχολείου συμμετοχικού, δημιουργικού και ανοιχτού στις προκλήσεις του αύριο. Ο Συλλογικός Προγραμματισμός και η Αξιολόγηση δεν είναι απλώς διαδικασίες τυπικές – είναι εργαλεία εξέλιξης και έκφραση παιδαγωγικής ευθύνης.