«Οι ντετέκτιβ ανακαλύπτουν το μυστικό για σώμα γερό και μυαλό δυνατό»
Θεματική Ζω καλύτερα – Ευ ζην
Υποθεματική Διατροφή και άσκηση
Δεξιότητες Δεξιότητες μάθησης: επικοινωνία, κριτική σκέψη, συνεργασία, δημιουργικότητα / δεξιότητες της τεχνολογίας και της επιστήμης: ψηφιακός γραμματισμός, δημιουργία ψηφιακών δημιουργημάτων / δεξιότητες του νου: επίλυση προβλημάτων, κατασκευές, παιχνίδια
1ο εργαστήριο «Οι ντετέκτιβ της διατροφής και άσκησης γνωρίζονται και προετοιμάζονται»
Στην 1η δραστηριότητα ενημερώνουμε τα παιδιά ότι στο e-mail του σχολείου ήρθε ένα μήνυμα από το ντετέκτιβ Βανς, ο οποίος ζητάει τη βοήθειά τους στο πρόβλημα που αντιμετωπίζει. Για να τον βοηθήσουν θα γίνουν ντετέκτιβ και θα αναζητήσουν στοιχεία. Για κάθε αποστολή/γρίφο που επιλύουν, θα κερδίζουν ένα γράμμα, προκειμένου να ανακαλύψουν τι προσφέρουν η διατροφή και άσκηση στον άνθρωπο. Στη συνέχεια τα παιδιά κινούνται στο χώρο με τη συνοδεία μουσικής μυστηρίου. Εναλλαγή αργών/γρήγορων ρυθμών με παραγγέλματα που παραπέμπουν στη φυσική δραστηριότητα και στην ενέργεια που μας δίνει το φαγητό. Π.χ. «περπατάμε αργά, είμαστε κουρασμένοι από την αναζήτηση στοιχείων», «έχουμε φάει καλό πρωινό, περπατάμε με μικρά και γρήγορα βήματα», «είμαστε νηστικοί, περπατάμε με γυρτούς ώμους σαν άρρωστοι» κλπ. Στον κύκλο γίνεται συζήτηση, εστιάζοντας στο γεγονός ότι η σωστή διατροφή παρέχει «καύσιμα», για να λειτουργήσουμε
Στην 2η δραστηριότητα τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες. Κάθε ομάδα επιλέγει ένα φρούτο, για να το περιγράψει στις υπόλοιπες, συζητά και συμφωνεί ως προς τα στοιχεία που θα δώσει. Στην ολομέλεια κάθε ομάδα δίνει το πρώτο στοιχείο για το φρούτο που επέλεξε π.χ είναι στρογγυλό, μετά το δεύτερο κλπ. και οι υπόλοιπες προσπαθούν να μαντέψουν.
Στην 3η δραστηριότητα τα παιδιά, θέλοντας να βοηθήσουν το ντεντέκτιβ Βανς, αναφέρουν τι γνωρίζουν για τη διατροφή και την άσκηση και προτείνουν ιδέες (καταιγισμός ιδεών) σχετικά με το που μπορούν να αναζητήσουν στοιχεία για τη σωστή διατροφή και άσκηση.
Στην 4η δραστηριότητα τα παιδιά ζωγραφίζουν σε σχετικό φύλλο εργασίας τις τροφές που τρώνε το μεσημέρι. Παρουσιάζουν το πιάτο τους στην ολομέλεια.
2ο εργαστήριο «Οι ντετέκτιβ ανακαλύπτουν την πυραμίδα της άσκησης»
Στην 1η δραστηριότητα oι ντετέκτιβ χωρίζονται σε ομάδες διαφορετικού χρώματος. Αναζητούν κομμάτια από 4 πυραμίδες άσκησης σε διάφορα σημεία μέσα στην τάξη. Τα συγκεντρώνουν και προσπαθούν να συνθέσουν την πυραμίδα. Προβολή βίντεο με πληροφορίες για την πυραμίδα φυσικής δραστηριότητας, προκειμένου να επιλυθούν απορίες και να ενημερωθούν για τη συχνότητα των δραστηριοτήτων που απεικονίζονται σε αυτήν
Στην 2η δραστηριότητα τα παιδιά σε ομάδες καλούνται να δημιουργήσουν 2 αφίσες με τις δραστηριότητες που αυξάνουν τη φυσική δραστηριότητα και αυτές που έχουν αρνητικό αντίκτυπο σε αυτήν.
Στην 3η δραστηριότητα τα παιδιά αναφέρουν με ποιά δραστηριότητα ασχολούνται στον ελεύθερο χρόνο τους και στη συνέχεια, σε φύλλο εργασίας ζωγραφίζουν ασκήσεις που γυμνάζουν και ασκήσεις που δε γυμνάζουν το σώμα.
3ο εργαστήριο «Οι ντετέκτιβ ανακαλύπτουν την πυραμίδα της διατροφής»
Στην 1η δραστηριότητα τα παιδιά μέσα από βίντεο ενημερώνονται για την πυραμίδα της διατροφής και ακολουθεί συζήτηση γύρω από τις ομάδες των τροφών και τη χρησιμότητά τους.
Στην 2η δραστηριότητα τα παιδιά συνθέτουν την πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής σε μεγάλο χαρτόνι, με τρόφιμα από το μανάβικο της τάξης μας.
Στην 3η δραστηριότητα προτρέπουμε τα παιδιά να ζωγραφίσουν σε ατομικό φύλλο εργασίας ένα χρωματιστό πιάτο, με όλα αυτά που κάνουν καλό στην υγεία μας.
4ο εργαστήριο «Oι ντετέκτιβ μαγειρεύουν υγιεινά»
Στην 1η δραστηριότητα τα παιδιά παρατηρούν τέσσερις πίνακες του Giuseppe Arcimboldo για τις εποχές, προκειμένου να ανακαλύψουν τα φρούτα και λαχανικά κάθε εποχής.
Στην 2η δραστηριότητα τα παιδιά έχουν φέρει από το σπίτι φρούτα της εποχής, κάνουν ασκήσεις γευσιγνωσίας με κλειστά μάτια και φτιάχνουμε όλοι μαζί φρουτοσαλάτα. Τέλος, σε ατομικό φύλλο εργασίας καταγράφουν τη συνταγή.
Στην 3η δραστηριότητα τα παιδιά εμπνέονται από τους παραπάνω πίνακες και φτιάχνουν σε ατομικό φύλλο εργασίας πρόσωπα από φρούτα και λαχανικά.
5ο εργαστήριο «Οι ντετέκτιβ επιλύουν προβλήματα διατροφής»
Στην 1η δραστηριότητα ο ντετέκτιβ Βανς στέλνει μήνυμα στα παιδιά, όπου τους μεταφέρει κάποιες ερωτήσεις των παιδιών του, ζητά απαντήσεις και τους προτρέπει να επισκεφτούν μια ιστοσελίδα. Χωρίζονται σε ομάδες. Κάθε ομάδα αναλαμβάνει να διερευνήσει ένα σενάριο, με βάση σχετικό φύλλο εργασίας στην προσομοίωση. Στην ολομέλεια κάθε ομάδα αναφέρει το σενάριο της και το συμπέρασμα στο οποίο κατέληξε.
Στην 2η δραστηριότητα τα παιδιά σε ομάδες επιλέγουν να δραματοποιήσουν ένα σενάριο από την προηγούμενη δραστηριότητα και να το παρουσιάσουν στην ολομέλεια.
Στην 3η δραστηριότητα τα παιδιά σε φύλλο εργασίας ζωγραφίζουν σε κάθε ομάδα τροφών την αντίστοιχη τροφή. Τέλος, αφού έχουν μαζέψει όλα τα γράμματα από τις διάφορες αποστολές, επιλύουν και τον γρίφο.