Στο πλαίσιο των εργαστηρίων Δεξιοτήτων “Ζω καλύτερα – Ευ ζην”, οι μαθητές μας συμμετείχαν σε ένα πλούσιο και πολύπλευρο πρόγραμμα με θέμα την ισορροπημένη διατροφή. Με βιωματικές δραστηριότητες, παιχνίδι, βιβλία, κατασκευές και μαγειρική τα παιδιά γνώρισαν τον κόσμο των τροφών, καλλιέργησαν υγιεινές συνήθειες και ανέπτυξαν δεξιότητες παρατήρησης, συνεργασίας και δημιουργικότητας.
Ξεκινώντας από τις προσωπικές μας προτιμήσεις
Η αφετηρία μας ήταν το βιβλίο “ο Ωραίος Δαρείος” της Σοφίας Ζαραμπούκα, μέσα από το οποίο ανοίξαμε συζήτηση για τις προσωπικές προτιμήσεις των παιδιών.
Το κάθε παιδί ζωγράφισε το αγαπημένο του φαγητό και το παρουσίασε στην ομάδα εξηγώντας γιατί του αρέσει. Έτσι, ενισχύσαμε την αυτοέκφραση και καταλάβαμε ότι όλοι έχουμε διαφορετικές αλλά εξίσου σημαντικές επιλογές στη διατροφή μας.
Γιατί χρειαζόμαστε φαγητό;
Διαβάσαμε το βιβλίο “Το φαγητό δεν είναι μόνο για να χορταίνουμε” της Ελένης Χαράτση- Γιωτάκη και ακολούθησε συζήτηση για τον λόγο που τρώμε. Τα παιδιά εξέφρασαν απορίες όπως “που πηγαίνει το φαγητό όταν τρώμε”; και αυτό μας οδήγησε να διαβάσουμε το βιβλίο “ο Μάκης ο Ενζυμάκης και η μάχη στο στομάχι”.
Μέσα από την ιστορία ανακαλύψαμε το ταξίδι της τροφής στο σώμα μας, γνωρίσαμε τα όργανα του πεπτικού συστήματος και μάθαμε πόσο σημαντικό είναι να τρεφόμαστε σωστά για να έχουμε δύναμη, ενέργεια και υγεία.
Υγιεινές και ανθυγιεινές τροφές
Στη συνέχεια, ασχοληθήκαμε με τη διάκριση τροφών σε υγιεινές και λιγότερο υγιεινές. Μέσα από φωτογραφικό υλικό, κάρτες και παιχνίδια ταξινόμησης, τα παιδιά εργάστηκαν τόσο ομαδικά όσο και ατομικά. Συζητήσαμε γιατί κάποιες τροφές είναι πιο ωφέλιμες και γιατί άλλες πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο.
Παίξαμε ψυχοκινητικό παιχνίδι ταξινόμησης τροφών
Με αφορμή τα φρούτα φτιάξαμε όλοι μαζί μια θρεπτική φρουτοσαλάτα. Τα παιδιά παρατήρησαν τα χρώματα, τις μυρωδιές και τις γεύσεις των φρούτων, ανέλαβαν ρόλους στην παρασκευή και έμαθαν πως μπορούμε να δημιουργούμε υγιεινά σνακ.
Ακόμα γνωρίσαμε τις έννοιες “μισό” – “ολόκληρο” μέσα από μαθηματικό πείραμα.
Κόψαμε πραγματικά φρούτα στη μέση και πραγματοποιήσαμε τυπώματα στο χαρτί, συνδυάζοντας μαθηματικά και τέχνη.
Γνωρίζοντας τις κατηγορίες τροφίμων
Εμβαθύναμε στις ομάδες τροφών και στον ρόλο κάθε μίας στον οργανισμό μας. Χρησιμοποιήσαμε την Τροφική πυραμίδα την οποία φτιάξαμε ομαδικά στην τάξη αλλά και ατομικά δημιουργώντας το δικό μας παζλ. Τα παιδιά αναγνώρισαν τρόφιμα ζωϊκής και φυτικής προέλευσης, γαλακτοκομικά, δημητριακά, λαχανικά, φρούτα και λιπαρά. Επιπλέον αξιοποιήσαμε και το διαδραστικό υλικό του φωτόδεντρου (https://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/3685) που επέτρεψε στα παιδιά να πειραματιστούν με την οργάνωση τροφών σε επίπεδα.
Το Αλφαβητάρι της Διατροφής
Δημιουργήσαμε το αλφαβητάρι της διατροφής, όπου κάθε γράμμα αλφαβήτου αντιστοιχούσε σε μία τροφή. Ιδιαίτερη θέση είχε το γράμμα Δ – Διατροφή, το οποίο εξασκήσαμε με φωνολογικό παιχνίδι, το διακοσμήσαμε και ζωγραφίσαμε εικόνες που ξεκινούν από Δ.
Τραγούδια και ρυθμός για υγιεινές συνήθειες
Συνοδεύσαμε τις δραστηριότητες μας με τραγούδια για τη διατροφή, τα οποία αγαπήθηκαν πολύ από τα παιδιά. Μέσα από το ρυθμό και την κίνηση, ενισχύσαμε την κατανόηση εννοιών όπως υγιεινές επιλογές, η αξία της ποικιλίας αλλά και η χαρά του να τρώμε νόστιμα και θρεπτικά φαγητά.
Ελιά: Ο θησαυρός της γης μας
Ένα ξεχωριστό μέρος του προγράμματος ήταν αφιερωμένο στην ελιά και το λάδι, βασικά στοιχεία της ελληνικής παράδοσης και της μεσογειακής διατροφής. Διαβάσαμε τον μύθο “Αθήνα, η πόλη της Αθηνάς” και τον δραματοποιήσαμε, γνωρίζοντας παράλληλα τη σπουδαιότητα του ιερού δέντρου για τον πολιτισμό μας.
Μέσα από βιωματικές δράσεις αναπαραστήσαμε το μάζεμα της ελιάς, παρατηρήσαμε πώς συλλέγονται οι καρποί και συζητήσαμε για τα στάδια παραγωγής του λαδιού, από τον καρπό ως το μπουκάλι.
Φτιάξαμε κατασκευές με θέμα την ελιά
και γράψαμε τη λέξη “ελιά” με μαρκαδόρους, τουβλάκια και μαγνητάκια.
Η τάξη μας μύρισε ελιόψωμο…
Παρασκευάσαμε σπιτικό ελιόψωμο. Τα παιδιά ζύμωσαν και έπλασαν με μεγάλο ενθουσιασμό.
Τα παιδιά κατέγραψαν τη συνταγή τους ενισχύοντας τον γραμματισμό μέσα από την πράξη.
Τέλος, συνδέσαμε τη διατροφή και την ελιά με την ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων. Μάθαμε για τον κότινο, το στεφάνι ελιάς που φορούσαν οι νικητές στην αρχαιότητα και τα παιδιά συμμετείχαν σε μικρά αθλητικά αγωνίσματα.
Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων μας, είχαμε τη χαρά να μας επισκεφτεί μια ομάδα που οργάνωσε βιωματικό εργαστήρι με θέμα την ελιά. Η εμπειρία αυτή έκανε τη μάθηση πιο διασκεδαστική προσφέροντας στα παιδιά νέα ερεθίσματα.
Στο εργαστήριο με θέμα τη διατροφή τα παιδιά συνεργάστηκαν ομαδικά, συμμετείχαν σε βιωματικές και διερευνητικές δραστηριότητες και ανακάλυψαν με παιχνίδι, πειραματισμό και δημιουργία την αξία της υγιεινής διατροφής.












































































































































