Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
Πρώτο πολίτευμα στην Αθήνα ήταν η βασιλεία. Τότε βασιλιάς ήταν ο Κόδρος, ο οποίος θυσιάστηκε προκειμένου να αποφευχθεί η σύγκρουση με τους Δωρίεις. Επόμενο πολίτευμα είναι η αριστοκρατία, όπου συνέχισε να υπάρχει ο τίτλος του άρχοντα-βασιλιά. Προβλήματα, όμως, συνέχισαν να υπάρχουν μιας και την εξουσία των ευγενών απειλούσαν κάποιοι έμποροι και βιοτέχνες, οι οποίοι είχαν πλουτίσει μέσω του θαλάσσιου εμπορίου. Επίσης, οι χρεωμένοι αγρότες απαιτούσαν κατάργηση των χρεών. Αυτή την κατάσταση εκμεταλλεύτηκε ο Κύλωνας και θέλησε να επιβάλει τυραννίδα. Αλλά επειδή το κίνημα του απέτυχε, κατέφυγε στα Μέγαρα. Οι οπαδοί του κατέφυγαν ως ικέτες στους βωμούς των θεών. Παρ’ όλα αυτά, θανατώθηκαν και το γεγονός αυτό έμεινε γνωστό ως «Κυλώνειον άγος». Καθημερινά οι άνθρωποι πρόβαλαν τα αιτήματά τους για τη σύνταξη γραπτών νόμων. Έτσι ανέθεσαν στο Δράκοντα να καταγράψει τους νόμους. Οι νόμοι του Δράκοντα ήταν «γραμμένοι με αίμα» και ήταν πολύ αυστηροί. Όμως, μπόρεσαν να επιβάλλουν την τάξη και ικανοποιήθηκε ένα μέρος του λαού. Δεν ικανοποιήθηκαν αυτοί που δεν μπορούσαν να ξεπληρώσουν τα χρέη τους και γίνονταν δούλοι. Έτσι επέλεξαν το Σόλωνα, ο οποίος έβγαλε νέους νόμους που ωφελούσαν πολλούς ανθρώπους. Η γη εξακολουθούσε να είναι στα χέρια λίγων και πολλοί απαιτούσαν το ξαναμοίρασμα της γης. Αυτές τις ταραχές εκμεταλλεύτηκε ο Πεισίστρατος, ο οποίος επέβαλε τυραννικό πολίτευμα. Το όνομα του Πεισίστρατου μπορεί να συνδέθηκε με σημαντικά έργα, όμως δεν μπόρεσε να αποκτήσει τη συμπάθεια του λαού. Ο Κλεισθένης μαζί με τους οπαδούς του μπόρεσε να «ξαναφέρει» τη δημοκρατία.
Κωνσταντίνα Μπάκου, Α3

ΑΘΗΝΑ: ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Ενώ το πολίτευμα της Σπάρτης έμεινε αναλλοίωτο σε όλη τη διάρκεια της αρχαιότητας, αντίθετα το πολίτευμα της Αθήνας εξελίχθηκε σταδιακά. Το πρώτο πολίτευμά της ήταν η κληρονομική βασιλεία και τελευταίος της βασιλιάς ο Κόδρος.Στη συνέχεια την εξουσία πήραν οι οικογένειες των μεγάλων γαιοκτημόνων, οι ευγενείς και το πολίτευμα έγινε αριστοκρατικό και τα κύρια όργανα της πολιτείας ήταν το σώμα των 9 αρχόντων και ο Άρειος Πάγος. Όμως υπήρχαν αντιδράσεις κατά των ευγενών και από τους εμπόρους και βιοτέχνες και κυρίως από τους μικρούς γεωργούς που ήταν υπερχρεωμένοι και ζητούσαν κατάργηση των χρεών τους.Αυτή την κατάσταση εκμεταλλεύτηκε ο Κύλωνας το 632 για να καταλάβει την εξουσία. Το κίνημά του απέτυχε και οι οπαδοί του αν και ικέτες στους βωμούς των θεών θανατώθηκαν και αυτή η ιερόσυλη πράξη ονομάστηκε “Κυλώνειον άγος”.Οι ευγενείς για να εκτονωθεί η κατάσταση, ανέθεσαν στο Δράκοντα να καταγράψει τους νόμους που ως τότε ήταν άγραφοι. Οι νόμοι του ήταν πολύ αυστηροί, παρόλα αυτά ήταν μια πρώτη υποχώρηση των ευγενών και μια πρώτη νίκη του λαού της Αθήνας.Στη συνέχεια, οι ευγενείς κάτω από την πίεση του λαού ανέθεσαν στον Σόλωνα, ποιητή και σοφό, να κάνει μεταρρυθμίσεις. Οι κυριότερες ήταν η σεισάχθεια, η διαίρεση των πολιτών σε κοινωνικές τάξεις ανάλογα με το εισόδημά τους και όχι την καταγωγή και η διεύρυνση των αρμοδιοτήτων της εκκλησίας του Δήμου. Τα μέτρα αυτά ανακούφισαν το λαό, όμως δεν ικανοποίησαν το αίτημά του για αναδασμό.Ακολούθησαν ταραχές τις οποίες εκμεταλλεύτηκε ο Πεισίστρατος που κατέλαβε την εξουσία και επέβαλε τυραννικό πολίτευμα. Μετά το θάνατό του και την ανατροπή του γιου του ακολούθησε πολιτική διαμάχη, από την οποία ευνοημένοι βγήκαν οι δημοκρατικοί με τον Κλεισθένη ο οποίος έδωσε την πολιτεία στο δήμο.
Σεμίνα Μιχαλοπούλου Α3
Αφήστε μια απάντηση
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.