Η ένταξη κατοικίδιων ζώων στις σχολικές τάξεις έχει αναγνωριστεί ως μια καινοτόμος παιδαγωγική στρατηγική που προάγει τη συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των μαθητών. Στο τμήμα Γ1, η προσθήκη ενός κατοικίδιου ζώου στην τάξη, με την παρότρυνση του εκπαιδευτικού της τάξης και την υποστήριξη των γονέων, ενίσχυσε τη μαθησιακή εμπειρία των παιδιών, παρέχοντας τους μια ευκαιρία για ενσυναίσθηση και υπευθυνότητα.
Σύμφωνα με έρευνες (Randler, Hummel & Prokop, 2012), η θετική στάση προς τα ζώα συμβάλλει στην κατανόηση του ρόλου τους στα οικοσυστήματα και στην προστασία του περιβάλλοντος, ενισχύοντας τη περιβαλλοντική συνείδηση των μαθητών. Επιπλέον, η αλληλεπίδραση με τα ζώα ενδυναμώνει την ενσυναίσθηση και την κοινωνική συναισθηματική νοημοσύνη, όπως υπογραμμίζουν οι μελέτες των Baley (1987) και Daly & Suggs (2010). Η παρουσία του ζώου στην τάξη ενισχύει τις διαπροσωπικές σχέσεις και προάγει την ανάπτυξη υπευθυνότητας.
Η υποδοχή του παπαγάλου από τους μαθητές του Γ1 ήταν γεμάτη ενθουσιασμό! Αναλαμβάνοντας με προθυμία τη φροντίδα του, τα παιδιά του έδωσαν το όνομα
«Ακροβατομπλούι», εκφράζοντας τον θαυμασμό τους για το νέο μέλος της τάξης.
Η εμπειρία αυτή υπερβαίνει την απλή φροντίδα ενός ζώου και λειτουργεί ως εργαλείο ενίσχυσης των συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών. Όπως επισημαίνει ο Zasloff (2002), τα κατοικίδια ζώα ενισχύουν τις διαπροσωπικές σχέσεις, καθώς οι μαθητές μαθαίνουν να συνεργάζονται και να μοιράζονται ευθύνες.
Συμπερασματικά, η ενσωμάτωση κατοικίδιων ζώων στην τάξη προσφέρει πολυδιάστατα εκπαιδευτικά οφέλη, ενισχύοντας τη συναισθηματική ανάπτυξη, την υπευθυνότητα και την περιβαλλοντική συνείδηση των μαθητών, δημιουργώντας ένα πιο ολοκληρωμένο και υπεύθυνο μαθησιακό περιβάλλον.
Baley, C. (1987). Exposure of preschool children to companion animals : impact on role-taking skills.
Daly B., Suggs S. Teachers’ experiences with humane education and animals in the elementary classroom: implications for empathy development. Journal of Moral Education. 2010.
Randler, C., Hummel, E. & Prokop, P. (2012). Practical work at school reduces disgust and fear of unpopular animals. Soc. Anim. 20, pp. 61–74.
Zasloff, R. L. (2002). Children’s Social and Emotional Development: The Importance of Pets in the Classroom . Anthrozoös , 15(2), 107 116.