ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΕΡΓΟ

«ΠΟΙΗΣΗ ΧΩΡΙΣ ΟΡΙΑ! ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΕΡΓΟ

Σκοπός αυτής της δράσης  είναι να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με την ποίηση, μέσα από ερεθίσματα τα οποία συνδέονται άμεσα με τα προσωπικά τους ενδιαφέροντα. Συγκεκριμένα, αναζητήθηκαν τρόποι αφόρμισης πριν την πορεία διδασκαλίας, που να προέρχονται από τις προτιμήσεις των μαθητών στη μουσική, ταινίες, βιβλία, αθλητισμός – ώστε να ενεργοποιηθεί το ενδιαφέρον τους και να ενταχθεί η ποίηση στις προτιμήσεις τους. Επιπλέον, θα παράγουν δικά τους ποιητικά έργα, με ελεύθερο θέμα, στην αγγλική και ελληνική γλώσσα – διαπιστώνοντας ομοιότητες και διαφορές, αλλά και δυσκολίες κατά την προσπάθειά τους. Παρουσιάστηκαν ποιήματα Ελλήνων και Άγγλων ποιητών, από διάφορα λογοτεχνικά ρεύματα, όπως και η μελοποιημένη έκδοσή τους, σε εκτέλεση που να προσεγγίζει τις μουσικές προτιμήσεις των μαθητών. Φυσικά, τα παιδιά έγραψαν και τη βιογραφία του κάθε ποιητή που γνώρισαν (σε ελληνική και αγγλική έκδοση), ώστε να αποκτήσουν μια εικόνα για τη ζωή και το έργο του. Η δράση γίνεται στα πλαίσια του μαθήματος της Γλώσσας, ιδίως κατά την επεξεργασία του Ανθολογίου. Όλοι οι μαθητές συμμετείχαν στον καταιγισμό ιδεών (brainstorming), για τη διόρθωση των κειμένων που παρουσιάζονται. Κατά την υλοποίηση της δράσης δόθηκε έμφαση στην αυτενέργεια των μαθητών, ώστε να ικανοποιήσουν την ανάγκη τους για δράση και δημιουργία. Τέλος, η δράση συνδυάστηκε με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και, συγκεκριμένα, με το εργαστήριο: «Δημιουργικό και ασφαλές Διαδίκτυο». Επιδιώχθηκε να συνδέσουν τα παιδιά την έννοια του δημιουργικού διαδικτύου με την ασφάλεια και με την αναζήτηση ψηφιακού περιεχομένου για μάθηση και ψυχαγωγία, να αξιολογήσουν διαδικτυακό περιεχόμενο που μπορεί να χρησιμοποιήσουν στο project μας και να ασχοληθούν με την έννοια των πνευματικών δικαιωμάτων και ειδικότερα των Creative Commons, από την πλευρά του δημιουργού και του χρήστη.

ΣΤΟΧΟΙ

  • Να γνωρίσουν οι μαθητές τη ζωή και το έργο δύο ποιητών (Κωστής Παλαμάς, Τζ. Ρ. Ρ. Τόλκιν) .
  • Να επεξεργαστούν ένα έργο καθενός από τους παραπάνω ποιητές και να ακούσουν τις μελοποιήσεις τους.
  • Να οδηγηθούν, μέσω των προσωπικών προτιμήσεών τους (μουσική, κινηματογράφος, λογοτεχνία, αθλητισμός) στην επεξεργασία έργων των παραπάνω ποιητών.
  • Να γράψουν δύο δικά τους ποιήματα (ένα στην αγγλική και ένα στην ελληνική γλώσσα) με θέμα ελεύθερο.
  • Να προσφέρουν τις δικές τους ιδέες, ώστε να βελτιωθούν και να εμπλουτίσουν τα αντίστοιχα έργα των συμμαθητών τους, κατά τη διαδικασία του καταιγισμού ιδεών (brainstorming).
  • Να αντιγράψουν τα αναθεωρημένα κείμενά τους σε ψηφιακό περιβάλλον, τηρώντας όλες τις συμβάσεις του γραπτού λόγου και της δομής του κειμένου, σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα σπουδών για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας στο Δημοτικό Σχολείο.
  • Να συνδέσουν την έννοια του δημιουργικού διαδικτύου με την ασφάλεια και με την αναζήτηση ψηφιακού περιεχομένου για μάθηση και ψυχαγωγία, να αξιολογήσουν διαδικτυακό περιεχόμενο που μπορεί να χρησιμοποιήσουν και να ασχοληθούν με την έννοια των πνευματικών δικαιωμάτων και ειδικότερα των Creative Commons, από την πλευρά του δημιουργού και του χρήστη.
  • Να διαβάσουν αντίστοιχα έργα από μαθητές όσο το δυνατό περισσότερων σχολείων.
  • Να εργαστούν ομαδικά, συνεισφέροντας ο καθένας τις δικές του παρατηρήσεις, σεβόμενος πάντα την εργασία και τη γνώμη των συμμαθητών του.
  • Να συνεργαστούν όχι μόνο σε επίπεδο τάξης, αλλά και σε, όσο το δυνατόν, διευρυμένο πλαίσιο (τάξεις από διάφορες χώρες).
  • Να συνδυάσουν τη συγγραφή ποιημάτων με τη χαρά της δημιουργίας και γενικότερα την ποίηση με την προσωπική τους ψυχαγωγία.

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Έγινε συνεργασία με την εκπαιδευτικό της Αγγλικής Γλώσσας στο σχολείο, για την υλοποίηση της δράσης. Ο δεύτερος συνιδρυτής είναι το 4/θέσιο Δημοτικό Σχολείο Ζαππείου Λάρισας, ενώ συμμετείχαν επίσης τα εξής σχολεία:

  • Gürteks Mehmet Hayri Özkaya Δημοτικό Σχολείο, Gaziantep, Τουρκία.
  • Veli yavuz Δημοτικό Σχολείο, Saricam, Άδανα, Τουρκία.
  • CP Inspector Joan Capó Νηπιαγωγείο, Felanitx, Μαγιόρκα, Ισπανία
  • 34ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών
  • 21ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης

Η επικοινωνία γινόταν σε μηνιαία βάση. Η διάρκεια της δράσης ήταν μέχρι τις 31 Μαΐου. Η δράση αυτή περιλαμβάνει δραστηριότητες που καλύπτουν το γνωστικό αντικείμενο της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Αγγλικής Γλώσσας. Οι ευρωπαίοι εταίροι μπορούν να παραθέσουν και ποιήματα στη δική τους γλώσσα (με μετάφραση στα αγγλικά, αν υπάρχει), εκτός της αγγλικής. Πέρα από αυτό, έχουν επιλεγεί και δραστηριότητες από τις Τεχνολογίες της Πληροφορικής και της Επικοινωνίας και τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων (αυτό δεν είναι δεσμευτικό για τους εταίρους μας). Όλοι οι συνεργάτες πρότειναν δικούς τους τρόπους αφόρμισης για τη διδασκαλία της ποίησης, έγραψαν τα δικά τους ποιήματα και τις βιογραφίες των ποιητών που επέλεξαν,  ανάλογα με το γνωστικό επίπεδο και τα ενδιαφέροντα των μαθητών τους. Κατά τη δράση, τηρήθηκαν όλα τα μέτρα για την προστασία από τον κορωνοϊό, COVID – 19. Επίσης, αξιοποιήθηκε η πλατφόρμα e – class.

ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Ελπίζουμε να ενθαρρύναμε, όσο το δυνατόν περισσότερο, τους μαθητές να ασχοληθούν με την ποίηση, να γράψουν τα δικά τους ποιήματα και βιογραφίες και να διασκεδάσουν κατά τη δημιουργία τους. Η ανταλλαγή ιδεών και η συνεργασία, σε πολλαπλά επίπεδα, επιτεύχθηκαν ικανοποιητικά. Η διάχυση των έργων των εταίρων γινόταν σε όλη τη διάρκεια της δράσης. Επιτύχαμε, έστω στο στάδιο της προσφοράς ιδεών, τη συμμετοχή όλων των μαθητών, ιδίως αυτών που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στο γνωστικό αντικείμενο της γλώσσας, ώστε να ενεργοποιηθούν τα εσωτερικά τους κίνητρα για μάθηση και να ενισχυθεί η αυτοεκτίμησή τους.

AFISA page 0001 2