Δημοσιεύθηκε στην ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Μαθηματικά στο Νηπιαγωγείο

Αλήθεια, τα μαθηματικά είναι μόνο αριθμοί; Μήπως στο σχολείο οι εμπειρίες περιορίζονται σε ασκήσεις με αριθμούς, παραβλέποντας ωστόσο ότι τα μαθηματικά είναι ένα ζωντανό εργαλείο που το χρησιμοποιούμε καθημερινά;
Στην προσχολική ήδη ηλικία τα παιδιά χρησιμοποιούν τη μαθηματική σκέψη εντελώς φυσικά και αβίαστα, όταν για παράδειγμα τοποθετούν τους κύβους τον έναν πάνω στον άλλο με σειρά μεγέθους, εκτιμούν ότι το βότσαλο είναι βαρύτερο από το φτερό, υπολογίζουν ότι το κουτί είναι πολύ μικρό για να χωρέσει όλα τα αυτοκινητάκια κ.ο.κ.

Έτσι, για τα παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας ο κόσμος των μαθηματικών περιλαμβάνει δραστηριότητες που έχουν να κάνουν με:
• Μετρήσεις (όταν ο Μάρκος και η Τατιάνα μετρούν δύο κούπες αλεύρι για τη συνταγή του κέικ)
• Ταξινομήσεις (όταν η Ελίζα βάζει όλους τους μαρκαδόρους στο ένα κουτί και όλες τις κηρομπογιές στο άλλο)
• Αντιστοιχίσεις (όταν ο Φοίβος τοποθετεί τόσα πιάτα στο τραπέζι όσα τα παιδιά που θα καθίσουν να φάνε)
• Σειροθετήσεις (όταν ο Μιχάλης τοποθετεί τα τουβλάκια στη σειρά, ξεκινώντας από το μεγαλύτερο και καταλήγοντας στο μικρότερο)
• Προσεγγιστικές εκτιμήσεις (όταν η Μαρία υπολογίζει τα σκαλιά που πρέπει να ανέβει στην τσουλήθρα)
• Αντίληψη σχημάτων (όταν ο Νίκος αντιλαμβάνεται ότι τα κουμπιά στην μπλούζα του είναι στρογγυλά, όπως και οι ρόδες στο αυτοκινητάκι του, το πιάτο που τρώει…)
• Αντίληψη χώρου (όταν η Χρύσα επιλέγει το σωστό μέγεθος κουτιού για να τοποθετήσει μέσα το δώρο που ετοίμασε για τη μητέρα της)
• Αντίληψη χρόνου (όταν στον κύκλο η Ζωή περιγράφει τι κάνει το πρωί προτού έρθει στο σχολείο)
• Σχέσεις μεταξύ των αντικειμένων (όταν στη γωνιά του συμβολικού παιχνιδιού, ο Αλέξης ετοιμάζει την τσαγιέρα, τα φλιτζάνια με τα πιατάκια τους, τα κουταλάκια και τη ζάχαρη, προκειμένου να πιει με τους φίλους του τσάι)
• Χρήση μαθηματικής γλώσσας (όταν ακούτε τα παιδιά στο παιχνίδι τους να χρησιμοποιούν λέξεις ή φράσεις, όπως: “βαρύτερος”, “ελαφρύτερος”, “όλα μαζί κάνουν…”, “είναι λιγότερα από…”, “είναι περισσότερα από…” κλπ.)
• Αναγνώριση και δημιουργία μοτίβων (όταν μια μικρή ομάδα νηπίων παρατηρεί τα επαναλαμβανόμενα σχέδια στα πλακάκια του μπάνιου, ή όταν η Δανάη χτίζοντας έναν πύργο τοποθετεί τα τουβλάκια έτσι ώστε να δημιουργεί το μοτίβο: “κόκκινο, κίτρινο, πράσινο”, “κόκκινο, κίτρινο, πράσινο” κ.ο.κ.)
• Λύση προβλημάτων (όταν στη γωνιά τεχνολογίας που επιτρέπονται μόνο τέσσερα παιδιά, ο Σταύρος με την Ελένη αντιλαμβάνονται ότι μπορούν να παίξουν μαζί τους μόνο δύο ακόμα φίλοι τους)
• Αναγνώριση και εξερεύνηση αριθμών (όταν τα παιδιά είναι σε θέση να αναγνωρίζουν απλούς αριθμούς στην καθημερινή ζωή τους, όπως: τον αριθμό του σπιτιού τους, τον αριθμό του ορόφου τους στο κουμπί του ασανσέρ, τον αριθμό του σχολικού λεωφορείου, την ηλικία τους στον αριθμό των κεριών της τούρτας κλπ.)

http://