Το σχέδιο δράσης του 2ου Νηπιαγωγείου Πάτρας για το σχολικό έτος 2024-2025 επικεντρώθηκε στην ενδοσχολική επιμόρφωση, ως μια αποτελεσματική μορφή επαγγελματικής ανάπτυξης που ανταποκρίνεται στις ανάγκες της εκπαιδευτικής κοινότητας και συνδέεται άμεσα με το καθημερινό έργο των νηπιαγωγών. Οι εισηγητές προέρχονταν τόσο από το εσωτερικό δυναμικό του σχολείου όσο και από τον ευρύτερο επιστημονικό και επαγγελματικό χώρο, γεγονός που προσέδωσε στις δράσεις ποικιλία, εγκυρότητα και πρακτικό αντίκρισμα.
Η διαδικασία ξεκίνησε με συνάντηση του Συλλόγου Διδασκόντων τον Νοέμβριο, όπου οι εκπαιδευτικοί κατέθεσαν τις ανάγκες και τους προβληματισμούς τους. Μέσω ερωτηματολογίου καταγράφηκαν οι επιμορφωτικές προτεραιότητες, γεγονός που επέτρεψε τον σχεδιασμό ενός πλούσιου και πολυθεματικού επιμορφωτικού προγράμματος, προσαρμοσμένου στο σύγχρονο παιδαγωγικό και κοινωνικό πλαίσιο.
Στο πλαίσιο του φετινού σχεδίου δράσης για την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, στο νηπιαγωγείο μας υλοποιήθηκαν την φετινή χρονιά οι εξής επιμορφωτικές δράσεις:
- Eπιμορφωτικό Προγράμμα 15 ωρών με τίτλο «Εκπαιδεύοντας Ενήλικες στο Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα: Δυνατότητες και Προοπτικές» σε συνδιοργάνωση με την ΕΕΠΕΚ.
- Επιμορφωτικό Σεμινάριο με τίτλο: «Η Δημιουργία και Αξιοποίηση Ιστολογίων ως Εργαλείο Μάθησης και Συνεργασίας στην Προσχολική Εκπαίδευση», διάρκεια 3 ώρες, με επιμορφώτρια την νηπιαγωγό ΠΕ60, Ευαγγελάτου Σοφία, κατόχου μεταπτυχιακού διπλώματος με τίτλο ” Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων” και μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο πρόγραμμα “Ψηφιακές και Ήπιες Δεξιότητες στις Επιστήμες της Αγωγής”, στο χώρο του 2ου Νηπιαγωγείου Πάτρας, με στόχος την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων του διδακτικού προσωπικού.
Κατά τη διάρκειά της, παρουσιάστηκαν τρόποι δημιουργίας και ανάρτησης άρθρων, σελίδων, καθώς και η διαδικασία εμπλουτισμού του ιστολογίου με φωτογραφικό και παιδαγωγικό υλικό. Η ανταπόκριση των εκπαιδευτικών υπήρξε άμεση και ουσιαστική, καθώς, μέσα στη σχολική χρονιά, ανέλαβαν ενεργά τη διαχείριση του ιστολογίου, αναρτώντας αυτόνομα το υλικό τους.
Η δράση αυτή ενίσχυσε τις ψηφιακές δεξιότητες των εκπαιδευτικών, καλλιέργησε το πνεύμα συνεργασίας και ανέδειξε τις δυνατότητες του ιστολογίου ως εργαλείου εξωστρέφειας, επικοινωνίας και επαγγελματικής ανάπτυξης.
- Επιμορφωτικό Σεμινάριο με τίτλο: «Το εκπαιδευτικό εργαλείο Wordwall στην Προσχολική Εκπαίδευση», διάρκεια 3 ώρες, με επιμορφώτρια την νηπιαγωγό ΠΕ60, Ευαγγελάτου Σοφία, στο χώρο του 2ου Νηπιαγωγείου Πάτρας, και είχε στόχο τη γνωριμία και την αξιοποίηση του ψηφιακού εργαλείου Wordwall, ενός σύγχρονου και διαδραστικού περιβάλλοντος δημιουργίας εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων. Κατά τη διάρκεια της επιμόρφωσης παρουσιάστηκαν ενδεικτικοί τρόποι χρήσης του εργαλείου, κατάλληλοι για την ηλικία των νηπίων, καθώς και προτάσεις ενσωμάτωσής του στο αναλυτικό πρόγραμμα.
Οι συμμετέχουσες εκπαιδευτικοί είχαν τη δυνατότητα να εξοικειωθούν με τη δημιουργία και την τροποποίηση δραστηριοτήτων Wordwall, να ανακαλύψουν έτοιμο υλικό και να αναστοχαστούν πάνω στη διδακτική του αξιοποίηση στο πλαίσιο της παιγνιώδους και διαθεματικής μάθησης.
Η συγκεκριμένη δράση συνέβαλε ουσιαστικά στην ενδυνάμωση των ψηφιακών δεξιοτήτων του εκπαιδευτικού προσωπικού, δίνοντας ώθηση στην ενσωμάτωση καινοτόμων εργαλείων στη μαθησιακή διαδικασία της προσχολικής εκπαίδευσης.
Η επιμόρφωση αξιοποιήθηκε άμεσα στην πράξη, καθώς οι εκπαιδευτικοί χρησιμοποίησαν το Wordwall για τη δημιουργία πρωτότυπου εκπαιδευτικού υλικού στο πλαίσιο των συνεργατικών ευρωπαϊκών δράσεων eTwinning που υλοποιεί το σχολείο μας. Μέσα από αυτό, ενισχύθηκε η διαθεματική προσέγγιση της γνώσης, η καλλιέργεια ψηφιακού γραμματισμού και η διασύνδεση της τοπικής εκπαιδευτικής πρακτικής με το ευρωπαϊκό πλαίσιο μάθησης.
- Επιμορφωτικό Σεμινάριο με τίτλο: “Οργάνωση και Αξιοποίηση Εκπαιδευτικών Επισκέψεων σε Μουσεία: Από τον Σχεδιασμό στη Βιωματική Μάθηση”, διάρκεια 3 ώρες, με επιμορφώτρια την νηπιαγωγό ΠΕ60, Αγγελοπούλου Βασιλική κατόχου μεταπτυχιακού διπλώματος με τίτλο ” Λόγος, Τέχνη και Πολιτισμός στην Εκπαίδευση”, στο χώρο του 2ου Νηπιαγωγείου Πάτρας.
Η ενσωμάτωση της επιμόρφωσης στην πράξη επιβεβαιώνει τη σημασία της παιδαγωγικής αξιοποίησης των πολιτιστικών πόρων (όπως τα μουσεία) και αποδεικνύει ότι το μουσειακό περιβάλλον μπορεί να αποτελέσει ζωντανό εργαστήριο διαθεματικής και βιωματικής μάθησης, εναρμονισμένο με τις αρχές της Εκπαίδευσης για την Αειφορία. Αναλυτικότερα:
Στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος «Νερό, Υγεία και Περιβάλλον», αξιοποιήθηκαν στην πράξη οι θεωρητικές γνώσεις και οι παιδαγωγικές προσεγγίσεις που αποκομίστηκαν από την επιμόρφωση «Οργάνωση και Αξιοποίηση Εκπαιδευτικών Επισκέψεων σε Μουσεία: Από τον Σχεδιασμό στη Βιωματική Μάθηση». Η επιμόρφωση αυτή ενίσχυσε την ικανότητά μας να σχεδιάσουμε στοχευμένες, διαθεματικές και βιωματικές δράσεις στο μουσειακό περιβάλλον, ενσωματώνοντας στοιχεία από τα πεδία των Φυσικών Επιστημών (Ο κύκλος του νερού, η εξάτμιση, συμπύκνωση, βροχή, οι ιδιότητες του νερού (στερεό–υγρό–αέριο), το νερό ως φυσικός πόρος απαραίτητος για τη ζωή, πειραματικές διαδικασίες παρατήρησης – διερεύνησης), της Αγωγής Υγείας (Το νερό ως απαραίτητο στοιχείο για την υγεία και την υγιεινή, η σημασία της καθαρής κατανάλωσης νερού, σύνδεση νερού με την προσωπική και δημόσια υγεία (π.χ. πλύσιμο χεριών, υγιεινή διατροφή))και της Περιβαλλοντικής Αγωγής ( Προστασία του νερού από ρύπανση, υπεύθυνη χρήση φυσικών πόρων, η αξία του καθαρού νερού για το οικοσύστημα, σύνδεση με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (π.χ. Στόχος 6: Καθαρό νερό και αποχέτευση)).
-
της προσχεδιασμένης παιδαγωγικής στοχοθεσίας,
-
της διαθεματικής σύνδεσης περιεχομένου με το Αναλυτικό Πρόγραμμα,
-
και της ενεργούς συμμετοχής των παιδιών μέσα από διερευνητικές και κατασκευαστικές δραστηριότητες.
Η εμπειρία αυτή επιβεβαίωσε την αξία των εκπαιδευτικών επισκέψεων σε μουσεία ως εργαλείο για την ενίσχυση της μαθησιακής διαδικασίας και την προώθηση της βιωματικής μάθησης, όπως υπογραμμίζεται και στην επιμόρφωση που παρακολουθήσαμε.
- Επιμορφωτικό Σεμινάριο με τίτλο: “Η Ιστορία της Γραφής: Μια Περιπέτεια Χωρίς Τέλος – Από τους Τοίχους των Σπηλαίων στους Υπολογιστές” διάρκεια 3 ώρες, με επιμορφώτρια την νηπιαγωγό ΠΕ60, Αγγελοπούλου Βασιλική κατόχου μεταπτυχιακού διπλώματος με τίτλο ” Λόγος, Τέχνη και Πολιτισμός στην Εκπαίδευση”, στο χώρο του 2ου Νηπιαγωγείου Πάτρας.
- Επιμορφωτική συνάντηση με θέμα: «Δομή και λειτουργία ΚΕΔΑΣΥ: Ψυχοκοινωνική Υποστήριξη μαθητών/τριών», διάρκεια 3 ώρες, με επιμορφώτρια την Λαμπρινή Παππά, Κοινωνική Λειτουργό της ΕΔΥ του 37ου Νηπιαγωγείου Πατρών.
- Επιμορφωτική συνάντηση με θέμα: “Πρώτες Βοήθειες”, διάρκειας 3 ωρών, την Τρίτη 11 Μαρτίου 2025 και ώρα 17:00 στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου, με επιμορφωτή τον κ. Δεληγάκη Απόστολο, πιστοποιημένο εκπαιδευτή Πρώτων Βοηθειών και CPR
- Δια ζώσης επιμορφωτικό σεμινάριο με τίτλο: “Ψυχοπαιδαγωγική διαχείριση της ετερότητας μέσα στην τάξη”, διάρκεια 3 ώρες, με επιμορφώτρια την κα. Σαμαρτζή, ψυχολόγο/μέλος της ΕΔΥ.
- Συμμετοχή στο σεμινάριο με τίτλο «Καλλιέργεια δεξιοτήτων γραμματισμού & έγκαιρη αναγνώριση και αντιμετώπιση δυσκολιών: Η συνεισφορά της φιλαναγνωσίας στη ζωή των παιδιών προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας»”, με επιμορφώτρια την Δρ. Γερονίκου Ελευθερία.
- Δια ζώσης επιμορφωτικό σεμινάριο με τίτλο:«Κατανοώντας τα έντονα συναισθήματα των παιδιών μας»,διάρκεια 3 ώρες, με εισηγήτρια την κ. Γιάννα Ζορμπά, Κοινωνική Λειτουργό και Επιστημονικά Υπεύθυνη του Κέντρου Πρόληψης Αχαΐας “Καλλίπολις”.
- Εξ αποστάσεως επιμορφωτική δράση με τίτλο: α) «Γλωσσική Ανάπτυξη και Σχολείο: Τι χρειάζεται να ξέρουμε πριν την Α’ Δημοτικού» με εισηγήτρια την κα Ζάνια Αλεξίου, Λογοθεραπεύτρια και β) «Η Συμβολή της Εργοθεραπείας στην Παιδική Ανάπτυξη και Εκπαίδευση» με εισηγήτρια την κα Αναστασία Μανώλη, Εργοθεραπεύτρια με εξειδίκευση στην Παιδιατρική Εργοθεραπεία, διάρκεια 3 ώρες.
- Επιμορφωτική συνάντηση με θέμα; «Ενισχύοντας την ψυχική ανθεκτικότητα των παιδιών στο σπίτι και στο σχολείο» Εισηγήτρια: κα Αφροδίτη Τούρκα, Παιδοψυχίατρος – Ψυχοθεραπεύτρια, διάρκειας 3 ωρών
- Επιμορφωτική Διαδικτυακή Συνάντηση με τίτλο “Η αποτελεσματική επικοινωνία ως μέσο αυτοπροστασίας και Συμβουλευτικής στο σχολείο” . Εισηγήτριες η κ. Ζαχαρούλα Καραβά, Επόπτρια Ποιότητας Εκπαίδευσης ν. Κορινθίας και η κ Όλγα Καίσαρη εκπαιδευτικός Αγγλικών ΠΕ06, MSc Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού και μεταφράστρια Αγγλικής και Γαλλικής Γλώσσας.
Η αποτίμηση της συνολικής επιμορφωτικής δράσης ανέδειξε ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα, τόσο σε επίπεδο επαγγελματικής ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών όσο και στην καλλιέργεια κουλτούρας συνεργασίας και συνεχούς μάθησης εντός της σχολικής κοινότητας. Η ενεργή συμμετοχή των εκπαιδευτικών, σε συνδυασμό με την επιστημονική αρτιότητα των εισηγητών, δημιούργησε ένα ευνοϊκό και ενθαρρυντικό περιβάλλον επιμόρφωσης, στο οποίο αναδύθηκαν νέες προσεγγίσεις, ιδέες και δυνατότητες εφαρμογής στην εκπαιδευτική πράξη.
Η αξιολόγηση πραγματοποιήθηκε μέσω σύντομων ερωτηματολογίων αυτοαξιολόγησης και αποτίμησης του σχεδίου δράσης, καθώς και μέσω στοχευμένων συζητήσεων στον Σύλλογο Διδασκόντων. Από την ανάλυση των αποτελεσμάτων προέκυψαν τα εξής:
- Οι εκπαιδευτικοί δήλωσαν ιδιαίτερα ικανοποιημένοι από την ποιότητα των εισηγήσεων, την πρακτική αξιοποίηση των περιεχομένων και την άμεση συνάφεια με το εκπαιδευτικό τους έργο.
- Ενισχύθηκε η αυτοπεποίθησή τους, ιδίως σε τομείς που αφορούν τη χρήση ψηφιακών εργαλείων, την εφαρμογή δημιουργικών τεχνών και την ενίσχυση της επικοινωνίας με γονείς και μαθητές.
- Οι επιμορφωτικές συναντήσεις, που σε αρκετές περιπτώσεις άνοιξαν και προς τους γονείς, συνέβαλαν στην ενδυνάμωση των σχέσεων σχολείου-οικογένειας και στη διαμόρφωση ενός κοινού μορφωτικού οράματος για την υποστήριξη του παιδιού.
- Η διασχολική συνεργασία με άλλα νηπιαγωγεία ενίσχυσε την ανταλλαγή εμπειριών και προώθησε έναν δυναμικό κύκλο κοινών προβληματισμών και προτάσεων, που αποδείχθηκε εξαιρετικά υποστηρικτικός για την εκπαιδευτική καθημερινότητα.
Συνολικά, οι επιμορφώσεις ανταποκρίθηκαν στον αρχικό στόχο του σχεδίου δράσης για ουσιαστική και βιωματική επαγγελματική ανάπτυξη, και αποτέλεσαν αφετηρία για μελλοντικές πρωτοβουλίες επιμόρφωσης και καινοτομίας.