Το νηπιαγωγείο μας συμμετέχει φέτος στο παγκόσμιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα Climate Action Project, μια πρωτοβουλία που ενώνει σχολεία από περισσότερες από 140 χώρες με στόχο την κατανόηση και αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Το πρόγραμμα διαρκεί έξι εβδομάδες και ενθαρρύνει τα παιδιά να μάθουν μέσα από βιωματικές δραστηριότητες για τις αιτίες και τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, καθώς και να προτείνουν δικές τους λύσεις για την προστασία του πλανήτη. Μέσα από συνεργασίες με σχολεία από όλο τον κόσμο, οι μαθητές μας αναπτύσσουν περιβαλλοντική συνείδηση, ευαισθητοποίηση και αίσθημα υπευθυνότητας απέναντι στη Γη.
Με τη συμμετοχή μας στο Climate Action Project, γινόμαστε ενεργό μέλος μιας παγκόσμιας κοινότητας εκπαιδευτικών και μαθητών που εργάζονται για ένα βιώσιμο μέλλον. Τα παιδιά μέσα από το παιχνίδι, την εξερεύνηση και τη δράση, μαθαίνουν ότι ακόμη και οι μικρές πράξεις μπορούν να κάνουν μεγάλη διαφορά για το περιβάλλον.
1η ΕΒΔΟΜΑΔΑ: ΑΙΤΙΕΣ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ
Στην αρχή γνωρίσαμε τη διαφορά ανάμεσα στον καιρό και το κλίμα. Παρατηρήσαμε εικόνες με διάφορα φυσικά φαινόμενα, όπως βροχή, ήλιο, χιόνι, σύννεφα και ανέμους, και τα παιδιά προσπάθησαν να περιγράψουν όσα έβλεπαν. Ο καιρός, όπως εξήγησαν, είναι αυτό που αλλάζει καθημερινά και δείχνει τις συνθήκες που επικρατούν κάθε ημέρα σε έναν τόπο.
Για να κατανοήσουν καλύτερα την έννοια του κλίματος, τα παιδιά παρακολούθησαν χάρτες της Ελλάδας, της Ευρώπης και της Αφρικής, όπου παρατηρήσαμε πώς αλλάζουν οι καιρικές συνθήκες από περιοχή σε περιοχή. Μάθαμε ότι οι περιοχές κοντά στη θάλασσα έχουν πιο ήπιους χειμώνες, ενώ οι ορεινές περιοχές έχουν πιο ψυχρό καιρό. Το κλίμα, μάθαμε, είναι οι καιρικές συνθήκες που επαναλαμβάνονται κάθε χρόνο και χαρακτηρίζουν μια περιοχή για μεγάλο χρονικό διάστημα.
http://photodentro.edu.gr/photodentro/3D_Greece_v1.5_pidx0016617/
http://photodentro.edu.gr/photodentro/d-eu_geo_map_v1.6_pidx0014034/story_html5.html
Στη συνέχεια δημιουργήσαμε το «κουτί δράσης για το κλίμα», στο οποίο κάθε εβδομάδα οι μαθητές θα προσθέτουν μια νέα ιδέα, δημιουργία ή υλικό που θα αποτυπώνει όσα μαθαίνουν για το περιβάλλον. Έτσι σχηματίζουν μια οπτική αναπαράσταση της μάθησής τους και των δράσεών τους για την προστασία του πλανήτη.
Με αφορμή το παραμύθι “Η Κυρά Φύση και ο Κακός Ρύπος “της Έφης Παπαδοπούλου, τα παιδιά γνώρισαν με έναν ευχάριστο και δημιουργικό τρόπο τις αιτίες που προκαλούν την κλιματική αλλαγή. Μέσα από την ιστορία, όπου η Κυρά Φύση ζει ευτυχισμένη με τα παιδιά της ώσπου εμφανίζεται ο Κακός Ρύπος και αρχίζει να χαλάει το περιβάλλον, τα παιδιά παρατήρησαν πώς η ρύπανση, τα σκουπίδια, τα καυσαέρια και η αδιαφορία των ανθρώπων πληγώνουν τη Γη.
2η ΕΒΔΟΜΑΔΑ: ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ ΣΕ ΤΟΠΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ
Συνεχίζοντας το ταξίδι μας στο Πρόγραμμα Δράσης για το Κλίμα, τα παιδιά έγιναν μικροί εξερευνητές, βγήκαν στην αυλή του σχολείου μας και παρατήρησαν πώς η φύση στον τόπο μας έχει επηρεαστεί από τις αλλαγές στο κλίμα.
Εξετάσαμε τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως το πολύ ζεστό καλοκαίρι και τα ζώα που δυσκολεύονται να βρουν φαγητό. Στη συνέχεια, χωρίστηκαν σε ομάδες και με τις μπογιές τους, ζωγράφισαν και παρουσίασαν τα ευρήματά τους στους συμμαθητές τους!
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ
3η ΕΒΔΟΜΑΔΑ: ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ ΣΕ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΕΠΙΠΕΔΟ
Ξεκινήσαμε την ενότητα με ένα πρωτότυπο παιχνίδι ρόλων: «Το Παιχνίδι του Ζεστού Μπουφάν». Τα παιδιά φόρεσαν τα μπουφάν τους και έμαθαν πώς η ρύπανση και ο καπνός λειτουργούν σαν ένα επιπλέον, πολύ χοντρό μπουφάν γύρω από τη Γη. Κατάλαβαν ότι αυτό το “διπλό μπουφάν” παγιδεύει τη ζέστη, με αποτέλεσμα ο πλανήτης να ζεσταίνεται περισσότερο απ’ όσο πρέπει. Με αυτόν τον τρόπο, αντιλήφθηκαν την έννοια της υπερθέρμανσης, όχι ως κάτι αφηρημένο, αλλά ως μια φυσική αίσθηση.
Στη συνέχεια, οι ομάδες των νηπίων δημιούργησαν μια μεγάλη, συνεργατική αφίσα, χωρισμένη σε τέσσερα μέρη, όπου ζωγράφισαν τις συνέπειες της παγκόσμιας υπερθέρμανσης:
“Η Πολική Αρκούδα Χάνει το Σπίτι Της”: Τα παιδιά ζωγράφισαν τους πάγους να λιώνουν, τονίζοντας τον κίνδυνο για τα ζώα που ζουν στον Βόρειο Πόλο.
“Η θάλασσα ζεστένεται”: Απεικόνισαν τη θάλασσα πολύ ζεστή (με κόκκινα και πορτοκαλί χρώματα) και τα θαλάσσια πλάσματα να αντιμετωπίζουν δυσκολίες.
“Τα Φυτά Ζητάνε Βοήθεια”: Ζωγράφισαν ξεραμένο χώμα και έναν πολύ δυνατό Ήλιο, δείχνοντας πώς η έλλειψη βροχής οδηγεί σε ξηρασία.
“Ο Άνεμος και το Νερό Θυμώνουν Πολύ”: Έφτιαξαν εικόνες με δυνατούς ανέμους και πολύ ψηλά κύματα, μεταφέροντας την έννοια των ακραίων καιρικών φαινομένων.
Μέσα από τη συζήτηση, το παιχνίδι ρόλων («Το Ζεστό Μπουφάν») και την ομαδική ζωγραφική, τα παιδιά μετέτρεψαν τις πληροφορίες σε βίντεο:
Θα δείτε τους λιωμένους πάγους και τα ζώα που κινδυνεύουν.
Θα δείτε τις εικόνες της ξηρασίας και των θυμωμένων θαλασσών.
4η ΕΒΔΟΜΑΔΑ: ΛΥΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ
Η πρόταση των παιδιών για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής επικεντρώνεται σε άμεσες αλλαγές στον τρόπο ζωής και την προστασία του περιβάλλοντος, όπως η φύτευση δέντρων, η εξοικονόμηση ενέργειας (π.χ. κλείνοντας τα φώτα), η ορθή διαχείριση των απορριμμάτων (ανακύκλωση και καθαριότητα), η μη σπατάλη του νερού και η μείωση της χρήσης αυτοκινήτων μέσω της κοινής μετακίνησης.
5η ΕΒΔΟΜΑΔΑ: ΑΝΑΛΑΜΒΑΝΩ ΔΡΑΣΗ
Σε μια συμβολική κίνηση ευαισθητοποίησης για το περιβάλλον, τα παιδιά του σχολείου ανέλαβαν δράση φυτεύοντας μια ελιά, σύμβολο ειρήνης και μακροζωίας, μαζί με πολύχρωμα λουλούδια στον προαύλιο χώρο, μεταμορφώνοντας τον σε έναν πιο πράσινο και ζωντανό κήπο.








