Ο Λαχανόκηπος του Νηπιαγωγείου μας

Ιούν 20259

Ο Λαχανόκηπος του Νηπιαγωγείου μας


Η σύνδεση των παιδιών με τη φύση και η καλλιέργεια θετικών στάσεων απέναντι στο φυσικό περιβάλλον αποτελούν βασικές παραμέτρους της προσχολικής αγωγής. Η δημιουργία σχολικού λαχανόκηπου αποτελεί ένα εξαιρετικό παιδαγωγικό εργαλείο που συμβάλλει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων συνεργασίας, υπευθυνότητας, φροντίδας, υπομονής και παρατήρησης. Παράλληλα, προσφέρει ευκαιρίες για διερευνητική και διεπιστημονική μάθηση μέσα από τη φυσική επαφή με το έδαφος, τα φυτά και τις διαδικασίες ανάπτυξής τους.

Η ανάγκη για επανασύνδεση με το περιβάλλον και τις παραδοσιακές καλλιεργητικές πρακτικές, καθώς και η κατανόηση της έννοιας της αυτάρκειας και της διατροφικής ασφάλειας, καθιστούν τον σχολικό λαχανόκηπο μια δράση με ισχυρό κοινωνικό και παιδαγωγικό αποτύπωμα.

Ενέργειες που Υλοποιήθηκαν:
Η δράση ξεκίνησε με την προετοιμασία του εξωτερικού χώρου του σχολείου, όπου καθαρίστηκε το χώμα, οριοθετήθηκε ο χώρος του λαχανόκηπου και φτιάχτηκαν υπερυψωμένα παρτέρια. Τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά σε όλη τη διαδικασία με φτυαράκια, κουβαδάκια και εργαλεία χειρός, με τη βοήθεια και την επίβλεψη των εκπαιδευτικών.

464087230 27725661877032464 69536722925634351 n

464580175 27725662220365763 1469238505076616570 n

464199571 27725662993699019 6804741584927115901 n

464617526 27725663573698961 8661878973741292104 n

Σπόροι και φυτά παραχωρήθηκαν από γεωπόνους της περιοχής και μέσα από ερωτήσεις, συζήτηση και πειραματισμό, τα παιδιά κατανόησαν τη σημασία του σπόρου, του νερού, του ήλιου και της ανθρώπινης φροντίδας για την ανάπτυξη των λαχανικών.

461241177 27211413218457335 2977805562634395863 n

461319289 27225346403730683 1431241358658295495 n

Καλλιεργήθηκαν εποχιακά λαχανικά (μαρούλια, κρεμμυδάκια, σπανάκι, ραπανάκια, ντομάτες, πιπεριές), ενώ καθημερινά οργανώθηκε πρόγραμμα φροντίδας του κήπου (πότισμα, παρατήρηση, ξεχορτάριασμα) από τα ίδια τα παιδιά.

464199625 27725666180365367 788080498476300722 n

465101071 27725667660365219 5925144692788097307 n

464910017 27725666887031963 6176605401590813704 n

464150633 27725661070365878 5102362082508514191 n

Η δράση εμπλουτίστηκε με δημιουργικές δραστηριότητες στην τάξη:

  • Παρατηρήσεις και καταγραφές στο ημερολόγιο του κήπου.

  • Ζωγραφιές και κατασκευές με θέμα τον λαχανόκηπο.

  • Αναδιήγηση σχετικών παραμυθιών και δημιουργία δικών τους ιστοριών.

  • Ανάγνωση σχετικών βιβλίων γνώσεων.

  • Μαγειρική δραστηριότητα στην τάξη με τα πρώτα λαχανικά που συλλέξαμε.

Η ενσωμάτωση των ΤΠΕ έγινε μέσω της χρήσης φωτογραφικών μηχανών και tablets, ώστε τα παιδιά να φωτογραφίζουν την εξέλιξη των φυτών και να δημιουργήσουν μια παρουσίαση με εικόνες και σχόλια.

Συνεργασίες – Δικτύωση:
Η δράση υλοποιήθηκε σε συνεργασία με τον Δήμο Μεσσήνης και το Τμήμα Γεωπωνίας Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, με τους οποίους υπήρξε υποστήριξη και καθοδήγηση καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος. Παράλληλα, το προσωπικό του σχολείου συμμετείχε σε επιμορφώσεις με θέμα τη δημιουργία και παιδαγωγική αξιοποίηση του σχολικού λαχανόκηπου, οι οποίες ενίσχυσαν τη θεωρητική και πρακτική κατάρτισή μας.

461164669 27226528726945784 702572217875464859 n

461398086 27226530076945649 452607982554240743 n

461344331 27226529673612356 7644033201048868197 n

460979368 27226529753612348 1434602679505220421 n

Μέσα από τη δράση, δημιουργήθηκε ένα δίκτυο σχολείων που υλοποιούν λαχανόκηπους, το οποίο λειτουργεί συνεργατικά, με τακτικές συναντήσεις, ανταλλαγές σπόρων, μοιρασμό εμπειριών και καλών πρακτικών. Η δουλειά του σχολείου μας και η συνολική δράση του δικτύου παρουσιάστηκαν σε άρθρο στη Διασχολική Εφημερίδα “Τα Νέα του Σπόρου”, δίνοντας δημόσια ορατότητα στην προσπάθεια και ενισχύοντας το αίσθημα αναγνώρισης για τα παιδιά, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς. Δείτε Εδώ

Μελλοντικά Βήματα:
Στο πλαίσιο της βιωσιμότητας της δράσης και της συνέχειάς της τα επόμενα σχολικά έτη, σχεδιάζουμε τη δημιουργία σποροτράπεζας. Θα συλλέγουμε σπόρους από τα φυτά μας, θα τους αποθηκεύουμε και θα τους επαναχρησιμοποιούμε, ενισχύοντας τη βιωσιμότητα, τη διατήρηση της ποικιλομορφίας και την αυτάρκεια. Η δράση αυτή θα ενταχθεί στη λειτουργία του δικτύου και θα ενδυναμώσει τη συνεργασία μεταξύ των σχολείων.

Αποτελέσματα της Δράσης:
Η συμμετοχή των παιδιών ήταν ενθουσιώδης και διαρκής. Οι μαθητές/τριες:

  • Έδειξαν έντονο ενδιαφέρον για τις διαδικασίες φροντίδας των φυτών.

  • Ανέπτυξαν υπευθυνότητα αναλαμβάνοντας καθήκοντα στον λαχανόκηπο.

  • Έμαθαν να συνεργάζονται και να επιλύουν προβλήματα πρακτικά και δημιουργικά.

  • Εξέφρασαν συναισθήματα υπερηφάνειας κατά τη συγκομιδή.

  • Κατανόησαν βασικές έννοιες περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, διατροφής και βιωσιμότητας.

Δυσκολίες:
Η μόνη δυσκολία που αντιμετωπίστηκε ήταν η διαχείριση των καιρικών συνθηκών, που σε κάποιες περιπτώσεις καθυστέρησε τις δραστηριότητες εξωτερικού χώρου.

Υλικό που Παρήχθη ή Αξιοποιήθηκε:

  • Φωτογραφικό ημερολόγιο του λαχανόκηπου

  • Παρουσίαση με εικόνες

  • Αφίσα με τους «κανόνες του μικρού κηπουρού»

  • Δημιουργίες για τη συμμετοχή σε σχολικές συναντήσεις του δικτύου

  • Άρθρο στη Διασχολική Εφημερίδα ” Τα Νέα του Σπόρου”

506451823 30318476797750946 541799512015429583 n

από κάτω από: Γενικά| | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ο Λαχανόκηπος του Νηπιαγωγείου μας    

Τα σχόλια είναι κλειστά.

Πρόσφατα σχόλια

    European SchoolRadio Logo

    Παιδικά παραμύθια online

    Παιδικά παραμύθια online

    Ένα Γράμμα μια Ιστορία

    Ένα Γράμμα μια Ιστορία

    Εκπαιδευτική Τηλεόραση, η Άλλη Τηλεόραση

    λήψης 1

    cyberkid-ασφάλεια στο διαδίκτυο

    cyberkid

    2ο Νηπιαγωγείο Μεσσήνης

    Το Νηπιαγωγείο μας είναι 4θέσιο με 4 Πρωινά Τμήματα με πρωινή ζώνη, 2 Τμήματα Ολοήμερου και 1 Τμήμα Διευρυμένου.

    Το κτίριό μας βρίσκεται στην οδό Ούλοφ Πάλμε.

    408099025 24651002544498428 2348023880376279185 n

    409488079 24651011397830876 2456180760008151993 n

    Οι Αίθουσες Διδασκαλίας

    408124849 24651008067831209 1733735598218804014 n

    408130750 24651006097831406 7594342107398280497 n

    408128153 24651006954497987 1160029557708341854 n

    408096820 24651005641164785 801150412934567227 n

    408142482 24651006547831361 928337128098167655 n

    411455618 24703133702618645 2284938879894808368 n

    411456206 24703134159285266 3588338461949014361 n

    411479751 24703135419285140 2987464252874526681 n

    411501607 24703132662618749 1501331251441773386 n

    411477050 24703132262618789 8196762228202704801 n

    459144870 26973980955533897 5814399400321103784 n

    458650656 26973974798867846 6602711440361998560 n

    Κοινόχρηστοι Χώροι

    409487186 24651010914497591 5767191015980297749 n 1

    408146174 24651007424497940 2845455764427205439 n

    409442188 24651012547830761 3767322386198440283 n

    408179264 24651009307831085 4916626597759925252 n

    459074461 26973978528867473 3167963347256754530 n

    459075592 26973979375534055 2541613262218599817 n

    Παιδικές Τουαλέτες

    408123478 24651005301164819 6499949856314550009 n

    Τουαλέτα ΑμεΑ

    408124558 24651004984498184 3947712298587563798 n

    Κουζίνα

    411495830 24703134999285182 8477296020076525461 n

    Γραφείο Διεύθυνσης

    459011921 26974006065531386 2236971943522243950 n

    Αίθουσα Βιβλιοθήκης

    459083462 26962357690029557 7412116487091877244 n

    459075446 26973978222200837 2514249341207386237 n

    459110268 26973980332200626 1589640704682491834 n

    459110459 26974006365531356 3742427039597050999 n

    Προαύλιος Χώρος

    408169627 24651003321165017 2154018158105410233 n

    408106619 24651002884498394 7303496135819329577 n

    409467866 24651013551163994 1021120233608294134 n

    408148992 24651003671164982 7828237999586089572 n

    Χάρτης και πλήρη στοιχεία του σχολείου



    Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
    Αντίθεση
    Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων