Το εργαστήριο αυτό εντάσσεται στον κύκλο «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ: Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη» και πιο συγκεκριμένα στην επιμέρους θεματική ενότητα της προώθησης του αλληλοσεβασμού και της διαφορετικότητας.
Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει το σεβασμό στον Εαυτόν και στον Άλλον καθώς και την έννοια και την αξία της διαφορετικότητας. Η καλύτερη κατανόηση του εαυτού μας και του άλλου δίπλα μας γίνεται μέσα από εμπειρίες. Όσο πιο νωρίς επεξεργαστεί ένα παιδί τις έννοιες της διαφορετικότητας και του σεβασμού και βιώσει αντίστοιχες εμπειρίες, τόσο πιο αποτελεσματικά θα καλλιεργήσει δεξιότητες που θα κάνουν το σεβασμό πράξη και τρόπο ζωής.
Αυτές είναι μερικές από τις δράσεις μας:
- Με τη βοήθεια του διαδικτύου παρατηρήσαμε και συγκρίναμε εικόνες από διάφορα λουλούδια, δέντρα, ψάρια, ζώα. Τις παρατηρήσαμε και εντοπίσαμε τα διαφορετικά στοιχεία που έχουν, παρόλο που ανήκουν στην ίδια κατηγορία. Τι νιώθουμε όταν βλέπουμε ένα λιβάδι γεμάτο λουλούδια διαφορετικά μεταξύ τους; Πως θα ήταν ο κόσμος αν όλα τα λουλούδια ήταν ίδια; αν όλα τα δέντρα ήταν ίδια;
- Στην προσπάθειά μας να εντοπίσουμε τις πρότερες γνώσεις τους, ζητάμε από τα παιδιά να μας που τι τους έρχεται στο μυαλό όταν ακούν τις λέξεις «διαφορετικό» και «διαφορετικότητα» και τις καταγράφουμε.
- Τα παιδιά γίνανε ζευγάρια . Στη συνέχεια κάθε ένα ζευγάρι έρχεται στο κέντρο του κύκλου και παρουσιάζει ένα μέρος του σώματός τους πχ τα μάτια τους, τα μαλλιά τους, την παλάμη τους κ.ο.κ Τα υπόλοιπα παιδιά παρατηρούν και εντοπίζουν ότι κανένας δεν είναι ακριβώς ίδιος με τον άλλον. Πειράζει; ΟΧΙ ΒΕΒΑΙΑ
- Γνωρίσαμε τον Αμερικανό ζωγράφο Κιθ Χάρινγκ και συζητήσαμε για τις μορφές που ζωγράφιζε. Αν και δεν έχουν χαρακτηριστικά στο πρόσωπό τους, εμείς μαντέψαμε τα συναισθήματά τους . Στο τέλος με πολλή φαντασία μεταμορφώσαμε τα έργα του σε πολύχρωμες υπέροχες εικόνες.
- Μια αγκαλιά τεράστια για όλα τα παιδιά του κόσμου ομορφαίνει το σχολείο μας.
- Πηγή έμπνευσης ήταν και η ζωγράφος Φρίντα Κάλο. Με φαντασία , μαρκαδόρους και τα αγριολούλουδα της αυλής φτιάξαμε υπέροχα πορτρέτα.
- Παιχνίδι: Τα παιδιά κινούνται ελεύθερα το χώρο και στο σταμάτημα τις μουσικής παρουσιάσουν ένα συναίσθημα κάθε φορά σύμφωνα με τις οδηγίες της νηπιαγωγού.
- Παιχνίδι: Τα παιδιά χορεύουν στο ρυθμό της μουσικής και όταν ακούγεται ο χτύπος του κουδουνιού σταματούν. Η νηπιαγωγός λέει ένα όνομα και το συγκεκριμένο παιδί λέει δυνατά κάτι καλό για τον εαυτό του.
- Χρησιμοποιήσαμε εικόνες από το διαδίκτυο με θετικές και αρνητικές συμπεριφορές στο σχολείο, τις εκτυπώσαμε, τις ανακατεύσαμε, παίζαμε μαζί τους και περιγράφαμε τα συναισθήματα που μας προκαλούν όταν συμβαίνουν σε μας ή στους φίλους μας. Στη συνέχεια τις χωρίσαμε σε δύο κατηγορίες και φτιάξαμε πίνακες αναφοράς που θα μας βοηθήσουν όλη τη χρονιά να αποφεύγουμε λάθος συμπεριφορές.
- Η ομορφιά της διαφορετικότητας αποτυπωμένη στο χαρτί.
- Παραμύθι: Ο Έλμερ.Ο ‘Ελμερ ήταν διαφορετικός, ο Έλμερ ήταν παρδαλός, ήταν κίτρινος και πορτοκαλής και κόκκινος και τριανταφυλλής!!! Ένα υπέροχο βιβλίο για τη φιλία και τη διαφορετικότητα. Έτοιμοι και οι δικοί μας, ενωμένοι, πολύχρωμοι, διαφορετικοί!
- Συνεργαστήκαμε όλοι μαζί και σχηματίσαμε το 2025 με τα σώματά μας. Το αποτέλεσμα μας ενθουσίασε!
- Ώρα για STEAM και διασκέδαση. Το ρομπότ της αγκαλιάς ήταν έτοιμο και γυαλιστερό. Ένα παιδί ακολουθώντας τις οδηγίες ενός φίλου του κατάφερνε να φτάσει στο τετράγωνο που τον περίμενε ο συμμαθητής του. Αντάλλασσαν μία θετική κουβέντα και μία ζεστή αγκαλιά.
- Με το δακτυλικό μας αποτύπωμα σχηματίσαμε μια μεγάλη πολύχρωμη καρδιά και υπογράψαμε με αυτό τον τρόπο μια συμφωνία πολύ σημαντική, πως όλοι μαζί θα αγαπάμε και θα φροντίζουμε τους συμμαθητές μας σαν μια δεμένη και δυνατή ομάδα.
Πρόσφατα σχόλια