Το πρόγραμμα Φιλαναγνωσίας στο σχολείο μας στοχεύει στην καλλιέργεια της αγάπης για τα βιβλία και τη βιβλιοθήκη, ενισχύοντας την αναγνωστική ικανότητα των παιδιών και ενθαρρύνοντας τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους. Οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να εξερευνήσουν τη σχολική βιβλιοθήκη, να γνωρίσουν τα διάφορα είδη βιβλίων και να συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τη φιλαναγνωσία και τη δημιουργική γραφή.
Μέσα από την ανάγνωση παραμυθιών και ιστοριών, τα παιδιά αναπτύσσουν κριτική σκέψη και ενισχύουν την ικανότητά τους να εκφράζονται γραπτά και προφορικά. Η συνεργασία με τους γονείς και η εξοικείωση με τη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Καλαμάτας αποτελούν σημαντικά κομμάτια του προγράμματος, ενδυναμώνοντας την κοινότητα γύρω από τη φιλαναγνωσία και τη μάθηση.
Το πρόγραμμα ενσωματώνει δημιουργικές δραστηριότητες που ενθαρρύνουν τη συμμετοχή, τη φαντασία και τη συνεργασία, ενώ παράλληλα δίνει στα παιδιά τη δυνατότητα να εξερευνήσουν νέους κόσμους μέσα από τα βιβλία.
Ειδικότερα:
1η Δραστηριότητα: Γνωριμία με τη Σχολική Βιβλιοθήκη
Στο πλαίσιο της γνωριμίας των παιδιών με τη σχολική βιβλιοθήκη του νηπιαγωγείου μας, πραγματοποιήθηκε η δραστηριότητα “Ταξίδι στον Κόσμο των Βιβλίων”. Τα παιδιά συμμετείχαν σε μια διαδραστική ξενάγηση στη βιβλιοθήκη, όπου ανακάλυψαν τη μαγεία των βιβλίων και τη λειτουργία του χώρου.
Κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας, η βιβλιοθηκονόμος / εκπαιδευτικός παρουσίασε βιβλία από διαφορετικές κατηγορίες, όπως παραμύθια, ιστορίες για ζώα, επιστημονικές γνώσεις και φαντασία. Τα παιδιά παρατήρησαν τα βιβλία, έμαθαν να ξεχωρίζουν το εξώφυλλο, τη ράχη και τις σελίδες, και συζήτησαν για τη σημασία της φροντίδας τους.
Με διασκεδαστικό και διαδραστικό τρόπο, τα παιδιά εξοικειώθηκαν με τις βασικές κατηγορίες των βιβλίων της βιβλιοθήκης και ανακάλυψαν πώς να βρίσκουν αυτό που τους ενδιαφέρει. Στο τέλος της δραστηριότητας, κάθε παιδί επέλεξε ένα βιβλίο που του τράβηξε την προσοχή για να ξεκινήσει το δικό του “αναγνωστικό ταξίδι”.
2η Δραστηριότητα: Εικονογράφηση στον Υπολογιστή
Αφού διάβασαν ένα παραμύθι και συζήτησαν για τους χαρακτήρες και τα γεγονότα της ιστορίας, τα παιδιά ανέλαβαν να δημιουργήσουν τη δική τους ψηφιακή εικονογράφηση για το παραμύθι που διάβασαν.
Χρησιμοποιώντας προγράμματα ζωγραφικής στον υπολογιστή, τα παιδιά σχεδίασαν και χρωμάτισαν τις αγαπημένες τους σκηνές από την ιστορία, εκφράζοντας τη φαντασία τους μέσα από τον ψηφιακό κόσμο. Καθώς δούλευαν στον υπολογιστή, τα παιδιά εξοικειώθηκαν με τα βασικά εργαλεία ζωγραφικής, ενώ ενίσχυσαν τη δημιουργικότητά τους και την ικανότητά τους να συνδυάζουν εικόνα και κείμενο.
Η δραστηριότητα αυτή βοήθησε τα παιδιά να κατανοήσουν τη σύνδεση μεταξύ κειμένου και εικόνας, ενώ ταυτόχρονα τους προσέφερε τη δυνατότητα να εκφράσουν τις δικές τους οπτικές και ερμηνείες για την ιστορία.
3η Δραστηριότητα: Δημιουργία κούκλας
Τα παιδιά δημιούργησαν τις δικές τους μοναδικές κούκλες χρησιμοποιώντας εφημερίδες και διακοσμητικά υλικά
4η Δραστηριότητα: Δημιουργική Γραφή (Ιστορίες, ποιήματα)
Αφού ολοκλήρωσαν την κατασκευή, έδωσαν όνομα, ηλικία και καταγωγή στην κούκλα τους, δίνοντάς της έναν ξεχωριστό χαρακτήρα.
Με βάση τα στοιχεία που έδωσαν, τα παιδιά επινόησαν μια μικρή ιστορίεα για μερικές από τις κούκλες τους, περιγράφοντας τη ζωή, τις περιπέτειες και τα όνειρά τους.
1η Ιστορία από τα παιδιά: Το Ταξίδι
” Μία φορά κι έναν καιρό ήταν η Βασιλική, ο Γιάννης και η Τζένη που ζούσαν στην Ιταλία. Ο Γιάννης και η Βασιλική εργάζονταν ως δάσκαλοι σε Ιταλικό σχολείο. Η Τζένη που ήταν φίλη τους είχε την ιδέα να ταξιδέψουν στην Ελλάδα για να επισκεφτούν μία φάρμα. Ήθελαν να δουν αγελάδες, πάπιες, κύκνους και αλεπούδες. Το ταξίδι τους όμως ήταν δύσκολο γιατί η Τζένη χτύπησε το χέρι της. Την πήγαν στο νοσοκομείο, έβγαλε ακτινογραφία και έβαλε γύψο. Όμως, όταν έφτασαν στη φάρμα ένιωσε καλύτερα και απόλαυσε τη βόλτα ανάμεσα στα ζώα”.
Δραματοποίηση
Μέσα σε ένα κουτί κρύβονταν διάφορα αντικείμενα – μια κούκλα, ένα μπαλάκι, ένα τουβλάκι, ένα αυτοκίνητο και ένα βιβλίο.
Ένα-ένα, τα παιδιά έβγαζαν τα αντικείμενα από το κουτί με ενθουσιασμό και, στη συνέχεια, συνεργάστηκαν για να συνθέσουν μια μοναδική ιστορία, συνδέοντας τα αντικείμενα μεταξύ τους. Με φαντασία και αυθορμητισμό, έδωσαν ζωή στους ήρωες της ιστορίας, δημιουργώντας ένα διασκεδαστικό και πρωτότυπο αφήγημα.
2η Ιστορία από τα παιδιά: Το πάρτι
“Μία φορά κι έναν καιρό η Έλσα πήγε σ’ενα δάσος για να κάνει ένα πάρτι με τους φίλους της γιατί είχε γενέθλια. Στο πάρτι έπαιξαν με μπάλα,μπαλόνια και τουβλάκια. Ύστερα, πήγε στο σπίτι με το αυτοκίνητο του μπαμπά της κι όταν έφτασε εκεί έφαγε και ξάπλωσε. Για να κοιμηθεί ο μπαμπάς της διάβασε ένα παραμύθι. Ζήσαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα”.
3η ιστορία από τα παιδιά:
Αξιοποιώντας κάρτες δημιούργησαν την παρακάτω ιστορία: “Η Αποστολή”
“Ένας δεινόσαυρος φεύγει από τον τόπο του πετώντας γιατί έχει ως αποστολή να στείλει ένα γράμμα στον Αη Βασίλη μαζί με τα μαγικά δώρα. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του συναντά τον Πίκατσο, ο οποίος του βάζει εμπόδια και ο δεινόαυρος αναγκάζεται να επιστρέψει στο σπίτι του ταλαιπωρημένος και κουρασμένος. Αφού ξεκουράστηκε ξεκίνησε για το ταξίδι του παρέα με τον αετό όπου και κατάφερε να ξεπεράσει τα εμπόδια. Έτσι ολοκλήρωσε την αποστολή του. Στην επιστροφή του γνώρισε μία πεταλούδα με την οποία αποφάσισαν να ζήσουν μαζί. Έκαναν φίλους λουλούδια και ζώα του δάσους. Έζησαν όλοι μαζί χαρούμενοι και ευτυχισμένοι”.
Δημιουργία ψηφιακής ιστορίας στο StoryJumper
Ποιήμα το όνομά τους με τη βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης:
4η Δραστηριότητα: Δημιουργία mini book
Μετά τη δημιουργία, την αφήγηση και την δραματοποίηση της ιστορίας, κάθε παιδί την κατέγραψε σε ένα μικρό βιβλιαράκι (mini book)
5η Δραστηριότητα: Δημιουργία σελιδοδείκτη
6η Δραστηριότηρα: Ψηφιακή ανάγνωση του βιβλίου “Γλαύκος και Ίρις”
Μετά την ανάγνωση ζωγράφισαν ότι τους άρεσε από το παραμύθι κι ύστερα τοποθέτησαν το φύλο τους στο δέντρο των ιστοριών.
Έπειτα ταξίδεψαν στον Έβρο όπως και ο ήρωας του παραμυθιού.
7η Δραστηριότητα: Συνέντευξη στη Συγγραφέα του παραμυθιού “Γλαύκος και Ίρις”, Σοφία. Δ. Νινιού
Ερωτήσεις μαθητών και απαντήσεις της συγγραφέως
- την ιστορία του παραμυθιού την γράψατε μόνη σας;
“Εννοείς αν τη σκέφτηκα μόνη μου… Ναι! Είναι μια ιδέα που έρχεται καθώς σκέφτεσαι”
- η ιστορία του παραμυθιού είναι δική σας; (αν βασίζεται σε αληθινά γεγονότα)
“Ναι! Ακριβώς έτσι. Είδα πράγματα που συνέβαιναν στ’ αλήθεια και τα έκανα παραμύθι. Όσα λέει μέσα είναι αληθινά. Υπάρχουν”
- η εικονογράφηση έγινε από εσάς;
“Όχι! Την εικονογράφηση την ανέλαβε εικονογράφος. Εγώ περιγράφω με λέξεις τις εικόνες”
- σας αρέσουν τα πάρτι;
“Βέβαια! Πολύ! Και όχι μόνο τα πάρτυ γενεθλίων”
- που ζείτε;
“Στην Αθήνα. Όμως έχω καταγωγή από τη Μεσσηνία κι έρχομαι συχνά”
- θέλετε να γράψετε άλλα παραμύθια;
“Ναι! Γιατί μου αρέσουν πολύ!”
8η Δραστηριότητα: Γνωριμία με τον Γουτεμβέργιο και την τυπογραφία
9η Δραστηριότητα: Εργαστήριο βιβλιοδεσίας – Συνεργασία με τη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Καλαμάτας



10η Δραστηριότητα: Ραδιοφωνικό Σποτ
Παιδί 1: Στα βιβλία ζουν δράκοι και νεράιδες
Παιδί 2: Και μυστικά νησιά με θησαυρούς!
Παιδί 3: Με τα βιβλία, η φαντασία μας πετάει!
Παιδί 4: Και μας χαρίζουν όμορφες στιγμές.
Αφηγητής: (Ζεστή, φιλική φωνή) Ας ανοίξουμε ένα βιβλίο και ας ταξιδέψουμε μαζί σε κόσμους μαγικούς!
11η Δραστηριότητα: 2 Απριλίου Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου
Στο πλαίσιο των εορτασμών για την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου, οι μικροί μας μαθητές είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν το υπέροχο βιβλίο της Αλεξάνδρας Μητσιάλη, “Με λένε Νιλουφέρ”. Η ιστορία της μικρής Νιλουφέρ, που μαθαίνει να αγαπά το μοναδικό της όνομα και να ανακαλύπτει την ομορφιά της διαφορετικότητας, ενέπνευσε τα παιδιά και έγινε αφορμή για δημιουργική ενασχόληση μέσα στην τάξη
Οι μικροί μας μαθητές είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν την εκπαιδευτική δράσης αλλά και α συναντήσουν από κοντά τη συγγραφέα στη μεγάλη γιορτή για το παιδικό βιβλίο, που πραγματοποιήθηκε στις 2 Απριλίου στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας, κατόπιν ανοιχτής πρόσκλησης της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Καλαμάτας προς τα σχολεία της περιοχής, στο πλαίσιο του αφιερώματος στη συγγραφέα.
12η Δραστηριότητα: Έκθεση Βιβλίου και Τέχνης
13η Δραστηριότητα: Συμμετοχή εκπαιδευτικού σε πρόγραμμα Erasmus+ “READ – Reading for Emotional and Academic Development”
Στο πλαίσιο των φιλαναγνωστικών δραστηριοτήτων, το σχολείο συμμετείχε στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ “READ”, με στόχο την ενίσχυση της αγάπης για το βιβλίο και την ανάπτυξη συναισθηματικών και γνωστικών δεξιοτήτων των μαθητών. Οι δράσεις περιλάμβαναν αφήγηση, δημιουργική έκφραση και επαφή με καλές πρακτικές που προέκυψαν από τη σχετική επιμόρφωση.
Αξιολόγηση προγράμματος από τους μαθητές
Κουτί Αναγνωστικής Εμπειρίας
Τα παιδιά ρίχνουν μέσα φατσούλες (χαρούμενη, ουδέτερη, λυπημένη) ανάλογα με το πώς ένιωσαν για το πρόγραμμα.
Πρόσφατα σχόλια