ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ:ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ & ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ
Τίτλος Προγράμματος:”STEAM και η ΓΗ γυρίζει…..”
Βασικός σκοπός του θεματικού κύκλου είναι να μάθουν οι μαθητές ότι οι πλανήτες δεν είναι απομονωμένοι ο ένας από τον άλλον, αλλά αλληλοεξαρτώμενοι καθώς η Σελήνη περιστρέφεται γύρω από τη Γη, η Γη, μαζί με επτά άλλους πλανήτες, περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο και ο Ήλιος, με τη σειρά του, περιστρέφεται γύρω από το κέντρο του γαλαξία μας. Η Σελήνη, η Γη και ο Ήλιος αποτελούν τα τρία ουράνια σώματα τα οποία σχηματίζουν ένα ολοκληρωμένο σύστημα, με την εναλλαγή ημέρας/νύχτας, τις εκλείψεις και τις εποχές που προκύπτουν από τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των σωμάτων αυτών και με τις οποίες οι μικροί μαθητές θα πειραματιστούν και θα γνωρίσουν με βιωματικό τρόπο.
1ο Εργαστήριο: Παιχνίδι γνωριμίας με μουσική. Τοποθετήσαμε σε διαφορετικά σημεία της τάξης κάρτες με εικόνες από πλανήτες του ηλιακού συστήματος. Τα παιδιά βρήκαν τις εικόνες και έπειτα έκαναν ζευγάρια στην ολομέλεια.
Διερευνήσαμε τις πρότερες γνώσεις των παιδιών και συζητήσαμε τι γνώριζαν και τι ήθελαν να μάθουν. Διαβάσαμε και ξεφυλλίσαμε αρκετά βιβλία.
Παρακολουθήσαμε το εκπαιδευτικό βίντεο Ηλιακό σύστημα/Διάστημα picou-picou ΕΔΩ και ακούσαμε το τραγούδι του Χάρη Κατσιμίχα “Μια γιορτή στη γειτονιά του Ήλιου” ΕΔΩ
2ο Εργαστήριο: Ας δούμε τους πλανήτες από κοντά…Υπάρχει ζωή εκεί έξω;
Βλέπουμε βίντεο από το National Geographic /Επιστήμη 101/Το Ηλιακό Σύστημα ΕΔΩ και μιλούμε για τον Ήλιο και τους πλανήτες. Ζωγραφίσαμε ότι μας εντυπωσίασε από τα βίντεο που παρακολουθήσαμε και στη συνέχεια πήραμε την ιδέα να φτιάξουμε και εμείς ηλιακό σύστημα σε μακέτα και σε ατομική κατασκευή.
Κυκλική τροχιά πλανητών με βιωματικό τρόπο, χρησιμοποιώντας μπαλόνια διαφορετικών χρωμάτων(ένα για κάθε πλανήτη) και με μουσική γυρίζουν γύρω από τον Ήλιο.
Ζωγραφίσαμε το Ηλιακό σύστημα και τον αγαπημένο μας πλανήτη.
Σειραθέτηση πλανητών από τον κοντινότερο στον πιο απομακρυσμένο , απαρίθμηση και δραστηριότητα προανάγνωσης πλανητών.
Ρομποτική με την αγαπημένη μας μελισσούλα Bee-Bot .Τα παιδιά προγραμματίζουν την μελισσούλα να πάει στο αγαπημένο τους πλανήτη.
3ο Εργαστήριο: Ο Ήλιος μας, η πηγή της ζωής μας…
Παρακολουθήσαμε βίντεο προσομοίωσης για τον Ήλιο. Συζητήσαμε με τα παιδιά για το πώς κινείται ο Ήλιος, πως είναι η επιφάνεια του και με τι μοιάζει…Επιδιώξαμε να προσεγγίσουμε τον Ήλιο μέσα από την Μυθολογία παρακολουθώντας την αφήγηση του μύθου του Φαέθωνα από το βίντεο ΕΔΩ .Μιλήσαμε για την Ανατολή και τη Δύση του Ηλίου. Συζητήσαμε για το φως, τη θερμότητα του Ήλιου τα οφέλη και τις συνέπειες.
Διαβάσαμε το ποίημα του Γ.Δροσίνη “Ο Ήλιος και ο Βοριάς”. Είδαμε το σχετικό βίντεο ΕΔΩ, ζωγραφίσαμε και κάναμε δραματοποίηση του ποιήματος.
Βγήκαμε στην αυλή κι ασχοληθήκαμε με τις σκιές που δημιουργούνται από τον Ήλιο.Παρατηρήσαμε τις σκιές στα παιχνίδια,παίξαμε με τις σκιές μας και πειραματιστήκαμε με την σκιά ενός πινέλου.
Παίξαμε παιχνίδια αρίθμησης για τον ήλιο:1)Πήραμε ένα στεφάνι που ήταν ο ήλιος. Ρίχναμε το ζάρι και τοποθετούσαμε τόσες ακτίνες όσες έλεγε το ζάρι.2)Έπαιζαν σε ζευγάρια, έριχναν το ζάρι και έκοβαν από τις αχτίνες του ήλιου κάθε φορά αντίστοιχα τον αριθμό που είχε το ζάρι.
4ο Εργαστήριο: Ήλιε ,Γη, Σελήνη-Μέρα ή Νύχτα;
Παρακολουθήσαμε την κίνηση της Γης γύρω από τον άξονα της και γύρω από τον Ήλιο μέσα από σχετικό βίντεο ΕΔΩ .Στη συνέχεια πειραματιστήκαμε με το φακό και την υδρόγειο σφαίρα για να κατανοήσουμε την εναλλαγής μέρας και νύχτας, και με βιωματικό τρόπο.
Παρακολουθήσαμε το εκπαιδευτικό βίντεο picou picou ,Μέρα-Νύχτα . Βλέπε ΕΔΩ




















































































































































