Εσωτερική αξιολόγηση

Tα αποτελέσματα της εσωτερικής αξιολόγησης που εξάγονται κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 34 του ν. 4692/2020 θα αναρτηθούν το επόμενο διάστημα από τη διεύθυνση του σχολείου.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ 2021-2022

Έκθεση Εξωτερικής Αξιολόγησης του Έργου της Σχολικής Μονάδας

Α. ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση

(Αξιολόγηση: 9)

Ο συγκεκριμένος άξονας αναφέρεται στην ποιότητα των διδακτικών πρακτικών που αναπτύσσονται στη σχολική τάξη του Νηπιαγωγείου, λαμβάνοντας υπόψη παραμέτρους, όπως τα ιδιαίτερα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά του μαθητικού πληθυσμού του Νηπιαγωγείου, τον Οδηγό του/της Νηπιαγωγού και το Πρόγραμμα Σπουδών. Ειδικότερα, αναφέρεται στην ποιότητα του σχεδιασμού της διδασκαλίας, την υιοθέτηση διδακτικών μεθόδων και στρατηγικών οργάνωσης της τάξης ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των μαθητών/-τριών και τις επιμέρους θεματικές ενότητες, στην αποτελεσματική διαχείριση των τάξεων με την κατάλληλη αξιοποίηση του διαθέσιμου χρόνου και των μέσων διδασκαλίας, στη διασφάλιση της εμπλοκής των μαθητών/- τριών στη διαδικασία της μάθησης και της συμμετοχής τους σε μορφές ενεργητικής και συνεργατικής μάθησης, στην υλοποίηση δραστηριοτήτων ως διαδικασία που συμπληρώνει και προάγει τη διδασκαλία και τη μάθηση, στην ύπαρξη υψηλών προσδοκιών για όλους τους/τις μαθητές/-μαθήτριες, στη συστηματική παρακίνησή τους για την εκπλήρωση των προσδοκιών αυτών, καθώς και στη διαρκή ενθάρρυνση των πρωτοβουλιών τους. Με βάση τον άξονα Διδασκαλία , μάθηση και αξιολόγηση, στα πλαίσια της  Παιδαγωγικής και Μαθησιακής λειτουργίας φαίνεται ότι υπήρξε ποιότητα των διδακτικών πρακτικών που αναπτύχθηκαν στη σχολική μονάδα και συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών χωρίς ωστόσο να αναφέρονται συγκεκριμένες ενέργειες και δράσεις στη συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών στην Έκθεση Εσωτερικής Αποτίμησης της Σχολικής Μονάδας.

Σχολική διαρροή – φοίτηση

(Αξιολόγηση: 9)

Ο συγκεκριμένος άξονας αναφέρεται στις διαμορφωμένες πρακτικές του σχολείου (διαδικασίες, μέτρα, παρεμβάσεις) για την παρακολούθηση της φοίτησης των μαθητών/-τριών και την αντιμετώπιση προβλημάτων φοίτησης και σχολικής διαρροής, τη διασφάλιση της συστηματικής παρακολούθησης του προγράμματος από όλους τους/μαθητές/μαθήτριες, την έγκαιρη προσέλευση και την παραμονή τους στο Νηπιαγωγείο μέχρι την ολοκλήρωση του βασικού υποχρεωτικού προγράμματος, την ύπαρξη μηχανισμών τόσο για την παρακολούθηση περιπτώσεων συστηματικής απουσίας και ελλιπούς φοίτησης ή περιπτώσεων μαθητών/-τριών που εγκαταλείπουν πρόωρα το Νηπιαγωγείο όσο και τη διερεύνηση των αιτιών, καθώς και τους τρόπους παρέμβασης για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση του φαινομένου και των προβλημάτων φοίτησης και διαρροής. Με βάση τον άξονα Σχολική διαρροή- φοίτηση στα πλαίσια της  Παιδαγωγικής και Μαθησιακής λειτουργίας φαίνεται ότι υπήρξε παρακολούθηση της φοίτησης των μαθητών/-τριών και αντιμετώπιση προβλημάτων φοίτησης και σχολικής διαρροής που αναπτύχθηκαν στη σχολική μονάδα και συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών χωρίς ωστόσο να αναφέρονται συγκεκριμένες ενέργειες και δράσεις στην Έκθεση Εσωτερικής Αποτίμησης της Σχολικής Μονάδας.

Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών

(Αξιολόγηση: 9)

Ο συγκεκριμένος άξονας αναφέρεται στις τυπικές και άτυπες σχέσεις που αναπτύσσονται στο Νηπιαγωγείο μεταξύ των μαθητών/-τριών, στην οικοδόμηση συνεργατικών σχέσεων, σε ζητήματα επικοινωνίας, εκτίμησης και εμπιστοσύνης μεταξύ των μαθητών/-τριών, στον σχεδιασμό και εφαρμογή πρακτικών που ευνοούν τη βελτίωση του κλίματος και την ενίσχυση των σχέσεων των μαθητών/-τριών, στο πλαίσιο της σχολικής ζωής, στην υποστήριξη που παρέχει το Νηπιαγωγείο για την ενίσχυση της συνεργασίας, στην ενθάρρυνση για την ανάπτυξη σχετικών πρωτοβουλιών και δράσεων, για τη διαχείριση προβλημάτων και στην παροχή ευκαιριών για δημιουργική συλλογική δράση και συμμετοχή των μαθητών/-τριών στη βελτίωση των σχέσεων μεταξύ τους. Με βάση τον άξονα Σχέσεις μεταξύ μαθητών/μαθητριών, στα πλαίσια της  Παιδαγωγικής και Μαθησιακής λειτουργίας φαίνεται ότι αποτέλεσε βασική προτεραιότητα η επανεκπαίδευση στη διαχείριση των συναισθημάτων των μαθητών/μαθητριών και η δημιουργία ενός θετικού κλίματος στις σχέσεις τους χωρίς ωστόσο να αναφέρονται συγκεκριμένες ενέργειες και δράσεις στην Έκθεση Εσωτερικής Αποτίμησης της Σχολικής Μονάδας.

Σχέσεις σχολείου – οικογένειας

(Αξιολόγηση: 10)

Ο συγκεκριμένος άξονας αναφέρεται στην ποιότητα των σχέσεων και της συνεργασίας του Νηπιαγωγείου με τους γονείς και κηδεμόνες, στη διαμόρφωση μηχανισμών τακτικής και αμφίδρομης αποδοτικής επικοινωνίας μαζί τους, στην ποιότητα της ενημέρωσής σχετικά με την πρόοδο των παιδιών τους. Ειδικότερα, αναφορικά με το συγκεκριμένο Άξονα, η σχολική μονάδα στο πλαίσιο υλοποίησης του εκπαιδευτικού έργου και την υλοποίηση του Σχέδιου Δράσης «Ομορφαίνω το Σχολείο μου» με στόχο βελτίωσης την ανακατασκευή, διαμόρφωση και καλλωπισμός του αύλειου χώρου του σχολείου, τη δημιουργία παιδικής χαράς και σχολικού ανθόκηπου, έτσι ώστε τα παιδιά να κάνουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες αλλά και να ψυχαγωγούνται , ανέδειξε την αναγκαιότητα αγαστής και εποικοδομητικής συνεργασίας σχολείου οικογένειας και κατέβαλε  στοχευμένες ενέργειες για την επίτευξη του στόχου αυτού.

Διοικητική λειτουργία Ηγεσία – Οργάνωση και διοίκηση της σχολικής μονάδας

(Αξιολόγηση: 9)

Ο συγκεκριμένος άξονας αναφέρεται στην αποτελεσματικότητα της ηγεσίας και της οργάνωσης και διοίκησης της σχολικής μονάδας από τη Διεύθυνση και τον Σύλλογο Διδασκόντων, στην αποτελεσματικότητα των πρακτικών του σχολείου για τον συντονισμό της σχολικής ζωής, στην αποτελεσματικότητα των μηχανισμών και διαδικασιών που διευκολύνουν την επικοινωνία, τη συνεργασία, τη συμμετοχή και τη συλλογική δράση των μελών της σχολικής κοινότητας, για την καλλιέργεια κουλτούρας συνεργασίας, συμμετοχικότητας και συλλογικότητας, στην αποτελεσματική οργάνωση της ενημέρωσης εκπαιδευτικών, μαθητών/-τριών και γονέων, στην αποτελεσματική αξιοποίηση του εκπαιδευτικού προσωπικού ανάλογα με την εξειδίκευσή τους, τις ιδιαίτερες ικανότητες, δεξιότητες και εμπειρίες τους, τις ανάγκες του σχολείου καθώς και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και ενδιαφέροντά τους. Με βάση τον άξονα Ηγεσία – Οργάνωση και διοίκηση της σχολικής μονάδας, στα πλαίσια της Διοικητικής λειτουργίας φαίνεται ότι  η Διεύθυνση και ο Σύλλογος Διδασκόντων του σχολείου αξιοποίησε χρήσιμες και αποτελεσματικές πρακτικές  για το συντονισμό της σχολικής ζωής, χωρίς ωστόσο να αναφέρονται συγκεκριμένες ενέργειες και δράσεις στην Έκθεση Εσωτερικής Αποτίμησης της Σχολικής Μονάδας.

Σχολείο και κοινότητα

(Αξιολόγηση: 9)

Ο συγκεκριμένος άξονας αναφέρεται στην ποιότητα των σχέσεων και της συνεργασίας του σχολείου με εκπαιδευτικούς και κοινωνικούς φορείς, στη διαμόρφωση μηχανισμών και την ανάληψη πρωτοβουλιών οι οποίες ενισχύουν τις σχέσεις και τη δημιουργική συνεργασία του σχολείου με άλλα σχολεία, καθώς και με εκπαιδευτικούς και κοινωνικούς φορείς της τοπικής και της ευρύτερης κοινωνίας. Με βάση τον άξονα Σχολείο και κοινότητα στα πλαίσια της Διοικητικής λειτουργίας φαίνεται ότι  η Διεύθυνση και ο Σύλλογος Διδασκόντων του σχολείου φαίνεται ότι υπήρξε  ποιότητα των σχέσεων καθώς και της συνεργασίας που αναπτύχθηκε μεταξύ του σχολείου και των κοινωνικών φορέων της περιοχής, όπως για παράδειγμα συνεργασία με το Δήμο, χωρίς ωστόσο να αναφέρονται συγκεκριμένες ενέργειες και δράσεις στην Έκθεση Εσωτερικής Αποτίμησης της Σχολικής Μονάδας.

Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών

Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις

(Αξιολόγηση: 9)

Ο συγκεκριμένος άξονας αναφέρεται στη συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις υποχρεωτικού ή και προαιρετικού χαρακτήρα, στην αξιοποίηση συλλογικών και συμμετοχικών μορφών επιμόρφωσης από τους/τις εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδας καθώς και τη διαρκή επικαιροποίηση των γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων τους για την αποτελεσματική εκτέλεση του έργου τους, την ενίσχυση της επαγγελματικής τους ταυτότητας και την συμβολή τους στη διαμόρφωση της σχολικής μονάδας ως κοινότητας επαγγελματικής μάθησης. Με βάση τον άξονα Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις , στα πλαίσια της Διοικητικής λειτουργίας είναι σημαντικό  το έντονο ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών και η ανάληψη πρωτοβουλιών, σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο, για τη διαρκή επικαιροποίηση των γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων τους, την ενίσχυσης της επαγγελματικής τους ταυτότητας μέσα από την συμμετοχή τους σε οποιαδήποτε επιμορφωτική συνάντηση από  αρμόδιους φορείς και στελέχη της εκπαίδευσης όπως ενδεικτικά κάποιες αναφέρονται στην Έκθεση Εσωτερικής Αποτίμησης της Σχολικής Μονάδας.

Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα

(Αξιολόγηση: 9)

Ο συγκεκριμένος άξονας αναφέρεται στη συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε δίκτυα και προγράμματα για την επαγγελματική τους ανάπτυξη μέσω της ενίσχυσης των γνώσεων και των δεξιοτήτων τους σε σχέση με ευρύτερα θέματα όπως π.χ. η διαπολιτισμική εκπαίδευση ή η εκπαίδευση για την αειφορία αλλά και θέματα που άπτονται της επιστήμης της ειδικότητάς τους. Αναφέρεται στην επαφή τους με νέες διδακτικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις, με διαδικασίες και πρακτικές για τη βελτίωση των λειτουργιών της σχολικής μονάδας (π.χ. διασφάλιση ποιότητας και αξιολόγηση του εκπαιδευτικού της έργου) με σκοπό τη μεγιστοποίηση του δυναμικού των εκπαιδευτικών, της ευελιξίας και της δημιουργικότητάς τους μέσα από την επαφή τους με άλλα περιβάλλοντα μάθησης. Με βάση τον άξονα Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε εθνικά και ευρωπαικά προγράμματα , στα πλαίσια της Διοικητικής λειτουργίας είναι σημαντική η επαφή με άλλα περιβάλλοντα μάθησης έχει ως στόχο την ευελιξία και δημιουργικότητα των εκπαιδευτικών και την επαφή τους με νέες διδακτικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις και με διαδικασίες και πρακτικές για τη βελτίωση των λειτουργιών της σχολικής μονάδας, τη συνεργασία με άλλα σχολεία για τον σχεδιασμό προγραμμάτων, τη βελτίωση των πρακτικών τους, την αντιμετώπιση δυσκολιών και τη διάχυση καλών πρακτικών, τη  συνεργασία με εκπαιδευτικούς από άλλες σχολικές μονάδες της χώρας ή του εξωτερικού στο πλαίσιο υλοποίησης ευρωπαϊκών ή άλλων εγκεκριμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων όπως ενδεικτικά αναφέρεται  στην Έκθεση Εσωτερικής Αποτίμησης της Σχολικής Μονάδας.

Β. ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία

Θετικά σημεία

Αποτιμώντας το σύνολο των αξόνων που αφορούν την Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία της σχολικής μονάδας και με βάση τα πρακτικά του Συλλόγου Διδασκόντων,, όπου καταγράφονται οι απόψεις των μελών και οι αποφάσεις σχετικά με πρακτικές του σχολείου, τα δείγματα από έργα των μαθητών και μαθητριών στο πλαίσιο σχεδίων μαθημάτων και δραστηριοτήτων, τα δείγματα από την ανατροφοδότηση που παρέχουν οι εκπαιδευτικοί στους μαθητές και μαθήτριες, το Ημερολόγιο Σχολικής Ζωής και το Ημερολόγιο της Ομάδας Δράσης , για το Σχέδιο Δράσης της Σχολικής μονάδας  στο οποίο συμμετείχαν ενεργά  γονείς, μαθητές/μαθήτριες , εκπαιδευτικοί και τοπικοί φορείς με θέμα: «Ομορφαίνω το Σχολείο μου» στον Άξονα: Σχέσεις σχολείου – οικογένειας και με στόχος βελτίωσης την ανακατασκευή, διαμόρφωση και καλλωπισμός του αύλειου χώρου του σχολείου, τη δημιουργία παιδικής χαράς και σχολικού ανθόκηπου, έτσι ώστε τα παιδιά να κάνουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες αλλά και να ψυχαγωγούνται, διαπιστώνεται ότι υπήρξε αμέριστο ενδιαφέρον από πλευράς εκπαιδευτικών για την υιοθέτηση καινοτόμων πρακτικών και διαμορφώθηκαν  οι κατάλληλες συνθήκες που υποστήριξαν κι ενίσχυσαν πρωτοβουλίες για συμμετοχή των μαθητών /τριών σε προγράμματα και δράσεις που άπτονται των ενδιαφερόντων τους.

Σημεία προς βελτίωση

Με βάση τα τεκμήρια του Συλλογικού Προγραμματισμού με το Σχεδιασμό της Δράσης «Ομορφαίνω το Σχολείο μου» στον Άξονα: Σχέσεις σχολείου – οικογένειας και με στόχος βελτίωσης την ανακατασκευή, διαμόρφωση και καλλωπισμός του αύλειου χώρου του σχολείου, τη δημιουργία παιδικής χαράς και σχολικού ανθόκηπου, έτσι ώστε τα παιδιά να κάνουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες αλλά και να ψυχαγωγούνται και της  σύντομης Έκθεσης Αποτίμησης της σχολικής μονάδας καθώς και την εποικοδομητική συνεργασία με τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, μέσα στα πλαίσια παιδαγωγικής και επιστημονικής υποστήριξης της σχολικής μονάδας καθόλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, πραγματοποιείται η  διαδικασία της  Εξωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 108906/ΓΔ4/10-09-2021.  Η Εξωτερική Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου βασίζεται στην τεκμηριωμένη και αναστοχαστική διερεύνηση και την αποτύπωση και αποτίμηση των υφιστάμενων χαρακτηριστικών και πρακτικών της σχολικής μονάδας που έχουν αποτυπωθεί, όπως και στην ανάδειξη των θετικών σημείων  που αναδείχθηκαν  και τον προσδιορισμό των σημείων που χρήζουν βελτίωσης, όπως η οργάνωση και διαμόρφωση ενδοσχολικών επιμορφώσεων με θέμα τη μετάβαση ή άλλων επίκαιρων θεμάτων, προκειμένου να ληφθούν υπόψη στον επερχόμενο Συλλογικό Προγραμματισμό της σχολικής μονάδας.

Προτάσεις προς βελτίωση

Οι εκπαιδευτικοί  αναπτύσσοντας βαθιά γνώση για τα περιεχόμενα της μάθησης, τις αρχές και τις στρατηγικές και  σε συνδυασμό με τη γνώση για τα παιδιά και τις ανάγκες τους, αλλά και για τις δυνατότητες και τους περιορισμούς που υφίστανται στο σχολικό και ευρύτερο περιβάλλον, διαμορφώνουν ένα μοναδικό μείγμα εκπαιδευτικών πρακτικών και μαθησιακών εμπειριών στο σχολείο, διασφαλίζοντας ισορροπία ανάμεσα στις μαθησιακές εμπειρίες που ξεκινούν από τα παιδιά και από τις/τους εκπαιδευτικούς, ώστε να μεγιστοποιούνται τα μαθησιακά αποτελέσματα. Μέσα στα πλαίσια που αναφέρθηκαν και σε σχέση με τη Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία προτείνεται η αξιοποίηση πόρων, μέσων και εργαλείων εστιασμένων στις συγκεκριμένες ανάγκες και δυνατότητες της σχολικής σας μονάδας , ο σχεδιασμός κατάλληλων διαθεματικών διεπιστημονικών δραστηριοτήτων οι οποίες μεθοδεύονται με στόχο την κατάκτηση γνώσεων, δεξιοτήτων και στάσεων και η οργάνωση ή συμμετοχή  σε εκπαιδευτικά προγράμματα που βοηθούν τους/τις μαθητές/μαθήτριες να διαχειριστούν ομαλά τη μετάβασή τους στην επόμενη εκπαιδευτική βαθμίδα και συγκρότηση ισχυρών συνεργατικών δικτύων που παράγουν κοινωνικό κεφάλαιο και λειτουργούν προληπτικά σε σχέση με κοινωνικά ζητήματα στο σχολείο και την οικογένεια.

Διοικητική λειτουργία

Θετικά σημεία

Με βάση τα τεκμήρια του Συλλογικού Προγραμματισμού με το Σχεδιασμό της Δράσης «Ομορφαίνω το Σχολείο μου» στον Άξονα: Σχέσεις σχολείου – οικογένειας και με στόχος βελτίωσης την ανακατασκευή, διαμόρφωση και καλλωπισμός του αύλειου χώρου του σχολείου, τη δημιουργία παιδικής χαράς και σχολικού ανθόκηπου, έτσι ώστε τα παιδιά να κάνουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες αλλά και να ψυχαγωγούνται  και της Έκθεσης Αποτίμησης της σχολικής μονάδας καθώς και την εποικοδομητική συνεργασία με τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου,  μέσα στα πλαίσια παιδαγωγικής και επιστημονικής υποστήριξης της σχολικής μονάδας καθόλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς εστιάζοντας στο συγκεκριμένο άξονα  διακρίνεται η αξιοποίηση αποτελεσματικών πρακτικών και διαδικασιών από τη Διεύθυνση και το Σύλλογο Διδασκόντων του σχολείου για το συντονισμό της σχολικής ζωής, την ανάπτυξη επικοινωνίας και συνεργασίας των μελών της σχολικής κοινότητας, στοχοθεσία και ιεράρχηση επίτευξης στόχων, υλοποίηση της συνεχούς επιδίωξης για συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς και συνεχής και ομαλή συνεργασία με σχολεία της περιοχής. Πραγματοποιήθηκε λειτουργία της σχολικής μονάδας κατά τις κείμενες διατάξεις και αξιοποίηση πλήρως του εκπαιδευτικού προσωπικού και διασφάλιση της ορθής διαδικασίας τήρησης των αρχείων της σχολικής Μονάδας. Διαχειρίστηκαν κατά το μέγιστο δυνατό οι διατιθέμενοι πόροι.

Σημεία προς βελτίωση

Με βάση τα τεκμήρια του Συλλογικού Προγραμματισμού με το Σχεδιασμό της Δράσης «Ομορφαίνω το Σχολείο μου» στον Άξονα: Σχέσεις σχολείου – οικογένειας και με στόχος βελτίωσης την ανακατασκευή, διαμόρφωση και καλλωπισμός του αύλειου χώρου του σχολείου, τη δημιουργία παιδικής χαράς και σχολικού ανθόκηπου, έτσι ώστε τα παιδιά να κάνουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες αλλά και να ψυχαγωγούνται και της  σύντομης Έκθεσης Αποτίμησης της σχολικής μονάδας καθώς και την εποικοδομητική συνεργασία με τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, μέσα στα πλαίσια παιδαγωγικής και επιστημονικής υποστήριξης της σχολικής μονάδας καθόλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, πραγματοποιείται η  διαδικασία της  Εξωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 108906/ΓΔ4/10-09-2021.  Η Εξωτερική Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου βασίζεται στην τεκμηριωμένη και αναστοχαστική διερεύνηση και την αποτύπωση και αποτίμηση των υφιστάμενων χαρακτηριστικών και πρακτικών της σχολικής μονάδας που έχουν αποτυπωθεί, όπως και στην ανάδειξη των θετικών σημείων  που αναδείχθηκαν  και τον προσδιορισμό των σημείων που χρήζουν βελτίωσης.

Προτάσεις προς βελτίωση

Η/Ο νηπιαγωγός που έχει διοικητικά ηγετικό ρόλο στη σχολική μονάδα αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την ποιότητα των μαθησιακών εμπειριών όλων των εμπλεκομένων στην εκπαιδευτική διαδικασία. Μπορεί να συμβάλλει στην προαγωγή της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου και τη δημιουργία ενός εργασιακού περιβάλλοντος που ενθαρρύνει τις/τους εκπαιδευτικούς να αξιοποιήσουν και να εξελίξουν στο μέγιστο βαθμό τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους, να συμμετέχουν σε συνεργατικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων, αναγνωρίζοντας το σημαντικό ρόλο τους ως φορείς αλλαγής, στο πλαίσιο του κοινού οράματος το οποίο παρουσιάστηκε από τη σχολική μονάδα και έχει ως στόχο τη βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και της ποιότητάς της, με σεβασμό πάντα στην προσωπικότητα του νηπίου, στις φυσικές και ψυχικές του ανάγκες, στις ατομικές του διαφορές. Αναφορικά με την οργάνωση και διοίκηση της σχολικής σας μονάδας και μέσα στα πλαίσια διοικητικής λειτουργίας της σχολικής μονάδας,  προτείνεται η ενίσχυση, μέσω συλλογικών δράσεων, του θετικού κλίματος και της αλληλεπίδρασης του σχολείου με την ευρύτερη κοινότητα και το άνοιγμα στην κοινωνία, οι τακτικές συναντήσεις του Συλλόγου Διδασκόντων, η πρόσκληση γονέων στο σχολείο σε τακτά χρονικά διαστήματα όπως και φορέων εξωτερικού περιβάλλοντος στις εορταστικές εκδηλώσεις του σχολείου τηρώντας τα πρωτόκολλα ασφαλείας, η από κοινού αντιμετώπιση  προβλημάτων που ανακύπτουν,  η μείωση των γραφειοκρατικών διαδικασιών μέσω ηλεκτρονικής καταχώρησης εγγράφων και ο καταμερισμός εργασιών.

Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών

Θετικά σημεία

Βασικό θετικό σημείο στο  συγκεκριμένο άξονα αναδεικνύεται το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών για τη συμμετοχή τους σε επιμορφωτικές δράσεις υποχρεωτικού ή προαιρετικού χαρακτήρα, την έντονη επιθυμία των εκπαιδευτικών να ανταπεξέλθουν στο δύσκολο έργο επιτυχούς επαναλειτουργίας του σχολείου, τη συλλογική προσπάθεια και εκπαιδευτικός ζήλος  με διάθεση να αναπληρωθεί το μέγιστο δυνατό κενό καθώς και τη διαρκή αναζήτηση πηγών επικαιροποίησης των γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων τους για την αποτελεσματική εκτέλεση του έργου τους, την ενίσχυση της επαγγελματικής τους ταυτότητας και την συμβολή τους στη διαμόρφωση της σχολικής μονάδας ως κοινότητας επαγγελματικής μάθησης.

Σημεία προς βελτίωση

Με βάση τα τεκμήρια του Συλλογικού Προγραμματισμού με το Σχεδιασμό της Δράσης «Ομορφαίνω το Σχολείο μου» στον Άξονα: Σχέσεις σχολείου – οικογένειας και με στόχος βελτίωσης την ανακατασκευή, διαμόρφωση και καλλωπισμός του αύλειου χώρου του σχολείου, τη δημιουργία παιδικής χαράς και σχολικού ανθόκηπου, έτσι ώστε τα παιδιά να κάνουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες αλλά και να ψυχαγωγούνται και της Έκθεσης Αποτίμησης της σχολικής μονάδας καθώς και την εποικοδομητική συνεργασία με τη Συντονίστριας Εκπαιδευτικού Έργου, μέσα στα πλαίσια παιδαγωγικής και επιστημονικής υποστήριξης της σχολικής μονάδας καθόλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, πραγματοποιείται η διαδικασία της  Εξωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 108906/ΓΔ4/10-09-2021.  Η Εξωτερική Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου βασίζεται στην τεκμηριωμένη και αναστοχαστική διερεύνηση και την αποτύπωση και αποτίμηση των υφιστάμενων χαρακτηριστικών και πρακτικών της σχολικής μονάδας που έχουν αποτυπωθεί, όπως και στην ανάδειξη των θετικών σημείων  που αναδείχθηκαν  και τον προσδιορισμό των σημείων που χρήζουν βελτίωσης όπως η μεγαλύτερη συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε εθνικά και ευρωπαικά προγράμματα.

Προτάσεις προς βελτίωση

Η επιστημονική κατάρτιση, η συναίσθηση του έργου τους και ο σεβασμός στη μοναδικότητα και τις δυνατότητες του παιδιού αποτελούν μερικούς παράγοντες που αναδεικνύουν την πολυπλοκότητα του ρόλου τους αναγνωρίζοντας  τις/τους νηπιαγωγούς ως παράγοντα κλειδί για την εκπλήρωση του σκοπού και των στόχων του νηπιαγωγείου. και προσδιορίζοντας κάποιους βασικούς ρόλους, τους οποίους οι νηπιαγωγοί καλούνται να ενσωματώσουν, αφενός στον τρόπο που αντιλαμβάνονται την επαγγελματική τους ταυτότητα και αφετέρου στην επαγγελματική τους συμπεριφορά .Οι ρόλοι αυτοί λειτουργούν αλληλοσυμπληρωματικά και ενισχυτικά ο ένα προς τον άλλον, διαμορφώνοντας ένα δυναμικό επαγγελματικό προφίλ για τις/τους νηπιαγωγούς του 21ου αιώνα. Οι ρόλοι των νηπιαγωγών του 21ου αιώνα με βάση το προφίλ του/της νηπιαγωγού του 21ου αιώνα είναι ως ενορχηστρωτής της μαθησιακής εμπειρίας, διασφαλίζοντας ισορροπία ανάμεσα στις μαθησιακές εμπειρίες που ξεκινούν από τα παιδιά και από τις/τους εκπαιδευτικούς, ώστε να μεγιστοποιούνται τα μαθησιακά αποτελέσματα ως κοινωνικός παιδαγωγός,, λειτουργώντας ως πρότυπο μάθησης και συμπεριφοράς, καθώς αναγνωρίζει και αξιοποιεί τις γνώσεις και τα ταλέντα της/του, ενώ παράλληλα στοχεύει στη συνεχή βελτίωση , ως κριτικός φίλος , ως στοχαζόμενος επαγγελματίας,  διευρύνοντας τις επιλογές και το ρεπερτόριο των στρατηγικών  πρακτικών που εφαρμόζει, ως διαμεσολαβητής  λειτουργώντας ως ενδιάμεσος κρίκος ανάμεσα στο παιδί και τον κόσμο γύρω του και ως ηγέτης,  αποτελώντας σημαντικό παράγοντα για την ποιότητα των μαθησιακών εμπειριών όλων των εμπλεκομένων στην εκπαιδευτική διαδικασία. Οι νηπιαγωγοί καλούνται να διαχειριστούν ένα πολυσύνθετο εκπαιδευτικό πλαίσιο με πολλαπλές προκλήσεις σε επίπεδο δομής ( ελλείψεις σε υποδομές και εποπτικά μέσα διδασκαλίας), σε επίπεδο αναγκών των μαθητών και μαθητριών (όπως αύξηση του ποσοστού των μαθητριών/μαθητών που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες), σε επίπεδο προσδοκιών και σχέσεων, σε επίπεδο απαιτήσεων σε σχέση με τον επαγγελματικό ρόλο.  Μέσα στα παραπάνω πλαίσια λοιπόν,  επιβραβεύεται και αναδεικνύεται η συμμετοχή της εκπαιδευτικού σε ευρωπαικά προγράμματα με στόχο την ευρύτερη διάχυση στην εκπαιδευτική κοινότητα των επιμορφωτικών, εθνικών και ευρωπαϊκών προγραμμάτων και  την ενεργοποίηση της βαθύτερης μάθησης, την κινητοποίηση της προσωπικής μάθησης και την ανάπτυξη μιας συλλογικής επαγγελματικής ταυτότητας του/της νηπιαγωγού, σε ένα νηπιαγωγείο που λειτουργεί ως κοινότητα μάθησης,  ως ένα συνεργατικός «χώρος», όπου όλοι όσοι εμπλέκονται στη μαθησιακή διαδικασία, μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς, κτλ., συνεργάζονται αρμονικά παρέχοντας υποστήριξη και ενίσχυση ο ένας στον άλλο για την επίτευξη κοινών στόχων.