Εργαστήρια Καλλιέργειας Δεξιοτήτων
Θεματικός Κύκλος: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
Ενότητες/Υποενότητες Επιμέρους Θεματικές: «Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα»
Ο δικός μας τίτλος: «Εγώ και οι άλλοι, μια παρέα μεγάλη!!»
Στον κύκλο των συνολικά 6 δίωρων δραστηριοτήτων δίνεται έμφαση στην καλλιέργεια των ακόλουθων δεξιοτήτων:
Δεξιότητες Μάθησης:
- Κριτικήσκέψη (critical thinking) – Επικοινωνία (Communication) – Συνεργασία (Collaboration) – Δημιουργικότητα (Creativity)
Δεξιότητες Ζωής:
- Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής:(Αυτομέριμνα, αυτοσεβασμός και αλληλοσεβασμός , προσαρμοστικότητα, ανθεκτικότητα, υπευθυνότητα)
- Δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης: (Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, διαμεσολάβηση, επίλυση συγκρούσεων.)
Δεξιότητες του Νου
- Στρατηγική και πλάγια σκέψη, μελέτη περιπτώσεων, επίλυση προβλημάτων.
Δεξιότητες επιστήμης και τεχνολογίας
- Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών
- Δεξιότητες επικοινωνίας και συνεργασίας
- Ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο.
Εργαστήριο 1ο
Τίτλος: «α) Ο εαυτός μου»
Ενδεικτικές δραστηριότητες:
- « Το μαγικό κουτί»: Η κούκλα της τάξης φέρνει στην τάξη ένα μαγικό κουτί, στο οποίο έχει «κρύψει» έναν πολύ ξεχωριστό φίλο. Στο κουτί έχουμε βάλει έναν καθρέπτη και ο ξεχωριστός φίλος είναι το κάθε παιδί που ανοίγει το κουτί κρυφά. Παρατηρούν τα χαρακτηριστικά του προσώπου τους και στη συνέχεια τα καταγράφουμε σε πίνακα διπλής εισόδου ( χρώματα- μαλλιά – μάτια).
- Ψυχοκινητικό παιχνίδι: «Ο καθρέπτης»
- Ζωγραφίζουν τον εαυτό τους με πινέλα και μαρκαδόρους.
Εργαστήριο 2ο
Τίτλος: «β) Ο εαυτός μου»
Ενδεικτικές δραστηριότητες:
- Αφήγηση και επεξεργασία του βιβλίου « Το κουτί της Νέλλης» της Ελισάβετ Αρκολάκη. Θίγονται θέματα όπως: το ζήτημα της ταυτότητας και αυτοπροσδιορισμού, της ένταξης σε ομάδες , το ζήτημα της αποδοχής και της απόρριψης, της διαφορετικότητας.
- Τα παιδιά φέρνουν από το σπίτι τους αγαπημένα αντικείμενα μέσα σε κουτιά που έχουν διακοσμήσει τα ίδια (εμπνευσμένα από το παραπάνω βιβλίο που διαβάσαμε) και παρουσιάζουν τον εαυτό τους, τις προτιμήσεις τους (αγαπημένο φαγητό, παιχνίδι, χρώμα κ.ά.) και τα ενδιαφέροντά τους.
Εργαστήριο 3ο
Τίτλος: «… και οι άλλοι»
Ενδεικτικές δραστηριότητες:
- Αφήγηση και επεξεργασία του βιβλίου «Ο Ιπποπόκαμπος» της Κατρίνας Τσάνταλη. Ακολουθεί σχετική συζήτηση.Ζωγραφίζουν το δικό τους φανταστικό ζωάκι και το ονομάζουν.
- Συζήτηση και καταγραφή για το τι έχουμε ίδιο και τι διαφορετικό.
- «Ταυτότητες» Αναζητούμε στο διαδίκτυο πληροφορίες για τα στοιχεία που αναγράφονται σε μία ταυτότητα. Παρατηρούμε σχετικές φωτογραφίες καθώς και την ταυτότητα της νηπιαγωγού. Τα παιδιά φτιάχνουν την δική τους ταυτότητα, σχετική με βασικά χαρακτηριστικά του εαυτού τους ( όνομα, ηλικία, αγαπημένο χρώμα, δακτυλικό αποτύπωμα).
Εργαστήριο 4ο
Τίτλος: «Η αξία της φιλίας».
Ενδεικτικές δραστηριότητες:
- Αφήγηση και επεξεργασία του βιβλίου «Ένα φτερό» της Κωνσταντίνας Τασσοπούλου. Τα παιδιά καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήματα όπως: «Τι μας κάνει πραγματικά πλούσιους, τα υλικά αγαθά ή οι φίλοι;» «Πόσο σημαντικό είναι να έχουμε φίλους;» κτλ.
- «Ο κύκλος της φιλίας». Ζωγραφίζουν τους φίλους τους σε φύλλο εργασίας και περιγράφουν τι τους αρέσει να κάνουν μαζί τους.
- Δημιουργία αφίσας με θέμα: «Τι κάνει ένας καλός φίλος». Τα παιδιά περιγράφουν τι κάνει ένας καλός φίλος με τα μάτια, τα χέρια, τα αυτιά, το στόμα, το μυαλό και την καρδιά του .
Εργαστήριο 5ο
Τίτλος: «Οικογένεια είναι…»
Ενδεικτικές δραστηριότητες:
- Παρουσιάζουν την οικογένειά τους. Σε συνεργασία με την οικογένειά του, το κάθε παιδί επιλέγει ενδεικτικές φωτογραφίες της οικογένειας για τις ανάγκες της παρουσίασης.
- Αποτυπώνουν εικαστικά την οικογένειά τους.
- Παρουσιάζονται ποιήματα και πίνακες ζωγραφικής με θέμα την οικογένεια. Συζητούν για τις ομοιότητες και διαφορές με τη δική τους οικογένεια.
Εργαστήριο 6ο
Τίτλος: «Μια ομάδα εγώ και εσύ».
Ενδεικτικές δραστηριότητες:
- Αφήγηση και επεξεργασία του βιβλίου «Το Τικ και το Τακ» της Γιολάντας Τσορώνη- Γεωργιάδη.
- Κινητικό παιχνίδι με μισές καρδιές: Τα παιδιά γίνονται ζευγάρια μετά από επιλογή μισών χάρτινων καρδιών και εκτελούν διάφορες εντολές, με μουσική υπόκρουση το τραγούδι «Εγώ και συ μαζί».https://www.youtube.com/watch?v=9hPv_LgyKEE&t=1s
- Τα παιδιά ζωγραφίζουν ανά δύο σε καρδιές, με τις οποίες φτιάχνουν ομαδική εργασία με θέμα τη φιλία και την αγάπη.