Εργαστήρια Καλλιέργειας Δεξιοτήτων

Θεματικός Κύκλος: Δημιουργώ και καινοτομώ – Δημιουργική σκέψη και Πρωτοβουλία

Ενότητες/Υποενότητες Επιμέρους Θεματικές: «STEM / Εκπαιδευτική Ρομποτική»

Ο δικός μας τίτλος: «STE(Α)M :Ο κύκλος του νερού»

Στον κύκλο των συνολικά 7 τρίωρων δραστηριοτήτων δίνεται έμφαση στην καλλιέργεια των ακόλουθων  δεξιοτήτων:

Δεξιότητες Μάθησης:

  • Κριτικήσκέψη (critical thinking) – Επικοινωνία (Communication) – Συνεργασία (Collaboration) – Δημιουργικότητα (Creativity)

Δεξιότητες Ζωής

  • Υπευθυνότητα, Πρωτοβουλία, Οργανωτική ικανότητα, Προγραμματισμός – Παραγωγικότητα

Δεξιότητες επιστήμης και τεχνολογίας

  • Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών
  • Δεξιότητες μοντελισμού και προσομοίωσης
  • Πληροφορικός γραμματισμός
  • Τεχνολογικός γραμματισμός

Δεξιότητες του Νου

  • Στρατηγική και πλάγια σκέψη, επίλυση προβλημάτων, κατασκευές, αναστοχασμός

Διάρκεια: 7 εβδομάδες. Περίοδος υλοποίησης: Δεκέμβριος – Ιανουάριος

 

Εργαστήριο 1ο: «Πέφτει – πέφτει η σταγόνα» 

Δραστηριότητα 1η :

  • Τα παιδιά μαζεύονται στην ολομέλεια και γνωρίζουν τον Σταγονούλη, την κούκλα – ήρωα αυτού του προγράμματος. Μέσα από την τεχνική της ιδεοθύελλας, κάνουμε μια πρώτη ανίχνευση και καταγραφή των ιδεών των παιδιών για το θέμα μας.
  • Καταγράφουμε ομαδικά που συναντούμε νερό στη φύση.

20240314 072504 20240314 072617

Δραστηριότητα 2η:

  •  Διαβάζουμε στην τάξη το βιβλίο της Σοφίας Μαντουβάλου «Το σύννεφο που έβαλε τα κλάματα».
  •  Τα παιδιά χρησιμοποιούν λέξεις κλειδιά όπως «το ταξίδι του νερού», «ο κύκλος του νερού» για αναζήτηση στο διαδίκτυο και παρακολουθούν τα παρακάτω βίντεο: https://youtu.be/StPobH5ODTw, https://youtu.be/V2cY_I1JAYg.

Δραστηριότητα 3η:

  •  Η εκπαιδευτικός προτείνει στα παιδιά να ζωγραφίσουν τον κύκλο του νερού. Επιλέγονται τα υλικά και τα παιδιά ζωγραφίζουν τον κύκλο του νερού ατομικά.

 

Εργαστήριο 2ο: «Ας παίξουμε και ας πειραματιστούμε με τον κύκλο του νερού»

Δραστηριότητα 1η :

  • Πείραμα για τον κύκλο του νερού με γκαζάκι.
  • Συνθέτουν τον κύκλο του νερού, βάζοντας στην σωστή κυκλική τροχιά τις εικόνες της θάλασσας, του ήλιου, τους υδρατμούς, τις σταγόνες της βροχής κλπ.

20240314 072242 20240314 202342

20240315 070131

Δραστηριότητα 2η :

  • Παιχνίδι ρόλων. Τα παιδιά επιλέγουν τους ρόλους, π.χ. σταγόνες, σύννεφα, ήλιος, χιονονιφάδες κλπ, και με την συνοδεία μουσικής δραματοποιούν τον κύκλο του νερού.

20240314 072327 20240314 072300 20240314 094150 20240314 093852 20240314 09431920240314 094406 20240314 094553 20240314 094642

Δραστηριότητα 3η :

 

Εργαστήριο 3ο: «Aς γνωρίσουμε το νερό καλύτερα!»

Δραστηριότητα 1η :

Με το λογισμικό kidspiration τα παιδιά θα πρέπει να βάλουν σε σειρά εικόνες της υπό μελέτης έννοιας που υπάρχουν ανακατεμένες στην οθόνη.

20240314 072657

Δραστηριότητα 2η :

Γλωσσικά παιχνίδια με την λέξη «νερό». Τα παιδιά συνθέτουν την λέξη σε συλλαβές και γράμματα. Βρίσκουν λέξεις που αρχίζουν από Νν. Μέσα από ένα κινητικό παιχνίδι, πρέπει να βρουν την λέξη «νερό» ανάμεσα σε διάφορες άλλες λέξεις που αρχίζουν από Νν.

20240314 095203 20240314 095315 20240314 095350

Δραστηριότητα 3η :

Τα παιδιά μέσω της παρατήρησης καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι το νερό είναι άχρωμο, άγευστο και άοσμο.

 

Εργαστήριο 4ο: «Aς μάθουμε για την τήξη και την πήξη»

Δραστηριότητα 1η :

Ακρόαση της ιστορίας « Ο Τουρτούρης- Πώς να νικήσω το κρύο;» Τα παιδιά έρχονται σε μια πρώτη επαφή με το φαινόμενο της τήξης και της πήξης. Φτιάχνουμε τον δικό μας χιονάνθρωπο από κορν φλάουερ και κρέμα μαλλιών.

20240315 070031

Δραστηριότητα 2η :

Με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού οι μαθητές/τριες κάνουν  υποθέσεις, πειράματα και εξάγουν συμπεράσματα σχετικά με το φαινόμενο της τήξης και της πήξης και τα καταγράφουν.

20240202 102349 20240202 102334 20240202 102255 20240202 10224420240202 124540

Δραστηριότητα 3η :

Τα παιδιά αποτυπώνουν εικαστικά πως είναι ένας χιονάνθρωπος σε κρύο περιβάλλον και πως είναι όταν λιώνει.

Γλωσσικό παιχνίδι: Τα παιδιά με την βοήθεια της εκπαιδευτικού φτιάχνουν σύνθετες λέξεις με πρώτο συνθετικό την λέξη «χιόνι».

 

Εργαστήριο 5ο: «Ας παίξουμε με τον πάγο». 

Δραστηριότητα 1η :

Ακρόαση του βιβλίου «Ο χιονάνθρωπος που δεν ήθελε να λιώσει» του Μ. Κοντολέων. Παρακολούθηση βίντεο του παραπάνω παραμυθιού στο youtube https://www.youtube.com/watch?v=bIdOjQgZ0Xs&t=6s

Δραστηριότητα 2η :

Τα παιδιά φτιάχνουν χιόνι με αφρό ξυρίσματος και ατλακόλ και δημιουργούν τον δικό τους «λιωμένο» χιονάνθρωπο στο χαρτί και αιτιολογούν από τι μπορεί να έλιωσε.

20240125 190940 20240314 072529

Δραστηριότητα 3η :

Τα παιδιά δημιουργούν χρωματιστά παγάκια και στη συνέχεια ζωγραφίζουν με αυτά.

20240314 072353 20240314 072414 20240314 202126

 

Εργαστήριο 6ο: «Η δύναμη του νερού»

Δραστηριότητα 1η :

Παρακολούθηση βίντεο τους άθλους του Ηρακλή- οι στάβλοι του Αυγεία https://www.youtube.com/watch?v=EWB_Ow1qO8M.

Συζήτηση για την δύναμη του νερού που μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους.

Δραστηριότητα 2η :

  • Κάνουν υποθέσεις για το ποια υλικά μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να φτιάξουμε ένα φράγμα.
  • Παρακολούθηση βίντεο για το φράγμα του ποταμού Στρυμόνα https://www.youtube.com/watch?v=yMxaFHAhbCQ

         και κατανόησαν πόσο σημαντικό είναι για την αγροτική ζωή των ανθρώπων.

Δραστηριότητα 3η :

Δημιουργία μακέτας με ανακυκλωμένα υλικά και αντικείμενα της τάξης του παραπάνω άθλου του Ηρακλή.

20240314 072447 20240314 072431

 

Εργαστήριο 7ο: «Το πολύτιμο νερό»

Δραστηριότητα 1η :

Με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού οι μαθητές/τριες κάνουν  υποθέσεις και πειράματα για διάφορα υλικά και την διαλυτότητα τους στο νερό. Στη συνέχεια καταγράφουν τις παρατηρήσεις τους.

20240314 072721  20240314 072549 20240205 103724

Δραστηριότητα 2η : 

Συζήτηση για την χρησιμότητα του νερού στην ζωή μας και στην φύση και κατανόηση της σπουδαιότητας του στην ύπαρξή μας. Στη συνέχεια προτείνουν τρόπους ώστε να μην γίνεται σπατάλη του νερού. Δημιουργία ομαδικής εργασίας με θέμα «Το πολύτιμο νερό».

20240314 072738

Δραστηριότητα 3η :

Δημιουργία ομαδικών εργασιών με θέμα τον κύκλο του νερού – κατασκευή μακέτας και αφίσας από χαρτί και ανακυκλώσιμα υλικά.

20240207 142339 20240314 202108