
Ραγδαία αύξηση σημειώνουν τα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε το «Χαμόγελο του Παιδιού». Είναι χαρακτηριστικό ότι στην Εθνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS 1056, για το Α’ εξάμηνο του 2022 σημειώθηκε αύξηση 149,02% στις κλήσεις και στα μηνύματα των παιδιών που ζήτησαν στήριξη για θέματα εκφοβισμού.
Συγκλονιστικά είναι και τα στοιχεία που προέκυψαν από την έρευνα που διενήργησε η εταιρεία Focus Bari, για «Το Χαμόγελο του Παιδιού». Όπως προέκυψε, το σχολείο φαίνεται να είναι ο κυρίαρχος χώρος εμφάνισης συμπεριφορών εκφοβισμού, με έξι στους δέκα Έλληνες να δηλώνουν ότι έχουν δεχθεί εκφοβισμό πριν την ενηλικίωσή τους.
Η κατάσταση φαίνεται αρκετά ζοφερή, γι’ αυτό προσκαλέσαμε ειδικό από το «Χαμό
γελο του Παιδιού» να μας μιλήσει και να μας μεταφέρει εμπειρίες και γνώσεις ώστε να μπορέσουμε να συμβάλλουμε και εμείς με τη σειρά – μαθητές και εκπαιδευτικοί – στην καταπολέμηση του φαινομένου.
Μας επισκέφτηκε στις 06/02/2023, στο θέατρο “Κώστας Βουτσάς” ο κος Ιωάννης Κοζιάκης, ψυχολόγος στο «Χαμόγελο του Παιδιού».
Μας εξήγησε ότι η ενδοσχολική βία και ο εκφοβισμός είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο που πάντα απασχολούσε, ωστόσο τα τελευταία χρόνια έχει ενταθεί, «λόγω της δημοσιότητας που παίρνουν αυτά τα φαινόμενα με αποτέλεσμα να ασχολούμαστε περισσότερο σε επίπεδο πρόληψης και παρέμβασης. Η οικονομική και στη συνέχεια η υγειονομική κρίση ενέτειναν τα φαινόμενα βίας».
Μας περιέγραψε πως πως τα αίτια που πυροδοτούν τα φαινόμενα βίας είναι πολυπαραγοντικά.
«Έχει να κάνει με την ανατροφή του παιδιού, πώς έχει μάθει δηλαδή να διαχειρίζεται δύσκολες καταστάσεις που μπορεί να βιώνει. Δευτερευόντως, ρόλο παίζει το σχολικό περιβάλλον που διαμορφώνει συνειδήσεις. Πρέπει λοιπόν να λειτουργούν συνεργατικά η οικογένεια και το σχολείο ώστε να μπορούμε να έχουμε την καλύτερη δυνατή εξέλιξη των παιδιών. Ρόλο παίζει φυσικά και η ιδιοσυγκρασία του παιδιού, αν είναι εξωστρεφές και λεκτικοποιεί τα συναισθήματά του ή αν είναι πιο εσωστρεφές και εκεί διαφοροποιείται η αντιμετώπιση του κάθε γεγονότος, γι’ αυτό και δεν μπορούμε να γενικεύσουμε», τόνισε ο κ. Κοζιάκης.
Εκπαίδευση και πρόληψη
Ο κ. Κοζιάκης μας εξήγησε ότι ο Οργανισμός πραγματοποιεί καθημερινά διαδραστικές παρεμβάσεις σε σχολεία όλων των βαθμίδων, ώστε τα παιδιά να μπορούν να ταυτιστούν με αυτό που βλέπουν και να αναγνωρίσουν και δικές τους συμπεριφορές.
«Σε περίπτωση που τα περιστατικά αυτά ξεφεύγουν από τον έλεγχο και φτάνουν στο σημείο της σωματικής κακοποίησης, τότε υπάρχει ιεραρχία των δομών όπου μπορούν να απευθυνθούν οι εκπαιδευτικοί.
Πρόκειται για τα κατά τόπους Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Συντονισμού, τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ακολουθεί το υπουργείο Παιδείας, οι Αστυνομικές Αρχές και το τελικό στάδιο είναι η Εισαγγελική Αρχή. Οι διευθυντές των σχολικών μονάδων πρέπει να είναι ενήμεροι ως προς το τι μπορούν να κάνουν για να προβαίνουν στις αντίστοιχες ενέργειες», μας είπε ο κ. Κοζιάκης.
Η παρουσίαση του κου Κοζιάκη κέντρισε το ενδιαφέρον τον μαθητών και σίγουρα τους προβλημάτισε.
Το σχολείο είναι η πρώτη γραμμή άμυνας στην προάσπιση των δικαιωμάτων του παιδιού. Εδώ θα πάρει ο μαθητής τις βάσεις και την δύναμη, ώστε να αντισταθεί στο μέλλον σε παραβιάσεις δικαιωμάτων είτε δικών του είτε του περιβάλλοντος του.