ΚΑΝΟΝΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ
ΚΑΝΟΝΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
(Για περισσότερα πατήστε ΕΔΩ)
και στην παρακάτω Εικόνα
Η επέλαση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχει φέρει αρκετά σχολεία σε αμήχανη θέση. Ενώ κάποια σχολεία ενδεχομένως να μπλοκάρουν σελίδες όπως το Facebook, αυτό δεν αποτρέπει τους μαθητές από την πρόσβαση στο δικό τους χρόνο και κατ’ επέκταση κάποια “θέματα” να διαχέονται στην τάξη. Ως μέρος της πρόληψης, είναι ζωτικής σημασίας τα σχολεία να αφιερώσουν χρόνο στους μαθητές για το πώς να παραμένουν ασφαλείς ψηφιακά, όπως και για τη σημασία της ιδιωτικότητας ορισμένων πληροφοριών τους. Αρκετά παιδιά τείνουν να αγνοούν ότι η ψηφιακή συμπεριφορά έχει συνέπειες και στην καθημερινότητα. Τι γίνεται όμως και με τους εκπαιδευτικούς; Ποια πολιτική οφείλουν να επιλέξουν τα σχολεία εφόσον εμπλακούν με τα κοινωνικά δίκτυα; Δείτε το αντίστοιχο διάγραμμα για αναρτήσεις ή σχόλια που αφορούν σχολείο το οποίο “κοινωνικοποιείται” στο Διαδίκτυο.
Κοινωνική δικτύωση και εκπαιδευτικοί
Το εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου μπορεί να είναι εξαιρετικά ευάλωτο στα κοινωνικά δίκτυα και είναι εξίσου σημαντικό να προστατεύονται με τον ίδιο τρόπο όπως οι μαθητές σε θέματα διαδικτυακού εκφοβισμού και υποκλοπής (ψηφιακής) ταυτότητας. Τα μέλη του συλλόγου διδασκόντων οφείλουν να κατανοήσουν τη σημασία της πλήρους αξιοποίησης των οποιωνδήποτε ρυθμίσεων απορρήτου, και ενδεχομένως να χρειάζονται υποστήριξη σε αυτό.
Πολλά σχολεία έχουν ξεκινήσει να ασχολούνται με τα κοινωνικά δίκτυο για να επικοινωνήσουν με τους γονείς και άλλους ενδιαφερόμενους φορείς. Αυτό είναι μια ενθαρρυντική κίνηση και δείχνει πόσο αποτελεσματικά οι πληροφορίες μπορούν να διαχυθούν γρήγορα. Σχολεία με κοινωνικό προφίλ μπορεί να στέλνουν υπενθυμίσεις για εκδηλώσεις τους και τοπικά γεγονότα ή, για παράδειγμα, να ενημερώνουν άμεσα τους γονείς κατά τη διάρκεια ενός συμβάντος, όταν το σχολείο αναγκάζεται να κλείσει.
Οδηγίες για εκπαιδευτικούς στα σχολεία που κάνουν χρήση του Facebook
Ο διάλογος με τους γονείς μπορεί συχνά να είναι σύνθετος και μια σειρά από σχολεία εντάσσουν ήδη τη χρήση των κοινωνικών μέσων δικτύωσης έτσι ώστε να επικοινωνούν κυρίως με τους γονείς. Το άνοιγμα σελίδας στο Facebook από ένα σχολείο είναι πολύ πιο σύνθετο από την απλή δημιουργία ενός λογαριασμού και μια σειρά από παράγοντες πρέπει να συνυπολογιστούν. Το διάγραμμα θα σας οδηγήσει βήμα-βήμα σε περίπτωση θετικών ή ανάρμοστων σχολίων και περιλαμβάνει μια χρήσιμη λίστα για τη διαδικασία απόκρισης, αν χρειάζεται.
Το είδος των ανθρώπων που κάνουν ανάρμοστες αναρτήσεις ή σχόλια, γενικά είναι αδιάφοροι με το να σπιλώσουν τη φήμη του σχολείου, κατ’ επέκταση των εκπαιδευτικών και μία επιστολή από πλευράς της διεύθυνσης του σχολείου ενδεχομένως να επιδεινώσει την κατάσταση. Οι δυσαρεστημένοι γονείς τείνουν να αντιδρούν άσχημα αν λάβουν κατ’ ιδίαν αλληλογραφία από το σχολείο. Εφόσον οι αναρτήσεις ή τα σχόλια έγιναν σε μια ιδιωτική (κλειστή) συζήτηση στο Facebook ή αν ήταν ορατά δημοσίως στο ευρύ κοινό, τότε έχουμε δύο σενάρια και θα πρέπει να αξιολογηθεί η προσέγγιση του σχολείου.
Όταν γίνονται σχόλια για ιδιωτική χρήση είναι συνήθως αντιπαραγωγικό να προσπαθήσουμε να τα λογοκρίνουμε. Οι άνθρωποι έχουν το δικαίωμα να εκθέτουν τις απόψεις τους, όσο προσβλητικά και να τα βρίσκουμε και αν δεν είναι διαθέσιμες σε οποιονδήποτε, εκτός από μια κλειστή ομάδα ανθρώπων, τότε είναι συνήθως καλύτερο απλώς να τα αγνοήσουμε.
Όταν τα σχόλια αναγράφονται δημόσια, τότε η απάντηση εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη σοβαρότητά τους:
Αν περιέχουν στοιχεία για ρατσισμό, ξενοφοβία, ή ρητορική μίσους, η καταγγελία στη Safeline είναι η ενδεδειγμένη οδός, όπου θα συμπληρώσετε – επώνυμα ή ανώνυμα – μία φόρμα για τον περιγραφή του παράνομου περιεχομένου στη σελίδα.
Αν είναι λιγότερο συκοφαντικά, αλλά θα μπορούσε να θεωρηθεί ως εκφοβισμός, τότε μία επιλογή είναι να γίνει αναφορά μέσω χρήσης του ίδιου του εργαλείου (π.χ. Facebook) όπως το ενσωματώνει η εφαρμογή σε διαδικασίες υποβολής αναφορών. Ατυχώς, αυτά μπορεί να είναι συνήθως αναποτελεσματικά, αλλά αξίζει μια δοκιμή.
Για κάτι που δεν απαιτεί καταγγελτική δράση, αξιολογούμε ό, τι έχει αναρτηθεί χρησιμοποιώντας τη διαδικασία που παρατίθεται στο διάγραμμα και διατίθεται σε εκτυπώσιμη μορφή στα συνημμένα αρχεία (Εκτίμηση απάντησης σε διαδικτυακές αναρτήσεις ή σχόλια σε μορφή pdf). Η διαδικασία αυτή τείνει να λειτουργεί με βάση την υπόθεση ότι οποιαδήποτε απάντηση είναι είτε δημόσια (ή τουλάχιστον ως προς την αρχική ανάρτηση) ή ότι δεν θα υπάρξει καμία απάντηση.
Όπως πάντα, μπορείτε να επικοινωνήσετε με τους επαγγελματίες της Γραμμής Βοήθειας του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, καθώς έχουν μεγάλη εμπειρία και απευθύνονται ακριβώς σε παιδιά & εφήβους και τις οικογένειές τους, παρέχοντας υποστήριξη και συμβουλές για θέματα που σχετίζονται με τη χρήση του Διαδικτύου (παρενόχληση, επιβλαβές περιεχόμενο, κ.ά.). Η Γραμμή Βοήθειας 210 600 7686 απευθύνεται σε παιδιά & εφήβους και τις οικογένειές τους, παρέχοντας υποστήριξη και συμβουλές για θέματα που σχετίζονται με τη χρήση του Διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών (παρενόχληση, εξάρτηση, επιβλαβές περιεχόμενο, κ.ά).