3η ομάδα (3): α) Να σχολιάσετε την παρουσία των δευτερευόντων προσώπων και το ρόλο τους στη δραματική οικονομία μιας τραγωδίας γενικά και ειδικότερα στη συγκεκριμένη σκηνή (Γερόντισσα). β) Δικαιολογείται η επιλογή του Ευριπίδη να τοποθετήσει μια γερόντισσα-γυναίκα ως θυρωρό του παλατιού (επιτείνεται η τραγικότητα του Μενέλαου ή αποκτά η σκηνή κωμικό χαρακτήρα);
α) Τα δευτερεύοντα πρόσωπα συνήθως δεν παίζουν καθοριστικό ρόλο ούτε στην τραγωδία ούτε στην δραματική οικονομία. Συνήθως χρησιμοποιούνται για να μας δώσουν πληροφορίες για κάποια ιδεολογικά στοιχεία της εποχής και με αυτές τις λεπτομέρειες οι θεατές κατανοούν καλύτερα την εξέλιξη του έργου. Ειδικά όμως στη συγκεκριμένη τραγωδία << Ελένη >> του Ευριπίδη, η γερόντισσα παίζει καθοριστικό ρόλο και πρωταγωνιστεί στην σκηνή μαζί με τον Μενέλαο. Κατά την γνώμη μας παίζει σημαντικό ρόλο και στην δραματική οικονομία καθώς με τα λόγια της δίνει νέες πληροφορίες στον Μενέλαο και έτσι βοηθά στην εξέλιξη του μύθου. Πιο αναλυτικά η γερόντισσα πληροφορεί τον Μενέλαο για το μέρος που βρίσκεται (Αίγυπτος), για τις διαθέσεις του Θεοκλύμενου (εχθρός των Ελλήνων) και ότι η Ελένη ζει στην Αίγυπτο (κάτι που αντιστρέφει την εικόνα που έχει ο Μενέλαος για την γυναίκα του). Συνεπώς η Γερόντισσα αποτελεί μέσο σύνδεσης της ιστορίας του Μενέλαου με την Ελένη (ο Μενέλαος στην Τροία ενώ η Ελένη στην Αίγυπτο αρπαγμένη με τον Θεοκλύμενο).
β) Στην εποχή που αναφέρεται ο Ευριπίδης οι γυναίκες είχαν πολύ χαμηλή κοινωνική θέση . Οι άντρες ήταν σαφώς ανώτεροι και με περισσότερα αξιίωματα . Ωστόσο ο Ευριπίδης επιλέγει μια ηλικιωμένη γυναίκα ως θυρρορό. Η επιλογή του αυτή έχει να κάνει με την ”εικόνα” του Μενελάου που θέλει ο ίδιος να προβάλλει. Με μια πρώτη ματία της σκηνής φαίνεται ότι ο ποιήτης θέλει δώσει έναν κωμικό χαρακτήρα στην σκηνή για να ξεφύγουν οι θεατές απ’ όλη την τραγικότητα της κατάστασης στην οποία προβάλλεται η εξαθλίωση της κατάστασης. Σε κάποια άλλη εποχή ο πρωταγωνιστής θα υποδεχόταν με τιμές στο παλάτι , αντίθετα όμως την παρούσα φάση συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Ο Μενέλαος όχι μόνο δεν καλοσορίζεται απο υψηλό πρόσωπο αλλά διώχνεται με υποτιμητικό τρόπο απο μια ηλικιωμένη γυναίκα. Ακόμα και η εμφάνιση του ως ταλαιπωρημένος ναυαγός, κουρελιασμένος και απεριποίητος αλλάζει την μέχρι τώρα γνωστή για το κοινό ιδέα. Η μορφή του ως πρωτοπαλίκαρο των Αχαίων αντικαθήσταται από αυτή ενός ασήμαντου άντρα. Ο Ευριπίδης δίχνει την τραγικότητα του Μενελάου επαινώντας την εξαθλιωμένη κατάσταση στην οποία βρίσκεται. Επίσης ένας ακόμα λόγος για τον οποίο επιλέχθηκε η μεγάλη γυναίκα ως θυρρορός του παλατιού έιναι για να φέρει τους πρωταγωνιστάς σε ψυχολογικά αδιέξοδα. Συμπερασματικά αυτή η σκηνή είναι κωμικοτραγική διότι η κατάσταση του Μενελάου, η συγκηρία όλης της σκηνής και οι κινήσεις την ηλικιωμένης γυναίκας είναι στο όριο του τραγικού και του κωμικού γεγονότος.
Κάτω από Α΄ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ ΕΛΕΝΗΣ, Β' ΤΟΣΙΤΣΕΙΟ ΑΡΣΑΚΕΙΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΚΑΛΗΣ, Γ2_2012-3, ΟΜΑΔΑ 3Η, ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΕΛΕΝΗΣ | 0 Σχόλια