Εργαστήρια Δεξιοτήτων



Λήψη αρχείου

1ος Θεματικός Κύκλος- ΕΥ ΖΗΝ

Υποενότητα: Υγεία & Διατροφή

Τίτλος: “Η Ρούλα η Τροφούλα και η περιπέτεια στον κόσμο της Υγιεινής διατροφής”

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1ο

Γνωριμία με τη Ρούλα την Τροφούλα..



Λήψη αρχείου

Η Ρούλα η Τροφούλα μας βοηθά να γνωριστούμε καλύτερα..

unnamed 1

Τα παιδιά βρίσκονται σε κύκλο και κάθε φορά που η Κούκλα αγγίζει  με το χέρι της 2 παιδιά, αυτά θα πρέπει να πουν το όνομά τους και να  αλλάξουν θέση παίρνοντας ο ένας τη θέση του άλλου στην παρεούλα μας!

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2ο

Οι ομάδες των τροφών

.jpg

Οι μαθητές παρακολουθούν μια σύντομη παρουσίαση για τις ομάδες των τροφών:

.jpgλαχανικα.jpgκαρποι και ψαρια.jpg.jpg.jpg

Στη συνέχεια  τοποθετούν καρτελάκια με τρόφιμα σε ένα επιδαπέδιο ταμπλό αποτελούμενο από μέρη, που το κάθε ένα αντιπροσωπεύει μια ομάδα τροφών, φροντίζοντας ώστε να  τοποθετούνται στην ομάδα όπου ανήκουν.

IMG 6537IMG 6539IMG 6543

IMG 6548IMG 6551

IMG 6555Μα δεν προλάβανε οι τροφές να βρούνε την ομάδα τους και να ησυχάσουν, ξαφνικά εμφανίστηκε μια μαγισσούλα  φοβερή και τρομερή…η Φαταουλίτσα η ξακουστή!

IMG 6618

Αυτή δεν ήτανε κακιά, ίσα- ίσα αγαπούσε πολύ τα παιδιά, τα φαγητά και τα ταξίδια! Ήταν πολύ παιχνιδιάρα μα και λίγο ζαβολιάρα! Είδε ότι στο σχολείο μας τα παιδιά μαθαίνουν για την υγιεινή διατροφή και σκέφτηκε ότι θα βρει καλό φαΐ!!Έπαιξε με τα παιδιά πολύ μα πριν φύγει τους έβαλε μια αποστολή: Έκοψε στη μέση όλες τις καρτέλες των τροφών, τις μπέρδεψε και ζήτησε από τα παιδιά να τις βρουν και να τις ξαναενώσουν.

IMG 6698IMG 6703IMG 6700IMG 6701IMG 6706IMG 6708IMG 6710IMG 6709

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3ο

Υγιεινές & Ανθυγιεινές τροφές

Αυτήν την εβδομάδα στο σχολείο μας βρέθηκαν δύο κυρίες πολύ διαφορετικές μεταξύ τους.

Η μία φορούσε πράσινο φουστάνι, ήταν αδύνατη, είχε λαμπερά κίτρινα μαλλιά και δέρμα, κόκκινο χαμογελαστό στόμα με κάτι δόντια που άστραφταν! Την έλεγαν Υγιεινούλα και της άρεσε να τρώει μόνο υγιεινές τροφές. Τρελαίνεται για φρούτα, λαχανικά, δημητριακά, μακαρόνια και ρύζι. Καμιά φορά τρώει κρέας και ψάρι ή αυγό.

IMG 6627

Η άλλη κυρία δεν ήταν τόσο όμορφη. Ήταν παχουλή και τα δόντια της ήταν μαύρα γι’ αυτό και δε χαμογελούσε πολύ. Την φώναζαν Ανθυγιεινούλα και της άρεσε να καταβροχθίζει ότι πιο βλαβερό έβρισκε μπροστά της! Λάτρευε τις λιχουδιές, τρελαινόταν για γλυκά και παγωτά, τσίχλες και καραμέλες, κρουασάν με μερέντα και αναψυκτικά!

IMG 6626

Τα παιδιά σαν φιλόξενοι οικοδεσπότες έπρεπε να ταΐσουν τις δύο κυρίες με τα φαγητά που άρεσαν στην κάθε μία.

IMG 6640IMG 6641

Στη συνέχεια οι μαθητές με τη βοήθεια του υπολογιστή εκτελούν διάφορες εργασίες και quiz με στόχο να εμπεδώσουν τον διαχωρισμό υγιεινών & ανθυγιεινών τροφίμων:

  1. https://wordwall.net/el/resource/1348512/%CF%85%CE%B3%CE%B9%CE%B5%CE%B9%CE%BD%CE%AD%CF%82-%CE%B1%CE%BD%CE%B8%CF%85%CE%B3%CE%B9%CE%B5%CE%B9%CE%BD%CE%AD%CF%82-%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%86%CE%AD%CF%82
  2. https://wordwall.net/el/resource/24275017/%CF%85%CE%B3%CE%B9%CE%B5%CE%B9%CE%BD%CE%AD%CF%82-%CE%B1%CE%BD%CE%B8%CF%85%CE%B3%CE%B9%CE%B5%CE%B9%CE%BD%CE%AD%CF%82-%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%86%CE%AD%CF%82
  3. https://wordwall.net/el/resource/7634254/%CF%85%CE%B3%CE%B9%CE%B5%CE%B9%CE%BD%CE%AD%CF%82-%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%86%CE%AD%CF%82
  4. https://wordwall.net/el/resource/1797336/%CF%85%CE%B3%CE%B9%CE%B5%CE%B9%CE%BD%CE%AD%CF%82-%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%86%CE%AD%CF%82
  5. https://wordwall.net/el/resource/7267625/%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%86%CE%AE

266035330

9646131807

Τέλος τα παιδιά μαθαίνουν πως λειτουργεί το “Φανάρι της Υγιεινής Διατροφής”.

IMG 6593

Στο παιχνίδι αυτό τα παιδιά παίρνουν με τυχαίο τρόπο μέσα από ένα κουτί , μια κάρτα που απεικονίζει κάποιο τρόφιμο. Το πράσινο χρώμα στο φανάρι αντιπροσωπεύει τις τροφές που μπορούμε άφοβα να τρώμε συχνά. Το πορτοκαλί χρώμα, τις τροφές που πρέπει να τρώμε σπάνια. Και το κόκκινο χρώμα αντιπροσωπεύει τροφές που μας κάνουν κακό! Ανάλογα με την τροφή που κρατά το κάθε παιδί στο χέρι του βλέπει αν μπορεί να “περάσει” από το φανάρι της Υγιεινής Διατροφής. Έτσι σχηματίζονται τρεις ομαδούλες: Οι πράσινοι με τις υγιεινές τροφές, οι κόκκινοι με τις ανθυγιεινές και οι πορτοκαλί με τις τροφές που πρέπει βέβαια να τις τρώμε αλλά με μέτρο!

IMG 6595 IMG 6609 IMG 6588 IMG 6590 1

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 4ο 

Οι Βιταμίνες των τροφών

Σε αυτό το εργαστήριο τα παιδιά θα μάθουν το λόγο που ορισμένες τροφές θεωρούνται πιο ωφέλιμες από κάποιες άλλες και θα γνωρίσουν τις Βιταμίνες που όλοι χρειαζόμαστε για να είμαστε γεροί και δυνατοί! Οι περισσότερες βιταμίνες βρίσκονται μέσα στα φρούτα και στα λαχανικά. 6 638

Ακούμε το τραγουδάκι για τις βιταμίνες https://www.youtube.com/watch?v=RpO6x5BpK7g

Και γνωρίζουμε 1-1 τις βιταμίνεςIMG 6712

…και μαθαίνουμε σε ποιες τροφές συχνάζουν!IMG 6719IMG 6722IMG 6722 1

IMG 6725IMG 6727IMG 6728

Ακολουθεί το παιχνίδι : “Βρες τη βιταμίνη σου και χόρεψε μαζί της”.

Τα παιδιά χωρίζονται σε 2 ομάδες. Η μία ομάδα είναι οι τροφές και η άλλη  οι βιταμίνες

IMG 6737

IMG 6736

Οι τροφές  στο άκουσμα της μουσικής χορεύουν και μόλις η μουσική σταματήσει αναζητούν τη βιταμίνη τους

IMG 6747IMG 6741IMG 6752IMG 6759

… και μόλις τη βρουν χορεύουν μαζί της!

IMG 6761IMG 6762

Τέλος τα παιδιά παρακολουθούν μια διασκευή της γνωστής ιστορίας του Χάνσελ και της Γκρέτελ από τη Μελένια .

https://www.youtube.com/watch?v=E05z2NG0aAc&t=6s

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 5ο

Η Πυραμίδα της Μεσογειακής Διατροφής

.jpg

Σ’ αυτό το εργαστήριο τα παιδιά αρχικά θα δουν στο χάρτη τη Μεσόγειο θάλασσα και τις χώρες που μαζί με την Ελλάδα βρέχονται από αυτή, ώστε να  αντιληφθούν αφενός τις σχέσεις γειτονίας μεταξύ των κατοίκων αυτών των χωρών και να μπορούν αφετέρου να εξηγούν τις ομοιότητες του τρόπου ζωής και των διατροφικών συνηθειών τους .

.jpg

Στη συνέχεια οι μαθητές μας  μέσω βίντεο  και 3D animation απεικόνισης  της πυραμίδας της Μεσογειακής Διατροφής, μαθαίνουν ποιες κατηγορίες τροφίμων αποτελούν τη βάση της πυραμίδας και πρέπει να καταναλώνονται καθημερινά, ποιες βρίσκονται στο μέσο και πρέπει να τις τρώμε συχνά μα όχι κάθε μέρα και τέλος ποιες τροφές θα πρέπει να καταναλώνονται σπάνια. Ενημερώνονται σχετικά με την έννοια του μέτρου σε όλα, ώστε  να μην υπερβάλουν στη ζωή τους και στη διατροφή τους, απολαμβάνοντας μεν τα πάντα, τηρώντας ωστόσο κάποιους σημαντικούς κανόνες, που διασφαλίζουν την υγεία τους.

https://www.youtube.com/watch?v=BoOPz-4Sou8

https://www.youtube.com/watch?v=G6UcWhtNslg

Δημιουργώντας τη δική μας Μεσογειακή Πυραμίδα των Τροφών

Κατόπιν οι μαθητές σχηματίζουν ομάδες εργασίας όπου η αποστολή τους είναι να βρούνε και να κόψουν από σελίδες περιοδικών τρόφιμα όλων των διατροφικών ομάδων.   Μια από τις ομάδες, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, αναλαμβάνει να σχεδιάσει σε χαρτί του μέτρου μια μεγάλη πυραμίδα, η οποία χωρίζεται σε τμήματα, όπου οι μαθητές γράφουν με κινητές καρτέλες δίπλα σε κάθε τμήμα ποια τρόφιμα αντιστοιχούν σε κάθε  σημείο της πυραμίδας. Τέλος αφού βρεθούν οι τροφές όλων των διατροφικών ομάδων, κοπούν και συγκεντρωθούν, μπαίνουν όλες μαζί σε ένα καλάθι και μοιράζονται με τυχαίο τρόπο στα παιδιά. Αυτά στη συνέχεια με τη σειρά και αφού πρώτα έχουν σκεφτεί σχετικά με το τρόφιμο που κρατούν, τι είναι, σε ποια ομάδα τροφών ανήκει και ποια είναι η θέση του στη Πυραμίδα της Μεσογειακής Διατροφής, ανάλογα το κολλούν.

IMG 6947 1IMG 6949 2IMG 6933IMG 6938IMG 6935IMG 6937IMG 6940

Τέλος, την ώρα της πληροφορικής, στον υπολογιστή οι μαθητές 1-1 ή και σε συνεργασία τοποθετούν τα τρόφιμα στην πυραμίδα των τροφών

http://aesop.iep.edu.gr/node/14205/3620

https://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/3550

IMG 6819IMG 6806IMG 6808IMG 6810IMG 6812

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 6ο 

Παρασκευή υγιεινών μικρογευμάτων

frouta kalamaki

Στο εργαστήριο αυτό οι μαθητές μας θα έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν στην παρασκευή υγιεινών μικρογευμάτων (snack), για δεκατιανό στο σχολείο ή για απογευματινό στο σπίτι, με βάση κυρίως τα φρούτα. Συγκεκριμένα θα ετοιμάσουμε μια φρουτοσαλάτα και ένα Milkshake, χρησιμοποιώντας και τα φρούτα της εποχής. Αρχικά οι μαθητές  ενημερώνονται σχετικά με τα υλικά της κάθε συνταγής. Συμφωνούν για το ποια φρούτα κυρίως θα πρέπει να φέρουν στο σχολείο ο καθένας, καθώς και για τα υπόλοιπα υλικά της συνταγής. Αφού συγκεντρωθούν τα υλικά, ξεκινάμε :

1η Συνταγή: Φρουτοσαλάτα με μέλι & κανέλλα 

IMG 6879

Τα υλικά συγκεντρώθηκαν …

IMG 6867

και τα παιδιά τα μετρούν…

IMG 6872IMG 6871

Οι κυρίες θα κόψουν τα φρούτα και θα τα βάλουν σε μια μεγάλη σαλατιέρα…

IMG 6904

Πριν το τελικό ανακάτεμα, θα προσθέσουμε και 3 “μαγικά” υλικά, που θα κάνουν τη σαλάτα μας ακόμη πιο γευστική : Μέλι για πιο γλυκιά γεύση & Βανίλια / κανέλλα για περισσότερο άρωμα!

IMG 6874IMG 6873

Αυτό ήταν….Η φρουτοσαλάτα μας είναι έτοιμη!!IMG 6876

Δοκιμάσαμε όλοι και μας άρεσε πολύ!!..

IMG 6883 IMG 6882 IMG 6886 IMG 6890 IMG 6894 IMG 6905 IMG 6909

Στο τέλος οι μαθητές γράφουν τη συνταγή, ώστε να τη θυμούνται!..

IMG 6926 IMG 6924IMG 6925IMG 6920

2η Συνταγή: Milshake με μπανάνες, φθινοπωρινά φρούτα και μέλι

IMG 6932 1

Σ’ αυτή τη συνταγή τα φρούτα αφού κοπούν από τις κυρίες σε κομματάκια, θα μπουν στο μπλέντερ μαζί με το γάλα, το μέλι, την κανέλα και τη βανίλια, ώστε να ανακατευτούν και να γίνουν ένα υγιεινό ρόφημα γεμάτο βιταμίνες!…

IMG 6962IMG 6958IMG 6963 1IMG 6960IMG 6954IMG 6965 1

…Το οποίο τα παιδιά πραγματικά το απόλαυσαν! Μερικοί ζήτησαν και δεύτερο ποτήρι!!

IMG 6959 1IMG 6964

Στο τέλος γράφουμε και τα υλικά της δεύτερης συνταγής μας, ώστε να τα θυμόμαστε και να την ξαναφτιάξουμε στο σπίτι με τους γονείς μας!

IMG 6931IMG 6929

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 7ο 

Αξιολόγηση

Στο εργαστήριο αυτό επιχειρείται η αξιολόγηση του Α’ θεματικού κύκλου που αναφέρεται στο Ευ ζην (Ζω καλύτερα) ή πιο σωστά μαθαίνω να τρέφομαι υγιεινά.

Οι μαθητές αρχικά λαμβάνουν μέρος σε ένα παιχνίδι το οποίο στηρίζεται στη λογική του επιτραπέζιου παιχνιδιού: “Φιδάκι”. Έχουμε δημιουργήσει ένα επιδαπέδιο ταμπλό, στο οποίο παίζουν με τη σειρά ανά τρεις παίκτες. Ο κάθε παίκτης  ρίχνει το ζάρι και προχωρά σύμφωνα με τον αριθμό που θα φέρει, ανάλογα τετράγωνα. Κάποια από τα τετράγωνα περιέχουν υγιεινές και κάποια ανθυγιεινές τροφές! Οι υγιεινές τροφές βοηθούν τους παίχτες να προωθηθούν προς τον τερματισμό και να κερδίσουν το βραβείο της υγιεινής διατροφής, ενώ αντίθετα οι ανθυγιεινές στέλνουν τους παίκτες τετράγωνα πίσω, ακόμη και στην αφετηρία!

IMG 6777IMG 6784IMG 6780IMG 6781 1IMG 6779IMG 6787 1IMG 6788

IMG 6782

Στη συνέχεια οι μαθητές αξιολογούν τις δράσεις που έλαβαν χώρα σε αυτόν τον πρώτο θεματικό κύκλο των εργαστηρίων δεξιοτήτων, απαντώντας στο κάτωθι δελτίο αξιολόγησης:

IMG 7033IMG 7025IMG 7026IMG 7031IMG 7028IMG 7032IMG 7027

Τέλος οι μαθητές ως αναμνηστικό του εργαστηρίου της Υγιεινής διατροφής, κατασκευάζουν με την τεχνική του κολλάζ,  μια αφίσα με τη γνωστή παροιμία : “Ένα μήλο την ημέρα το γιατρό τον κάνει πέρα”, την οποία πλαστικοποιούμε ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως σουπλά, το οποίο τα παιδιά παίρνουν στο σπίτι τους.

IMG 7022