“Παίξαμε σε χριστουγεννιάτικα παραδοσιακά μονοπάτια”.
Και περάσαμε υπέροχα σε αυτά τα μονοπάτια για άλλη μία φορά!!
Το πρόγραμμα Παίζοντας σε Παραδοσιακά Μονοπάτιαπαρουσιάζει στα παιδιά παραδοσιακά παιχνίδια και έθιμα και ο χαρακτήρας του είναι είναι τόσο εκπαιδευτικός όσο και ψυχαγωγικός.
Varvara Pikoula και Δημήτρη Μιχαηλίδη σας ευχαριστούμε για την υπέροχη μέρα που προσφέρατε στα παιδιά μας!
Εμείς συμμετείχαμε στην διαδραστική παρουσίαση:
“Η καμήλα και ο ντιβιτζης πάνε στο σχολείο”
Τα παιδιά γνώρισαν τα παρακάτω έθιμα:
Ειρεσιώνη׃
Το αρχαιοελληνικό έθιμο της Ειρεσιώνης είναι ο πρόγονος του στολίσματος του Χριστουγεννιάτικου δέντρου. Υπάρχουν κοινά στοιχεία με τα Κάλαντα που λέμε σήμερα;
Καμήλα και Ντιβιτζής׃
Τι ψάχνει μια «καμήλα» ανάμεσα σε παιδιά; Πώς ο «Ντιβιτζής» θα ξυπνήσει την φύση για να γίνει παραγωγική; Έθιμο του Δωδεκαημέρου που συντελεί στο ξύπνημα της φύσης από την νάρκη του χειμώνα.
Η δράση υλοποιήθηκε χωριστά σε κάθε τμήμα, ως εξής:
Στην αρχή μας μίλησε η κυρία Βαρβάρα για τα κάλαντα που λέγανε παλιά τα παιδιά, γιατί εμείς ξέρουμε ότι αυτό έγινε παλιά, άλλωστε μας είπε και μια μαθήτρια:
“Μα κύρια είναι μαύρη η φωτογραφία”,
Στη συνέχεια μιλήσαμε για την Ειρεσιώνη. Ένα αρχαίο έθιμο, όπου
στόλιζαν ένα κλαδί ελιάς με κορδέλες και καρπούς από τη φθινοπωρινή σοδειά- τότε που είχαμε ουσιαστικά τη σπορά.
Η Βαρβάρα είχε φέρει για όλα τα παιδιά κλαδιά ελιάς σε γλαστράκια, και καρύδια και χρωματιστές κορδέλες και το κάθε παιδί στόλισε τη δική του Ειρεσιώνη.
Επίσης, γνωρίσαμε το πρωτοχρονιάτικο έθιμο, αυτό της καμήλας και του ντιβιτζή.
Στην αναπαράσταση του εθίμου έμπαιναν κάτω από την καμήλα 2 παιδιά, και 1 άλλο παιδάκι γινόταν ντιβιτζής. Φορουσε τη στολή και κρατούσε στο χέρι ένα ραβδί, το τοπούζ. Η καμήλα πήγαινε και «πείραζε» τα υπόλοιπα παιδιά.
Αργότερα χόρευαν όλοι μαζί σε κύκλο ένα τραγούδι και η καμήλα ήταν στο κέντρο.
Με το τοπούζ ο ντιβιτζής χτυπούσε τη γη για να «ξυπνήσει» και να φέρει καλή σοδειά.
Πόσο το χαρήκαμε δεν λέγεται!!!
Τα παιδιά έφτιαξαν καπέλα με την καμήλα και τα φόρεσαν σε όλη τη διάρκεια της δράσης.
Χορέψαμε, τραγουδήσαμε, μάθαμε… Γιατί μας αρέσει να μαθαίνουμε παίζοντας.
Οι φωτογραφίες είναι και από τα 3 τμήματα του σχολείου μας.
Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0.