Ενότητα 4η:“Κανόνες και δίκαιο”
Δραστηριότητα 3η:Δικαίωμα, τι είναι;…
Στόχος:Να κατανοήσουν τα παιδιά την έννοια «δικαίωμα», να αντιληφθούν
την έκταση των δικαιωμάτων τους και να μάθουν να τα αναγνωρίζουν.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ:Επιδιώκεται να κατανοήσουν τα παιδιά την έννοια του δικαιώματος μέσα από τις προσωπικές τους εμπειρίες και γνώσεις για τον κόσμο. Επειδή έχουν έντονη την αίσθηση του δικαίου, το οποίο επικαλούνται όποτε αισθάνονται ότι καταπιέζονται, υφίστανται κακομεταχείριση ή αδικούνται, η δραστηριότητα στηρίζεται στη διατύπωση σκέψεων και εμπειριών γύρω από το δίπολο δίκαιο – άδικο.
Οι σκέψεις και οι θέσεις των παιδιών κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας,
αντιπαραβάλλονται με τα δικαιώματα, όπως ορίζονται από τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού. Με τον τρόπο αυτό διευκολύνεται η κατανόηση τόσο της έννοιας, όσο και του περιεχομένου της Σύμβασης.
Βήμα 1ο: Στην ολομέλεια ρωτάμε τα παιδιά τι δεν είναι δίκαιο για ένα παιδί και τα παιδιά εκφράζουν τις απόψεις τους. Ο εκπαιδευτικός Λειτουργεί ως γραμματέας και καταγράφει τις απαντήσεις των παιδιών.Τους εξηγούμε τι είναι η Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού, τους διαβάζουμε εξηγώντας όσο πιο απλά γίνεται, τα άρθρα της Σύμβασης.
Διαβάζουμε το βιβλίο:”Όλοι μαζί ένας κόσμος¨” των Κάθριν και Λόρενς Άνχολντ.
Βήμα 2ο:Χωρίζουμε ένα χαρτί του μέτρου σε 4 μέρη και σε κάθε μέρος βάζουμε από έναν τίτλο. Στο πρώτο μέρος γράφουμε τη φράση «Ζούμε καλά», στο δεύτερο «Μεγαλώνουμε και εξελισσόμαστε», στο τρίτο «Παίρνουμε μέρος/συμμετέχουμε» και στο 4ο «Προστατευόμαστε».Σε κάθε τμήμα του χαρτιού γράφουμε με διαφορετικό χρώμα για να μπορούν και τα νήπια και τα προνήπια να συσχετίσουν το χρώμα με τη φράση-κατηγορία. Χωρίζουμε σε κατηγορίες αυτά τα οποία προανέφεραν τα παιδιά και προσθέτουμε κι άλλα. Κάποια από αυτά τα εικονογραφούμε:
Στη συνέχεια τα διαβάζουμε κατά χρώμα και αφού τους έχουμε ήδη εξηγήσει τι είναι η Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού, αντιπαραβάλλουν τις σκέψεις τους που έχουν καταγραφεί στο χαρτί του μέτρου με τα άρθρα της σύμβασης.
Επέκταση: Γνωρίσαμε παιδιά ακτιβιστές, τα οποία διεκδίκησαν τα δικαιώματά τους και ανέλαβαν πρωτοβουλίες.Αγαπήσαμε πολύ τη Μαλάλα η οποία με κεντρικό σύνθημα: «Ένα παιδί, ένας δάσκαλος κι ένα βιβλίο μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο”,διεκδίκησε το δικαίωμα των κοριτσιών της πατρίδας της, του Πακιστάν για μόρφωση, ελεύθερη πρόσβαση στο σχολείο και βροντοφώναξε ότι: “Αγόρια και κορίτσια είναι ΙΣΑ”.
Γνωρίσαμε τη Μαλάλα μέσα από φωτογραφίες και βίντεο:
Η ΜΑΛΑΛΑ ΓΙΟΥΣΑΦΖΑΙ γεννήθηκε το 1997 στην κοιλάδα Σουάτ του Πακιστάν. Η φωνή της ακούστηκε πρώτη φορά σε διεθνές επίπεδο όταν σε ηλικία έντεκα ετών έγραψε στο BBC Urdu για τη ζωή υπό το καθεστώς των Ταλιµπάν. Τον Οκτώβριο του 2012, η Μαλάλα έγινε στόχος των Ταλιµπάν και πυροβολήθηκε στο κεφάλι επιστρέφοντας σπίτι της µε το σχολικό λεωφορείο. Επέζησε από θαύµα και µεταφέρθηκε σε εξειδικευµένο νοσοκοµείο του Μπέρµιγχαµ. Τον Μάρτιο του 2013, µετά από µια εντυπωσιακή ανάρρωση, επέστρεψε στα θρανία, στο Μπέρµιγχαµ αυτή τη φορά, όπου ζει µε την οικογένειά της. Το 2013 ήταν υποψήφια για το Νόµπελ Ειρήνης, η νεότερη υποψήφια στην ιστορία του θεσµού, ενώ την ίδια χρονιά τής απονεµήθηκαν το Βραβείο Ζαχάρωφ και η ανώτατη διάκριση της Διεθνούς Αµνηστίας, το Ambassador of Conscience Award. Στις 12 Ιουλίου 2013, στα δέκατα έκτα γενέθλιά της, η Μαλάλα έδωσε οµιλία στην έδρα των Ηνωµένων Εθνών για τη σπουδαιότητα του δικαιώµατος στην εκπαίδευση. Τον Μάρτιο του 2014 ανακοινώθηκε εκ νέου η υποψηφιότητά της για το Νόµπελ Ειρήνης και στις 10 Οκτωβρίου 2014 το Νόμπελ Ειρήνης μοιράζονται από κοινού η 17χρονη Πακιστανή Malala Yousafzai και ο Ινδός Kailash Satyarthi «για τον αγώνα τους ενάντια στην καταπίεση των παιδιών και των νέων και την υπεράσπιση του δικαιώματος όλων των παιδιών στην εκπαίδευση».
Διαβάσαμε και είδαμε σε βίντεο το παραμύθι “Το μαγικ΄ό μολύβι της Μαλάλα” της Μαλάλα Γιουσαφζάι
Όταν η Μαλάλα ήταν μικρή παρακολουθούσε στην τηλεόραση μια σειρά με ένα αγόρι που με ένα μαγικό μολύβι μπορούσε να κάνει ό,τι είχε ονειρευτεί. Και κάθε βράδυ ονειρευόταν όλα αυτά που θα έκανε αν και εκείνη είχε ένα μαγικό μολύβι – θα άνοιγε σχολείο για να φοιτούν δωρεάν τα παιδιά, θα έκανε τους ανθρώπους ευτυχισμένους, θα σχεδίαζε όμορφα φορέματα για τη μαμά της, θα έφτιαχνε μια μπάλα για τα αδέλφια της…αλλά αυτό δε γινόταν. Αλλά δεν το έβαλε κάτω.
Ακόμα και όταν οι Ταλιμπάν απαγόρευσαν στα κορίτσια να πάνε σχολείο, ακόμα και όταν αποπειράθηκαν να τη δολοφονήσουν μέσα στο σχολικό λεωφορείο, εκείνη δεν το έβαλε κάτω. Αυτή είναι δική της ξεχωριστή ιστορία.
Τα παιδιά σε φύλλο αξιολόγησης αποτ΄ύπωσαν το δικό τους μαγικό μολύβι και τι θα ζωγράφιζαν με αυτό για τα παιδιά όλου του κόσμου;
Ζωγραφίσαμε τη Μαλάλα και μας ενέπνευσε ώστε να βγάλουμε και να γράψουμε το δικό μας σύνθημα:
Δημιουργήσαμε μία αφίσα προσπαθώντας να συμπεριλάβουμε σε αυτήν όλα όσα σπουδαία μας δίδαξε η Μαλάλα μέσα από τους αγώνες της:
Το έργο Ενεργώ ως Πολίτης υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Active citizens fund, με φορέα υλοποίησης το Ίδρυμα Λαμπράκη και εταίρο το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης.
Το πρόγραμμα Active citizens fund, ύψους € 13,5 εκ., χρηματοδοτείται από την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία και είναι μέρος του χρηματοδοτικού μηχανισμού του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) περιόδου 2014 – 2021, γνωστού ως EEA Grants. Το πρόγραμμα στοχεύει στην ενδυνάμωση και την ενίσχυση της βιωσιμότητας της κοινωνίας των πολιτών και στην ανάδειξη του ρόλου της στην προαγωγή των δημοκρατικών διαδικασιών, στην ενίσχυση της συμμετοχής των πολιτών στα κοινά και στην προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Τη διαχείριση της επιχορήγησης του προγράμματος Active citizens fund για την Ελλάδα έχουν αναλάβει από κοινού το Ίδρυμα Μποδοσάκη και το SolidarityNow. Διαβάστε περισσότερα εδώ: www.activecitizensfund.gr
Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0.