Ενεργώ ως Πολίτης – Ενότητα 5η: Τι στ΄αλήθεια συμβαίνει; Δραστηριότητα Β: Η δύναμη της εικόνας

440811166 7971786262839649 6045026399527309826 n

LogoA LR video440811166 7971786262839649 6045026399527309826 n 1

Το «Ενεργώ ως Πολίτης» είναι Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα, για τη Διαμόρφωση των Μαθητών ως ενεργών Πολιτών. Tο έργο  υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Active citizens fund, με φορέα υλοποίησης το Ίδρυμα Λαμπράκη και εταίρο το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη.

Η πέμπτη μας δράση, σε σύνδεση και με το Αναλυτικό μας πρόγραμμα:

Ενότητα 5: Τι στ’ αλήθεια συμβαίνει;

Δραστηριότητα Β’: Η δύναμη της εικόνας

Άξονες: ανάπτυξη συνεργασίας, επικοινωνίας, κριτική ανάγνωση εικόνων, ικανότητα διάκρισης της πληροφορίας.

Στόχοι: α. η κριτική ανάγνωση και αποδόμηση μηνυμάτων που εκπέμπουν οι φωτογραφίες και οι λεζάντες που κοινοποιούν τα ΜΜΕ και β. η καλλιέργεια της ικανότητας διάκρισης, ως προς την αξιοπιστία, της πληροφορίας που δεχόμαστε.

Στα πλαίσια αυτής της δραστηριότητας τα παιδιά με την αξιοποίηση φωτογραφιών και video  προσεγγίζουν βιωματικά τη δύναμη των μέσων, τόσο από την πλευρά των χρηστών, όσο και από την πλευρά των παραγωγών ενός μηνύματος. Αποκτούν μια πρώτη ιδέα για το πώς χτίζεται μια εικόνα του κόσμου  από τα μέσα, πώς επηρεάζουν το κοινό και τις απόψεις του. Επιδιώκεται να μπορούν να αμφισβητήσουν, να φιλτράρουν τα μηνύματα που παρουσιάζονται ως η μόνη αλήθεια.

Περιγραφή δραστηριότητας:

Δώσε τη δική σου λεζάντα:

 Αρχικά, παρουσιάσαμε στην ολομέλεια της τάξης τη φωτογραφία του Jon Grainger «Children Jumping»:

14869969397 3aa527678c b

 

Τους ζητήσαμε να μας δώσουν έναν δικό τους τίτλο (λεζάντα), σύμφωνα με το μήνυμα που έλαβαν κατά την επεξεργασία της φωτογραφίας. Καταγράψαμε τις απαντήσεις τους και αφού διαβάσαμε εκ νέου όλες τις λεζάντες, συζητήσαμε για τις διαφορές που προέκυψαν σε σχέση με το περιεχόμενο τους και το πώς ο κάθε ένας από εμάς αντιλαμβάνεται με τον δικό του μοναδικό τρόπο καθετί υπάρχει γύρω μας. Αποφασίσαμε να σημειώσουμε τις λεζάντες μας κάτω από τη συγκεκριμένη φωτογραφία:

440456528 981077016698581 6610445048350607058 n

Αποφασίσαμε να σημειώσουμε τις λεζάντες μας κάτω από τη συγκεκριμένη φωτογραφία Παρουσιάσαμε τις εικόνες και ανοίξαμε έναν διάλογο σχετικά με τις λεζάντες μας. Κάθε παιδί μπορούσε να στηρίξει με επιχειρήματα την επιλογή της λεζάντας του. Φυσικά, δεν υπήρξε σωστή ή λάθος λεζάντα ή σκέψη:

440835537 1173645554054817 8505352440541090604 n 440910638 1201076534605566 1844640713378177029 n 440768559 1634129670459989 4071795957930625508 n

Συμπέρασμα: Κάθε άνθρωπος μπορεί να ερμηνεύσει διαφορετικά μια εικόνα και να την «διαβάσει» διαφορετικά.

Βήμα 2ο: Δημιουργία αφίσας κολλάζ:

Στη συνέχεια, αναζητήσαμε με τα παιδιά φωτογραφίες στο internet. Αυτ΄ές που τους έκαναν μεγαλύτερη εντύπωση τις εκτυπώσαμε και τους δώσαμε να τις κόψουν. Προσθέτουν τις δικές τους λεζάντες και φτιάχνουν ένα πολύ ωραίο κολλάζ με αυτές. Τίτλος της αφίσας: «Δώσε τη δική σου λεζάντα»:

440508652 802608085264711 5436426157695949673 n 440587302 835066101987452 4306794929084911153 n 440531664 3020844564725296 3061690256887962378 n 440816193 1130877591294519 7740112253831793648 n

Βήμα 3ο: Γιατί όταν η λεζάντα αλλάζει ο αναγνώστης «βλέπει» ότι η εικόνα αφηγείται κάτι διαφορετικό;

Ακολούθως, χωρίσαμε τα παιδιά σε τρεις ομάδες (πράσινη, μπλε,ροζ,) παρουσιάζοντας την ίδια φωτογραφία του Huntz «Children» σε όλες:

37238859 2bdff038e2 b 1

Οι λεζάντες που δόθηκαν στα παιδιά είναι: «Απαγωγή μικρού παιδιού», «Τα πρώτα του βήματα»,«Το έσκασε…».

Τα παιδιά, βάσει της φωτογραφίας και της λεζάντας, φαντάζονται τι αφηγείται η εικόνα. Πώς ερμηνεύουν τη μεγάλη σκιά; Ως απειλή; Ως παιχνίδι; Ως προστασία; Στη συνέχεια παρουσιάζουν σε ολομέλεια τις εκδοχές τους. Συζητούν πόσο επηρεάζεται εκείνος που βλέπει τη φωτογραφία από το κείμενο που τη συνοδεύει.

Οι ιστορίες που δημιούργησαν τα παιδιά:

440589598 833258578644550 904885926746779136 n

Η κάθε ομάδα παρουσιάζει την ιστορία της στα υπόλοιπα παιδιά:

Πρώτη  ομάδα: «Τα πρώτα του βήματα…».

440512330 1808932942933169 5420206792868444048 n

440356210 319433454507741 7772136871536194735 n 440813446 295182387017329 5151113123789213499 n

Δεύτερη ομάδα: «Το έσκασε…».

440551964 990137016030171 1729403500405668732 n 440723085 1491697375061030 8064331204606805338 n 440571130 796951992383537 5639615936291407910 n

Τρίτη ομάδα: «Απαγωγή μικρού παιδιού»:440582044 816580873192543 4148888565844898166 n 440465939 427670899894697 7030591743458456658 n 440990146 1113657439706700 525934790272207568 n

Βήμα 4ο: «Γιατί έχουμε την τάση να πιστεύουμε ότι η φωτογραφία δεν λέει ψέματα;»

Τα παιδιά παρατηρούν δυο διαφορετικά ζευγάρια φωτογραφιών που η μια είναι συνέχεια της άλλης και ζητούνται να υποθέσουν τι συμβαίνει στην πραγματικότητα.

https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fi.redd.it%2F8bb8utsc12y31.jpg&rdt=41679

8bb8utsc12y31 768x682 1Η πρώτη δίνει την εντύπωση ότι η λέαινα τρώει ένα μικρό ζώο… 

Η δεύτερη δείχνει ότι το μεταφέρει με το στόμα, όπως κάνουν πολλά ζώα.

440756961 1457860654828573 6889480394491366600 n  

Τα παιδιά διατυπώνουν τις απόψεις τους στην πρώτη εικόνα και όταν βλέπουν τη δεύτερη που μας δείχνει τι πραγματικά συμβαίνει, αντιλαμβάνονται για άλλη μία φορά τα διαφορετικά μηνύματα που λαμβάνει ο καθένας από την ίδια εικόνα!

Στη συνέχεια, κάναμε το ίδιο και με την ακόλουθη εικόνα:

PhotoCollage 20220602 214439822

Στην πρώτη εικόνα ένας άντρας φαίνεται να απειλεί  ένα παιδί με τη ρακέτα που κρατάει…

Στη δεύτερη εικόνα το πλάνο είναι διευρυμένο και φαίνεται ότι πρόκειται για ένα παιχνίδι με μερικά παιδιά θεατές:

440551982 790542249885477 7074902526682769476 n

Καταγράφουμε τις σκέψεις μας σε φύλλο αξιολόγησης:

434142144 1161224721704206 8367038188088152047 n 435856869 692519609552830 7079115017611915327 n 437858469 873710987853703 4446870328710070697 n 437924073 941639800804278 8331425965435597431 n 437953060 1409187903067582 1352465621821111274 n

Με αφορμή τις δύο αυτές φωτογραφίες, συζητήσαμε πώς μπορεί ο τρόπος που παρουσιάζεται ένα γεγονός μέσα από την απεικόνισή του μπορεί να διαστρεβλώσει την πραγματικότητα. Μιλήσαμε για τη σημασία που έχει η διασταύρωση των πηγών, για το πόσο απαραίτητη είναι η έρευνα για κάτι που μας κάνει εντύπωση ή έχουμε αμφιβολίες, για το ότι δε μπορούμε να πιστεύουμε σε οτιδήποτε χωρίς να είμαστε σίγουροι. Καταγράψαμε τις σκέψεις σχετικά με τη «δύναμη της εικόνας». Τη διαφορετική αποκωδικοποίηση μίας φωτογραφίας, το νόημα που μπορεί να έχει η καθεμία για τον καθένα από εμάς. Τη σημασία της αμφιβολίας ως πηγή γνώσης, διαμέσου της έρευνας. Την χροιά που δίνει μία λεζάντα σε μία εικόνα και την αίσθηση, θετική ή αρνητική, που αυτή μπορεί να μας προκαλέσει.

440512307 971719311013485 7008247553759215432 n

Ο καθένας μπορεί να δει μία εικόνα από διαφορετική οπτική και να πάρει τα δικά του μηνύματα. Τους δόθηκε φύλλο αξιολόγησης, όπου τους δόθηκε μισή εικόνα και το κάθε παιδί, έπρεπε να τη συμπληρώσει. Τι κάνει το παιδί; Οι απαντήσεις ήταν διαφορετικές:

88347002 3606591326082835 1103869542112690176 n 440218754 1408966126490339 6111460956153203331 n 1 440602121 968815131418720 5599907580604428406 n 440736737 1907040169751454 7133851020963624616 n 440825021 317150314750752 1625385888308761552 n

Στη δραστηριότητά μας, εμπλέξαμε και τους γονείς:

Δώσαμε στα παιδιά ένα ανοιχτό φύλλο εργασίας με κεντρικό θέμα μια φωτογραφία (χωρίς άλλα διευκρινιστικά στοιχεία). Σε αυτό, θα έπρεπε μαζί με τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειάς τους αφού συζητήσουν, να καταγράψουν μία λεζάντα, με την οποία να συμφωνούν όλοι από κοινού. Κάθε πρόταση «έκρυβε» μια διαφορετική ιστορία, ένα ξεχωριστό νόημα, μία ενδιαφέρουσα εμπειρία της κάθε οικογένειας.

440594341 2168875713474219 1722235093527120715 n 440788531 2698307627000350 6130507994272435143 n

Μπάρα Ενεργώ ως Πολίτης Νέο

Το έργο «Ενεργώ ως Πολίτης» υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Active citizens fund, με φορέα υλοποίησης το Ίδρυμα Λαμπράκη.

Το πρόγραμμα Active citizens fund, ύψους €15 εκ., χρηματοδοτείται από την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία και είναι μέρος του χρηματοδοτικού μηχανισμού του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) περιόδου 2014 – 2021, γνωστού ως EEA Grants. Το πρόγραμμα στοχεύει στην ενδυνάμωση και την ενίσχυση της βιωσιμότητας της κοινωνίας των πολιτών και στην ανάδειξη του ρόλου της στην προαγωγή των δημοκρατικών διαδικασιών, στην ενίσχυση της συμμετοχής των πολιτών στα κοινά και στην προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Τη διαχείριση της επιχορήγησης του προγράμματος Active citizens fund για την Ελλάδα έχουν αναλάβει από κοινού το Ίδρυμα Μποδοσάκη και το SolidarityNow. Διαβάστε περισσότερα εδώ: www.activecitizensfund.gr

The ‘Acting as Citizens’ project is being implemented under the Active citizens fund in Greece by the Lambrakis Foundation.

The Active citizens fund in Greece is supported through a €15 m grant from Iceland, Liechtenstein and Norway as part of the EEA Grants 2014 – 2021. The programme aims to develop the sustainability and capacity of the civil society sector in Greece, and to strengthen its role in promoting and safeguarding democratic procedures, active citizenship and human rights. The Fund Operator for the Active citizens fund in Greece is Bodossaki Foundation in consortium with SolidarityNow.

More information: www.activecitizensfund.gr/en/

CC BY-NC-ND 4.0 Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0.