
Ενότητα 3: Ενεργός Πολίτης. Το παιδί πολίτης.
Δραστηριότητα : Τι θα άλλαζα; Είμαι αρκετά μεγάλος/ή ώστε…
Στόχος: Η υποκίνηση του ενδιαφέροντος για τον δημόσιο χώρο, για τη
βελτίωση των συνθηκών (περιβαλλοντικών, διαβίωσης, έκφρασης)
της κοινότητας, η κατανόηση της έννοιας και των διαστάσεων της
προσωπικής ευθύνης, η συνεργασία, η ανάληψη πρωτοβουλιών.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ:
Τα παιδιά, στις καθημερινές τους ασχολίες και μετακινήσεις, έρχονται σε επαφή με τον δημόσιο χώρο: την αυλή του σχολείου, τα πεζοδρόμια, το πάρκο, την παιδική χαρά, την πλατεία κ.ά.
Συχνά βρίσκονται απέναντι σε προβλήματα που συνδέονται με αυτόν, όπως σπασμένα παιχνίδια ή έλλειψη χώρων παιχνιδιού, έλλειψη διαβάσεων, ξεραμένα φυτά σε παρτέρια, κατειλημμένα πεζοδρόμια, βανδαλισμένα πάρκα κ.ά. Στη δραστηριότητα αυτή παρατηρούν το κοντινό τους περιβάλλον, καταγράφουν τα κακώς κείμενα του δημόσιου χώρου, όσα θεωρούν ότι μπορούν να αλλάξουν ή να βελτιωθούν, προτείνουν αλλαγές και σχεδιάζουν πραγματοποιήσιμες δράσεις.
Στη συνέχεια αναζητούν εταίρους για την πραγματοποίηση των προτάσεών τους.
Επιδιώκεται τα παιδιά, ως πολίτες που έρχονται σε επαφή με τον δημόσιο χώρο και τον χρησιμοποιούν, να ενδυναμωθούν ώστε να αποκτήσουν φωνή, να μάθουν τα βήματα για τη διεκδίκηση βελτιώσεων και, στον βαθμό που τους αναλογεί, να συμμετέχουν και να παρεμβαίνουν με υπευθυνότητα.
Βήμα 1ο: Ο κόσμος γύρω μου: από το σπίτι μου ως το σχολείο.
Εμπλέκουμε και τους γονείς στη δράση και δημιουργούμε δύο φύλλα καταγραφής τα οποία συμπληρώνουν τα παιδιά στο σπίτι με τους γονείς τους:
Τους ζητάμε να σκεφτούν κάτι που θα άλλαζαν και κάτι που δεν θα άλλαζαν απ’ όσα βλέπουν από το παράθυρό τους, απ’ όσα συναντούν στη γειτονιά, στη διαδρομή τους μέχρι το σχολείο, καθώς και στους χώρους του σχολείου.
Στο πρώτο φύλλο τα ζωγραφίζουν.
Στο δεύτερο φύλλο σε δύο στήλες καταγράφουν:
Τι θα άλλαζα; Τι δεν θα άλλαζα;
Τι δεν μου αρέσει σε αυτό; Τι μου αρέσει σε αυτό;
Τι θα πρότεινα να αλλάξει; Τι θα πρότεινα για να γίνει ακόμα καλύτερο;
Διαβάζουμε το βιβλίο “Ένα σχολείο ταρακουνημένο” των Ίρις Σαμαρτζή, Άλκηστη Χαλικιά:
Πώς είναι το δικό μου σχολείο;
Κι αν θα ήθελα να είναι διαφορετικό;
Πώς μπορώ να το αλλάξω;
Σε φύλλο εργασίας τα παιδιά απεικονίζουν κάτι που τους αρέσει στο σχολείο και κάτι που θέλουν να αλλάξει:
Βήμα 2ο: Αφού καταγράψαμε τις απόψεις μας, ακολούθησε συζήτηση για το ποιος είναι υπεύθυνος για την κατάσταση και αν έχουμε και εμείς οι ίδιοι ευθύνη. Επίσης, συζητήσαμε πώς μπορούμε να βοηθήσουμε ο καθένας ατομικά αλλά και συλλογικά ως ομάδα. Είδαμε μερικά βίντεο από δράσεις άλλων σχολείων αλλά και εθελοντών σε γειτονιές και αποφασίσαμε να κάνουμε κι εμείς κάτι.
Δημιουργούμε αφίσα όπου από τη μία μεριά ζωγραφίζουμε και καταγράφουμε όσα θέλουμε να αλλάξουν και από την άλλη αυτά που δεν θέλουμε να αλλάξουν:
Βήμα 3ο: Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και έφτιαξαν αφίσες με μηνύματα τις οποίες παρουσιάσαμε στα παιδιά των αλλων τμημάτων και στους γονείς και θα τις παρουσιάσουμε στην τοπική κοινωνλια, μόλις μας το επιτρέψει ο καιρός:
Το έργο Ενεργώ ως Πολίτης υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Active citizens fund, με φορέα υλοποίησης το Ίδρυμα Λαμπράκη και εταίρο το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης.
Το πρόγραμμα Active citizens fund, ύψους € 13,5 εκ., χρηματοδοτείται από την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία και είναι μέρος του χρηματοδοτικού μηχανισμού του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) περιόδου 2014 – 2021, γνωστού ως EEA Grants. Το πρόγραμμα στοχεύει στην ενδυνάμωση και την ενίσχυση της βιωσιμότητας της κοινωνίας των πολιτών και στην ανάδειξη του ρόλου της στην προαγωγή των δημοκρατικών διαδικασιών, στην ενίσχυση της συμμετοχής των πολιτών στα κοινά και στην προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Τη διαχείριση της επιχορήγησης του προγράμματος Active citizens fund για την Ελλάδα έχουν αναλάβει από κοινού το Ίδρυμα Μποδοσάκη και το SolidarityNow. Διαβάστε περισσότερα εδώ: www.activecitizensfund.gr
Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0.