Ενεργώ ως Πολίτης – Ενότητα 1η: Η Ταυτότητα Δραστηριότητα 2η: Τα αποτυπώματα.

420697639 249715984816291 1495505076967588397 n 1

LogoA LR video 1

Το Νηπιαγωγείο μας και  φέτος είναι ένα από τα 50 σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που συμμετέχουν στο πιλοτικό πρόγραμμα  «Ενεργώ ως Πολίτης». Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα, για τη Διαμόρφωση των Μαθητών ως ενεργών Πολιτών. Tο έργο  υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Active citizens fund, με φορέα υλοποίησης το Ίδρυμα Λαμπράκη και εταίρο το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη.

Ξεκινάμε  την ενασχόλησή μας με το πρόγραμμα το πρώτο πρωινό υποχρεωτικό τμήμα και το πρώτο προαιρετικό απογευματινό τμήμα με τι εκπαιδευτικούς Ευαγγελοπούλου Αριάδνη και Ουστριά Αθανασία. Οι δράσεις οργανώνονται και υλοποιούνται από κοινού.

1ο Εργαστήριο: Αποτυπώματα

Άξονες: Ταυτότητα, συνύπαρξη, ανήκειν

Στόχος: Η κατανόηση της έννοιας της ταυτότητας και της μοναδικότητας κάθε ανθρώπου.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ:

Στο πλαίσιο μιας πολυπολιτισμικής κοινωνίας οι μαθητές και οι μαθήτριες έχουν την ανάγκη να συζητήσουν και να λύσουν ζητήματα όπως: Ποιος είμαι; Ποιος είναι ο άλλος; Πώς μπορούμε να νιώσουμε συνδεδεμένοι; Η ταυτότητα και η κοινωνική συνοχή είναι σήμερα θέματα που πρέπει να προσεγγίζει κατά προτεραιότητα το σχολείο. Στόχος αυτής της ενότητας είναι να βοηθήσει τους/τις μαθητές/μαθήτριες να αντιληφθούν τον εαυτό τους ως άτομο, αλλά και ως μέλος μίας κοινότητας, να τον/την βοηθήσουν να κατανοήσει την ταυτότητα και μοναδικότητα κάθε ατόμου ως στοιχείο συνύπαρξης, αλλά και την διαφορετικότητα ως στοιχείο δημιουργικής αλληλεπίδρασης.

Περιγραφή δραστηριότητας: Στη δραστηριότητα αυτή τα παιδιά καλούνται να προσεγγίσουν τη μοναδικότητα της ατομικής ταυτότητας και τη σύνθεση της κοινότητας από ισότιμους, μοναδικούς ανθρώπους.

Βήμα 1:Τα παιδιά με μελάνι για παιδική σφραγίδα αφήνουν σε χαρτί το αποτύπωμά τους.

Μιλήσαμε για τα αποτυπώματα, μας είπαν ότι χρησιμεύουν στην αστυνομία και οτι οι γονείς του εχουν στην ταυτότητα τους. Αναρωτήθηκαν:

  • Αν είναι σε όλα τα δάχτυλα ίδια.
  • Αν αλλάζουν όσο μεγαλώνουμε.
  • Αν τα αδέρφια έχουν τα ίδια αποτυπώματα.
  • Αν έχουμε τα ίδια αποτυπώματα με το μπαμπά και τη μαμά.

Τα φωτοτυπούμε ένα ένα, κάνοντας πολύ μεγάλη μεγέθυνση.

418317531 1063144711618261 4742904515396333883 n

Βήμα 2o: Ανάμεσα στις γραμμές του μεγεθυμένου αποτυπώματος κάθε παιδί γράφει με χρωματιστά γράμματα, ακολουθώντας τις καμπύλες του, στοιχεία για τον εαυτό του: όνομα, το αγαπημένο του χρώμα, το αγαπημένο του παιχνίδι, τα ατομικά του χαρακτηριστικά… Ό,τι νομίζει ότι αποτυπώνει την προσωπικότητά του.

415492350 1307949150600441 3600644847799857391 n 416058742 913905889961109 785435621603346270 n 418375414 1537997857022886 241419352408565775 n 418335668 755403839817706 4683400515983042610 n

Αφήνουν σε μπαλόνι το αποτύπωμά τους, το οποίο στη συνέχεια φουσκώνουμε για να μεγεθυνθεί στην κυρτή επιφάνεια του φουσκωμένου μπαλονιού. Τα παιδιά επιλέγουν όποιο χρώμα μπαλόνι επιθυμούν και γράφουμε στην πίσω μεριά το όνομά τους.

Τα παιδια αφηνουν το δακτυλικο τους αποτύπωμα και ύστερα φουσκώνουμε τα μπαλόνια. Τα παιδιά ενθουσιαζονται με τα φουσκωμένα μπαλόνια γιατι ξαφνικά βλέπουν το αποτύπωμα τους να γίνεται τεράστιο. Απο μία στάμπα μελάνης το αποτύπωμα παιρνει την πραγματική του μορφή, φαίνονται δηλαδή οι πτυχώσεις των δαχτύλων. Τα παιδιά γράφουν το ονομα τους στο μπαλόνι κ το παρατηρούν. ”Κυρία μοιάζουν με μεγάλοι κύκλοι ” ακούγονται να λένε. ”Βλεπουμε γραμμουλες!”.

Σαν προέκταση της δράσης, τα παιδιά σε φύλο Α4 βγάζουν το περίγραμμα της παλάμης τους και με μελάνι από παιδική σφραγίδα, σε κάθε δάχτυλο βάζουν το αποτύπωμά τους με διαφορετικό χρώμα:

415478882 307302058952990 8722735985832275721 n 415481208 2574872452674367 2393306770347071275 n 416079053 344497031749697 1550488159854911921 n 418171599 683698923965326 7422456465172912003 n

Βήμα 3: Παρατηρήσαμε το έργο «H πόλη ενώνει τη διαφορετικότητα των ανθρώπων», της Χριστίνας Σαραντοπούλου. Στο έργο τα τεράστια δακτυλικά αποτυπώματα κινούνται αργά κρύβοντας ή αποκαλύπτοντάς τον χάρτη της πόλης πίσω τους:

Παρατηρώντας το έργο τα παιδιά στην αρχή νόμιζαν οτι ηταν κύκλοι. Βλεποντας καλυτερα καταλαβαν οτι επρόκειτο για ‘πολύχρωμα αποτυπώματα. Μιλήσαμε για την τοποθεσία του έργου και προσπάθησαν να καταλάβουν τι αναπαριστά, είπαν ότι μοιάζει με μία χρωματιστή πόλη, με χρωματιστούς ανθρώπους, με άλλους ανθρώπους.

Η Πόλη ενώνει τη διαφορετικότητα των ανθρώπων The City Unites the Diversity of people

416066461 1819881711781685 5577192046850942629 n 416113495 289828364078923 4990858737608655817 n

415210421 709733794593229 5758657549347631460 n 415547193 1382864545929427 4080408916109899780 n 416080564 398430512660506 1006240353134900097 n 417761429 921191135867682 2010251837486110455 n

Σαν προέκταση της δράσης, δώσαμε σε όλα τα παιδιά από ένα κομμάτι πηλό και έκαναν πάνω του τα δαχτυλικά αποτυπώματα της οικογένειάς τους.

416058740 780001263967525 7472502539936323984 n 416076764 1526672461454994 1331930778364777662 n

Με τα δαχττυλικά μας αποτυπώματα και τέμπερες, δημιουργούμε έργα τέχνης χρωματιστά και ένα χειμωνιάτικο τοπίο:

PhotoCollage 20240113 233214097 PhotoCollage 20240113 233344853 20240113 124352 PhotoCollage 20240113 234241902 PhotoCollage 20240113 234215814 PhotoCollage 20240113 234144679

PhotoCollage 20240113 234040546PhotoCollage 20240113 233109568 1 PhotoCollage 20240113 233040121PhotoCollage 20240113 233722785 PhotoCollage 20240113 233510773 PhotoCollage 20240113 233703842 PhotoCollage 20240113 233633354 PhotoCollage 20240113 233556044

Βήμα 4ο:Τα παιδιά εκθέτουν τα έργα τους στοσχολείο ή σε χώρο που ζητούν από τον τοπικό δήμο και τα εξηγούν στους επισκέπτες, σε γονείς, εκπαιδευτικούς και μαθητές/-ήτριες του σχολείου.

Εμείς δημιουργήσαμε ένα έργο με τα αποτυπώματα που φτιάξαμε στο 1ο Βήμα και το ονομάσαμε «Ο Κήπος με τα αποτυπώματα». Βάψαμε με τέμπερες το χορτάρι και τον ουρανό και διακοσμήσαμε τα μεγεθυμένα τυπώματα με τυπώματα!

418066303 366775656102346 8155311030188691280 n 416367158 345508365031245 1641517260474930461 n 416367158 720624483468819 143221807574597784 n 418234736 1557191861733678 212567926860514560 n 416102356 1109186966877952 6807307203965104133 n 420697639 249715984816291 1495505076967588397 n 416074194 2042753149434658 7953873919679819292 n

Μπάρα Ενεργώ ως Πολίτης 1

Το έργο Ενεργώ ως Πολίτης υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Active citizens fund, με φορέα υλοποίησης το Ίδρυμα Λαμπράκη και εταίρο το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης.

Το πρόγραμμα Active citizens fund, ύψους € 13,5 εκ., χρηματοδοτείται από την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία και είναι μέρος του χρηματοδοτικού μηχανισμού του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) περιόδου 2014 – 2021, γνωστού ως EEA Grants. Το πρόγραμμα στοχεύει στην ενδυνάμωση και την ενίσχυση της βιωσιμότητας της κοινωνίας των πολιτών και στην ανάδειξη του ρόλου της στην προαγωγή των δημοκρατικών διαδικασιών, στην ενίσχυση της συμμετοχής των πολιτών στα κοινά και στην προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Τη διαχείριση της επιχορήγησης του προγράμματος Active citizens fund για την Ελλάδα έχουν αναλάβει από κοινού το Ίδρυμα Μποδοσάκη και το SolidarityNow. Διαβάστε περισσότερα εδώ: www.activecitizensfund.gr

CC BY-NC-ND 4.0 Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0.