Ενεργώ για τον Πλανήτη – Το παρελθόν και το μέλλον της ενέργειας

445591123 316965188172621 9040676899646155105 n

Logo Ενεργώ για τον Πλανήτη 1

Το σχολείο μας έχει φέτος την τιμή να συμμετέχει στο πιλοτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Ιδρύματος Λαμπράκη με τίτλο “Ενεργώ για τον Πλανήτη ” στο οποίο λαμβάνουν μέρος 28 σχολεία από όλη την Ελλάδα. Περισσότερα μπορείτε να δείτε στον παρακάτω σύνδεσμο: ΕΝΕΡΓΩ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΛΑΝΗΤΗ.

6η Δραστηριότητα: Το παρελθόν και το μέλλον της ενέργειας

Στόχος: Να γνωρίσουν οι μαθητές/-τριες τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των ανανεώσιμων και μη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Μαθησιακά αποτελέσματα: Οι μαθητές αναμένεται:
Να ευαισθητοποιηθούν και να μετριάσουν τη χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας.
Να γνωρίσουν και να χρησιμοποιήσουν νέα τεχνολογικά μέσα.
Να ενημερωθούν για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την προσφορά τους στην διατήρηση ενός υγιούς πλανήτη.
Δεξιότητες: Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα, Κριτική σκέψη, Υπευθυνότητα, Προσαρμοστικότητα, Ψηφιακός και τεχνολογικός γραμματισμός.

Περιγραφή της δράσης: Η καύση ορυκτών καυσίμων για την παραγωγή ενέργειας έχει ως συνέπεια την απελευθέρωση τεράστιων ποσοτήτων διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα με αποτέλεσμα να εντείνουν την υπερθέρμανση του πλανήτη. Ο μετριασμός της κατανάλωσης της ηλεκτρικής ενέργειας τείνει να είναι επιτακτικός και η αναζήτηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μονόδρομος.

Βήμα 1ο: Το ταξίδι του λιγνίτη. Από την γη στο σπίτι μας.

Ως αφόρμηση τοποθετούμε στο κέντρο της γωνιάς συζήτησης διάφορα αντικείμενα όπως ένα πιστολάκι μαλλιών, ένα τάμπλετ, μίξερ, καφετιέρα , ιονιστή, ηλεκτρικό μπρίκι, καφετιερα κ.ά. Στη συνέχεια ζητάμε από τα παιδιά  να ονομάσουν τα αντικείμενα , να αναφέρουν τον σκοπό για τον οποίο χρησιμοποιούνται και να βρουν τι κοινό έχουν μεταξύ τους αυτά τα φαινομενικά διαφορετικά αντικείμενα. Θέλουμε ώστε να οδηγηθούν στο συμπέρασμα πως πρόκειται για ηλεκτρικές συσκευές οι οποίες χρειάζονται την ηλεκτρική ενέργεια.

445720330 25567135032901595 2139943275895568493 n 440516503 1374231026596732 453324348572678761 n 440760356 1008239597644179 5399617745204825392 n 445563122 7834953076547652 6413400749490787430 n 445614666 408000508900621 2402864385835447682 n 445719856 1491311454802324 8371803580340921289 n

Παροτρύνουμε τα παιδιά  να σκεφτούν διάφορες ηλεκτρικές συσκευές που υπάρχουν στο Νηπιαγωγείο και να τις κατονομάσουν.

445660927 7863269323723942 1756210672997261498 n 445787816 1694665411361338 6224214620237757459 n 445854963 1602068323859857 7226687202080225010 n

Πριν ξεκινήσουμε καταγράψαμε τις απόψεις των παιδιών:

445601790 1120467672592503 3102248238479464903 n

Δίνουμε στη συνέχεια το παρακάτω φύλλο εργασίας, ως ανίχνευση των γνώσεων των παιδιών:

440589600 1519186648697632 8687281165614584396 n445589003 862294509083065 4534764188921026602 n 445579816 976041700790132 4795900919055819631 n445787815 1156154382247508 6563652684599490048 n 445817275 476805984794526 4143862017057677084 nΈπειτα πρακολουθούμε σταδιακά το βίντεο « Το ταξίδι της ηλεκτρικής ενέργειας – The Journey of Electrical Energy”

Δίνουμε στα παιδιά τις παρακάτω εικόνες και τους ζητάμε  να τις τοποθετήσουν με χρονολογική σειρά και παράλληλα να διηγούνται με τον δικό τους τρόπο το ταξίδι της ηλεκτρικής ενέργειας από την γη έως στο σπίτι μας.445380651 1563729221024589 7910357584423444167 n 1 445522711 1931900760594561 8658316334078239094 n 1

Δίνουμε για εμπέδωση το παρακάτω φύλλο εργασίας:

445654457 3607535276177528 104585460676441331 n 440735177 415897484686189 6541476615826446473 n

Βήμα 2ο: Ένα ρυπογόνο ορυκτό καύσιμο.

‘Εχουμε τοποθετήσει στον πίνακα της τάξης εικόνες που απεικονίζουν την υπερθέρμανση του πλανήτη εξαιτίας των εργοστασίων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Τις παρατηρούμε, συζητάμε και παρακολουθούμει τη συνέχεια του βίντεο « Το ταξίδι της ηλεκτρικής ενέργειας – The Journey of Electrical Energy”.

Ακολουθεί συζήτηση, η οποία επικεντρώνεται στο γεγονός πως η καύση του λιγνίτη ρυπαίνει το περιβάλλον εκπέμποντας διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα, το οποίο ενισχύει το φαινόμενο του θερμοκηπίου οδηγώντας στην υπερθέρμανση του πλανήτη. Ωστόσο η ηλεκτρική ενέργεια μας είναι απαραίτητη στη ζωή μας. Ας σκεφτούμε  πώς θα ήταν η ζωή μας χωρίς φώτα, χωρίς πλυντήριο, τηλεόραση ψυγείο  και τις υπόλοιπες ηλεκτρικές συσκευές!

Καταγράφουμε τις απόψεις των παιδιών:

445601790 1120467672592503 3102248238479464903 n 1

Δίνουμε στα παιδιά το παρακάτω φύλλο αξιολόγησης:

440598690 1379094783484010 6968780252588457032 n 445556773 823627382474572 3350927724328507147 n 445794251 1913182855791278 3491710517015750480 n

Τι μπορεί να κάνει ο κάθε ένας από μάς στο σπίτι του ή στο σχολείο για να μετριάσει το πρόβλημα; Καταγράφουμε  τις προτάσεις των παιδιών:445629020 424958203790341 2388360112504108630 nΚαι κάνουμε το φύλλο αξιολόγησης:

440765008 1155945912272016 7710722339945848261 n 1 445782519 964103452084182 1706795484585760077 n 1 445832438 478204271324075 87720385872060562 n 1

Παρακολουθούμε  το animation βίντεο «Ενέργεια, ας την εξοικονομήσουμε»

Δημιουργούμε με τις απαντήσεις μας ενημερωτικά τρίπτυχα ατομικά για τον κάθε μαθητή με τα οποία ενημερώνουμε τις οικογένειες των παιδιών, αλλά και φίλους μας από άλλα σχολεία και τα παιδιά των άλλων τμηματων του Νηπιαγωγείου μας, για τους τρόπους εξοικονόμησης ηλεκτρικής ενέργειας.Δημιουργούμε και ένα QR code για το τρίπτυχο.Το τρίπτυχο και το QR code, δημιουργήθηκαν στο canva:

445608349 770254071843128 6681118397682568827 n 445620256 974084660736137 1067815904783091622 n 445641319 1569187773642498 4194966258773050943 n 445720330 1575524423306013 2263313144760693701 n 445799287 1103304704231628 7112197797408990872 n 445833689 330427873228596 292032996659897243 n 445861062 964173688587433 2357141245816240142 n 445873978 1305647030355855 5769252784415188485 n Tosca and Pink Minimalist Playful QR Code Placement Poster

Με τις απαντήσεις των παιδιών δημιουργούμε μία αφίσα και ένα βίντεο με ηχητικά μηνύματα από τα παιδιά!

Κεντρικό σύνθημα:

“Λιγότερο ρεύμα Καλύτερη ζωή – Σώστε τη Γη”

440736719 1317725125850562 8065063057013336326 n

Βήμα 3ο: Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Μιλάμε  για την ανανεώσιμες πηγές ενέργειας οι οποίες μπορούν να μας τροφοδοτήσουν με ενέργεια χωρίς να ρυπαίνεται το περιβάλλον και να οδηγούν στην υπερθέρμανση του πλανήτη. Παρατηρούμε ανάλογο εποπτικό υλικό.

Παρακολουθούμε το παρακάτω βίντεο “Clean Green Energy Cartoon”

Φτιάχνουμει ένα επιτραπέζιο παιχνίδι. Στο τετράγωνο της αφετηρίας κολλάμε μια εικόνα της γης υπερθερμασμένης και στο τέλος της διαδρομής αντίστοιχα μια χαρούμενη γη:

445654362 487902050286482 903269025350978493 n 445773028 979082770099959 8706288025373616128 n 445810903 813372564099491 5315934903391313852 n

Βήμα 4ο: Με την βοήθεια του αέρα παράγουμε ενέργεια.

Παρουσιάζουμε στα παιδιά ένα κουτί, το wind power, το οποίο περιέχει μια ανεμογεννήτρια:

440760353 435191315886421 138522963205034071 n 445601790 294902163689655 3267223366806165533 n445794251 852025466946458 702355991949984726 n

440756935 422757140648832 7185884193313123876 n 1

Η ανεμογεννήτρια είναι έτοιμη:

445550186 1562941224269224 7116518799269635801 n

445762228 1241967650099505 7830323903892498681 n 1

Την παρατηρούμε με ενδιαφέρον και προσπαθούμε να μαντέψουμε πώς λειτουργεί:

445586376 812488127658877 5856247040521408779 n

Λειτουργε΄΄ί με αέρα! Φυσάμε δυνατά αλλά δε γυρίζει:

445762226 338394649016574 3456240458963547294 n

Screenshot 1 3

Αφού ολοκληρωθεί η κατασκευή της ανεμογεννήτριας τα παιδιά χειροκίνητα γυρνούν τον έλικα και παρατηρούν πως ανάβει ένα φωτάκι.

Screenshot 8 1

Με την δύναμη του αέρα κατορθώσαμε να έχουμε φως.
Τοποθετούμε απέναντι από την ανεμογεννήτρια έναν ανεμιστήρα και παρατηρούμε ότι γυρίζουν πιο γρήγορα οι έλικες.

 

logo3

 

Το πρόγραμμα «Ενεργώ για τον Πλανήτη» σχεδιάστηκε και υλοποιείται από το Ίδρυμα Λαμπράκη, στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας 21, με χρηματοδότηση από το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, από το Ίδρυμα Αθηνάς Ι. Μαρτίνου και από την Accenture Greece.

CC BY-NC-ND 4.0 Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0.