
Το σχολείο μας έχει φέτος την τιμή να συμμετέχει στο πιλοτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Ιδρύματος Λαμπράκη με τίτλο “Ενεργώ για τον Πλανήτη ” στο οποίο λαμβάνουν μέρος 28 σχολεία από όλη την Ελλάδα. Περισσότερα μπορείτε να δείτε στον παρακάτω σύνδεσμο: ΕΝΕΡΓΩ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΛΑΝΗΤΗ.
6η Δραστηριότητα: Το παρελθόν και το μέλλον της ενέργειας
Στόχος: Να γνωρίσουν οι μαθητές/-τριες τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των ανανεώσιμων και μη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Μαθησιακά αποτελέσματα: Οι μαθητές αναμένεται:
Να ευαισθητοποιηθούν και να μετριάσουν τη χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας.
Να γνωρίσουν και να χρησιμοποιήσουν νέα τεχνολογικά μέσα.
Να ενημερωθούν για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την προσφορά τους στην διατήρηση ενός υγιούς πλανήτη.
Δεξιότητες: Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα, Κριτική σκέψη, Υπευθυνότητα, Προσαρμοστικότητα, Ψηφιακός και τεχνολογικός γραμματισμός.
Περιγραφή της δράσης: Η καύση ορυκτών καυσίμων για την παραγωγή ενέργειας έχει ως συνέπεια την απελευθέρωση τεράστιων ποσοτήτων διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα με αποτέλεσμα να εντείνουν την υπερθέρμανση του πλανήτη. Ο μετριασμός της κατανάλωσης της ηλεκτρικής ενέργειας τείνει να είναι επιτακτικός και η αναζήτηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μονόδρομος.
Βήμα 1ο: Το ταξίδι του λιγνίτη. Από την γη στο σπίτι μας.
Ως αφόρμηση τοποθετούμε στο κέντρο της γωνιάς συζήτησης διάφορα αντικείμενα όπως ένα πιστολάκι μαλλιών, ένα τάμπλετ, μίξερ, καφετιέρα , ιονιστή, ηλεκτρικό μπρίκι, καφετιερα κ.ά. Στη συνέχεια ζητάμε από τα παιδιά να ονομάσουν τα αντικείμενα , να αναφέρουν τον σκοπό για τον οποίο χρησιμοποιούνται και να βρουν τι κοινό έχουν μεταξύ τους αυτά τα φαινομενικά διαφορετικά αντικείμενα. Θέλουμε ώστε να οδηγηθούν στο συμπέρασμα πως πρόκειται για ηλεκτρικές συσκευές οι οποίες χρειάζονται την ηλεκτρική ενέργεια.
Παροτρύνουμε τα παιδιά να σκεφτούν διάφορες ηλεκτρικές συσκευές που υπάρχουν στο Νηπιαγωγείο και να τις κατονομάσουν.
Πριν ξεκινήσουμε καταγράψαμε τις απόψεις των παιδιών:
Δίνουμε στη συνέχεια το παρακάτω φύλλο εργασίας, ως ανίχνευση των γνώσεων των παιδιών:
Έπειτα πρακολουθούμε σταδιακά το βίντεο « Το ταξίδι της ηλεκτρικής ενέργειας – The Journey of Electrical Energy”
Δίνουμε στα παιδιά τις παρακάτω εικόνες και τους ζητάμε να τις τοποθετήσουν με χρονολογική σειρά και παράλληλα να διηγούνται με τον δικό τους τρόπο το ταξίδι της ηλεκτρικής ενέργειας από την γη έως στο σπίτι μας.
Δίνουμε για εμπέδωση το παρακάτω φύλλο εργασίας:
Βήμα 2ο: Ένα ρυπογόνο ορυκτό καύσιμο.
‘Εχουμε τοποθετήσει στον πίνακα της τάξης εικόνες που απεικονίζουν την υπερθέρμανση του πλανήτη εξαιτίας των εργοστασίων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Τις παρατηρούμε, συζητάμε και παρακολουθούμει τη συνέχεια του βίντεο « Το ταξίδι της ηλεκτρικής ενέργειας – The Journey of Electrical Energy”.
Ακολουθεί συζήτηση, η οποία επικεντρώνεται στο γεγονός πως η καύση του λιγνίτη ρυπαίνει το περιβάλλον εκπέμποντας διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα, το οποίο ενισχύει το φαινόμενο του θερμοκηπίου οδηγώντας στην υπερθέρμανση του πλανήτη. Ωστόσο η ηλεκτρική ενέργεια μας είναι απαραίτητη στη ζωή μας. Ας σκεφτούμε πώς θα ήταν η ζωή μας χωρίς φώτα, χωρίς πλυντήριο, τηλεόραση ψυγείο και τις υπόλοιπες ηλεκτρικές συσκευές!
Καταγράφουμε τις απόψεις των παιδιών:
Δίνουμε στα παιδιά το παρακάτω φύλλο αξιολόγησης:
Τι μπορεί να κάνει ο κάθε ένας από μάς στο σπίτι του ή στο σχολείο για να μετριάσει το πρόβλημα; Καταγράφουμε τις προτάσεις των παιδιών:Και κάνουμε το φύλλο αξιολόγησης:
Παρακολουθούμε το animation βίντεο «Ενέργεια, ας την εξοικονομήσουμε»
Δημιουργούμε με τις απαντήσεις μας ενημερωτικά τρίπτυχα ατομικά για τον κάθε μαθητή με τα οποία ενημερώνουμε τις οικογένειες των παιδιών, αλλά και φίλους μας από άλλα σχολεία και τα παιδιά των άλλων τμηματων του Νηπιαγωγείου μας, για τους τρόπους εξοικονόμησης ηλεκτρικής ενέργειας.Δημιουργούμε και ένα QR code για το τρίπτυχο.Το τρίπτυχο και το QR code, δημιουργήθηκαν στο canva:
Με τις απαντήσεις των παιδιών δημιουργούμε μία αφίσα και ένα βίντεο με ηχητικά μηνύματα από τα παιδιά!
Κεντρικό σύνθημα:
“Λιγότερο ρεύμα Καλύτερη ζωή – Σώστε τη Γη”
Βήμα 3ο: Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Μιλάμε για την ανανεώσιμες πηγές ενέργειας οι οποίες μπορούν να μας τροφοδοτήσουν με ενέργεια χωρίς να ρυπαίνεται το περιβάλλον και να οδηγούν στην υπερθέρμανση του πλανήτη. Παρατηρούμε ανάλογο εποπτικό υλικό.
Παρακολουθούμε το παρακάτω βίντεο “Clean Green Energy Cartoon”
Φτιάχνουμει ένα επιτραπέζιο παιχνίδι. Στο τετράγωνο της αφετηρίας κολλάμε μια εικόνα της γης υπερθερμασμένης και στο τέλος της διαδρομής αντίστοιχα μια χαρούμενη γη:
Βήμα 4ο: Με την βοήθεια του αέρα παράγουμε ενέργεια.
Παρουσιάζουμε στα παιδιά ένα κουτί, το wind power, το οποίο περιέχει μια ανεμογεννήτρια:
Η ανεμογεννήτρια είναι έτοιμη:
Την παρατηρούμε με ενδιαφέρον και προσπαθούμε να μαντέψουμε πώς λειτουργεί:
Λειτουργε΄΄ί με αέρα! Φυσάμε δυνατά αλλά δε γυρίζει:
Αφού ολοκληρωθεί η κατασκευή της ανεμογεννήτριας τα παιδιά χειροκίνητα γυρνούν τον έλικα και παρατηρούν πως ανάβει ένα φωτάκι.
Το πρόγραμμα «Ενεργώ για τον Πλανήτη» σχεδιάστηκε και υλοποιείται από το Ίδρυμα Λαμπράκη, στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας 21, με χρηματοδότηση από το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, από το Ίδρυμα Αθηνάς Ι. Μαρτίνου και από την Accenture Greece.
Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0.