
Το σχολείο μας έχει φέτος την τιμή να συμμετέχει στο πιλοτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Ιδρύματος Λαμπράκη με τίτλο “Ενεργώ για τον Πλανήτη ” στο οποίο λαμβάνουν μέρος 28 σχολεία από όλη την Ελλάδα. Περισσότερα μπορείτε να δείτε στον παρακάτω σύνδεσμο: ΕΝΕΡΓΩ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΛΑΝΗΤΗ.
Θάλασσα αλμυρή υπάρχει, ξινή όμως υπάρχει;
Στόχος: Να κατανοήσουν οι μαθητές/-τριες το φαινόμενο της οξίνισης του νερού και τις συνέπειες στο θαλάσσιο και ανθρωπογενές περιβάλλον και να δραστηριοποιηθούν για τον μετριασμό του..
Μαθησιακά αποτελέσματα: Με την ολοκλήρωση της δραστηριότητας οι μαθήτριες/τές θα είναι σε θέση:
Να παρατηρήσουν, να υποθέσουν και να πειραματιστούν. Να συσχετίσουν το πείραμα που πραγματοποίησαν με τη λειτουργία της οξίνισης των ωκεανών και να κατανοήσουν πως οι εκπομπές CO2 επηρεάζουν τον ωκεανό τα θαλάσσια είδη και κατ επέκταση τον άνθρωπο.
Δεξιότητες: Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα, Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων, Ενσυναίσθηση, Πολιτειότητα.
Υλοποίηση της δράσης: Στο τ΄έλος της δράσης, τα παιδιά θα κατανοήσουν ότι λειτουργία της θάλασσας σε σχέση με το κλίμα είναι καθοριστική. Το κλίμα μιας περιοχής συνδέεται με την απόσταση της από τη θάλασσα. Η προστασία της θάλασσας οφείλει να αποτελέσει μέλημα της ανθρωπότητας καθώς ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα είναι η οξίνιση του νερού. Μέσα από τα πειράματα θα αντιληφθούν τι είναι η οξίνιση και πώς μπορούμε όλοι μας να αναλάβουμε δράση.
Βήμα 1ο: Γνωρίζοντας τα ανθόζωα της θάλασσας.
Τα παιδιά παρατηρούν τις εικόνες που έχουμε αναρτήσει στη γωνιά παρατήρησης και προσπαθούμε με κατάλληλες ερωτήσεις να περιγράψουν τις εικόνες:
Παρακολουθούμε ένα αγγλόφωνο εκπαιδευτικό βίντεο “Coral reef video for kids”:
Κάνουμε ανίχνευση γνώσεων σχετικά με τα κοράλλια και ποια είναι η χρησιμότητά τους στο θαλάσσιο οικοσύστημα. Κάνουμε υποθέσεις και καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι τα κοράλλια αρρωσταίνουν και πεθαίνουν.Πάμε να βρούμε το λόγο για τον οποίο συμβαίνει αυτό;
Βήμα 2ο: Τι τρέχει στον ύφαλο;
Παρουσιάζουμει στα παιδιά τον τρόπο με το οποίο γίνεται η οξίνιση των θαλασσών, μέσα από ένα κουκλοθέατρο.
Ετοιμάζουμε τις κούκλες ψάρια, στήνουμε το σκηνικό και δημιουργούμε την κατάλληλη ατμόσφαιρα:
Ως εμπέδωση δίνουμε στα παιδιά το ακόλουθο φύλλο εργασίας:
Ως προέκταση αξιοποιούμε το υπέροχο βιβλίο “Κοραλία, το ψάρι που έγινε εκατό ετών” της Λάρα Χόθορν. Ένα βιβλίο με εκπληκτική εικονογράφηση που είναι η εμπνευσμένη από την πραγματική ιστορία της αλίευσης ενός ροφού διακοσίων ετών στις ακτές της Αλάσκα. Η Κοραλία ζει σε έναν ύφαλο που είναι γεμάτος ζωή και χρώματα! Kαθώς μεγαλώνει βλέπει τον κόσμο σιγά σιγά να αλλάζει.
Παράξενα αντικείμενα εμφανίζονται στον ύφαλο και τα λαμπερά του χρώματα αρχίζουν να ξεθωριάζουν.
Ώσπου μια μέρα η Κοραλία συνειδητοποιεί ότι έχει απομείνει μόνη της…

Στη συνέχεια δημιουργούμε τη δική μας εφημερίδα για να ενημερώσουμε τον κόσμο για τους κινδύνους που απειλούν τα ψάρια:
Φτιάχνουμε μία αφίσα με έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης:
Ενεργώ για τον Πλανήτη – Η Ζωή στον ύφαλο
Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0.