Ενεργώ για τον Πλανήτη – Θάλασσα αλμυρή υπάρχει, ξινή όμως υπάρχει;

423599692 1077265666825025 3921035606061463057 n

Logo Ενεργώ για τον Πλανήτη 1 2

Το σχολείο μας έχει φέτος την τιμή να συμμετέχει στο πιλοτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Ιδρύματος Λαμπράκη με τίτλο “Ενεργώ για τον Πλανήτη ” στο οποίο λαμβάνουν μέρος 28 σχολεία από όλη την Ελλάδα. Περισσότερα μπορείτε να δείτε στον παρακάτω σύνδεσμο: ΕΝΕΡΓΩ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΛΑΝΗΤΗ.

Θάλασσα αλμυρή υπάρχει, ξινή όμως υπάρχει;

Στόχος: Να κατανοήσουν οι μαθητές/-τριες το φαινόμενο της οξίνισης του νερού και τις συνέπειες στο θαλάσσιο και ανθρωπογενές περιβάλλον και να δραστηριοποιηθούν για τον μετριασμό του..
Μαθησιακά αποτελέσματα: Με την ολοκλήρωση της δραστηριότητας οι μαθήτριες/τές θα είναι σε θέση:
Να παρατηρήσουν, να υποθέσουν και να πειραματιστούν. Να συσχετίσουν το πείραμα που πραγματοποίησαν με τη λειτουργία της οξίνισης των ωκεανών και να κατανοήσουν πως οι εκπομπές CO2 επηρεάζουν τον ωκεανό τα θαλάσσια είδη και κατ επέκταση τον άνθρωπο.
Δεξιότητες: Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα, Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων, Ενσυναίσθηση, Πολιτειότητα.

Υλοποίηση της δράσης: Στο τ΄έλος της δράσης, τα παιδιά θα κατανοήσουν ότι  λειτουργία της θάλασσας σε σχέση με το κλίμα είναι καθοριστική. Το κλίμα μιας περιοχής συνδέεται με την απόσταση της από τη θάλασσα. Η προστασία της θάλασσας οφείλει να αποτελέσει μέλημα της ανθρωπότητας καθώς ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα είναι η οξίνιση του νερού. Μέσα από τα πειράματα θα αντιληφθούν τι είναι η οξίνιση και πώς μπορούμε όλοι μας να αναλάβουμε δράση.

Βήμα 1ο: Γνωρίζοντας τα ανθόζωα της θάλασσας.

Τα παιδιά παρατηρούν τις εικόνες που έχουμε αναρτήσει στη γωνιά παρατήρησης και προσπαθούμε με κατάλληλες ερωτήσεις να περιγράψουν τις εικόνες:

Έγγραφο1

Παρακολουθούμε  ένα αγγλόφωνο εκπαιδευτικό βίντεο “Coral reef video for kids”:PhotoCollage 20240224 230703399

Κάνουμε ανίχνευση γνώσεων σχετικά με τα κοράλλια και ποια είναι η χρησιμότητά τους στο θαλάσσιο οικοσύστημα.  Κάνουμε υποθέσεις και καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι τα κοράλλια αρρωσταίνουν και πεθαίνουν.Πάμε να βρούμε το λόγο για  τον  οποίο  συμβαίνει  αυτό;

Βήμα 2ο: Τι τρέχει στον ύφαλο;

Παρουσιάζουμει στα παιδιά  τον τρόπο με το οποίο γίνεται η οξίνιση των θαλασσών, μέσα από ένα κουκλοθέατρο.

Ετοιμάζουμε τις κούκλες ψάρια, στήνουμε το σκηνικό και δημιουργούμε την κατάλληλη ατμόσφαιρα:

PhotoCollage 20240220 193924817 PhotoCollage 20240220 194322498

PhotoCollage 20240220 193652233 PhotoCollage 20240220 194120186 PhotoCollage 20240220 194230679 PhotoCollage 20240220 194412373 PhotoCollage 20240220 194458767 PhotoCollage 20240220 194726851 PhotoCollage 20240220 194627891

PhotoCollage 20240220 194536929

Τα παιδιά έχουν τώρα  γνωρίσει τη ζωή στους κοραλιογενείς υφάλους και τους κινδύνους που υπάρχουν…
Τα ψάρια με το κουκλοθέατρο στέλνουν το δικό τους μήνυμα στους ανθρώπους και στο τέλος γράφουν ένα γράμμα που το κλείνουν σε ένα μπουκάλι για να φτάσει στο σχολείο μας

PhotoCollage 20240220 194458767

Ως εμπέδωση δίνουμε στα παιδιά το ακόλουθο φύλλο εργασίας:

PhotoCollage 20240224 211810187 PhotoCollage 20240224 220711579 PhotoCollage 20240224 220636293 PhotoCollage 20240224 211635720 PhotoCollage 20240224 211709671 PhotoCollage 20240224 211738817

Ως προέκταση αξιοποιούμε το υπέροχο βιβλίο “Κοραλία, το ψάρι που έγινε εκατό ετών” της Λάρα Χόθορν. Ένα βιβλίο με εκπληκτική εικονογράφηση που είναι η εμπνευσμένη από την πραγματική ιστορία της αλίευσης ενός ροφού διακοσίων ετών στις ακτές της Αλάσκα. Η Κοραλία ζει σε έναν ύφαλο που είναι γεμάτος ζωή και χρώματα! Kαθώς μεγαλώνει βλέπει τον κόσμο σιγά σιγά να αλλάζει.
Παράξενα αντικείμενα εμφανίζονται στον ύφαλο και τα λαμπερά του χρώματα αρχίζουν να ξεθωριάζουν.
Ώσπου μια μέρα η Κοραλία συνειδητοποιεί ότι έχει απομείνει μόνη της…

koralia to psari pou egine ekanto etwn cover scaled 1

Τα παιδιά γοητεύονται από την Κοραλία και προβληματίζονται.
Εικονογραφούν το παραμύθι:
PhotoCollage 20240224 195137586 PhotoCollage 20240224 195205955 PhotoCollage 20240224 195236468 PhotoCollage 20240224 195301636
Δημιουργούν από χαρτόκουτα τον κοραλιογενή ύφαλο στον οποίο ζει η Κοραλία και οι φίλοι της:
PhotoCollage 20240224 195549313 PhotoCollage 20240224 195112592 PhotoCollage 20240224 194942561 PhotoCollage 20240224 195023148
Βήμα 3ο: Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς για αυτό;
Το μπουκάλι που είδαμε στο κουκλοθέατρο έφτασε στο σχολείο μας.
Διαβάζουμε  το μήνυμα που έστειλαν τα ψάρια στους ανθρώπους.
428370512 1628117794658105 5546049688479374 n
Παρακολουθούμε ένα εκπαιδευτικό βίντεο για τη μόλυνση των υδάτων, το οποίο επιβεβαιώνει το γράμμα των ψαριών:
428501744 388216630521863 5086781835883818444 n
Στη συνέχεια αναρωτιόμαστε τι θα μπορούσαν να κάνουν τα παιδιά για να ενημερώσουν τις μεγάλες βιομηχανίες και τον κόσμο όλο, ώστε να μειώσουν τις εκπομπές των ρύπων τους και να σώσουν το θαλάσσιο οικοσύστημα αλλά και τη ζωή των ανθρώπων γύρω από του υφάλους.
Mας επισκέπτεται ο κύριος Γιώργος Τσινάβος, μπαμπάς της Κυβέλης μας και μας ενημερώνει για τα μέτρα που έχουν πάρει στην ΚΡΙΚΡΙ,ώστε να προστατεύουν το περιβάλλον και να μην υπάρχει κίνδυνος μόλυνσης.
Μας εντυπωσίασε ιδιαίτερα η ενημέρωση που μας έκανε ο κύριος Τσινάβος για τη δημιουργία ενός εργοστασίου βιοενέργειας μέσα στην επιχείρηση η οποία κάνει στην ουσία σνακύκλωση στα απόβλητα της ΚΡΙΚΡΙ και δημιουργεί ενέργεια η οποία αξιοποιείται από την Εταιρεία, με αποτέλεσμα τη μικρότερη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας και Φυσικού Αερίου.
429885560 369289099340964 4175511554459195238 n 429836842 778845666911528 1879064711855211623 n 429889619 1079396043117888 1546815955116917873 n
Ακολουθεί συζήτηση σχετικά με τους τρόπους που ενημερώνονται άμεσα οι άνθρωποι όταν συμβαίνει ένα μεγάλο γεγονός.
Έντυπη και ηλεκτρονική ενηεμέρωση. Πότε γίνεται πιο γρήγορα η ενημέρωση;΄
Στέλνουμε ένα μήνυμα στην κυρία Αθανασία και διαπιστώνουμε ότι παίρνει αμέσως το email που της στείλαμε:428358478 736265144924759 1342740834659430327 n
Βρίσκουμε ειδήσεις ηλεκτρονικές και ειδήσεις σε εφημερίδα:
428433754 306731825378954 6438458046162356668 n

Στη συνέχεια δημιουργούμε τη δική μας εφημερίδα για να ενημερώσουμε τον κόσμο για τους κινδύνους που απειλούν τα ψάρια:

PhotoCollage 20240224 230639386 PhotoCollage 20240224 230440821 PhotoCollage 20240224 230508089 PhotoCollage 20240224 230532769 PhotoCollage 20240224 230612412Φτιάχνουμε μία αφίσα με έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης:

428501744 1127765081692457 8428419872481654346 n 428391629 3665350367031400 3744702571812063393 n 420658800 938704321300336 4054684093007236500 n
Καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι το email, το κινητό και οι ηλεκτρονικές ειδήσεις είναι πιο γρήγορος τρόπος ενημ΄έρωσης.
Τα παιδιά στη συνέχεια σχεδιάζουν ελεύθερα  πλάσματα της θάλασσας σε μεγάλο μέγεθος δίνοντας έμφαση στα χαρακτηριστικά του προσώπου. Στη συνέχεια χρησιμοποιώντας,  την εφαρμογή “chatter pix” δίνουμε φωνή στα ψάρια με τη φωνή του κάθε παιδιού και μηνύματα που έχουμε ήδη καταγράψει:
PhotoCollage 20240224 220527094
Δημιουργούμε βίντεο με τις δημιουργίες και τα μηνύματα των παιδιών:
(Θα προστεθεί)
Βήμα 4ο: Γιατί τελικά ξεράθηκαν το κοράλλια;
Κάνουμε ένα πείραμα:
Πάιρνουμε δύο διάφανα γυάλινα ποτήρια. Στο πρώτο βάζουμε νερό, στο δεύτερο ½ νερό και ½ ξύδι.
PhotoCollage 20240224 213119915 PhotoCollage 20240224 213222649
Δίνουμε στα παιδιά κουταλάκια και ποτηράκια για να δοκιμάσουν (όσοι θέλουν) το νερό με το ξύδι:
PhotoCollage 20240224 213301808 PhotoCollage 20240224 213346131
Εξηγούμε στα παιδιά, πως όπως με το ξύδι το νερό γίνεται όξινο, το ίδιο συμβαίνει και στη θάλασσα  και στην θάλασσα με τις μεγάλες ποσότητες από το διοξείδιο του άνθρακα.
Τοποθετούμε  σε κάθε γυάλινο ποτήρι ένα λουλούδι:
PhotoCollage 20240224 224741258
Τα παιδιά κάνουν τις καταγραφές  τους:
δ5495
Σε άλλα 2 ποτήρια χρησιμοποιούμε  κοχύλια.
PhotoCollage 20240224 213418819 PhotoCollage 20240224 213636783 PhotoCollage 20240224 213804522
Κάνουμε και πάλι τις καταγραφές μας σε ομαδικό έντυπο:
PhotoCollage 20240224 213825495
Δημιουργούμε μία  παρουσίαση για τα κοράλια με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στην εφαρμογή https://gamma.app/:

Ενεργώ για τον Πλανήτη – Η Ζωή στον ύφαλο

Screenshot 3

 

logo3 3
Το πρόγραμμα «Ενεργώ για τον Πλανήτη» σχεδιάστηκε και υλοποιείται από το Ίδρυμα Λαμπράκη, στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας 21, με χρηματοδότηση από το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, από το Ίδρυμα Αθηνάς Ι. Μαρτίνου και από την Accenture Greece.

CC BY-NC-ND 4.0 Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0.