
Το σχολείο μας έχει φέτος την τιμή να συμμετέχει στο πιλοτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Ιδρύματος Λαμπράκη με τίτλο “Ενεργώ για τον Πλανήτη ” στο οποίο λαμβάνουν μέρος 28 σχολεία από όλη την Ελλάδα. Περισσότερα μπορείτε να δείτε στον παρακάτω σύνδεσμο: ΕΝΕΡΓΩ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΛΑΝΗΤΗ.
Οι επιλογές μας μετράνε!
Στόχος: Να ευαισθητοποιήσουμε τους/τις μαθητές/-τριες σχετικά με τις αλλαγές που συμβαίνουν στο περιβάλλον κυρίως εξαιτίας των ανθρώπινων δραστηριοτήτων.
Μαθησιακά αποτελέσματα: Οι μαθήτριες/-τες αναμένεται:
Να ενημερωθούν για τους κινδύνους που αντιμετωπίζει ο πλανήτης μας.
Να συνειδητοποιήσουν πως η ανθρώπινη παρέμβαση στο φυσικό περιβάλλον προκαλεί περιβαλλοντικά προβλήματα.
Να κατανοήσουν την έννοια οικολογικό αποτύπωμα
Να αναλάβουν δράση κάνοντας μικρές αλλαγές για το παγκόσμιο κλίμα.
Δεξιότητες: Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα, Ενσυναίσθηση, Πολιτειότητα, Ανθεκτικότητα, Υπευθυνότητα, Πλάγια σκέψη, Αναστοχασμός
Υλοποίηση της δράσης: Στο τέλος της δράσης τα παιδιά θα κατανοήσουν, μέσα από παιχνιώδεις δράσεις, ότι το κλίμα του πλανήτη μας αλλάζει. Οι ανθρώπινες δραστηριότητες επιδρούν κατά κύριο λόγο αρνητικά στο περιβάλλον.Στον καθένα μας αντιστοιχεί ένα μερίδιο ευθύνης, το οποίο θα πρέπει να αναλάβουμε. Το λεγόμενο οικολογικό αποτύπωμα το οποίο μετρά τις επιδράσεις που προκαλούν οι δραστηριότητές μας στη Γη. Κάνοντας μικρές αλλαγές μπορούν να συμβάλλουν σε μεγαλύτερες αλλαγές για το παγκόσμιο κλίμα.
Βήμα 1ο: Σκέψου και δράσε διαφορετικά!
«Η μασκότ της τάξης μας η Ηλιαχτίδα, είχε τα γενέθλιά της, Η φίλη της ήταν άρρωστη και δεν μπόρεσε να πάει στην γιορτή. Η Ηλιαχτίδα, αφού διηγείται στη φίλη της πόσο ωραία πέρασε, ανακαλύπτει στο τέλος, πώς ίσως δεν είχε πραγματικά ανάγκη όλα αυτά τα δώρα που πήρε και ο τρόπος που σχεδίασε τα γενέθλιά της ίσως δεν ήταν και πολύ φιλικός για το περιβάλλον. Αποφασίζει να αναλάβει δράση για το περιβάλλον». Έχουμε ετοιμάσει και παρουσιάζουμε στα παιδιά μία σακούλα με σκουπίδια που μπορεί να δημιουργηθούν σε άνα πάρτυ γενεθλίων: Αδεια μπουκάλια και κουτάκια αναψυκτικών, μπουκαλάκια νερού, πλαστικά ή χάρτινα ποτήρια, κουταλοπίρουνα και πιάτα, άδειες συσκευασίες τροφίμων από γαριδάκια ,πατατάκια, μπισκότα, σοκολάτες
Στη συνέχεια παρακολουθούμε τα βίντεο:
Το Οικολογικό Αποτύπωμα της τροφής και το Οικολογικό Αποτύπωμα και Απορρίμματα:
Μέσα από τη συζήτηση και από εικόνες που βρίσκουμε στον Οδηγό του προγράμματος, τα παιδιά συνειδητοποιούν ότι ο καθένας από μας, αφήνει ένα ανθρακικό αποτύπωμα στον πλανήτη. Μαθαίνουμε την ιστορία της σοκολάτας και πόσο επηρέασε η παραγωγή της και η διανομή της τον πλανήτη. Στον αντίποδα, πόσο μειώνεται το αποτύπωμά μας, όταν τρώμε προιόντα που βρίσκονται κοντά μας. Στη συνέχεια κάνουμε το παρακάτω φύλλο αξιολόγησης:
Ως επέκταση, μετά από συζήτηση και έρευνα, δημιουργούμε το ατομικό μας ανθρακικό αποτύπωμα:
Βήμα 2ο: Για τον πλανήτη που συνεχίζουμε να καταστρέφουμε.
Παρακολουθούμε το βίντεο «Ο Bozzetto για τον πλανήτη που συνεχίζουμε να καταστρέφουμε!”
Χωρίζουμε στη μέση ένα χαρτί μέτρου με μια κάθετη γραμμή κολλάμε αριστερά και δεξιά έναν χαρούμενο και έναν λυπημένο πλανήτη. Τα παιδιά ζωγραφίζουν κάτω από κάθε εικόνα τις αντίστοιχες αιτίες:
Ως εμπέδωση κάνουμε και το ακόλουθο φύλλο εργασίας:
Δημιουργούμε ένα πίνακα ζωγραφικής με θέμα «ο πλανήτη μας κινδυνεύει»:
Βήμα 3ο:Ανακυκλώνω.
Φέρνει στην ολομέλεια τη μαύρη σακούλα με τα απορρίμματα από το πάρτι, που είδαμε στην αρχή της δράσης και τα σκορπάμε στο χαλί. Έχουμε ήδη παρουσιάσει στα παιδιά πίνακες και ε΄χουμε συζητήσει για τα υλικά που μπορούν να ανακυκλωθούν και σε ποιο κάδο τοποθετούμε κάθε υλικό.
Εχουμε ετοιμα΄σει κάδους ανακύκλωσης από χαρτόκουτα:
Τα παιδιά ομαδοποιηούν τις συσκευασίες ανάλογα με το υλικό που είναι φτιαγμένες και τις τοποθετούν στον αντίστοιχο κάδο:
Κάνουμε τα παρακάτω φύλλο εργασίας:
Βήμα 4ο: Ανθεκτικότητα υλικών.
Για να διαπιστώσουν τα παιδιά την ανθεκτικότητα των υλικών στο περιβάλλον με συνέπεια την μόλυνσή του, θα θάψουμε στο χώμα κάποιες συσκευασίες. Ένα πλαστικό μπουκαλάκι νερό, ένα κουτάκι αναψυκτικού, μια πλαστική και μια χάρτινη σακούλα και ένα χάρτινο πιάτο. Θα κάνουμε το ίδιο βάζοντας τις ίδιες συσκευασίες σε νερό:
Δημιουργούμε μια ομαδική εργασία με το ιδανικό οικολογικό αποτύπωμα, το οποίο θα συμβάλει στον μετριασμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη.
Το ονομάζουμε το patchwork με τα οικολογικά μας αποτυπώματα:
Κάναμε και κάποιες κατασκευές για να δείξουμε την αγάπη μας στη γη:
Στο τέλος του προγράμματος, η Ηλιαχτίδα θα απονείμει σε όλους το βραβείο του Υπεύθυνου Πολίτη για τη συνολική τους προσπάθεια.
Το πρόγραμμα «Ενεργώ για τον Πλανήτη» σχεδιάστηκε και υλοποιείται από το Ίδρυμα Λαμπράκη, στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας 21, με χρηματοδότηση από το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, από το Ίδρυμα Αθηνάς Ι. Μαρτίνου και από την Accenture Greece.
Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0.