Ενεργώ για τον Πλανήτη – Καυτή Γη

437937657 954159996244210 5941241375460547432 n

Logo Ενεργώ για τον Πλανήτη 1 2

437772688 1608290556585945 6501656155464314552 n

Το σχολείο μας έχει φέτος την τιμή να συμμετέχει στο πιλοτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Ιδρύματος Λαμπράκη με τίτλο “Ενεργώ για τον Πλανήτη ” στο οποίο λαμβάνουν μέρος 28 σχολεία από όλη την Ελλάδα. Περισσότερα μπορείτε να δείτε στον παρακάτω σύνδεσμο: ΕΝΕΡΓΩ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΛΑΝΗΤΗ.

Καυτή Γη

Στόχος: Να προετοιμάσει τις/τους μαθήτριες/-τές να αναλάβουν τον ρόλο του ενεργού πολίτη για την επίλυση των συγκρούσεων που αντιμετωπίζει η κοινωνία για την διαχείριση του νερού.

Μαθησιακά αποτελέσματα: Να εκπαιδεύσουμε βιωματικά τους /τις μαθητές/-τριες ώστε να αποκτήσουν και να εδραιώσουν συνήθειες που θα έχουν θετικό αντίκτυπο στο περιβάλλον. Να ενημερωθούν και να κατανοήσουν το φαινόμενο της ξηρασίας και τις συνέπειές του στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον. Ευαισθητοποίηση και εμπλοκή της ευρύτερης κοινότητας.

Δεξιότητες: Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα, Αυτομέριμνα, Ενσυναίσθηση, Πολιτειότητα, Προσαρμοστικότητα, Υπευθυνότητα.

Περιγραφή της δράσης: Μία από τις συνέπειες της υπερθέρμανσης του πλανήτη είναι η ξηρασία. Η ανεπαρκής βροχόπτωση, η αποστράγγιση των ποταμών και των αλυκών, η μείωση των υπόγειων υδάτων σε συνδυασμό με την ανθρώπινη δραστηριότητα της εντατικής καλλιέργειας και υπερβολικής άρδευσης, με την αποψίλωση των δασών και τις πυρκαγιές εντείνουν το πρόβλημα.

Βήμα 1ο :Τι είναι η ξηρασία;

Παρουσιάζουμε στα παιδι΄΄α εικόνες όπου απεικονίζεται γόνιμη γη και αντίστοιχα εικόνες όπου  απεικονίζεται γόνιμη γη και αντίστοιχα γη με ξηρασία:

Τα παιδιά παρατηρούν και συγκρίνουν τις εικόνες και τις αντιστοιχίζουν με καρτέλες όπου αναγράφονται οι φράσεις:

Γόνιμη γη και ξηρασία. Τα παιδιά μας λένε τι φαντάζονται πώς σημαίνουν και σε ποια εικόνα θα τις αντιστοιχούσαν.434222436 1110459033581892 1703377812247481739 n434136717 1040670147389308 8332323162799709643 n

Παρακολουθούμε το video “Drought – The Dr. Binocs Show | Best Learning Videos For Kids | Peekaboo Kidz” και το συζητάμε σταδιακά με τα παιδιά:

434122078 455736313465948 4576993669655340961 n

Στη στνέχεια, για να γίνει με βιωματικό τρόπο κατανοητό το φαινόμενο της ξηρασίας και πως μοιάζει η ξερή γη , φυτεύουμε μαζί με τα παιδιά,  σπόρους σε δύο γλάστρες:

434138083 382326861460952 490024138210281900 n

Τις τοποθετούνμε σε ένα ηλιόλουστο σημείο της αυλής και ποτίζουν μόνο τη μία:

434129642 458491613191795 7839381327337070250 n

Το πείραμα είναι εξελισσόμενο. Καταγράφουμε ομαδικά την πρώτη ημέρα στο έντυπο παρατήρησης τις υποθέσεις και τις παρατηρήσεις μας και μετά από δύο εβδομάδες, θα καταφράψουμε και πάλι,  ώστε να μπορέσουμε να βγάλουνμε τα συμπεράσματά μας:

434136713 1749500515579011 2197680686691184933 n 434166863 950548390003407 4622137507521710294 n

Βήμα 2ο: Αν μείνουμε χωρίς νερό;

Δείχνουμε στα παιδιά εικόνες με τις αιτίες της ξηρασίας όπως μείωση της βροχόπτωσης, αποστράγγιση ποταμών, υπερβολική άρδευση και χρήση του νερού για ανθρώπινες δραστηριότητες, πυρκαγιές και αποψίλωση δασών.

434173847 1104028844262996 7493031871985675687 n

Στη συνέχεια ακούμε  αφήγηση του παραμυθιού της Μαρίνας Γιώτη « Η Στιγμούλα είναι δυνατή” και το διαβάζουμε σε έντυπη μορφή:

Αφού ακούσουμε το παραμύθι ακολουθεί συζήτηση. Τα παιδιά παρατηρούν τις εικόνες που προαναφέραμε   και τις συγκρίνουν με την ιστορία που άκουσαν ώστε να οδηγηθούν σε συμπεράσματα. Το νερό είναι πολύτιμο και χωρίς αυτό ένας τόπος δεν μπορεί να είναι βιώσιμος.
Στο τέλος ως εμπέδωση δημιουργούν ομαδικά τα δικά τους μικρά βιβλία (τεχνική Φρενέ)Βιβλία με τεχνική Φρενέ:

434301065 433155769261234 2709266301616832272 n

434160195 3301754503461739 4601666099642061404 n 434131147 738413331707928 5413500611836289105 n 432540663 1081348119834602 981059756018460883 n 434454789 7299148820180171 2797165671958443852 n

434379530 1909484309489097 4450735673688861595 n 434131154 794412102600059 8122923859470349480 n 434846247 429165906262681 7950967644235563488 n 434299652 385535597698797 5253352515135226759 n 434315434 434198119303763 6252399354808664768 n434132547 956473359362305 4350597935572012731 n 434136721 945015703934111 6267777891762123691 n 434190679 1170158647478845 5432785388484115652 n 434264734 813557600591024 6801152809033549084 n 434296430 1185372875783389 4181925292416643925 n 434342235 1087494569222096 4538528894589501204 n 434354121 297853853334049 987478667722513628 n 434442028 1154649622618214 221401309667684820 n

Βήμα 3ο: Τι μπορώ να κάνω εγώ για αυτό;

Παρακολουθούμε και συζητάμε τη συνέχεια του βίντεο που είδαμε στην αρχή και καλούμε τα παιδιά να σκεφτούν τρόπους με τους οποίους μπορούν να μειώσουν την σπατάλη του νερού. Στη συνέχεια ομαδοποιούν καρτέλες που απεικονίζουν θετικούς και αρνητικούς τρόπους διαχείρισης του νερού.

434136723 418315927563829 4945739588356589806 n 434161124 400960532818022 5613458373187181288 n 434142151 418724587417557 4738804718703827798 n 434120967 1085010652802454 8128939872630321322 n 434138070 1132655858150814 7767232376938964970 n 434222449 1170336034340312 8669361275750263676 n 434411237 1119150612620470 3931483348538395898 n

Κάνουμε και το παρακάτω φύλλο αξιολόγησης:

434393036 412379988078310 1423522535905641852 n 434304136 2593071480874988 6758714540974381916 n 434170370 808291324691960 4515739998941086084 n 434149772 2357083471347593 3218948341030069254 n 434084711 1487430265174053 8607672252157703514 n

Βήμα 4ο: Όλοι μαζί όλοι μαζί είμαστε πιο δυνατοί!

Με αφορμή τη συμμετοχή μας στη δράσης “Let’s do it Greece“, οργανώνουμε  στον προαύλιο χώρο του σχολείου μας δράση, κατά την οποία φυτεύουμε φυτά και λουλούδια, σε συνεργασία με τους γονείς και το τμήμα Παιδείας  του Δήμου μας.

434405724 1150866359487367 6284432554754485251 n

437914135 3594411930809840 6479291589161748030 n 437926668 801747901285948 1656649158984814711 n 437971917 1371696306856909 2597543493242746161 n 434196321 2316097241921373 3668244923806458190 n 434140767 1337912913543964 7450660901432397670 n 434151521 7362210327192280 277900632274969094 n 437778131 446186907781417 1923872006152883934 n 437871318 933528901803034 3082136457035191740 n 437905266 1912082295861719 2329833420927060381 n 437934919 729044942765683 2342648634750093593 n

Στο διαδραστικό πίνακα της τάξης μας, για εμπέδωση παίζουμε με τα παιδιά  ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι σωστού ή λάθους με θέμα την εξοικονόμηση του νερού.

434091105 381588258182017 7393663240281940084 n 434135565 743511214638281 6743276757991565167 n 437767831 770459925051795 2512345668064316102 n 437790036 792377719113842 2423198176044153833 n

Με αφορμή τους τρόπους εξοικονόμησης νερού που έμαθαν τα παιδιά,  τα ρωτάμε να σκεφτούν με ποιον τρόπο πότιζαν παλιά τον κήπο του σχολείου τους και αν υπάρχει κάποιος τρόπος να περιορίσουμε ακόμη περισσότερο τη χρήση νερού για το πότισμα ενώ παράλληλα θα φροντίζουμε σωστά τα φυτά μας. Στη συνέχεια  επαρακολουθο΄ύμε ένα σύντομο βίντεο animation σχετικά με τη συλλογή του βρόχινου νερού και αποφασίζουμε να συντάξουμε μια επιστολή προς το αρμόδιο τμήμα πρασίνου του Δήμου μαςκαι τον Δήμαρχο ζητώντας τους να εγκαταστήσουν στο σχολείο μας δεξαμενή συλλογής βρόχινου νερού με στόχο την άρδευση των πράσινων χώρων του σχολείου:

434334967 949822230138472 1313519337639507894 n

437887550 407926575338200 6661414075397692357 n 437859185 1155031679010363 7321621283191516169 n 437937861 427021753358630 3968409012017843542 n 437962002 360802646329257 36910881867101120 n

 

 

logo3 3

Το πρόγραμμα «Ενεργώ για τον Πλανήτη» σχεδιάστηκε και υλοποιείται από το Ίδρυμα Λαμπράκη, στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας 21, με χρηματοδότηση από το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, από το Ίδρυμα Αθηνάς Ι. Μαρτίνου και από την Accenture Greece.

CC BY-NC-ND 4.0 Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0.