Η 28η Οκτωβρίου 1940 αποτελεί μία από τις πιο σημαντικές εθνικές επετείους για την Ελλάδα. Είναι η ημέρα που η χώρα μας είπε το ιστορικό «ΟΧΙ», υπερασπιζόμενη την ελευθερία και την ανεξαρτησία της.
Στο νηπιαγωγείο μας προσεγγίσαμε αυτήν την έννοια με τρόπο απλό, κατανοητό και παιγνιώδη, ώστε τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με τις βασικές αξίες της γιορτής: την ειρήνη, τη φιλία, την ενότητα και την αγάπη για την πατρίδα.
Ημέρα 1: Γνωρίζουμε τη Σημαία.
Η εβδομάδα ξεκίνησε με τη γνωριμία της ελληνικής σημαίας, σύμβολο ελευθερίας και εθνικής ταυτότητας.
- Συζήτηση για τη σημαία, τα χρώματά της και τον σταυρό. Μάθαμε βασικές λέξεις όπως Ελλάδα, Σημαία, Ελευθερία.
- Μετρήσαμε τις λωρίδες της σημαίας και συζητάμε για το πλήθος.
- Παρατηρήσαμε πού βλέπουμε σημαίες στην καθημερινή ζωή (σχολεία, πλατείες, γιορτές).
- Κατασκευή σημαίας σε χαρτί μπλε και λευκό.
- Μάθαμε το τραγούδι “Η Σημαία” και ακούσαμε και άλλα σχετικά τραγούδια.
- Διαβάσαμε το βιβλίο “Το έπος του 1940”.
- Τα παιδιά κινήθηκαν στον χώρο, κάνοντας κινήσεις που θυμίζουν «κυματισμό».
Ημέρα 2: Η Έννοια της Ελευθερίας.
Τη δεύτερη μέρα επικεντρωθήκαμε στην αξία της ελευθερίας, με απλές δραστηριότητες που τα παιδιά κατανοούν μέσα από το παιχνίδι.
- Τα παιδιά έμαθαν τα ιστορικά γεγονότα της 28ης Οκτωβρίου και εμπλούτισαν το λεξιλόγιό τους με νέες λέξεις.
- Παιχνίδι ΝΑΙ–ΟΧΙ με καρτέλες ✔️ και ❌, όπου μετράμε τις απαντήσεις.
- Συζήτησαμε για τα δικαιώματα των παιδιών και δώσαμε επιχειρήματα γιατί δε θέλουμε τον πόλεμο και επιθυμούμε ειρήνη.
- Ζωγραφίσαμε ό,τι μας κάνει χαρούμενους και ελεύθερους.
- Αυτοσχεδιασμός ήχων – «Χαρούμενοι ήχοι – Στεναχωρημένοι ήχοι».
- Διαβάσαμε την ιστορία “Το κανόνι της Ειρήνης”.
- Παιχνίδι «Παγώνω – Ελευθερώνομαι» με μουσική, για να βιώσουμε την έννοια της ελευθερίας.
Ημέρα 3: Το Ιστορικό «ΟΧΙ».
Η τρίτη μέρα συνδέει την ιστορία με δραστηριότητες προσαρμοσμένες στην ηλικία των νηπίων.
- Συζήτηση: «Τι σημαίνει να είμαι ελεύθερος;» Μάθαμε τη λέξη «ΟΧΙ» και την αναγνωρίσαμε ανάμεσα σε άλλες λέξεις.
- Ομαδοποίηση εικόνων (Ελλάδα – Ιταλία), με έννοιες «μαζί» και «χώρια».
- Εντοπίσαμε την Ελλάδα στον χάρτη και που διαδραματίστηκε ο πόλεμος του 1940.
- Χρωματισμός σχετικών εικόνων.
- Ακρόαση πατριωτικών τραγουδιών, συνοδεία.
- Διαβάσαμε το βιβλίο “Ο Γίγαντας ΚΑΙ ο Νάνος”.
- «Παιχνίδι συμφιλίωσης» – τα παιδιά σχημάτισαν κύκλο και ενώθηκαν με τα χέρια.
Ημέρα 4: Μικρή Γιορτούλα.
Η εβδομάδα ολοκληρώθηκε με μια χαρούμενη «μικρή γιορτούλα» στην τάξη.
- Είπαμε ποιηματάκια που είχαμε μάθει. Επανάληψη λέξεων: Σημαία – Ελλάδα – ΟΧΙ – Ελευθερία – ΑΕΡΑ.
- Μετρήσαμε σημαίες και εξασκηθήκαμε στην καταμέτρηση και την αναγνώριση των αριθμών από το 1 έως το 5.
- Συζητήσαμε «Πώς τιμούμε τους ήρωες σήμερα;» (π.χ. με γιορτές, παρέλαση, στεφάνια, σημαίες).
- Ομαδική εργασία: «Ειρήνη» με ζωγραφιές και κολλάζ, για να στολίσουμε τον τοίχο του σχολείου.
- Ακούσαμε σχετικά τραγούδια και εμβατήρια παρέλασης.
- Παρέλαση στην αυλή με σύνθημα «Ζήτω η Σημαία – Ζήτω η Ελευθερία!».
