ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – κοινωνική συναίσθηση & ευθύνη
Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα
Τίτλος: “Αλληλοσεβασμός και Διαφορετικότητα στο Νηπιαγωγείο”
Σκοπός του συγκεκριμένου εργαστηρίου είναι να προωθήσει το σεβασμό στον Εαυτό και στον Άλλον, καθώς και την έννοια και την αξία της διαφορετικότητας. Η καλύτερη κατανόηση του εαυτού μας και του άλλου δίπλα μας, γίνεται μέσα από εμπειρίες. Όσο πιο νωρίς επεξεργαστεί ένα παιδί τις έννοιες της διαφορετικότητας και του σεβασμού, τόσο πιο αποτελεσματικά θα καλλιεργήσει δεξιότητες που θα κάνουν το σεβασμό πράξη και τρόπο ζωής. Οι παρακάτω δραστηριότητες στοχεύουν στην αναγνώριση, αποδοχή και σεβασμό της διαφορετικότητας μέσα από ομαδικά παιχνίδια, ιστορίες και παραμύθια, τέχνη και συζητήσεις που προάγουν τη συνεργασία και τον αλληλοσεβασμό.
1ο εργαστήριο: “Ας γνωριστούμε – ποιοι είμαστε;”
- Τα νήπια μέσα από παιχνίδια γνωριμίας συγκροτούν την ομάδα της τάξης. Επικοινωνούν μέσα από την κίνηση και τη μη λεκτική επικοινωνία.
- Φτιάχνουμε το δέντρο της ομάδας – στην ολομέλεια κάνουμε αναφορά στο αποτύπωμά μας που είναι μοναδικό, ζωγραφίζουμε το χεράκι μας με το αγαπημένο μας ζωάκι.

2ο εργαστήριο: “Φτιάχνουμε τους κανόνες της ομάδας μας”
- “Συμβόλαιο ομάδας”. Τα παιδιά ζωγραφίζουν έναν κανόνα εύρυθμης λειτουργίας της ομάδας.
- “Χαρίζω στον εαυτό μου και στον άλλο κάτι θετικό”
Ομαδική κατασκευή της αλυσίδας της φιλίας, στόχος η αναγνώριση θετικών ιδιοτήτων που διαθέτουν τα ίδια για τον εαυτό τους καθώς και η αναγνώριση θετικών χαρακτηριστικών που βλέπουν και θαυμάζουν στους άλλους. Ζωγραφίζω κάτι όμορφο και το χαρίζω στον/η φίλο/η μου.
3ο εργαστήριο: “Είναι όλοι γύρω μου ίδιοι ή διαφορετικοί;”
- Ομοιότητες και Διαφορές: Κατασκευή πίνακα διπλής εισόδου όπου όλα τα νήπια καταγράφουν το όνομα, το χρώμα μαλλιών και ματιών καθώς και το ύψος… γίνεται συζήτηση για τις ομοιότητες αλλά και τις διαφορές που παρατηρούμε!

- Παρατηρούμε και να εντοπίζουμε ομοιότητες και διαφορές στους ανθρώπους μέσα από φωτογραφίες, αλλά και από την παρατήρηση του εαυτού μας και των συμμαθητών μας…
4ο εργαστήριο: “Ομοιότητες και Διαφορές στη φύση και στα ζώα”
- Παρατηρούμε και εντοπίζουμε ομοιότητες και διαφορές στο περιβάλλον μέσα από φωτογραφίες φυτών, δέντρων, ζώων… συζητάμε για τις διαφορές και τις ομοιότητες και καταλήγουμε σε συμπεράσματα.
- Παρακολουθούμε το βίντεο στο youtube “Συγκρίσεις και Διαφορετικότητα” picou – picou https://www.youtube.com/watch?v=Hj4j3iR9XQw, αλλά ακούμε και το τραγουδάκι που έφτιαξαν παιδάκια μεγαλύτερης τάξης “Οι διαφορές δεν έχουν σημασία” https://www.youtube.com/watch?v=rXnsZIZdiR8&list=RDrXnsZIZdiR8&start_radio=1.
- Διαβάζουμε το παραμύθι “Ελμερ… ο παρδαλός ελέφαντας”.
Παίζουμε παιχνίδι με τον Έλμερ!
- Παρακολουθούμε την ιστορία “Μάτα… η μπλε ντομάτα”, ζωγραφίζουμε ό,τι μας άρεσε από την ιστορία!
- Διαβάζουμε το παραμύθι “Μια καμηλοπάρδαλη κι άλλη μισή” και ζωγραφίζουμε ό, τι μας έκανε εντύπωση!
5ο εργαστήριο: “Ο Picasso και η Margaret – Πρόσωπα και συναισθήματα”
Παρατηρούμε και εντοπίζουμε διαφορές στους ανθρώπους μέσα από πίνακες ζωγραφικής, παρατηρούν τον εαυτό τους και ζωγραφίζουν ένα μοναδικό και ξεχωριστό προτέρημά τους.
6ο εργαστήριο: “Η Αξία της Διαφορετικότητας”
- Τα παιδιά αναγνωρίζουν ότι είναι σημαντικό να διαφέρουμε μεταξύ μας και πως όλοι μπορούμε να μάθουμε και να κερδίσουμε από τους άλλους. Διαβάζουμε το παραμύθι “Το κάτι άλλο” και ζωγραφίζουμε ό,τι μας έκανε εντύπωση.
7ο εργαστήριο: “Η Αξία της Διαφορετικότητας – Αξιολόγηση”




























