Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική είναι απλώς μοναδική…..
ένα πρόγραμμα που θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε, ότι όλες οι οικογένειες δεν είναι ίδιες, είναι μοναδικές και ξεχωριστές…αλλά και να γνωρίσουμε διαφορετικούς τύπους οικογενειών…
Στην προσπάθειά μας αυτή, θα μας βοηθήσουν οι οικογένειες των ζώων….που παρουσιάζονται στα παιδιά μέσα από ένα παραμύθι.
Έτσι λοιπόν στα πλαίσια του πρώτου εργαστηρίου δεξιοτήτων, φτιάξαμε το αρχικό ιστογράμμα με τις ιδέες των παιδιών για το τί είναι η οικογένεια!
Ζωγραφίσαμε τις οικογένειες μας και παρακολουθήσαμε όλοι μαζί το διαδραστικό παραμύθι της Ι.Μανάφη “Η μονα-δική μου οικογένεια”http://play.byethost8.com/elfi/
Μιλήσαμε για το πόσα μέλη έχει ο καθένας στην οικογένειά του,τα παιδιά παρουσίασαν την ζωγραφιά της οικογένειας τους και μέτρησαν τα ανθρωπάκια που είχαν φτιάξει…χωρίστηκαν έτσι σε ομάδες ανάλογα με τον αριθμό των μελών της οικογένειας….
και έβαλαν την ζωγραφιά τους κάτω από τον αντίστοιχο αριθμό!!
Αφορμή για τον πρώτο τύπο οικογένειας στάθηκε η κάρτα που μας έστειλε η οικογένεια των πιγκουίνων.Συζητήσαμε και μάθαμε πράγματα…..για την οικογένεια αυτή! Και κάπως έτσι καταλήξαμε στον ορισμό της πυρηνικής οικογένειας! Συμφωνήσαμε, οτι η οικογένεια των πιγκουίνων μοιάζει πολύ με την δική μας οικογένεια…έχει δηλαδή: μαμά, μπαμπά και παιδάκια!!!
Ζωγραφίσαμε το σπίτι της πυρηνικής οικογένειας….
και φτιάξαμε κολλάζ τα σπιτάκια μας, χρησιμοποιώντας τα βασικά σχήματα ……
Χτίσαμε όλοι μαζί ……
Στην συνέχεια του εργαστηρίου μας …μας συστήθηκε η μεγάλη οικογένεια των λύκων!!
Μας έστειλε την κάρτα της οικογένειας, για να την γνωρίσουμε καλύτερα, είδαμε βιντεάκι στο διαδίκτυο https://youtu.be/4_lrTveNQrg, και μάθαμε πολλά πράγματα για την μεγάλη αυτή οικογένεια!!!
Η “αγέλη” όπως αλλιώς λέγεται, έχει μπαμπά που είναι συνήθως και ο αρχηγός, μαμά, πολλά λυκάκια, γιαγιά, παππού και πολλές φορές θεία και θείο!!!
Ζωγραφίσαμε λοιπόν, όλα τα μέλη της αγέλης…..και μιλήσαμε για τις όμορφες και άσχημες στιγμές της εκτεταμένης οικογένειας….., όπως λέγεται αυτός ο τύπος οικογένειας!!!
Τιμώμενα μέλη της μεγάλης αυτής οικογένειας…ο παππούς και η γιαγιά που αγαπούν και φροντίζουν τα μικρά στην αγέλη…..έτσι μιλήσαμε για τους παππούδες και τις γιαγιάδες μας…για τα πράγματα που κάνουν για εμάς.Με τις ιδέες των παιδιών, φτιάξαμε μια αφίσα με τα όσα κάνει για εμάς η γιαγιά και ο παππούς. Τόσα και άλλα τόσα…!!
Για να τους δείξουμε πόσο πολύ τους αγαπάμε…τους ζωγραφίσαμε και δείξαμε τις ζωγραφιές μας στους φίλους μας, προκειμένου να γνωρίσουν και αυτοί την γιαγιά και τον παππού μας!!!
Μετά την οικογένεια των λύκων …….ήταν η σειρά για την οικογένεια του καγκουρό!!!
Μας έστειλε την δική του κάρτα, για να μάθουμε πράγματα για την ξεχωριστή οικογένειά του. Μάθαμε για την πράγματι ιδιαίτερη σχέση μαμάς και μικρού…Ότι είναι πάντα μαζί και δεν αποχωρίζονται ποτέ..το κουβαλά μαζί της παντού!!!
Το μικρό είναι μέσα στο σάκο της μαμάς τον περισσότερο καιρό…..η “τσεπούλα”, η” σακούλα” της μαμάς είναι το σπιτάκι του, εκεί τρώει, κοιμάται, κρύβεται όταν φοβάται…..
Τιμώμενο πρόσωπο σε αυτήν την οικογένεια η ΜΑΜΑ!! Η μαμά τα κάνει όλα μόνη της….είναι μια μικρή οικογένεια που έχει μόνο μαμά και παιδί, είναι μια οικογένεια μονογονεϊκή.
Μιλήσαμε λοιπόν για τη μαμά μας ….πόσα κάνει και αυτή για εμάς και πόσο μας αγαπά!!! Αποφασίσαμε να της κάνουμε ένα δώρο με πολλή αγάπη….
Καδράκια με λουλούδια που τόσο της αρέσουν …….αλλά και ζωγραφίσαμε το πορτρέτο της σαν αληθινοί ζωγράφοι!!!
Στο τέλος του προγράμματός μας, σειρά είχαν δύο πραγματικά ξεχωριστές οικογένειες……διαβάσαμε το παραμύθι ” Οι δυο μαμάδες του Μελένιου”, ένα παραμύθι που γνωρίζει στα παιδιά την έννοια της υιοθεσίας.
Ο μικρός Μελένιος, είναι ένα πορτοκαλί καγκουρό, που η μαμά του, το δίνει για υιοθεσία σε ένα ζευγάρι καφέ καγκουρό…..η μαμά το αγαπά πολύ, αλλά ο Μελένιος δεν χωράει να μπει και αυτός στην “τσεπούλα” της γιατί έχει πολλά μικρά καγκουράκια….έτσι η καφέ καινούρια μαμά που δεν έχει παιδάκια, το βάζει στην “τσεπούλα” της και το μεγαλώνει με απέραντη αγάπη….είναι το παιδάκι της καρδιάς!!!
με αφορμή το παραμύθι αυτό, η οικογένεια του κούκου μας στέλνει την κάρτα της…προκειμένου να γνωρίσουμε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της!!!
Μαθαίνουμε από πληροφορίες στο διαδίκτυο, ότι ο κούκος αφήνει τα αυγά του σε άλλες φωλιές….και τα μικρά του μεγαλώνουν σε διαφορετικές οικογένειες που τα φροντίζουν και τα αποδέχονται σαν να ήταν δικά τους…..με λίγα λόγια τα υιοθετούν!!!
έτσι τα παιδιά κατανοούν την έννοια της υιοθεσίας….και οδηγούμαστε στον τύπο της θετής οικογένειας!
Στο τέλος τα χελωνάκια, μας στέλνουν την κάρτα τους…..προκειμένου να γνωρίσουμε την ξεχωριστή οικογένειά τους……τα παιδιά μαθαίνουν για τα χαρακτηριστικά της θαλάσσιας χελώνας και ότι τα μικρά χελωνάκια μεγαλώνουν μόνα τους!!!!……είναι χωρίς μαμά και μπαμπά….
Αυτό τα κάνει πιο δυνατά…είναι πραγματικοί μαχητές της ζωής…που τρέχουν για να μπουν στη θάλασσα!
Τελειώνοντας….το πρόγραμμά μας κάνουμε μια μεγάλη κουβέντα στην παρεούλα, για όλες τις οικογένειες που γνωρίσαμε, τα χαρακτηριστικά τους, τις ομοιότητες και τις διαφορές, τα αρνητικά και τα θετικά τους και παίζουμε ένα παιχνίδι ερωτήσεων…..
για να θυμηθούμε όσα μάθαμε……Τελικά,δεν τα πήγαμε και άσχημα!!!! Στο τέλος του εργαστηρίου η κα Δέσποινα Καλιφατίδου , μέσω της ιδιότητάς της ως πολιτικός μηχανικός , μας μίλησε για τα οικοδομικά υλικά , τα σχέδια και για όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για το χτίσιμο ενός σπιτιού στην πράξη.
Έτσι όμορφα τελείωσε το ταξίδι μας….και ολοκληρώσαμε το πρώτο εργαστήριο δεξιοτήτων!!
Ζωγραφίσαμε τις οικογένειές μας και καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι είναι πυρηνικές οικογένειες , δηλαδή στο ίδιο σπίτι ζούμε εμείς τα παιδιά , με τους γονείς μας . Κάποιες οικογένειες αποτελούνται από 3, 4 ή 5 μέλη , αφού οι γονείς έχουν περισσότερα παιδιά. Μιλήσαμε για την οικογένεια των πιγκουίνων που είναι μια πυρηνική οικογένεια και ζωγραφίσαμε πώς νομίζουμε ότι αισθάνεται ο μικρός πιγκουίνος μέσα στην οικογένειά του.
Ο καθένας παρουσίασε την οικογένειά του στην ομάδα με τη βοήθεια της ζωγραφιάς του και σχολιάσαμε τις ομοιότητες και τις διαφορές που παρατηρήσαμε στις οικογένειες των συμμαθητών μας. Είδαμε βίντεο και παίξαμε παιχνίδια ρόλων .
Απαντήσαμε στο ερώτημα “Τι είναι η οικογένεια ;” και έτσι δημιουργήσαμε το πρώτο μας ιστόγραμμα .
Μοιραστήκαμε τις σκέψεις που νομίζουμε ότι κάνουν τα μέλη της οικογένειάς μας όταν εμείς είμαστε στο σχολείο … κι αυτό ήταν λίγο αστείο !
Παρακολουθήσαμε όλοι μαζί το διαδραστικό παραμύθι της Ι.Μανάφη “Η μονα-δική μου οικογένεια” http://play.byethost8.com/elfi/
παρέα με τον Έλφι τον Ουρανοκατέβατο που έψαχνε το αστροποδήλατό του και δώσαμε κι εμείς στον Έλφι ένα χάρισμα από τη δική μας οικογένεια …
“Πες μας λύκε !”
Συζητώντας για την οικογένεια του λύκου, έτσι όπως τη γνωρίσαμε μέσα από το βίντεο ” Ο μαγικός κόσμος των ζώων” οδηγηθήκαμε στον ορισμό της Εκτεταμένης Οικογένειας. Τα παιδιά ζωγράφισαν την εκτεταμένη οικογένεια του λύκου με τη μαμά, τον μπαμπά ,τα παιδιά ,τον παππού και τη γιαγιά . Στη συνέχεια ζωγράφισαν το πορτρέτο των δικών τους παππού και γιαγιάς και είπαν γιατί τους αγαπούν τόσο πολύ !
Διαβάσαμε τις αστείες ιστορίες “Μια φορά μια γιαγιά κατάπιε μια μύγα παχιά…” καθώς και ” Η οικογένεια ψηλοκοντού” και γελάσαμε πάρα πολύ ! Παίξαμε παιχνίδια ρόλων και βρήκαμε λύσεις σε προβληματικές καταστάσεις κάνοντας “οικογενειακό συμβούλιο”…
Συνεχίσαμε με την μονογονεϊκή οικογένεια . Το καγκουρό ήταν ο πρωταγωνιστής της ιστορίας μας , είδαμε βίντεο , συζητήσαμε για τη δομή της μονογονεϊκής οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της . Παίξαμε παιχνίδια ρόλων όπου μαμάδες ή μπαμπάδες φροντίζουν μόνοι τα παιδιά τους . Βρήκαμε λύσεις σε προβληματικές καταστάσεις και τις καταγράψαμε .
Ζωγραφίσαμε τον εαυτό μας με τη μαμά μας και είπαμε τι μας αρέσει να κάνουμε όταν είμαστε οι δυο μας !
Διαβάσαμε το παραμύθι “Οι δυο μαμάδες του Μελένιου” , ένα τρυφερό βιβλίο για να κατανοήσουν τα παιδιά τι σημαίνει υιοθεσία. Ο μικρός Μελένιος, είναι ένα πορτοκαλί καγκουρό. Η μαμά του , που τον αγαπά πολύ, αλλά δεν έχει χώρο στην αγκαλίτσα -τσέπη της και δεν μπορεί να τον φροντίσει τον δίνει για υιοθεσία σε μια άλλη μανούλα που η καρδιά της έχει αμέτρητη αγάπη και στην δική της αγκαλίτσα -τσέπη υπάρχει αρκετός χώρος για να τον φροντίσει.Έτσι γίνεται το παιδάκι της καρδιάς της !!!
Την ίδια μέρα πήραμε και την αναμνηστική κάρτα που μας έστειλε ο κούκος, όπου φωτογραφίζεται με την οικογένειά του .Προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές πώς συνδέεται η οικογένεια του Κούκου με την υιοθεσία παρακολουθήσαμε ένα βίντεο όπου ο θηλυκός κούκος αφήνει το αβγό του σε μία ξένη φωλιά με αποτέλεσμα ο νεοσσός που θα γεννηθεί να μεγαλώσει σε άλλη οικογένεια . Ακολουθεί συζήτηση για τη δομή και τα χαρακτηριστικά αυτής της οικογένειας και οδηγούμαστε στον ορισμό της θετής οικογένειας. Τα παιδιά ζωγραφίζουν την οικογένεια του κούκου καθώς και τις δυο μαμάδες του Μελένιου , τη μαμά που τον γέννησε και τη μανούλα της καρδιάς !
Παρακολουθήσαμε σε βίντεο την ιστορία του Κόκο που ήταν ορφανός κι έψαχνε μία μανούλα και στη συνέχεια την δραματοποιήσαμε με γαντόκουκλες .
https://www.youtube.com/watch?v=YQo3OrF8ZSU
Συζητήσαμε για την ανάγκη των παιδιών να μεγαλώνουν με ασφάλεια , στοργή και αγάπη σε μια οικογένεια και τα παιδιά ζωγράφισαν μερικά από τα δικαιώματα τους , σπίτι , οικογένεια κ.α
Η τελευταία κάρτα που μας έφερε ο ταχυδρόμος ήταν από τα χελωνάκια , που στερούνται τους γονείς τους από τη γέννησή τους . Αυτό όμως τα κάνει πιο δυνατά κι αποφασισμένα να παλέψουν για να φτάσουν στη θάλασσα να τους συναντήσουν . Παρακολουθήσαμε το βίντεο για τη ζωή της θαλάσσιας χελώνας και η συζήτηση μας οδήγησε στα ορφανά παιδιά και τα ασυνόδευτα προσφυγόπουλα που ζουν στη χώρα μας.
Στο τέλος του προγράμματος κι αφού ξαναθυμηθήκαμε τους τύπους οικογενειών που γνωρίσαμε και ποια χαρίσματα έδωσε η καθεμία στον Έλφι που έπεσε από τον ουρανό κι αποφάσισε να χτίσει εδώ στη γη το σπιτάκι του , κρατώντας τα πολύτιμα δώρα των φίλων του (διαδραστικό παραμύθι “Η μονα-δική μου οικογένεια”)
Τουβλάκια ΑΓΑΠΗΣ από τους πιγκουίνους
Τουβλάκια ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ από τους λύκους
Τουβλάκια ΣΤΟΡΓΗΣ από τα καγκουρό
Τουβλάκια ΑΠΟΔΟΧΗΣ από τον κούκο
Τουβλάκια ΔΥΝΑΜΗΣ από τα χελωνάκια
Ο καθένας μας επέλεξε τα τουβλάκια που θα χρησιμοποιούσε για να φτιάξει το δικό του “μονα-δικό σπιτάκι” για τη “μονα-δική του” οικογένεια. Σ ‘ αυτό μας βοήθησε το διαδικτυακό εργαλείο WordArt…
Η κα Δέσποινα Καλιφατίδου , μέσω της ιδιότητάς της ως πολιτικός μηχανικός , μας μίλησε για τα οικοδομικά υλικά , τα σχέδια και για όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για το χτίσιμο ενός σπιτιού στην πράξη.
Έτσι όμορφα και συγκινητικά ολοκληρώσαμε το πρώτο μας εργαστήριο δεξιοτήτων !

































































