Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Σχετικά με τα εργαστήρια δεξιοτήτων, ο Σύλλογος Διδασκόντων μετά από συνεδρίαση στην αρχή του σχολικού έτους 2021-2022,  αποφάσισε ομόφωνα:

Τη συμμετοχή του 24ου Νηπιαγωγείου Ηρακλείου στην εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων κατά το σχολικό έτος 2021 -2022 και συντάσσει το Ετήσιο Σχέδιο Δράσης της Σχολικής Μονάδας ως εξής:

  • Το Ετήσιο Σχέδιο Δράσης έχει ως τίτλο: Καλλιέργεια δεξιοτήτων που ανοίγουν το δρόμο στην προσωπική ολοκλήρωση, την ανάπτυξη, την κοινωνική ένταξη, την ιδιότητα της/του ενεργού πολίτη και την απασχόληση των μαθητών/τριών του 24ου Νηπιαγωγείου Ηρακλείου.
    • Κύριος προσανατολισμός του σχεδίου δράσης είναι η μάθηση μέσω ομαδοσυνεργατικής, δημιουργικής και κριτικά αναστοχαζόμενης διδακτικής μεθοδολογίας, η ενίσχυση των δεξιοτήτων ζωής, διαμεσολάβησης και υπευθυνότητας, η ενίσχυση των δεξιοτήτων ψηφιακής μάθησης, τεχνολογίας και προγραμματιστικής σκέψης. Με στόχο την πραγματοποίηση δράσεων, Αξιολόγηση/Αποτίμηση των προγραμμάτων που θα πραγματοποιηθούν στα πλαίσια των 4 θεματικών κύκλων, μέσα από τα οποία θα επιδιωχθεί να καλλιεργηθούν δεξιότητες νου, μάθησης, ζωής, επιστήμης και Τεχνολογίας.
    • Κεντρικός άξονας της πραγματοποίησης των δράσεων, αποτελεί η φιλοσοφία του σχολείου για ενεργή συμμετοχή σε καινοτόμες δράσεις και η διάχυση στην κοινωνία.Τα πλεονεκτήματα του σχολείου μας, το σχολικό κλίμα, η σχολική κουλτούρα, η συμμετοχική λήψη των αποφάσεων και ο Σύλλογος Διδασκόντων της σχολικής μονάδας, θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στη σωστή εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων.

Αποφασίστηκε επίσης, ομόφωνα ότι:

  • Συντονίστριες ορίζονται οι Κιαγιά Γαρυφαλιά και Τζάκου Ελένη, ως υπεύθυνες των δυο αντίστοιχων Τμημάτων Βασικού Υποχρεωτικού Προγράμματος του Νηπιαγωγείου που θα εφαρμόσουν το Σχέδιο Δράσης και τα Προγράμματα Δεξιοτήτων. Θα συμμετέχουν όλες οι εκπαιδευτικοί του Νηπιαγωγείου, εφόσον επιτρέπεται/απαιτείται σύμφωνα με τον προγραμματισμό και τις οδηγίες διεξαγωγής των εργαστηρίων εντός ωραρίου του Βασικού Υποχρεωτικού Προγράμματος. Θα υπάρχει συνεργασία,  αλλά κάθε εκπαιδευτικός δύναται να προσαρμόζει τις δραστηριότητες στις ανάγκες του τμήματος και στις προσωπικές της ιδιαίτερες δεξιότητες.
  • Θα αναπτύξουμε συνεργασία με τον Υπεύθυνο Σχολικών Δραστηριοτήτων, με τη Διεύθυνση Π.Ε. Ν. Ηρακλείου, με τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού έργου, με τους γονείς και το Σχολικό Συμβούλιο, με φορείς και ειδικούς Επιστήμονες της τοπικής και ευρύτερης κοινωνίας.
  • Η διάχυση του έργου θα γίνεται από ιστολόγιο της σχολικής μονάδας, από προσωπικές ιστοσελίδες των εκπαιδευτικών και από τα μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης με την τήρηση των κανόνων περί πνευματικών δικαιωμάτων στο διαδίκτυο και τη διασφάλιση προστασίας προσωπικών δεδομένων των συμμετεχόντων.
  • Θα ενημερώνονται οι γονείς για το πρόγραμμα και την εξέλιξή του και θα επιδιώκεται η εμπλοκή και η συνεργασία τους.
  • Θα γίνεται συστηματική αξιολόγηση από εκπαιδευτικούς και μαθητές και θα δημιουργηθούν ατομικοί φάκελοι με τις εργασίες των παιδιών ανά θεματικό κύκλο.
  • Από τους 4 θεματικούς κύκλους θα επιλεγούν υποενότητες (σχέδια δράσης των τμημάτων) σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των παιδιών.
  • Τα παιδιά θα δουλεύουν σε ομάδες. Θα θέτουν προβληματισμούς και θα προσπαθούν να τους επιλύσουν.Θα έχουν ευκαιρίες να καλλιεργούν και να αναπτύσσουν τις δεξιότητές τους μέσα από την αναζήτηση και την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και τη χρήση νέων εργαλείων – Μεθόδων Εκπαίδευσης.
  • Όλες οι δράσεις ως επίκεντρο θα έχουν το παιχνίδι για να ενισχύουν την αυτενέργεια, την αυτονομία και να κάνουν ευχάριστη τη διαδικασία της μάθησης.

Προγραμματισμός σχεδίων δράσης τμημάτων ανά θεματικό κύκλο: Αποφασίστηκε ότι τα τμήματα θα αναπτύξουν τα ίδια σχέδια δράσης προσαρμοσμένα στις δικές τους ανάγκες.

1η Ομάδα, Τμήμα 1:

1ος θεματικός κύκλος: «Ενδιαφέρομαι και ενεργώ»
Θέμα:  Εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα
Στόχοι: Καλλιέργεια δεξιοτήτων 21ου αιώνα,  Οργάνωση δραστηριοτήτων για ενίσχυση συνεργασίας και αλληλοσεβασμού,  Υιοθέτηση αξιών και προτύπων σεβασμού και συνεργασίας
Διάρκεια:  5-7 Εβδομάδες,  2-3 ώρες εβδομαδιαία | Οκτώβριος – Νοέμβριος

2ος  θεματικός κύκλος: Δημιουργώ και καινοτομώ
Θέμα:  STE(A)M και η γη γυρίζει
Στόχοι: Καλλιέργεια δεξιοτήτων 21ου αιώνα,  Ανάπτυξη Ψηφιακού εγγραμματισμού,  Κατανόηση Πλανητών & ηλιακού συστήματος,  Δημιουργία κατασκευών που θα μοιάζουν με ηλιακό σύστημα
Διάρκεια:  7 εβδομάδες,  2-3 ώρες εβδομαδιαία | Δεκέμβριος – Ιανουάριος

3ος θεματικός κύκλος: «Ζω  καλύτερα  –  Ευ  Ζην  –  Διατροφή
Θέμα:  Ο  Ρούλης,  ο  τροφούλης  και  η  περιπέτεια  του  στον  κόσμο  της  υγιεινής  διατροφής
Στόχοι:  Καλλιέργεια  Δεξιοτήτων  21ου  αιώνα,  Γνωριμία  πιο  σημαντικών  ομάδων  τροφών,  ισορροπημένη  διατροφή,  ανάπτυξη  καθοδηγούμενης  –  συνεργατικής  ανακαλυπτικής  μάθησης,  προαγωγή  διατροφικής  αξίας  για  σωστή  διατροφή  που  καταναλώνουμε  και  συμβουλές  για  σωστή  διατροφή.
Διάρκεια:  7  εβδομάδες,  2-3  ώρες  εβδομαδιαία  |  Φεβρουάριος – Μάρτιος

4ος  θεματικός κύκλος: Οικολογία-Παγκόσμια και Τοπική Κληρονομιά
Θέμα: Φύλαξέ το μην το πετάς,  ανακύκλωσε με εμάς
Στόχοι: Καλλιέργεια  Δεξιοτήτων  21ου  αιώνα, Καλλιέργεια  Δεξιοτήτων  21ου  αιώνα, Στάσεις και δεξιότητες για σωστή διαχείριση απορριμάτων και γνωριμία προβλήματος
Διάρκεια:  7  εβδομάδες,  2-3  ώρες  εβδομαδιαία  |  Απρίλιος – Μάιος

 

2η Ομάδα, Τμήμα 2:

1ος θεματικός κύκλος: «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη»
Αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα
Θέμα:  Αξίες ζωής στην εκπαίδευση
Δεξιότητες: ανάπτυξη κριτικής σκέψης, επικοινωνιακές δεξιότητες και επίλυση προβλημάτων, ενσυναίσθηση, υπευθυνότητα, συνεργασία, κοινωνικές δεξιότητες, συναισθηματικές δεξιότητες

  • 1ο  εργαστήριο: Αξία Ειρήνης
  • 2ο  εργαστήριο: Αξία Σεβασμού
  • 3ο εργαστήριο: Αξία Αγάπης
  • 4ο εργαστήριο: Αξία Ανεκτικότητας
  • 5ο εργαστήριο: Αξία Υπευθυνότητας
    Διάρκεια: Οκτώβριος – Νοέμβριος

2ος  θεματικός κύκλος: Φροντίζω το Περιβάλλον
Παγκόσμια Φυσική Κληρονομιά και Αειφορία
Θέμα: Νερό…εξερευνητές!
Δεξιότητες:
Δεξιότητες Μάθησης: Δημιουργικότητα, Κριτική σκέψη, Συνεργασία
Δεξιότητες Ζωής: Αυτομέριμνα, Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Πρωτοβουλία, Υπευθυνότητα
MIT, Δεξιότητες της τεχνολογίας και της επιστήμης: Ψηφιακός γραμματισμός
Δεξιότητες του νου: Επίλυση προβλημάτων, κατασκευές, κριτική σκέψη

  • 1ο  εργαστήριο: Ο κύκλος του νερού
  • 2ο  εργαστήριο: Οι ιδιότητες του νερού
  • 3ο εργαστήριο: Νερό…ζωή
  • 4ο εργαστήριο: Ρύπανση Νερού
  • 5ο εργαστήριο: Εξοικονόμηση νερού
    Διάρκεια: Δεκέμβριος– Ιανουάριος

3ος  θεματικός κύκλος: Ζω καλύτερα – Ευ ζην
Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση
Θέμα:  Ο κανόνας των εσωρούχων
Δεξιότητες: Δημιουργικότητα, επικοινωνία, κριτική σκέψη, συνεργασία, αυτομέριμνα, ανθεκτικότητα, ενσυναίσθηση και ευαισθησία, επίλυση προβλημάτων, πληροφοριακός γραμματισμός

  • 1ο  εργαστήριο: Γνωριμία με βασικά μέρη σώματος
  • 2ο  εργαστήριο: Μαθαίνουμε τα συναισθήματα
  • 3ο εργαστήριο: Αξιοποίηση παραμυθιού και σποτ «Κίκο Και το Χέρι»
  • 4ο εργαστήριο: Αξιοποίηση ιστορίας «Το μυστικό της Νίκης»
  • 5ο εργαστήριο: Αξιοποίηση φυλλαδίου «7 γραμμές βοήθειας»
    Διάρκεια: Φεβρουάριος – Μάρτιος

4ος  θεματικός κύκλος: Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική σκέψη και Πρωτοβουλία
Θέμα:  STEAM- και η Γη γυρίζει…
Δεξιότητες: Δημιουργία Συναισθηματικού περιβάλλοντος γνωστικής ετοιμότητας, Ψηφιακές Δεξιότητες -Επαυξημένη πραγματικότητα – Υπολογιστική Σκέψη, Επίλυση προβλημάτων

  • 1ο  εργαστήριο: Γνωριμία με πλανήτες
  • 2ο  εργαστήριο: Οι πλανήτες από κοντά
  • 3ο εργαστήριο: Ήλιος, πηγή ζωής
  • 4ο εργαστήριο: Μέρα – νύχτα
  • 5ο εργαστήριο: Σελήνη
    Διάρκεια: Απρίλιος – Μάιος

Συντονιστές/Συντονίστριες ομάδων εφαρμογής εργαστηρίων δεξιοτήτων:
Συντονίστρια Τμήματος 1:  Χοχλιδάκη Αργυρώ (μετά τη μετακίνηση της εκπαιδευτικού Κιαγιά Γαρυφαλιά)
Συντονίστρια Τμήματος 2:  Τζάκου Ελένη

Εκπαιδευτικοί που δύναται να συμμετέχουν στην εφαρμογή αυτών εντός Πρωινού Υποχρεωτικού Ωραρίου, εφόσον αποφασισθεί είναι οι εξής:  Αρμενάκη Ειρήνη,  Βισκαδουράκη Μαρία, Μπουχαλάκη Ευαγγελία.

Η διάρκεια των Εργαστηρίων σε κάθε θεματικό κύκλο θα είναι 7 εβδομάδες (5 έως 7 εργαστήρια), διάρκειας 2 έως 3 ωρών το κάθε Εργαστήριο. Επιπλέον, οι δράσεις της σχολικής μονάδας θα αναπροσαρμόζονται ανάλογα με τις ανάγκες των παιδιών.
Γι’ αυτό το λόγο, θα γίνεται τακτική αξιολόγηση, παρεμβάσεις και αλλαγές όπου χρειάζεται.