Πρακτική 1
Σχολική Μονάδα: 22ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ
Σχολικό Έτος: 2024 – 2025
μαθητών μέσω της ενίσχυσης της επικοινωνίας, της συνεργασίας, της αλληλεγγύης ,της
εμπιστοσύνης, της αποδοχής της διαφορετικότητας ώστε να δημιουργηθεί ένα ακόμη πιο ασφαλές, ευχάριστο και δημιουργικό περιβάλλον μάθησης.
Οκτώβριος-Νοέμβριος 2024: Επιλογή ως θεματική για τον 1ο κύκλο δεξιοτήτων του ΙΕΠ τον τομέα Ψυχοσυναισθηματική και Ψυχική Υγεία με τίτλο “Τα λαϊκά παραμύθια πάνε νηπιαγωγείο”. Επιλεγμένα λαϊκά παραμύθια χρησιμοποιήθηκαν στις τάξεις μας ώστε να ταυτιστούν τα παιδιά με τους λαϊκούς ήρωες και να αναγνωρίσουν συναισθήματα και καταστάσεις που είτε έχουν γνωρίσει τα ίδια και χρειάζονται επίλυση και αντιμετώπιση, είτε για να καλλιεργηθεί η ενσυναίσθηση, λειτουργία μέσα σε ομάδες και συνεργασία. Συγκεκριμένα τα παραμύθια που χρησιμοποιήσαμε ήταν:
“Τα 12 αδέρφια που εγίνονταν πουλιά”(‘Ελληνικά παραμύθια’, εκδ.Εστία).Οι στόχοι και οι παράμετροι που δουλέψαμε ήταν η αδελφική αγάπη, η αξία της οικογένειας , η επιμονή και στοχοπροσύλωση καθώς και το πόσο μακριά θα φτάναμε για να κρατήσουμε την οικογένειά μας ασφαλή. Τα παιδιά φιλοτέχνησαν χειροτεχνίες – σπιτάκια της οικογένειά τους, συνεργάστηκαν με τους γονείς και δημιούργησαν κάρτες με τις παλάμες τους και εργάστηκαν σε ομάδες στην τάξη ώστε να εικονογραφήσουν τα κύρια μέρη του παραμυθιού. Ακολούθησε ανά-αφήγηση με τις εικονογραφημένες κάρτες και το beebot.
Στη συνέχεια συμμετείχαμε ως νηπιαγωγείο με την παραπάνω εργασία στην EU Code Week- Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού. Τα παιδιά συνεργάστηκαν, χωρίστηκαν σε μικρές ομάδες εργασίες και δημιούργησαν κώδικα με επιλογή εντολών προσανατολισμού. Η τελευταία ομάδα παιδιών εφάρμοσε των κώδικα πάνω στο πλέγμα του beebot. Όλα τα παιδιά που συμμετείχαν στο παραπάνω project, πήραν δίπλωμα συμμετοχής από τους διοργανωτές.
“Ο Λιοντος”( από τη συλλογή’ Παραμύθια της Θεσσαλίας’).Οι στόχοι που δουλέψαμε ήταν η κατανόηση ότι στη βία δεν απαντάμε με περισσότερη βία, αλλά με κριτική σκέψη και μυαλό, όπως επίσης τρόπους αντιμετώπισης καταστάσεων που προκαλούν φόβο. Επιπρόσθετα στο παραπάνω λαϊκό παραμύθι, διαβάσαμε στην τάξη το βιβλίο ‘ Ο Πέτρος φοβάται το σκοτάδι’ από τη σειρά παραμυθιών: “Ζω και Μαθαίνω”, των Lamblin,Faller και Roederer.Τα παιδιά αναγνώρισαν και εξέφρασαν ατομικές φοβίες και τις εικονογράφησαν. Στη συνέχεια κατασκευάσαμε ένα μεγάλο Δράκο με τους φόβους τους και ασπίδες πάνω στις οποίες τα παιδιά επέλεξαν ένα τρόπο αντιμετώπισης των Φόβων τους. Επέλεξαν να εργαστούν ομαδικά και με συνεργασία και των 2 τμημάτων, βγήκαν στη αυλή και μεταμορφώθηκαν σε ιππότες , οι οποίοι ενωμένοι σε ομάδες με τις ασπίδες τους, κατατροπώσανε τους 2 Δράκους των Φόβων. Δραματοποιήσαμε το δρώμενο στην αυλή και χρησιμοποιήσαμε μάλιστα και ένα ποιηματάκι- ξόρκι των Φόβων, με αφορμή το παραπάνω παραμύθι.
“Οι 3 Καλές Συμβουλές “. Κύριοι στόχοι που δουλέψαμε ήταν η στοχοπροσύλωση, η συνεργασία για την επίτευξη στόχου, η αναγνώριση αιτίας του συναισθήματος του θυμού και τρόπος διαχείρισης αυτού με το ‘Φανάρι της Σκέψης’. Τα παιδιά διερεύνησαν αιτίες που θυμώνουν οι ίδιοι και οι συνομήλικοι τους και ανακαλύψαμε 3 τρόπους διαχείρισης. Την τεχνική του ” Ουράνιο Τόξου” με τη χρήση αναπνοών, το ” Πιγκουινάκι στη σκάλα” με αρίθμηση 1-10 και αντίστροφα, καθώς και την τεχνική της “Χελώνας του Θυμού”. Τις παραπάνω τεχνικές τις χρησιμοποιήσαμε καθ όλη τη χρονιά στην τάξη, τα παιδιά έφτιαξαν κατασκευές και τις αποθήκευσαν στους φακέλους, και συνεργαστήκαμε για να στήσουμε στην τάξη μια υπέροχη “Γωνιά της Ηρεμίας”. Τα παιδιά συμφώνησαν τους κανόνες ώστε κάποιος να έχει το προνόμιο να μπει στη Γωνιά της Ηρεμίας , κρεμάσαμε μέσα τις κάρτες διαχείρισης θυμού αλλά και επαναφοράς της ηρεμίας, και κατανοήσαμε τη χρήση του Ζαριού των συναισθημάτων. Επικοινωνήσαμε και με τον Κοινωνικό Λειτουργό του σχολείου μας και προσθέσαμε και την κλεψύδρα σαν τεχνική στην Γωνιά μας.
Δεκέμβριος 2024: Τα παιδιά μπλέχτηκαν ενεργά και συμμετείχαν σε συγκεκριμένες ομάδες ρόλων στη δημιουργία του αυτοσχεδιαστικού παραμυθιού ‘Πού πήγε η ουρά του αστεριού’. Τα παιδιά ενεργοποιήθηκαν σαν ομάδα, έδωσαν ιδέες για τη δημιουργία χορευτικών και μουσικών κομματιών και τέλος παρουσίασαν το αποτέλεσμα της δουλειάς τους στη Χριστουγεννιάτικη γιορτή, μπροστά στους γονείς τους.
Ιανουάριος-Απρίλιος 2025: Δημιουργήσαμε μια κοινή ομάδα παιδιών και από τα 2 τμήματα του σχολείου μας και εργαστήκαμε 4 μήνες, ώστε να συμμετέχουμε στο 5ο Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό Δημιουργίας Εκπαιδευτικού Επιτραπέζιου και Ψηφιακού Παιχνιδιού, με τίτλο ” Το μάθημα ..παιχνίδι”, στην κατηγορία Α ‘Πρωτότυπο Επιτραπέζιο Παιχνίδι’. Τα παιδιά χρησιμοποίησαν δημιουργική σκέψη και φαντασία, λειτούργησαν ομαδοσυνεργατικά και δημιούργησαν, με έντυπη συγκατάθεση των γονέων τους, το επιτραπέζιο “Τρέξτε μαϊμουδάκια τρέξτε.
Μάρτιος 2025: Τα παιδιά και των 2 τμημάτων στην ολότητά τους μαζί με τους γονείς τους συμμετείχαν στη διαδικτυακή επιμόρφωση για τα όρια που διοργάνωσε και πραγματοποίησε μέσω webex ο σύμβουλος Ψυχικής Υγείας του σχολείου μας. Σαν συνέχεια της παραπάνω δράσης, τα παιδιά δημιούργησαν υλικό, αφίσες και κατασκευές, πάνω στο bullying και τον σχολικό εκφοβισμό, δημιούργησαν ομαδικά συνθήματα και συμμετείχαν στη δράση :” Ενώνουμε τις φωνές μας εναντίον στον εκφοβισμό με ένα τραγούδι “, που διοργάνωσε το Δίκτυο Σχολείων Σχολικής Διαμεσολάβησης. Με όλα τα παραπάνω, τα παιδιά κατάλαβαν τη σπουδαιότητα της συνεργασίας, του ομαδικού πνεύματος, της αλληλοβοήθειας, ενεργής συμπαράστασης, της ενσυναίσθησης και της δύναμης της ομάδας συνομηλίκων.
Επιπλέον, πέρα από τις οργανωμένες δράσεις , καθ’ όλη τη χρονιά, συμπλοκές και περιστατικά διενέξεων μεταξύ της ομάδας των παιδιών έδιναν αφορμές για την ευρεία χρήση εκπαιδευτικών εργαλείων όπως οι γαντόκουκλες και τα παραμύθια που απαιτούνταν κατά περίπτωση. Ακολουθούσαν συζητήσεις και οργάνωση μουσικοκινητικών και δραστηριοτήτων και κηπουρικής για ενδυνάμωση των σχέσεων και ομάδας.