Σχέσεις μεταξύ μαθητών/τριων
Τίτλος: Όλοι μαζί και διαφορετικοί, είμαστε ομάδα δυνατή.
Από την αρχή της σχολικής χρονιάς καλλιεργήσαμε το αίσθημα της συνεργασίας, της αλληλοβοήθειας, της αγάπης και της φιλίας. Σε αυτό βοήθησαν πολύ οι κανόνες που βάλαμε στην τάξη μας. Συζητήσαμε τη σημασία τους και πόσο μας βοηθούν να είμαστε μια ομάδα, αγαπημένοι, να συνεργαζόμαστε, να μη μαλώνουμε και να περνάμε ωραία. Παίξαμε ένα παιχνίδι με τους κανόνες. Σε καρτέλες παρουσιάστηκαν διάφορες συμπεριφορές οι οποίες συζητήθηκαν και ταξινομήθηκαν σε αυτά που επιτρέπονται και τοποθετήθηκαν κάτω από το χαμογελαστό προσωπάκι και σε αυτά που δεν επιτρέπονται και τοποθετήθηκαν κάτω από το λυπημένο προσωπάκι.
Κατασκευάσαμε “το δέντρο της παρέας μας”. Τα παιδιά κάνουν το περίγραμμα του χεριού τους και μέσα ζωγραφίζουν κάτι που τους αρέσει να κάνουν. Κολλάνε τα χεράκια τους στα κλαδιά του δέντρου.
Στη συνέχεια αποφασίζουν ποιον κανόνα θέλουν να αποτυπώσουν και τον ζωγραφίζουν πάνω σε πράσινα φύλλα που έχουν κόψει και τα τοποθετούν στα κλαδιά του δέντρου.
Παίξαμε διάφορα παιχνίδια ώστε να διευκολυνθεί η δημιουργία φιλικών σχέσεων ανάμεσα στα παιδιά, να αντιληφθούν τα παιδιά τη σημασία της ομαδικής προσπάθειας και της συνεργασίας όπως “παιχνίδι με μπάλες και σεντόνι” όπου τα παιδιά κινούν το σεντόνι και συνεργάζονται για να μην πέσουν οι μπάλες-ψάρια κάτω. Απαιτείται συγκέντρωση από όλους και συντονισμός.
“ο θησαυρός του σοφού” όπου τα παιδιά σε τριάδες πρέπει να βοηθήσουν ο ένας τον άλλον για να περάσουν τα εμπόδια που συναντούν μέχρι να φτάσουν στο παιδί-σοφό. Για να πάρουν το θησαυρό πρέπει να συνεργαστούν για να λύσουν το γρίφο κι αν τον λύσουν παίρνουν το θησαυρό
“Μουσικές καρέκλες” με μια μικρή παραλλαγή. Σε αυτό το παιχνίδι δεν χάνει όποιος δεν προλάβει να καθίσει σε μια καρέκλα, όπως γίνεται συνήθως. Αντίθετα αν κάποιος δεν προλάβει να καθίσει σε μια καρέκλα, τότε χάνουν όλοι! Έτσι τα παιδιά πρέπει να βρουν τρόπους να χωρέσουν όλοι οι συμμαθητές τους στις καρέκλες καθώς αυτές λιγοστεύουν για να μην χάσει η ομάδα. Με το παιχνίδι αυτό δεν ψάχνουμε τον έναν νικητή αλλά καλλιεργούμε τη σύνδεση και την ομαδικότητα.
Το παζλ της τάξης μας: Δημιουργήσαμε “το παζλ της τάξης μας” τονίζοντας ότι ο καθένας από μας είναι ξεχωριστός, μοναδικός όπως κάθε κομμάτι από ένα παζλ. Όλα μαζί όμως τα κομμάτια φτιάχνουν ένα παζλ- μια μεγάλη και δυνατή ομάδα – την τάξη μας . Στη αρχή τα παιδιά κρατούν το καθένα το δικό του κομμάτι αφού το έχουν ζωγραφίσει και το περιεργάζονται, το συγκρίνουν με το διπλανό τους, αντιλαμβάνονται ότι όλα είναι διαφορετικά αφού έχουν διαφορετικές ζωγραφιές επάνω. Μετά τοποθετώντας ο καθένας το κομμάτι του στην κατάλληλη βάση βλέπουν ότι σχηματίζεται η ολοκληρωμένη εικόνα των μελών της τάξης μας.
“Το χαλί της φιλίας”: ( μια ιδέα που βρήκαμε στο διαδίκτυο και την τροποποιήσαμε). Το “χαλί της φιλίας” είναι ένα στρογγυλό κομμάτι τσόχας που το ζωγραφίζουν τα παιδιά με σχέδια που τα ίδια έχουν αποφασίσει.
Συζητήσαμε και αποφασίσαμε ότι θα το ονομάσουμε το ” χαλί της φιλίας” και θα το χρησιμοποιούμε όταν θα θέλουμε να επιλύσουμε ένα πρόβλημα, μια διαφωνία που έχουμε μ’ έναν φίλο μας. Θα το απλώνουμε στην παρεούλα, θα καθόμαστε γύρω από αυτό και με τη συζήτηση θα προσπαθούμε να βρούμε μια λύση για το πρόβλημα. Μόλις βρεθεί η λύση θα δίνουμε τα χέρια.