Θεματικός κύκλος: Φροντίζω το περιβάλλον.
Υποθεματική: Οικολογική συνείδηση
Τίτλος: “Το παράπονο των ζώων”
Εργαστήριο 1: “Τα ζώα γιορτάζουν”
4 Οκτωβρίου είναι η παγκόσμια ημέρα των ζώων. Μιλήσαμε για τους φίλους μας τα ζώα. Ανακαλύψαμε τις προηγούμενες γνώσεις των παιδιών, τις ιδέες και τις εμπειρίες τους σχετικά με τα ζώα. Τα παιδιά μίλησαν για το ζωάκι που έχουν στο σπίτι τους ,πως το φροντίζουν, πως παίζουν μαζί του.
Ψηφίσαμε και αναδείξαμε το αγαπημένο μας ζωάκι.
Διαβάσαμε, συζητήσαμε και αξιοποιήσαμε διδακτικά το “Ξουτ” παραμύθι της Φωτεινής Τσαμπρά-Ζωή Σκαλίδη με θέμα τα αδέσποτα ζώα.
Διαβάσαμε επίσης το βιβλίο “οι ουρές δεν είναι για να τις τραβάμε” και μιλήσαμε για το ποια θα πρέπει να είναι η συμπεριφορά μας απέναντι στα ζώα.
Εργαστήριο 2ο: “Ας γνωρίσουμε τα ζώα που κινδυνεύουν να εξαφανιστούν”.
Μέσα από υλικό παρουσιάσεων (παρακολούθηση διαφανειών και συνοδευτικών βίντεο) ξεκινήσαμε να γνωρίζουμε ποια ζώα απειλούνται με εξαφάνιση.Επικεντρωθήκαμε στα ζώα που ζουν στην Ελλάδα. Διατυπώσαμε τις σκέψεις μας, τις απόψεις μας και τα ερωτήματά μας.
Τα παιδιά γνώρισαν τον τόπο διανομής των ζώων και ανακάλυψαν στο χάρτη της Ελλάδας τις τοποθεσίες.
Ακούσαμε αντιπροσωπευτικούς ήχους ζώων και προσπαθήσαμε να μαντέψουμε σε ποιο ζώο ανήκει ο κάθε ήχος.
Μεταμορφωθήκαμε σε ζώα μέσα από το θεατρικό παιχνίδι.
Παιχνίδι εξερεύνησης και παρατηρητικότητας με θέμα τα ζώα που βρήκαμε στο διαδίκτυο: Κάθε παιδί χρησιμοποιεί μεγεθυντικό φακό για να βρει που “κρύφτηκε” το κάθε ζώο. Τοποθετούμε τις εικόνες των ζώων σε υφασμάτινο πουγγί. Το κάθε παιδί διαλέγει στην τύχη ένα ζωάκι και στη συνέχεια καλείται να βρει που κρύφτηκε στην καρτέλα με τις μικροσκοπικές εικόνες.
Ταξινομούν τα ζώα στο δικό τους οικοσύστημα.
Κατασκεύασε ο καθένας από τα ζώα που απειλούνται με εξαφάνιση, με την τεχνική της απομόνωσης αυτό που προτιμά.
Εργαστήριο 3ο: “Βοήθεια… κινδυνεύουμε”.
Γνωρίσαμε τις κούκλες-ζωάκια που ζουν στη χώρα μας και βρίσκονται σε κίνδυνο και μας μίλησαν για τις δικές τους εμπειρίες και για όλα εκείνα που απειλούν τα ίδια και δεσμευτήκαμε να τους βοηθήσουμε.
Αφού συζητήσαμε, παρατηρήσαμε εικόνες και είδαμε βίντεο σχετικά με τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν τα ζώα, δημιουργήσαμε αφίσα κατηγοριοποιώντας τους κινδύνους για κάθε ζώο.
Δραματοποιήσαμε ιστορία σχετικά με τη ζωή και τους κινδύνους που διατρέχουν κάποια ζώα και κάναμε το παρακάτω φύλλο εργασίας.
Εργαστήριο 4ο: “Το δίχτυ της ζωής”
Συνεχίζοντας τις δράσεις μας ασχοληθήκαμε με την προστασία του περιβάλλοντος.Συζητήσαμε ότι ο πλανήτης μας ανήκει σε όλους μας, ανθρώπους και ζώα κι όλοι έχουμε δικαίωμα στην καλή ποιότητα ζωής και στη σωστή διαβίωση. Ο άνθρωπος προκαλεί αμέτρητες καταστροφές στη φύση (λαθραίο κυνήγι, καταστροφή δασών, αλόγιστη αλιεία, ρύπανση περιβάλλοντος). Παρακολουθήσαμε σχετικά βίντεο και εποπτικό υλικό.
Παίξαμε το παιχνίδι “το δίχτυ της ζωής” μέσα από το οποίο καταλάβαμε την άμεση εξάρτηση του ανθρώπου από την ισορροπία στη φύση.
Τέλος δώσαμε στα ζωάκια που επιλέξαμε το σωστό περιβάλλον διαβίωσης όπως πρέπει να είναι .
Εργαστήριο 5ο: “Ευαισθητοποίηση-Σώζουμε τα ζώα”.
Συζήτηση με τα παιδιά με θέμα: “Και τι με νοιάζει εμένα; Εγώ είμαι ένα μικρό παιδί¨”. Γνωρίζουμε τις ΜΚΟ και τα ζώα που βοηθούν. Τα παιδιά συνειδητοποιούν τον ρόλο που μπορούν να παίξουν στην προστασία των ζώων, συνειδητοποιούν πώς όλοι μας μπορούμε να βοηθήσουμε.
Ζωγραφίζουμε τις δικές μας προτάσεις για την προστασία των ζώων που κινδυνεύουν να εξαφανιστούν.
Εργαστήριο 6ο: “Όλα όσα έμαθα”.
Συζήτηση και αποτίμηση του προγράμματος, ξεκινώντας με αυτά που γνωρίζαμε στην αρχή σε αντιπαραβολή με όσα έχουν κατακτηθεί με την ολοκλήρωση του προγράμματος.
Κατασκευάσαμε ο καθένας τη δική του μάσκα-ζώου που κινδυνεύει με εξαφάνιση και επισκεφθήκαμε την πρώτη τάξη του Δημοτικού σχολείου για να μεταδώσουμε κι εμείς το μήνυμα και τις λύσεις που προτείνουμε και να ευαισθητοποιήσουμε και να ενεργοποιήσουμε και τα παιδιά του Δημοτικού σχολείου.