ΤΑΞΗ Γ1
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ :
«ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ»
(ΑΠΡΙΛΙΟΣ – ΜΑΪΟΣ 2022-2023)
«ΤΟ ΔΙΚΟ ΜΑΣ ΠΑΙΧΝΙΔΙ»
Εφαρμόσαμε τις συμμετοχικές μεθόδους του « καταιγισμού ιδεών» και το «παιχνίδι ρόλων». Η τελευταία μέθοδος έχει τις ρίζες της στις θεωρίες και στα ερευνητικά πεδία που μελετούν την κοινωνικοποίηση του ανθρώπου , τις κοινωνικές σχέσεις και αλληλεπιδράσεις . Αναπτύσσει δε , και εξασκεί κοινωνικές δεξιότητες επικοινωνίας και κοινωνικής διάδρασης . Με βάση «το παιχνίδι ρόλων», θέσαμε τους παρακάτω στόχους:
Α) ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
- την αυτορρύθμιση των μαθητών και τη θέσπιση ορίων στις διαπροσωπικές τους σχέσεις διαμέσου του παιχνιδιού ως διαδικασία κοινωνικοποίησης
- τη σκόπιμη ανάκληση προϋπαρχουσών γνώσεων και βιωματικών εμπειριών
- την ενίσχυση της δημιουργικής σκέψης
- την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης
- την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων και δεξιοτήτων επικοινωνίας
- την καλλιέργεια και ανάπτυξη της ενσυναισθητικής ικανότητας
- μείωση της επιθετικότητας σε ενδοπροσωπικό και διαπροσωπικό επίπεδο .
- βελτίωση των διαμαθητικών σχέσεων
Β) ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Οι μαθητές επινόησαν ένα δικό τους παιχνίδι . Έθεσαν από κοινού τους όρους και τους κανόνες καθώς και τους τρόπους επίλυσης των διαφωνιών που θα μπορούσαν να προκύψουν κατά τη διάρκεια της εξέλιξής του . Το παιχνίδι αυτό πήρε την ονομασία «Ρωτώ και μαθαίνω» και εξελισσόταν από μεικτή ομάδα (αγοριών – κοριτσιών) σε διάλειμμα της επιλογής τους . Οι κανόνες που τέθηκαν έγιναν αποδεκτοί από όλους ενώ σε περίπτωση διαφωνιών ανακαλούσαν στη μνήμη τους κανόνες που οι ίδιοι είχαν επινοήσει και καταγράψει , και με τον διάλογο που ακολουθούσε (κυρίως εντός τάξης και μετά τη λήξη του συγκεκριμένου διαλείμματος), κάθε διαφωνία επιλύονταν χωρίς τραυματικούς διαπληκτισμούς ενώ μπορούσαν να προβούν , αν η πλειοψηφία το αποδεχόταν , και σε μερική αλλαγή των κανόνων αυτών .
Γ) ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ – ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Μετά τη συχνή επανάληψη του παιχνιδιού κατά τη διάρκεια διαλειμμάτων επιλογής τους και σύμφωνα με τις μαρτυρίες των ίδιων των μαθητών διαπιστώσαμε ότι :
- όλοι οι μαθητές, σε μεικτές ομάδες δύο στον αριθμό, συμμετείχαν στο παιχνίδι αυτό, τουλάχιστον δυο φορές την εβδομάδα, σε διάλειμμα επιλογής τους , βιώνοντας την αίσθηση του ανήκειν ισότιμα στην ομάδα που συνιστά η σχολική τάξη,
- δόθηκε σε αυτούς η ευκαιρία ν’ αναπτύξουν περαιτέρω την ικανότητα ρύθμισης των συναισθημάτων τους θέτοντας όρια πρωτίστως στον εαυτό τους κι αυτομάτως και στους συμμαθητές και συμπαίκτες τους ,
- τους δόθηκε η δυνατότητα να βιώσουν την αίσθηση της ελευθερίας ότι μπορούν να προγραμματίζουν μέρος της σχολικής πραγματικότητας με βάση τις δικές τους ανάγκες, γεγονός που αύξησε τα κίνητρά τους όσον αφορά στην ενεργό συμμετοχή τους στη διδακτική πράξη και διαδικασία ,
- βελτίωσε τις μεταξύ τους σχέσεις αφού τελικός στόχος τους ήταν ένα παιχνίδι που δε θα είχε νικητές και ηττημένους παρά μόνον χαρούμενα παιδιά .
- Το παιχνίδι αυτό που είχε ως συναισθηματική αντίδραση από μέρους των μαθητών τη χαρά , και το οποίο συνδεόμενο κατ΄ επανάληψη με τον χώρο του σχολείου , κατέστησε τον χώρο αυτόν πηγή χαράς και δημιουργίας με τάσεις γενίκευσης σε όλες τις εκφάνσεις της σχολικής δραστηριότητας .
Η εκπαιδευτικός της τάξης
Δρ. Σαφελά Αγγελική Βαρβάρα