Στα πλαίσια του Σχεδίου Δράσης “Διδακτικός Σχεδιασμός 5Ε” υλοποιήθηκε στο νηπιαγωγείο μας το πρόγραμμα “Ένα ταξίδι στο διάστημα“ . Το παρόν σενάριο επιλέχθηκε καθώς αποτελεί ένα προσφιλές θέμα για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας που τους κινεί το ενδιαφέρον και μέσω του θέματος αυτού, τα παιδιά έρχονται σε επαφή με επιστημονικές έννοιες, προάγεται η γνώση πάνω στον τομέα αυτά, αλλά και η ευχαρίστηση που λαμβάνουν τα παιδιά από την επεξεργασία του.
Η αναγκαιότητα υλοποίησης του παρόντος σχεδίου δράσης προέκυψε καθώς ο φυσικός και βιολογικός κόσμος αποτελεί πρωταρχική πηγή εμπειριών για τα παιδιά νηπιακής ηλικίας. Ωστόσο, τα παιδιά έχουν ατελείς και ενδεχομένως λανθασμένες γνώσεις πάνω στον τομέα αυτό και έτσι δίνεται η δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να βοηθήσουν τα παιδιά να ξεπεράσουν αυτές τις παρανοήσεις και να κατακτήσουν νέες γνώσεις.
Το σχέδιο δράσης υλοποιήθηκε μέσω διδακτικών σεναρίων τα οποία προέκυψαν από την ενεργοποίηση των προγενέστερων γνώσεων των παιδιών και την ανάγκη διερεύνησης και απάντησης στα ερωτήματα τους. Για τον σκοπό αυτό, αξιοποιήθηκε ο τύπος διερεύνησης της θεματικής προσέγγισης, η διαθεματική σύνδεση με τα θεματικά πεδία του Νέου Π.Σ. και η μεθοδολογική προσέγγιση του μοντέλου 5 Ε.
Το σχέδιο δράσης στοχεύει να ευαισθητοποιήσει τα παιδιά πάνω στο διάστημα και στο πλανητικό σύστημα, αναδομώντας τυχόν λανθασμένες γνώσεις και προσεγγίζοντας περισσότερο την επιστημονική γνώση μέσα από καινοτόμες διδακτικές πρακτικές, να ωθήσει τους μαθητές να αξιοποιήσουν την περιέργεια τους, να συγκεντρώσουν πληροφορίες σχετικές με τη θεματική και μέσω της ενασχόλησης αυτής να αναπτύξουν ικανότητες παρατήρησης, ταξινόμησης, πρόβλεψης, πειραματισμού και παρουσίασης ευρημάτων. Το σχέδιο δράσης υλοποιήθηκε σε 5 φάσεις.
Α’ ΦΑΣΗ-ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗ : Διάστημα, αυτό το άγνωστο!
Στόχοι:
Γνώσεις:
Να αντιλαμβάνονται το πλανητικό σύστημα ως μέρος του γαλαξία.
- Δεξιότητες:
Να καταγράφουν ομοιότητες-διαφορές μεταξύ Γης-πλανητών και να αιτιολογούν την ύπαρξη ζωής στη Γη.
- Στάσεις:
Να συνειδητοποιούν τη λειτουργία του πλανητικού συστήματος και την επιρροή στη ζωή στη Γη.
Υλοποίηση:
Στη δανειστική βιβλιοθήκη του σχολείου υπάρχουν βιβλία για το διάστημα, τα οποία τα παιδιά κάθε φορά επιλέγουν για να δανειστούν. Έτσι δόθηκε η αφορμή για να ξεκινήσει το σχέδιο δράσης.
Ένας αστροναύτης στέλνει μήνυμα στα παιδιά και τους διηγείται την ιστορία του. Ξεκίνησε να κάνει την πρώτη του απόβαση στο διάστημα αλλά έχασε τον χάρτη που του δείχνει τη διαδρομή. Ζητά λοιπόν από τα παιδιά να τον βοηθήσουν να φτιάξει τον χάρτη και να παρατηρήσουν μαζί το διάστημα και ως αντάλλαγμα θα τους δώσει ότι πληροφορία θέλουν σχετικά με τους πυραύλους, το διαστημόπλοιο, τη ζωή στο διάστημα.
Μέσα από τη συζήτηση αυτή με τον αστροναύτη, προκύπτουν διάφορες ιδέες και ερωτήματα. Οι αρχικές ιδέες και τα ερωτήματα των παιδιών σημειώνονται στον Πίνακα K-W-L-H.
Στη συνέχεια ο αστροναύτης επισκέφθηκε το σχολείο μας με το διαστημόπλοιο του για να γνωρίσει τα παιδιά από κοντά.
Τμήμα 1:
Τμήμα 2:
Τμήμα 3:
Τμήμα 4:









































































































































































































































































