Μικροί αστροναύτες… εν δράσει!!!

Πέρα από τα καθιερωμένα θέματα που μας απασχόλησαν τους χειμερινούς μήνες, ασχοληθήκαμε με ζωηρό ενδιαφέρον με το “ηλιακό μας σύστημα”. Στο πλαίσιο λοιπόν των εργαστηρίων δεξιοτήτων, γνωρίσαμε κάποια πράγματα για τους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος, μελετήσαμε σχετικά βιβλία και παιδικές εγκυκλοπαίδειες, παίξαμε παιχνίδια, αξιοποιήσαμε τον ηλεκτρονικό υπολογιστή ως εργαλείο άντλησης πληροφοριών αλλά και ψυχαγωγίας και λύσαμε ορισμένες απορίες…

Μέσα από συζήτηση, φτιάξαμε το ιστόγραμμά μας για όσα γνωρίζουμε για το ηλιακό μας σύστημα (καταιγισμός ιδεών) και για όσα θα θέλαμε να μάθουμε καθώς και τις πηγές που θα χρησιμοποιήσουμε για να πάρουμε τις πληροφορίες μας…

Στη συνέχεια συγκεντρώσαμε βιβλία, τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και ορισμένα νήπια που τα έφεραν από τη βιβλιοθήκη τους…

 

 429480181 750345707051667 5157073790316718748 n

429319181 1340058084063429 5243207011132713985 n

Σχεδιάσαμε στο δάπεδο τις τροχιές των πλανητών και τα νήπια με τη Νηπιαγωγό έπαιξαν βιωματικό παιχνίδι (περιφορά των πλανητών γύρω από τον ήλιο, περιστροφή γύρω από τον άξονά τους, ορθή τοποθέτηση στις τροχιές με βάση την απόσταση κάθε πλανήτη από τον ήλιο).

428901873 1589017095186663 5971786689906241782 n

428497728 380220928128256 2438663151027549914 n

Τα νήπια ενσωμάτωσαν και στο ελεύθερο παιχνίδι τους τους πλανήτες. Εδώ τοποθετούνται τα ίδια ως πλανήτες με σειρά σε σχέση με τον ήλιο.

429106587 722030263068171 2315119480614546530 n

…κι εδώ ανακατεύουν κάρτες με τους πλανήτες και τους επανατοποθετούν σε ορθή σειρά.

428981029 716558940628402 8563723956841948450 n

Με τις ίδιες κάρτες, αφού τις εκτυπώσαμε και πλαστικοποιήσαμε επί δύο, τα παιδιά έπαιξαν πολλές φορές memory (παιχνίδι μνήμης)… Κατόπιν, έμαθαν να παίζουν memory και σε εφαρμογή με εκπαιδευτικά παιχνίδια στον Η/Υ (wordwall) εξασκώντας και τις ψηφιακές τους δεξιότητες και μαθαίνοντας τη χρήση του ποντικιού.

98

417203183 365942339535652 1390062989116584459 n

Μια αγαπημένη δημιουργία ήταν το ηλιακό σύστημα σε ομαδική εργασία… Δόθηκε η δυνατότητα στα παιδιά για αισθητηριακό παιχνίδι, ανέμειξαν χρώματα για να αποδώσουν αρχικά τον γαλαξία μας!

420112961 375892811710667 4486972496119203219 n

Και στη συνέχεια έκοψαν, κόλλησαν, έγραψαν τα ονόματα των πλανητών, σχεδιάσαμε μαζί τις τροχιές, τοποθέτησαν τους πλανήτες τους και… ιδού το αποτέλεσμα!!

421097152 415641824368124 1813970019441492274 n

429384195 8181185721908575 4119588299778333748 n

Ήθελαν όμως να φτιάξουν και ατομικά κολλάζ οπότε ξαναδόθηκε με μεγάλη χαρά η ευκαιρία για δημιουργία μέσα από το παιχνίδι. Εδώ ανακατεύουν χρώματα φυσώντας με καλαμάκι… όταν αυτά στέγνωσαν ανέλαβαν την κολλητική!!

428924742 1765169853991236 13646409512673872 n 1

428940546 935287117796678 8522131628621327220 n

Οι υπέροχες δημιουργίες του 2ου τμήματος!! Τα παιδιά δούλεψαν επίσης με ζωγραφική, ψαλίδι και κολλητική…

429391925 952597693187432 1527746151942965978 n

Ένα από τα νηπιάκια μας, ο Δ. έφερε μια μέρα στο σχολείο το παιχνίδι του: “ηλιακό σύστημα” στο οποίο ο ήλιος φωτίζεται και οι πλανήτες περιφέρονται γύρω του. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν!

428509832 3314771512156807 4902734792721283515 n

Αναγνώρισαν τους πλανήτες και καθένα επέλεξε αυτόν που του αρέσει πιο πολύ, αιτιολογώντας την επιλογή του…

428957540 1686863721719648 5550053734248378976 n      428474727 841516028016698 1957132030849287691 n

429139749 3599318516988391 6252839428224222971 n

Στη συνέχεια, αφού παρακολουθήσαμε εκπαιδευτικά βίντεο και μελετήσαμε βιβλία για τους πυραύλους και τους αστροναύτες, φτιάξαμε και τους δικούς μας!

428763427 932633705087929 7100157515458577455 n

Και σαν αστροναύτες εν δράσει κι εμείς… τραγουδήσαμε το τραγούδι “ο αστροναύτης” του Γ. Σακελλαρίδη, περπατήσαμε σαν να αιωρούμαστε στο φεγγάρι, πειραματιστήκαμε με ένα κορδόνι, ένα καλαμάκι κι ένα μπαλόνι προκειμένου να “εκτοξεύσουμε” τον μπαλονο- πύραυλό μας και φυσικά μάθαμε την αντίστροφη μέτρηση από το 10 ως το 0 και…. εκτόξευσηηη!!!!

429110699 1671896440015528 2221230856704694128 n

429074769 355116554161217 7051474546110768804 n

Στο πρόγραμμα του ολοήμερου, τα παιδιά αξιοποίησαν το παραμύθι “οι μικροί μου κόσμοι”… Στρώθηκαν λοιπόν στη δημιουργική εργασία τους…

428981788 371176035685701 8612608620214982257 n    429375118 932165728465542 4035897482776483439 n

428888833 431148889347220 5519588705399985511 n

…και έφτιαξαν το υπέροχο έργο τους, με τους δικούς τους μικρούς κόσμους!!

428993282 823192469617753 948140607802773338 n

Αν και τα ίδια τα παιδιά απάντησαν μέσα από τις αναζητήσεις και τη μελέτη τους ότι: “κυρία, δεν υπάρχει ζωή σε κάποιον άλλο από τους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος! Σε κάποιους κάνει πολλή ζέστη, κάποιοι είναι παγωμένοι και το πιο σημαντικό; η Γη μας έχει το οξυγόνο για να μπορούμε να ζούμε”… εντούτοις, με την κυρία φαντασία μας που τα πάντα κάνει αληθινά και υπαρκτά και τη βοήθεια της κυρίας Άννας που μας κάνει αγγλικά, ήρθε στην τάξη ένα γλυκό εξωγηινάκι ο Mr Purple (κύριος Μωβ)! Να μια καλή ευκαιρία να μάθει κάποιος τα μέρη του προσώπου παίζοντας και διασκεδάζοντας…

428496336 1426789358223288 4945317085486435411 n

Τα παιδιά θέλησαν να μάθουν κάποια επιπλέον πράγματα για το φεγγάρι και κυρίως γιατί δεν το βλέπουμε πάντα ίδιο στον ουρανό!!

Ξεκινήσαμε και πάλι την έρευνά μας και μέσα από εκπαιδευτικά βίντεο, εποπτικό υλικό – εικόνες – φωτογραφίες της Σελήνης και τα βιβλία μας, προσπαθήσαμε να αγγίξουμε και να κατανοήσουμε λίγο “τις φάσεις της Σελήνης” ή όπως αλλιώς το ονομάσαμε: “τα πρόσωπα του φεγγαριού”…

428969865 1138499030843993 8578279929909751032 n

Και τα πήγαμε πολύ καλά αφού το ενδιαφέρον και γι΄αυτό το θέμα, παρέμεινε αμείωτο!!

Παρακολουθήσαμε επίσης το παραμύθι: “ο Φεγγαροσκεπαστής” του Éric Puybaret

και διαβάσαμε το παραμύθι: “Παρακαλώ μπαμπά φέρε μου το φεγγάρι” του Eric Carle, τα οποία πολύ εύστοχα βοηθούν τα παιδιά στην κατανόηση του θέματος…

Εδώ, τα παιδιά αντιστοιχούν εικόνες από το παραμύθι με τις φάσεις της Σελήνης που βλέπουν στο εποπτικό υλικό.

428491958 369657009358615 7985577968767820744 n

Τα παιδιά είχαν την ιδέα να παρακολουθούμε το βράδυ το φεγγάρι και το επόμενο πρωί στην παρεούλα, όποιος μπόρεσε να το δει την προηγούμενη βραδιά, να λέει πως έμοιαζε…

Δημιουργήσαμε το δικό μας φεγγάρι, φτιάξαμε και τους κρατήρες του, ρίξαμε και μπόλικη φεγγαρόσκονη (ασημόσκονη)…

428486967 1621571841714100 6624892906734610445 n

…και όταν στέγνωσε, κολλήσαμε τις φάσεις του!! Έτσι, τώρα ξέρουμε ότι το φεγγάρι “αδειάζει και γεμίζει” αδιάκοπα και κάποιοι από εμάς δήλωσαν ότι αγαπούν την πανσέληνο ενώ άλλοι το μισοφέγγαρο…

Διαβάσαμε και το πολύ ωραίο ποίημα της Θ. Χορτιάτη:

Θα κολλήσω ένα ξυλάκι

κάτω από το φεγγαράκι

να το κάνω γλειφιτζούρι

που θα φέρει σ’ όλους γούρι!

Θα το πιπιλώ να λιώνει

μα θα ξαναμεγαλώνει 

μια γλειμμένο απομεινάρι

μια πανσέληνο φεγγάρι!

Θέτις  Χορτιάτη

429102759 3766913270221866 181305783264756662 n    429299756 244414925405166 8903732138179945214 n

Παρακολουθήσαμε τον μύθο: “Φαέθων και το άρμα του Ήλιου”… Μπορεί εμείς τώρα να μάθαμε ότι η ήλιος είναι ουράνιο σώμα, ένας μεγάλος αστέρας στο κέντρο του ηλιακού μας συστήματος, οι Αρχαίοι Έλληνες όμως πίστευαν ότι επρόκειτο για θεό, που κάθε μέρα έσερνε το χρυσό του άρμα από την ανατολή ως τη δύση, ρίχνοντας τις αχτίνες του και φωτίζοντας τη γη. Αν και ο μύθος στην ουσία του θίγει διάφορα θέματα (π.χ. φυσικά φαινόμενα όπως η δημιουργία των ηφαιστείων, οι φωτιές, οι παγετώνες κ.λπ.) εμείς σταθήκαμε στο θέμα μας και στη μελέτη της εναλλαγής “ημέρας – νύχτας”.

Για άλλη μια φορά ψάξαμε να βρούμε, ακούσουμε, διαβάσουμε πληροφορίες  γι΄αυτό και να κατανοήσουμε την επιστημονική διάσταση του πράγματος, όσο κι αν μας συναρπάζει η μυθολογία!!

Παίξαμε με την υδρόγειο και το φακό ώστε τα νήπια να εντοπίζουν κάθε φορά πότε έχει μέρα στην Ελλάδα (και νύχτα στην Αυστραλία) και τούμπαλιν.

Στη συνέχεια τα νήπια έγιναν τα ίδια “ήλιος και φεγγάρι” και ανάλογα με την περιστροφή της γης εντόπιζαν που έχει μέρα και που νύχτα…

429139764 3537387766591641 8102858043715177208 n

Διαβάσαμε το βιβλίο: “γυρίζει γυρίζει η γη” από τη σειρά μελισσάκια, που εξηγεί με πολύ απλό αλλά επιστημονικό τρόπο την εναλλαγή ημέρας – νύχτας και την περιστροφή της γης γύρω από τον άξονά της.

Τα παιδιά ταξινόμησαν τις δραστηριότητες που κάνουμε την ημέρα και τη νύχτα και πρότειναν να το κάνουμε και παιχνίδι στο οποίο κάποιο παιδί θα κρύβεται πιο πέρα από την παρεούλα, ένα δεύτερο παιδί θα ανακατεύει τις κάρτες βάζοντας ορισμένες της μέρας στη νύχτα π.χ. και ο πρώτος παίκτης θα πρέπει να “διορθώνει” τις κάρτες ξανά, βάζοντάς τις στη θέση που ταιριάζουν ανάλογα με τη δραστηριότητα που δείχνουν. Έπαιξαν εκ περιτροπής όλα τα παιδιά και τους δυο ρόλους!

428486971 698475698858433 29606306199868987 n  429104738 7175555309191151 5362517333645378741 n   428925874 376414521995954 6149406847614992473 n

Εκτός από την υδρόγειο σφαίρα, αξιοποιήσαμε στο παιχνίδι μας και στους πειραματισμούς μας και την παρακάτω κατασκευή με τη γη που περιστρέφεται γύρω από τον εαυτό της (άξονά της) όσο ο ήλιος (φακός) παραμένει σταθερός και φωτίζει από την πλευρά που δείχνει τη μέρα.

429073957 954063726103903 4008671469347586457 n

Φτιάξαμε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι που παίζεται με πιόνια και ζάρι και τα παιδιά μετρώντας βήματα πάνω στα αστεράκια, πασχίζουν να φτάσουν από τη γη στο φεγγάρι!! (χρήση ζαριού, μέτρημα, προχωράω επιπλέον βήματα μπροστά ή γυρίζω πίσω όταν πέσω πάνω σε αστέρι με την αντίστοιχη εντολή).

429117705 362657199970167 6614299119976590027 n     428883002 411608941338900 6652273229115328327 n    428981776 1114286653042062 7238870679980666382 n

Τέλος, δεν θα μπορούσαμε να μην παίξουμε όλοι μαζί, μικροί και μεγάλοι, το αγαπημένο παιχνίδι των παιδικών μας χρόνων “αγαλματάκια ακούνητα, αμίλητα, αγέλαστα… μέρα ή νύχτα”!

Τα παιδιά το ζητούν έκτοτε καθημερινά!!

429110692 7252885658162518 296422343266554027 n      429089000 3636826166605857 7719246140192430267 n

Κατά τη διάρκεια του σχεδίου εργασίας για το Διάστημα, τα νήπια έδειξαν ενδιαφέρον και ενθουσιασμό, συνεργάστηκαν πολύ καλά στα παιχνίδια, έμαθαν τους κανόνες των παιχνιδιών και πλέον τα παίζουν και μόνα τους , ζωγράφισαν ελεύθερα αλλά και με βάση κάποια ανοιχτά φύλλα εργασίας, έδειξαν προθυμία στο να δημιουργήσουν ομαδικές εργασίες και ατομικές χειροτεχνίες, εξασκήθηκαν στο ψαλίδι και γενικά στην ορθή χρήση των υλικών (λεπτή κινητικότητα, οπτικοκινητικός συντονισμός, τακτοποίηση υλικών), αξιοποίησαν τον Η/Υ για να μάθουν, να αντιγράψουν και να παίξουν (ψηφιακές δεξιότητες), χόρεψαν, κινήθηκαν, τραγούδησαν (αδρή κινητικότητα, αισθητική απόλαυση και ψυχαγωγία), συμμετείχαν σε γλωσσικά και μαθηματικά παιχνίδια. Θεωρούμε εύστοχη την επιλογή του θέματος, με γνώμονα κυρίως τη χαρά και την περιέργεια που το προσέγγισαν τα παιδιά…

  • Πλέον, προσγειωνόμαστε στον πλανήτη Γη και στο 1ο Νηπιαγωγείο Ζαχάρως και προχωράμε σε επόμενες δημιουργικές στιγμές!!!