Η εκπαιδευτική παρέμβαση «Το Δεντρόσπιτο με τα Ζωάκια των Δικαιωμάτων», εντάσσεται οργανικά στον θεματικό κύκλο «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη» του ΙΕΠ, και ειδικότερα στη θεματική ενότητα «Ανθρώπινα Δικαιώματα», αποτελώντας μια ολοκληρωμένη προσέγγιση καλλιέργειας της πολιτειότητας και του ρόλου του ενεργού πολίτη ήδη από την προσχολική ηλικία. Μέσα από τις ιστορίες, τα τραγούδια και τις βιωματικές δραστηριότητες, τα παιδιά έρχονται σε επαφή με θεμελιώδη δικαιώματα, τα κατανοούν μέσα από παιγνιώδη μάθηση και εξασκούνται σε βασικές ήπιες δεξιότητες (soft skills), όπως η ενσυναίσθηση, η επικοινωνία, η συνεργασία, η υπευθυνότητα και η ανθεκτικότητα.
Η δομή των εργαστηρίων, όπως το δικαίωμα στο όνομα (Ετσιμελέν), το δικαίωμα στη φροντίδα (Αγαπάκι), το δικαίωμα στην εκπαίδευση (Κουκουβάκος) και το δικαίωμα στην ελεύθερη έκφραση της γνώμης (Ναπωκάτι), προάγει την ενεργή συμμετοχή των παιδιών μέσα από δραστηριότητες όπως η αφήγηση, η δημιουργική έκφραση, το θεατρικό παιχνίδι, η παντομίμα και η ομαδική συζήτηση. Οι μαθητές καλούνται να εκφράσουν ιδέες, να αναγνωρίσουν ανάγκες και να λάβουν συλλογικές αποφάσεις, διαμορφώνοντας από κοινού ένα δημοκρατικό κλίμα εντός της σχολικής κοινότητας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η συνέλευση με το Κουκουβάκου, όπου τα παιδιά αποφασίζουν ότι όλα τα παιδιά έχουν δικαίωμα στη γνώση, ασκώντας έτσι μια πρώτη μορφή δημοκρατικής λειτουργίας.
Η εκπαιδευτική λογική του προγράμματος συμβαδίζει με τις αρχές της κριτικής παιδαγωγικής και υιοθετεί τις προσεγγίσεις της εκπαίδευσης για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τη δημοκρατία , ενισχύοντας την κατανόηση ότι τα δικαιώματα είναι καθολικά, αναφαίρετα και άρρηκτα συνδεδεμένα με την έννοια του σεβασμού.
Το τελευταίο εργαστήριο με το Σεβαστάκι, έρχεται να ενοποιήσει το σύνολο των προηγούμενων, αναδεικνύοντας το δικαίωμα στον σεβασμό ως πυρήνα όλων των υπολοίπων, προάγοντας την ιδέα ότι ο ενεργός πολίτης σέβεται, προστατεύει και υπερασπίζεται τα δικαιώματα όλων. Η χρήση του Δεντρόσπιτου ως συμβολικού και οπτικού εργαλείου οργάνωσης των εννοιών υποστηρίζει την διεπιστημονική προσέγγιση της γνώσης, αξιοποιώντας εικαστικά, μουσικά, γλωσσικά και κοινωνικά στοιχεία, σύμφωνα με τις προδιαγραφές του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων του ΙΕΠ.
Συνολικά, η εφαρμογή αυτής της παιδαγωγικής πρακτικής ενισχύει την ανάπτυξη της σχολικής δημοκρατίας, συμβάλλει στην πρώιμη διαμόρφωση συνείδησης κοινωνικής δικαιοσύνης και τοποθετεί τα παιδιά στον πυρήνα της σύγχρονης εκπαίδευσης για την ενεργό πολιτειότητα, στη βάση της βιωματικής και συμμετοχικής μάθησης.